Zájemci o členství se mohou obrátit na Terezu Blehovou
4. 5. 2014 od 18:00 se bude konat v Café Arte, Žitná 584/37 Praha 1, první veřejná schůze členů a sympatizantů spolku.
Cíle spolku
- Rozvoj webu www.realisticky.cz tak, aby kromě poskytování učebních materiálů umožňoval i korektní diskusi a sdílení zkušeností ke konkrétním i obecným otázkám vzdělávání nejen mezi učiteli.
- Vytvoření redakčního systému, který by uživatelům www.realisticky.cz umožňoval doplňovat učebnice dalšími materiály, hodnotit jejich obsah a diskutovat o jeho změnách.
- Doplnění stávajících učebnic o multimédia, korektura učebnic a získání doložky MŠMT.
- Zprovoznění burzy pedagogických potřeb, na které by byly publikovány žádosti o vytvoření výukových aplikací, pořízení fotografií, natočení videí nebo přípravu jiných vzdělávacích pomůcek. Tyto žádosti by pak byly směřovány k uživatelům serveru, případně institucím, kde by mohly být naplňovány například v rámci výuky (zápočtové programy, seminární práce, ...).
- Poskytování zázemí webu učitelům jiných předmětů k sdílení realistických učebnic dalších předmětů.
- Shromažďování finančních prostředků na rozvoj webu a odměňování aktivních uživatelů.
- Podpora nejen učitelů, kteří se rozhodnou uplatňovat realistické zásady ve své praxi, ale všech, kteří se snaží pracovat na kvalitě své práce.
- Výhledově příprava volně přístupné "ideální" elektronické učebnice.
- V případě dostatečného ohlasu mezi (zejména pedagogickou) veřejností snaha o ovlivnění vzdělávacího prostředí v ČR tak, aby podporovalo všechny, kteří se snaží dělat svou práci pořádně (v současnosti je to spíše naopak).
Zásady realistického přístupu k výuce
- Naučit se neznamená zopakovat z paměti. Výsledky vzdělávání jsou určeny duševní činností jednotlivých žáků a proto by výuka měla být orientována k jejich samostatné práci.
- Látka by měla být strukturována do částí, které odpovídají práci běžné třídy v běžné hodině, tak aby využití materiálů případnými zájemci bylo co nejjednodušší. Hodina by měla umožňovat, aby žáci rozdílných úrovní mohli pracovat nezávisle na sobě a přesto se mohli v klíčových okamžicích potkávat.
- Výuka by měla být připravena tak, aby podporovala objevitelský přístup tam, kde je to možné. Naopak by měla komplikovat zavádění pseudopravidel žáky.
- Žáci by měli mít volný přístup k tomu, co zameškali nebo nestihli ve škole (včetně řešení a základních komentářů).
- Učebnice je testována autorem přímo ve výuce v běžných třídách a je upravována podle jejího průběhu. Hlavní není představa autora o tom, co je hezké, ale zkušenost s žáky o tom, co je účinné.
- Učebnice zohledňuje, že ani samostatné objevení neznamená dlouhodobé přijetí a uchování poznatků a proto se snaží podporovat jejich opakování, spojování a zařazování do systému.
- Učebnice nepředpokládá, že žáci již umí "se učit" a obsahuje proto návody, které se vhodnými postupy učení zabývají a jsou nasazovány při konkrétních vhodných příležitostech.
Historie
Původně středoškolské učebnice matematiky a fyziky byly postupně umisťovány na web www.ucebnice.krynicky.cz ve formě pdf souborů, které odpovídaly jednotlivým hodinám probíraným ve škole. Důvodem byla skutečnost, že v hodinách orientovaných na samostatnou práci se nedá předpokládat, že by všichni (zejména pomalejší) žáci ve třídě stihli vypracovat všechny probírané příklady.
V původní verzi šlo o zcela statické stránky, se statickým indexem, který se ručně upravoval s každou změnou obsahu. Stránky původně určené pouze žákům několika tříd jedné školy postupně získaly značnou popularitu. V roce 2009 byly stránky přesunuty na adresu www.realisticky.cz s částečně dynamickým pozadím. Index je generován dynamicky podle adresáře, do kterého jsou ukládány soubory s jednotlivými hodinami. Ke každé hodině je možné přidávat diskuse, bohužel kvůli špatně navrženému systému linkování se při změně obsahu ztrácí spojení s hodinou, ke které byla diskuse původně připojena.
V roce 2013 podle přehledu návštěvnosti Google Analytics web navštívilo 81 348 unikátních uživatelů, kteří při 270 231 návštěvách otevřeli 1 627 645 stránek. Protože server nijak neomezuje stahování materiálů, je jeho využití zřejmě ještě vyšší.
1 komentářů:
Konkrétní realizace realistické výuky
Skutečné uskutečnění věcné výuky, dodávám že spolkové... nakonec, proč ne.
Byl bych nerad, aby to působilo nějak uštěpačně, ale chce-li být pan Krynický brán vážně našimi předními odborníky v oblasti školství, měl by na webových stránkách čas od času použít výraz 'neformální pro 21. století'.
Okomentovat