V České republice je v současné chvíli 17 tisíc nekvalifikovaných učitelů, z toho 6,2 tisíce si doplňuje potřebnou kvalifikaci studiem, a téměř 3,9 tisíce učitelů studium do konce tohoto roku zahájí. Momentálně tedy hrozí k 1. 1. 2015 odchod kolem sedmi tisíc učitelů.
„Výsledky jsou alarmující, v některých krajích jako třeba Karlovarský, Středočeský, Liberecký, Ústecký a Praha, může dojít k velkým problémům. Divím se, že nikdo z mých předchůdců se tímto problémem dlouhodobě nezabýval. Jasně tedy víme, v kterých krajích a okresech je největší problém a následně budu chtít vědět, kterých konkrétních aprobací (předmětů) se to týká. Na úřadech práce je 6 tisíc učitelů bez zaměstnání, a já budu s vedením Úřadu práce České republiky řešit analýzu dat. Doposud nemáme z úřadů práce přesnou informaci, jakou konkrétní aprobaci tito nezaměstnaní mají,“ říká ministr školství, mládeže a tělovýchovy Marcel Chládek.
Příští týden se ministr školství Marcel Chládek sejde s děkany pedagogických fakult a školskými odbory, aby s nimi projednal možnosti doplnění potřebné kvalifikace učitelů, a to zejména s důrazem na lokality, kde jsou problémy největší.
Hned další týden navštíví ministr Marcel Chládek Karlovarský kraj, neboť se chce osobně angažovat a pomoci v této nelehké situaci tomuto regionu. Další návštěvy s tímto cílem jsou plánovány.
V některých regionech může dojít od 1. 1. 2015 ke kolapsu systému, ministr udělá vše pro to, aby situaci zachránil
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
8 komentářů:
"Divím se, že nikdo z mých předchůdců se tímto problémem dlouhodobě nezabýval."
Já se tomu až tak moc nedivím. Na problém měli prvotně upozorňovat a řešit ho ředitelé škol. Po nich jsou na řadě některými tolik opěvované školské rady. Další, kterého by měla situace, že má ve škole 30 % nekvalifikovaných kantorů, mrzet je zřizovatel školy. Docela zajímat by to mělo i ČŠI. Všem těmto situce nikterak nevadila a neřešili ji. To by museli mít pane Chládku Vaši předchůdci na postu ministra školství oči i na prdeli, aby všechny průsery ve školství uřídili, když celé řadě lidí pod nimi je to šumák. Prostě se to vyvalilo až teď a pravda dost nehezky to smrdí.
V některých regionech může dojít ke kolapsu systému
Ke kolapsu? Takže položím tu nezodpovězenou otázku znovu. Kolik procent ze všech učitelů je těch nekvalifikovaných? Pět, šest procent? To je dva a půl učitele na školu? To je kritérium kolapsu?
Na doopravdy kolabujících školách je pak třeba vést k zodpovědnosti ředitele. A je třeba se jej zeptat, co jej k zakonzervování takové situace vedlo. Kdo jsou ti jeho nekvalifikovaní, na jak určitou dobu jsou zaměstnáni a v jaké jsou platové třídě a stupni. Nejsou třeba jejich nenaplněné tarify přesměrovávány do něčích nadtarifů? A tak podobně.
V ohrožených regionech bych se v neposlední řadě ptal právě české školní inspekce, čím se asi tak zabývala v posledních pár letech. O zřizovatelích ani nemluvě.
Možná, že už konečně nastává čas začít se zabývat otázkou, jestli 'odpovědnost' je doopravdy synonymem 'libovůle'.
Možná by bylo zajímavé, kdyby MŠMT provedlo následující výzkum. Vymyslelo by dva fiktivní absolventy VŠ v Praze pocházející z Karlových Varů - jednoho s aprobací M-F, druhého s aporobací ČJ - AJ - a obeslalo by mailem všechny SŠ i ZŠ školy v Karlovarském Kraji. Bylo by jistě zajímavé vysledovat, kolik kolabujících ředitelů kolabujících škol by projevilo zájem o tyto kvalifikované absolventy dost lukrativních aprobací.
K příspěvku Pytlíka o odpovědnosti-libovůli ředitelů ještě přidám dvě poznámky.
1. Synovec je absolventem magisterkého učitelského oboru pro SŠ a obesílá mailem školy. Našlo se dost ředitelů ZŠ, kteří mu odepsali, že dle zákona není aprobován pro ZŠ, což není pravda.
2. Jedna známá učí ve zvláštní škole. Když si před cca 10 lety dodělala Bc., chtěla pokračovat v navazujícím Mgr. programu. Ředitelka jí řekla, že Mgr. nepotřebuje, že jí stačí Bc. Dnes má jiného ředitele, který jí sdělil, že ji bude muset propustit. Bohužel její blbost, že na bývalou ředitelku dala.
Nechci zobecňovat, ale ptám se: Kolik takto vysoce kompetentních ředitelů na školách máme? Nakolik jsou relevantní údaje, které MŠMT dotazníkem v minulém týdnu získalo, když se ředitelé sami v zákonu o pedagogických pracovnících sami neorientují?
nico P: situace je mnohem tragičtější,kdybychom se něli direktivně řídit zákonem a předpisy,zjistili bychom,že pouze 2/3 žáků se dostává kvalifikované a aprobované výuky,vycházíme -li z toho,ýe na gymplech je vše tiptop tak je to na zš tragedie
na gymplech je vše tiptop
Také jsem si jako inženýr technické kybernetiky zaučil pár tělocviků. Já, který nemůže vyměnit v lustru žárovku, protože mám na židli závratě, a při představě, že bych měl udělat kotrmelec, ztrácím vědomí. Ale asi byla nouze o tělomrsky.
A navíc jsem měl vždycky jenom samá děvčata, což mi při mojí orientaci přišlo docela líto. Děvčata měla v gymnastice a technické atletice roční pauzu.
pro Iames28: z Vašich komentářů mám pocit, že vycházíte z vlastní zkušenosti (a rovnou se omlouvám za příspěvek ad hominem místo ad rem, ale nějak mi to nedalo).
to obyč. uč.: jistě,zažil jsem rok na pracáku (takže znám praxi a "význam" pracáku),zažil jsem dvě sezóny s roční smlouvou (září-červen)jako záskok za mateřskou,tudíž dvoje prázdniny na pracáku,učil jsem na zš i sš (i na jedné sš soukromé-takže i vím "jak to chodí" v soukromém školství),pracoval jsem i u dvou firem mimo školství,takže tak,z vlastní zkušenosti....
Okomentovat