Projekt: Multimedialní Encyklopedie Fyziky

pondělí 3. března 2014 ·

Projekt se zrodil na základě maturitní práce Martina Všetičky ve spolupráci s jeho učitelem Jaroslavem Reichlem, jeho cílem je zpřístupnit učivo fyziky studentům. Je podle autorů věnován všem, kteří zjistili, že některé informace nelze na českém internetu nalézt!

Multimedialní Encyklopedie Fyziky je zveřejněna online pod licencí Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0. První verze projektu byla vytvořena v roce 2006, v roce 2011 prošla zásadním redesignem.

Uživatelské prostředí Encyklopedie je koncipováno tak, aby bylo co nejjednodušší a nejpřehlednější. Při zobrazování vybraného článku jsou výrazy obsažené v tomto článku porovnávány s databází a vytvořeným indexem. Výrazy obsažené v databázi se zvýrazní a stanou se interaktivními odkazy, které odkazují na článek, v němž je daný pojem definován nebo vysvětlen.



V článcích je využito několik stylů odstavců textu. Tyto styly byly vytvořeny z důvodů přehlednosti, „čitelnosti“ a dobrého porozumění článku. Ne všechny příklady, přirovnání, … které řekne učitel při výkladu, je možné zapsat do učebnice. Proto jsou učebnicové texty občas „suché“ - chybí mnemotechnické pomůcky, laická znění fyzikálních zákonů, … Proto jsme se snažili tyto doplňky do textu článků začlenit; přitom jsme ale chtěli, aby zůstaly výrazným způsobem odděleny od „učebnicového“ textu.



Většina článků obsahuje i některé z následujících multimediálních příloh, které mají přispět k lepšímu pochopení probírané látky:
  • audionahrávky - byly pořízeny na hodinách fyziky, které učil Mgr. Reichl na SPŠST Panská v Praze. Mají sloužit těm zájemcům o studium fyziky, kterým psaná podoba nevyhovuje a kteří potřebují výklad látky slyšet. Nahrávka obsahuje i různé příklady, přirovnání, analogie, zjednodušení a mnemotechnické pomůcky, které nemohou být v psané podobě uvedeny.
  • fotografie - jsou uloženy v samostatné složce. Po jejím otevření se zobrazí náhled všech fotografií, které ve složce jsou. Kliknutím levým tlačítkem myši na danou fotografie se tato zobrazí zvětšená spolu s komentářem (popisem).
  • videonahrávky - zobrazují experimenty, které se k danému článku vztahují. Většina z nich je doplněna výkladem.
  • prezentace - zobrazují většinou odvození určitého vztahu, vysvětlení obrázku, … tak, aby byl názorně vidět průběh odvození nebo vysvětlení. Prezentace je zobrazována průběžně spolu s komentářem.
  • soubor ve formátu PDF - obsahuje aktuality a zajímavosti související s daným článkem, návody na samostatné experimenty, …
  • textový soubor - další typy informací související s článkem
  • internetové odkazy - fotografie složitějších fyzikálních jevů, doplňující a rozšiřující texty, interaktivní aplety, …

Tyto multimediální prvky, které jsou pro daný článek k dispozici, se zobrazí spolu s článkem; každý typ přílohy může článek přitom obsahovat v libovolném množství.

6 komentářů:

Pavel PEŠAT řekl(a)...
3. března 2014 v 10:13  

Škoda, že hned od začátku to kolegové nevedli jako Wiki. V podstatě neznám žádného fyzika, který by si bez oponenturya dovolil něco takového pustit na veřejnost.

Jindřich Zdráhal řekl(a)...
3. března 2014 v 17:55  

Stránku (projekt) znám a už ji několik let používám pro výuku. Pro mé žáky je to pohodlnější, než si nosit učebnici.
Díky za ni

to Pavel PEŠAT:
přemýšlel jsem nad vašim komentářem a rozhodl jsem se, že raději budu věřit (a používat) zdroje, které neprošli oponenturou (i když tyto stránky mohli projít oponenturou, to nevím) než nějaký otevřený systém Wiki. Teda pokud správně chápu Wiki jako systém, do kterého může přispívat každý...

Janek Wagner řekl(a)...
3. března 2014 v 18:10  

Ze stránky http://fyzika.jreichl.com/main.information/about-project/ usuzuji, že na projektu participovali např.
Doc. RNDr. Zdeněk Drozd, Ph. D. - KDF MFF UK Praha
Ing. Ludvík Němec - KDF MFF UK Praha, tedy z Katedry didaktiky fyziky MFF UK.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
3. března 2014 v 19:02  

"V podstatě neznám žádného fyzika, který by si bez oponenturya dovolil něco takového pustit na veřejnost."

Našel jste nějaké závažné nedostatky?

Unknown řekl(a)...
4. března 2014 v 20:04  

Projekt jsme se snažili několikrát podpořit různými granty a podobnými finančními dotacemi, které v posledních cca 7 letech nabízelo MŠMT, Magistrát hl. města Prahy a další instituce. Encyklopedie nikdy nebyla shledána dostatečně zajímavou (a to i přes doložené statistiky přístupů a vesměs velmi kladné reakce návštěvníků stránek). Proto nebyla žádná oponentura oficiálně zadána - na to bohužel nejsou finance. Celý projekt (práce, hosting, shánění materiálů, ...) je financován ze soukromých zdrojů. To není stížnost - kdyby nás práce nebavila a nepotřeboval jsem podobný materiál ve výuce, nedělali bychom to. To je jen vysvětlení, proč není Encyklopedie podrobena oponentuře. Pokud návštěvník webu objeví chybu, snažíme se jí jak je to možné napravit.

J. Reichl, spoluautor Encyklopedie

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
5. března 2014 v 8:25  

Je to dobrý počin, díky.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.