Ministerstvo školství se snaží situaci řešit, ale pro skutečně funkční řešení ještě mnoho věcí chybí.
Z novely zákona o pedagogických pracovnících, kterou předložil ministr Marcel Chládek, vyplývá systém výjimek, který má vyřešit situaci stovek škol, kde hrozí odchod většiny učitelského sboru. Mylná je ale představa, že jde jen o učitele se středoškolským vzděláním, kteří byli líní studovat. Situace je mnohem komplikovanější a navržená novela ji může vyřešit jen zčásti. Nabízíme přehled problémů, které mohou uspokojivé řešení zkomplikovat:
- Velké množství komplikovaných případů a odchod oblíbených a kvalitních učitelů.
Se samotným zákonem i navrhovanou novelou nejsou spokojeni nejčastěji ředitelé škol. Často totiž hrozí, že budou muset odejít právě ti učitelé, které pracně pro pedagogickou profesi získali. Podle jejich názoru uplatnění zákona v mnoha případech kvalitu vyučování zhorší, protože odejdou i lidé s několika tituly a úctyhodnou praxí. Více ZDE.
- Právní problémy při zřizování komisí a nerovný přístup k pedagogům při udělování výjimek.
Novela se snaží situaci vyřešit systémem výjimek a případným zřízením rozhodovacích komisí na školách, kde hrozí odchod velkého množství pedagogů. Ti by měli dostat dočasnou výjimku. Bude ale složité ustavit opravdu nezpochybnitelné komise a je otázka, zda jejich rozhodnutí obstojí při případném napadení u soudu. Poškození se mohou cítit i ti pedagogové, na jejichž škole podobná komise zřízena nebyla a museli odejít bez výjimky.
- Náš systém neumí rozlišit a ocenit kvalitního pedagoga s diplomem i bez diplomu.
K dlouhodobým problémům patří, že stále ještě nemáme standard práce učitele a kariérní řád. Jejich přijetí mělo předcházet platnosti zákona o pedagogických pracovnících. Neumíme tedy kvalifikovaně rozlišit, co je a není dobrý výkon profese, a neumíme ocenit a nabídnout kariérní postup těm, kteří pracují dobře a systematicky se vzdělávají.
- Pedagogické a učitelské fakulty jen obtížně nabízejí skutečně žádané vzdělání pro učitele.
Pedagogické a učitelské fakulty jsou dlouhodobě v obtížné finanční a personální situaci, a také proto nenabízejí doplňující vzdělávání v podobě, kterou by učitelé vnímali jako opravdu přínosnou pro výkon profese. Ředitelé často konstatují, že nastupujícím pedagogům chybí právě ty kompetence, které by jim mělo poskytnout magisterské pedagogické studium, na němž trvá Asociace děkanů pedagogických fakult (ZDE).
- Přetrvává nespravedlivý stav při oceňování a podpoře učitelů, kteří na sobě pracují.
Stále platí, že učitel, který na sobě po léta pracuje a vzdělává se v nástavbových, často několikaletých, kurzech, jako by z hlediska své uznatelné formální kvalifikace neudělal nic. Taková situace je nepřijatelná a demotivující a dlouhodobě podráží kvalitu profese. Stejně tak jsou stále omezenější možnosti ředitelů ocenit takové učitele alespoň finančně.
5 komentářů:
O kvalitě škol opravdu rozhodují učitelé
Odborný konzultant Feřtek se opět opravdu hrubě mýlí, zákona neznaje.
O všem, co se školy týká rozhoduje ředitel školy.
Viz Školský zákon, část patnáctá o řediteli školy, paragrafy 164 a 165, odstavce první.
Zase typický EDUinský produkt: "Pedagogické a učitelské fakulty" - můžete jej stokrát upozorňovat, že žádné učitelské fakulty v ČR neexistují, můžete navrhnout opravu této nesmyslné formulace, vše je marnost. Konzultant Feřtek zkrátka ví všechno nejlíp, a tak publikuje, co chce, bez ohledu na věcnou správnost. Slovo sem, slovo tam, co na tom sejde...
učitelské fakulty
Tuto zkratku použila i děkanka PedF UK v rozhlasovém rozhovoru. Nabídněte jiný, krátký a výstižný pojem pro vysoké školy a fakulty, které kromě odborného studia nabízejí i rozšiřující pedagogické vzdělání či učitelské studijní obory.
Je možno použít jen samotné obecné označení "učitelské fakulty", jakkoliv je nepřesné a zavádějící; spojení "pedagogické a učitelské" je však nevyhovující již proto, že spojuje oficiální označení typu VŠ s označením neoficiálním, čímž může vzniknout u problematiky neznalých čtenářů/posluchačů myslný dojem, že existují nějaké učitelské fakulty (jako druh). Přitom s výjimkou PdF žadné jiné fakulty dominantně připravující učitele nemáme, FF, PřF či jiné připravují primárně odborníky pro praxi, ne učitele, takže učitelské programy jsou u nich vždy až sekundární, a proto je nelze považovat za učitelské.
Musíme se zkrátka smířit s tím, že některé skutečnosti nelze krátce a výstižně pojmenovat, nechceme-li se provinit proti jazyku a myšlení. V našem případě by šlo použít např. fakulty vzdělávající učitele - to je jen jedno slovo navíc. Víte, on pan Feřtek často a rád radí učitelům, hlavně češtinářům, jak a co mají učit, přitom leckterý jeho výstup stojí za ...
asi ten problém s těmi nobelovskými akademiky.....
Okomentovat