Iniciativa Skutečně zdravá škola v žádném případě nemá za cíl jakkoli zdiskreditovat systém školního stravování v České republice. Naopak, systém považujeme za jeden z nejlepších v Evropě, zejména s ohledem na to, že poskytuje dětem denně teplý oběd, ve většině případů připravený přímo ve školní kuchyni. Na druhou stranu trváme na tom, že řadu věcí je třeba zlepšit.
Autoři otevřeného dopisu proti občanské iniciativě Skutečně zdravá škola, sepsaného 10. března 2014, překrucují celou řadu informací. Každý může navštívit naše webové stránky a podívat se, co prosazujeme a o co usilujeme.
Nikde v našich materiálech (web) neupřednostňujeme vegetariánské stravování, jak je nám podsouváno. Domníváme se však, že by děti s dietními potřebami měly mít možnost se ve školní jídelně najíst, stejně jako ostatní. Co se mléka týče, prosazujeme snížení doporučeného množství ve spotřebním koši, nikde v našich materiálech jej nezavrhujeme.
Nikde jsme netvrdili, že jsme na druhém místě ve výskytu obezity, jak je nám podsouváno.
Stačí si projít jídelní lístky na internetových stránkách škol, aby si člověk udělal obrázek o současném školním stravování. Myslíme si, že máme jako rodiče právo vyjadřovat se k tomu, jak jsou připravovány obědy pro naše děti, a to nejen z toho důvodu, že se podílíme na nákladech na jejich přípravu. Jako každý rodič, i my chceme pro děti to nejlepší. Věříme, že právě využití nejnovějších vědeckých doporučení a zkušeností ze zahraničí může školní stravování v České republice ještě vylepšit. Není tedy pravda, že zavrhujeme spotřební koš, nikde jsme se tak nevyjádřili, nýbrž voláme po jeho aktualizaci.
Nejsme přesvědčeni o tom, a každodenní zkušenosti našich dětí nás v tom utvrzují, že školní jídelna a strava nabízená ve školách (bufety a automaty, které překvapivě odborným organizacím nevadí) v dnešní podobě dostatečně formuje stravovací návyky dětí. Realita je autorům otevřeného dopisu zřejmě cizí.
Naopak my, rodiče, jsme s ní konfrontováni takřka denně. Často v jídelnách základních škol najdeme pětkrát týdně jídlo jako kombinaci masa a přílohy (obvykle je to houskový knedlík, bílá rýže, brambory nebo bramborová kaše, bílé těstoviny). Chybí zelenina, která se objevuje velmi málo, čest výjimkám.
Paštiky, párky, jídla připravená z polotovarů jsou v některých mateřských školách běžnou realitou. Jsme si samozřejmě vědomi toho, že v některých školách cíleně dbají o zdravé stravování.
Uvědomujeme si, že školní jídelny nemohou nahradit rodinnou péči v oblasti stravování, nicméně školní jídelny a školy by mohly sehrávat mnohem důležitější roli ve vzdělávání dětí ke zdravému životnímu stylu.
Co se týká používání tak zvaných konveniencí, trváme na tom, že je školní jídelny ve většině případů nemusí používat. Upřednostňujeme především kvalitních lokálních potraviny bez zbytečných aditiv jako jsou např. umělá sladidla. Pokud bude mít stát zájem na tom, aby se dětem připravovaly zdravé a čerstvé pokrmy, zajistí pro personál kuchyní dostatečné finanční prostředky, aby si mohly dovolit pokrmy připravit ze surovin, nikoli z mražených či jakkoli jinak průmyslově upravených konveniencí.
Za občanskou iniciativu Skutečně zdravá škola
http://www.skutecnezdravaskola.cz/
Mgr. et Mgr. Bohuslav Sedláček
Mgr. Margit Slimáková, Ph.D.
Mgr. Tomáš Václavík
Někteří z našich signatářů:
Prof. Ing. Josef Šedlbauer, Ph.D., vedoucí katedry chemie Technické univerzity v Liberci.
RNDr. Petr Fořt,CSc., expert ve výživě
MUDr. Lucie Šefrhansová, Ph.D., lékařka FN Plzeň
PhDr. Jan Činčera, Ph.D., Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci.
MUDr. Pavel Skalka, primář rehabilitačního oddělení Krajské nemocnice T.Bati, Zlín.
MUDr. Ondřej Nývlt, Atelier Zdraví s.r.o., předseda Lékařské rady SUNKINS, a.s., Director of SUNKINS Academy
MUDr. Tomáš Husa, lékař - radiolog, nemocnice Vsetín
Mgr. Kateřina Vopěnková, Ph.D., odborná asistentka na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity v Brně.
MUDr. Štěpán Nováček, všeobecný praktický lékař, rehabilitační lékař
MUDr. Zbyněk Luňáček, všeobecný praktický lékař
MUDr. Petr Hoffmann, pediatr
Ing. Kateřina Halamová, Ph.D., realizátorka a lektorka projektu Zdravá výživa a škola, vzdělávající
kuchaře, kuchařky a pedagogy v Libereckém kraji o opravdu zdravém stravování.
MUDr. Barbora Ulmanová, praktická lékařka pro děti a dorost
Markéta Balounová, vedoucí školní jídelny.
A mnozí další, včetně rodičů dětí: http://www.skutecnezdravaskola.cz/podporuji-nas/
Související odkazy:
Reakce na otevřený dopis proti občanské iniciativě Skutečně zdravá škola ze dne 10. března 2014
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
17 komentářů:
iniciativa Skutečně zdravá škola
Asi jako pravé domácí buchty od maminky v prášku.
'Bubba je můj uplně nejvíc nejlepší kamarád.'
Jste to, co jíte
Každý, kdo v sobě najde odvahu sednout do školní jídelny k "obědu", by měl vědět, že do jisté míry riskuje. Pokud tam sedává denně, pravděpodobně vážně ohrožuje své zdraví. Dopady dlouhodobé konzumace školních obědů jsem si vyzkoušel na vlastní kůži i na kůži svých dětí. Není se čemu divit a nelze paušálně vinit kuchařky ve školních kuchyních.
Pokud je zákonem dán cenový strop na jeden oběd a takzvaný spotřební koš vytvořený dle standardů české kuchyně, to znamená, časté maso, brambory, knedlíky, cukr a mléčné výrobky, nelze jinak, než práškovat a rozmrazovat. Zažívací ústrojí dětí jsou různá a paušálně vytvořit koše a podobné normy je samozřejmě nesmysl. Děti by měly především jíst potraviny čerstvé, ne před-připravené, bez chemických přídavků, tepelně zpracované tak, aby v nich zůstali neporušeny vitamíny, vláknina, atp., jinými slovy nerozvařené na kaši.
Toto ale nejde, jelikož je to drahé. A jsme zase u peněz.
To, co děti jedí, hraje důležitou roli v tom, jak jsou děti schopné přijímat a zpracovávat látku ve výuce, schopnosti soustředění, pamatování atp. (Kleinman, Hall, Green, et al, 2002, Florence and Asbridge, 2008) Evidentně také to, co rodiče dají dětem ráno k snídani a svačině má velký dopad, nicméně tím lepší a kvalitnější by školní oběd měl být. Nemůže sice potlačit dopady energy drinků, brambůrků, koblih či čokoládových tyčinek, může však zajistit jistou míru přísunu zdravých výživných prvků. Ze zkušenosti vím, že to, kdo školní kuchyni vede, čili osoba "šéfkuchaře", hraje velmi významnou roli, co se chuti a estetického dojmu týká.
Reakce pana MUDr. P. Tláskala, CSc., předsedy Společnosti pro výživu, na otevřený dopis rodičů z iniciativy zdravá škola, potvrzuje, že diskuze s rodiči, jakožto "laickou veřejností" není v českém školství vítána. Jsou to však rodiče, kteří platí za obědy platí a také platí daně. Mají tedy nepopiratelné právo do kvality, ať už vzdělávání, či školních obědů, mluvit.
Reakce ve smyslu nevíte o čem mluvíte, protože my to víme nejlépe, patří do minulosti a jsou dědictvím dob nezpochybnitelnosti úřadů a expertů. Je čas aby se pan Tláskal a spol., probudili a uvědomili si, že časy, kdy rodiče srazili paty a poslušně odkývali moudra pronášená papaláši, jsou naštěstí tam, kam patří. V červeném propadlišti českých dějin.
Tajný učitel 22.března 2014
1) "...dopady dlouhodobé konzumace školních obědů..." - měl byste nějaké konkrétní poznatky? Pokud ano, tak je zveřejněte, abychom se poučili. Pokud ne, tak jen plkáte.
2) Co se vlivu oběda na schopnost soustředění, pamatování a pod týká, tak pravdu byste měl, pokud by vaše děti chodily na odpolední vyučování. A v tom případě jsem přesvědčen, že konzumace jakéhokoli jídla se negativně projeví na schopnosti koncentrace a pod. Zkrátka tělo tráví oběd a na mozek se už tolik energie nedostane.
3) Ad mluvení rodičů do věcí stravování a školy
Také platím daně, ze kterých jsou placeny např. přídavky na děti, ale nemyslím, že bych měl právo mluvit například Vám do toho, jak máte vychovávat děti. A zkuste někdy debatovat s policistou, jak má vyšetřovat. Přece taky platíte daně na jeho plat.
Máte-li připomínky k tomu, jak vaří na Vaší škole, máte možnost své připomínky ventilovat přímo u vedoucí ŠJ nebo u ředitele školy. Pochybuji, že by Vaše připomínky hodili do koše.
PUR Pokud jsou pravidelné průjmy, zvracení, nevolnost, bolesti hlavy konkrétní poznatky, tak ano, mám.
To, co pravidelně jíte k obědu nemá vliv na organizmus pouze bezprostředně po konzumaci, nýbrž má dopady dlouhodobé. Tuto triviální pravdu vám ozřejmí na optání dietologové, lékaři atp.
Trvám na tom, že rodiče mají právo mluvit do kvality toho, za co platí a co jejich děti pravidelně ve školních jídelnách konzumují. Pokud se vám toto zdá být přemrštěným požadavkem, váš problém.
1) V případě pravidelných průjmů, zvracení, nevolnosti a bolestí hlavy bych NEPRODLENĚ navštívil lékaře a zjišťoval příčinu. Se školní jídelnou to může, ale nemusí souviset.
2) Strava a životní styl pochopitelně ovlivňuje stav člověka, ale bez konkrétních faktů netuším, jak to souvisí se školním stravováním.
3) Trvejte si na čem chcete. Znovu opakuji, že pokud máte konkrétní připomínky, tak jste se měl obrátit na vedoucí jídelny nebo na ředitele školy. Učinil jste to ?
pur
PUR. Stačilo odhlásit se ze školní jídelny a příznaky jsou ty tam.
Kvalita stravy-tedy i školních obědů- má přímý dopad na, mimo jiné, i akademické dovednosti dětí. Výše zmíněný výzkum a podobných deset tisíc papírů si vygůglujte.
Kuchyň jsem kontaktoval a bylo mi vysvětleno, že s daným rozpočtem a spotřebním košem, lépe vařit nejde. Jako rodič i jako učitel do školních obědů budu mluvit. Může se vám to nelíbit, ale to je tak vše...
Dělejte si co chcete. Pochopte, že mně je to ŠUMAFUK.
Nicméně ... Pokud by byla chyba na straně školní jídelny, očekával bych, že Vámi uváděné příznaky (pravidelné průjmy, zvracení, nevolnost, bolesti hlavy) se budou vyskytovat hromadně. Pokud se to týkalo jen Vašeho dítěte, pak bych problém viděl u něj. Znovu opakuju, že bych na Vašem místě neprodleně navštívil lékaře a snažil se odhalit příčinu - metabolická porucha, některá z potravinových alergií a podobně.
pravidelné průjmy, zvracení, nevolnost, bolesti hlavy
vůbec nemusejí s jídlem souviset. Příčinou mohou být i psychické problémy. Vzpomínám si, že obdobnými příznaky trpívali i někteří žáci, a to pravidelně před mými hodinami, zpravidla v předem hlášených termínech testů nebo termínech odevzdání samostatných prací. Po výměně příčiny problémů příznaky potíží vesměs obdobně odezněly. Zdá se tedy, že pro mnohé žáky je styl mojí výuky jen obtížně stravitelný.
PURe
Nezlobte se, ale vy pane, jste snad ducha mdlého až neexistujícího. Je nutno vám látku opakovat desetkrát, než ji začnete chápat, v čemž zapadáte do vzorku průměrné české populace. Příčinu jsem odhalil. Po odstranění příčin příznaky PŘESTALY.
Příznaky se projevují u dětí i učitelů pravidelně, někdy více intenzivně a někdy méně. Vždy mají co dělat se školním obědem, protože se v jídelně NAKUPUJE LEVNĚ, práškuje a rozmrazuje, aby se splnily finanční a košové a inteligenční limity.
Kolega PUR ve svých příspěvcích měl pravdu a neurážel Vás.
Vůbec nerozumím, co myslíte inteligenčními limity v jídelně. Finanční a košové jsou dány, do nich se vejde i zelenina a ovoce i čerstvá jídla.
Co se - možná - děje ve vaší jídelně, se paušalizovat nedá. Pokud mají žáci a učitelé zažívací potíže z jídla ze školní jídelny, je to důvod k návštěvě lékaře (individuální) a návštěvě hygienika ve škole.
V levných či zmrazených potravinách nebo polotovarech to není.
Zkuste, pane Tajný Učiteli, jíst příborem, nebo si alespoň před jídlem umyjte ruce.
Příznaky se projevují u dětí i učitelů pravidelně, někdy více intenzivně a někdy méně. Vždy mají co dělat se školním obědem, protože...
Nezlobte se, ale tohle Vám nevěřím. I v jediném případě hromadného výskytu zvracení, průjmů, či jiných zdravotních potíží by hygiena začala vyšetřovat. A pokud by šlo o případy hromadné a navíc opakované, tak jsem si jist, že by hygiena jídelnu zavřela.
Nezlobte se, ale vy pane, jste snad ducha mdlého až neexistujícího...
A víte, že jsem si sám říkal, že to tak nějak bude? Holt ta léta praxe ve školství už jsou vidět ... prostě opotřebení materiálu :-)
pur
Tak já tedy tím příborem jíst začnu a ruce si taky- protentokrát-umyji. Děkuji za dobré rady českých pedagogů, jsou nad zlato. Chápu, že prostě nemáte rádi lidi, kteří vám kecají do čehokoliv, ať už je to výuka, přístup k rodičům či kvalita školních obědů. Toto Donkichotské snažení o udržení si dávno ztraceného statusu neomylnosti, je úsměvné.
Časy se mění, zvykejte si. Platím-li cokoli, od obědů až po vaše i úřednické platy z mé kapsy, chci a budu do toho mluvit. Iniciativ jako je Skutečně zdravá škola, doufám bude víc a je to tak dobře.
No, my zase děkujeme Tajnému učiteli, že se uvolil zaplatit pro letošek daně a tím přispět na naše platy. :-)
Nepochybuji, že se stejnou vehemencí, jakou projevuje vůči učitelstvu, vystupuje také vůči lékařům, policistům, armádě, soudcům a vůbec veřejným službám.
Pokud se kvality stravování ve školních jídelnách týče, pak si opravdu neumím představit kuchyni, jejíž strávníci by opakovaně a pravidelně podléhali zdravotním a zažívacím obtížím, aniž by to vyvolalo zájem hygieniků, zřizovatele a dalších institucí. Nepochybuji také, že by Tajný učitel, či jiný znepokojený rodič, poskytnul adresu takového školského zařízení televizi Nova a spol.
Pokud se jedná o problémy jednotlivce, mohou být zažívací potíže způsobeny dvěma příčinami.
1. Zdravotní, byť zatím nezjištěné - existují různé lehčí formy alergií, celiakie, laktózová intolerance, ...
Můj syn občas trpí zažívacími obtížemi, které se začaly projevovat až na druhém stupni. Příčinu neznáme dosud. Mezitím vystřídal tři jídelny...
2. Víra ve zdraví uzdravuje. Ale také víra v nemoc "znemocňuje".
Psychosomatické obtíže způsobené přesvědčením o škodlivosti určité potraviny, nebo typu stravování již byly v minulosti popsány. Existuje třeba případ, kdy člověk zvrací tuším pouze v restauracích McDonald. Jiné hamburgery mu nevadí. Já třeba v dětství nemohl ani ucítit šunku, aniž by se mi neudělalo nevolno. Měl jsem ji spojenou s jednou nepříjemnou jízdou autem...
Ale chápu, že pokud je v mysli někoho spojeno školství a vše související se zhmotněným zlem, pak stačí opustit iritující prostředí a výsledky se dostaví samy.
Pokud výsledkem iniciativ, jako je "Skutečně zdravá škola" bude navýšení stravovacích normativů na částky větší, nežli dnešní cena "konzervy žrádla pro psy", jak výstižně popsal v jednom díle šéf Pohlreich, pak uvěřím, že jsou i k něčemu užitečné.
Ono totiž je hezké kritizovat a radit jiným. Jenže kvalitní potraviny také něco stojí.
Ale možná, že příznivci zdravé stravy rádi zvýší svůj příspěvek do státní kasy, ze které jsou školní obědy dotovány, viďte.
protentokrát
Taky není špatné si čas od času umýt mozek.
Je-li.
Pokud by se stejnou vehemencí bylo veřejností postupováno vůči všem státem placeným zaměstnancům, možná by tento stát nebyl provinční bažinou korupce, ne-kompetence a sociální nespravedlnosti. Nedomnívám se, že školství je "zhmotněné zlo", ale pouze, že je nezdravě uzavřené veřejné diskuzi. Vaše "knee-jerk" reakce jsou toho dokladem.
Ale pendrek, pane Tajný kolego. Vy si pletete transparentnost, veřejnou kontrolu a "kecání do něčeho, o čem vím houby". To že je, bohužel, ze zákona obec zřizovatelem školy, ještě nedává starostovi právo kecat do toho, jak se má na prvním stupni učit psaní a matematika.
"Provinční bažinou korupce" nejsme kvůli nekompetentní a neprofesionální práci státních zaměstnanců, ale kvůli parazitickému a alibistickému vměšování politiků a lobbistických skupin do životních funkcí státního organizmu. A to jak na výkonné, tak i na zákonodárné úrovni. Přece snad chápete, že akce typu tunel Blanka, Opencard, nebo Promopro nejsou způsobeny nekvalitně pracujícími úředníky na přepážce, nebo že nákup Pandurů ovlivnil ledabylý výkon strážní služby vojína Vomáčky v Píseckých kasárnách.
Školství není "nezdravě uzavřené veřejné diskusi". Důkazem je už sám fakt této diskuse, ale především obrovský mediální prostor, který dostávají veškeré iniciativy a spolky, které si osobují právo mluvit do školské problematiky. Kéž by alespoň polovina této mediální pozornosti byla věnována názorům skutečných profesionálů. Ti jsou ale zhusta opomíjeni, nebo rovnou považováni za blbce.
My nezpochybňujeme právo veřejnosti vyjadřovat se fungování služeb financovaných z veřejných zdrojů. Jen naznačujeme, že ti, kdož se chtějí problematikou vzdělávání zaobírat, by měli mít alespoň trochu povědomí o reálné situaci ve školství a znát alespoň základní pojmy.
Proto klademe rýpavé otázky a máme někdy až uštěpačné komentáře, abychom si ověřili, zda účastník diskuse své názory opírá o skutečné znalosti, anebo jen o své virtuální představy. A pokud své argumenty v této palbě ustojí, jsme ochotni brát jej vážně. Většinou ale zjišťujeme spíše výskyt jedinců, kteří mají nějaký vlastní negativní zážitek a nyní si jen kompenzují své frustrace, anebo své lokální zkušenosti zobecňují na celý systém, aniž by věděli, jak to chodí o pár kilometrů dál.
A jen pro úplnost - "knee-jerk" reakce, též známé jako čéškový reflex, jsou ze své podstaty instinktivní, neuvědomělé a neovladatelné. Což je většinou pravý opak našich reakcí. Pochopte, že naše profesionální úchylka je chtít jevy vysvětlovat a dávat do souvislostí. Naše reakce jsou tedy obvykle psány se záměrem označit, upřesnit a vysvětlit, v čem se oponent mýlí, dopouští nepřesnosti, nebo dokonce úmyslně zavádí. A někdy je reakce cílena spíše na ostatní čtenáře, nežli na oponenta, kterého prostě nelze přesvědčit, neboť on sám ví všechno nejlíp.
Okomentovat