Na školách vyučuje 17 tisíc nekvalifikovaných učitelů. Pokud by od roku 2015 skončili ti, kteří pedagogické studium nezačali ani začít nepřislíbili, skončilo by ze dne na den ve školství asi 7 tisíc vyučujících. Řekl to pro Českou televizi ministr školství Marcel Chládek s tím, že s tak děsivým číslem nepočítal. Ministerstvo připravuje krizový scénář řešení situace. Lektor kritického myšlení a učitel z Pedagogické fakulty UK Ondřej Hausenblas uvítal, že ministr udělal přehled, kolika lidí se nedostatečné pedagogické vzdělání týká. Mnohem důležitější než diplom je ale podle něj nadšení učitele pro děti a výuku: "Takový člověk je mnohem cennější než ten, který má deset diplomů, ale neumí učit."
Z článku kul a ver v českáTelevize.cz vybíráme:
V krizových oblastech, kde procento nekvalifikovaných učitelů přesahuje 30 procent, chce ministr umožnit, aby komise složená z ředitele školy, zástupce zřizovatele, školní inspekce a odborů posoudila konkrétní případ učitele bez kvalifikace. "Zda ten který učitel, například jazyků, může dále učit na škole a dostane časově omezenou výjimku," dodal Chládek. Kroky ministerstva vítají i školské odbory. Je podle nich potřeba zmírnit zákon, který je vůči nekvalifikovaným učitelům příliš tvrdý. Plošná výjimka ale prý není řešením. Během deseti let si totiž mnoho kantorů vzdělání doplnilo a hromadný pardon by vůči nim nebyl fér.
Hausenblas z Pedagogické fakulty UK také uvítal, že ministr počítá i s tím, že budou muset být nějaké výjimky. "Nedá se to řešit jen úředním příkazem a papíry," řekl České televizi. Pokud by si totiž najednou chtělo doplnit vzdělání sedm tisíc učitelů, byl by to podle něj problém: "Víte, kolik je nás na fakultách, zvláště na pedagogických, kde jsou malé platy a málo lidí? Je to obrovský nárok. Jestli si někdo představuje, že se učitelům dá pro formu několik dálkařských setkání a v nich jim něco povíme, tak to jsme neudělali vůbec nic a mohli jsme je klidně nechat slušně učit bez vyrušování."
Přečtěte si: V ČR učí 17 tisíc nekvalifikovaných. Je to horší, než jsem čekal, tvrdí ministr
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
11 komentářů:
Pokud by si totiž najednou chtělo doplnit vzdělání sedm tisíc učitelů, byl by to podle něj problém
Aha. A není to náhodou třeba jako s výměnou řidičkých průkazů?
Co se nechává na poslední chvíli, stane se problémem zpravidla vždycky, víte?
Lektor kritického myšlení neopomněl připomenout, že má malý plat. Ale to musíte, Hausenblasi, plakat na jiném hrobě, tady vám nikdo nepřidá!
Od lektora kritického myšlení bych čekal jinou úroveň argumentace než opětovnou podprahovou demagogii o tom, že kdo má deset diplomů, neumí učit, zatímco lidé bez diplomu mají žádoucí nadšení. My, kteří ještě pamatujeme velevýznamného prof. Karla Hausenblase, nevěřícně kroutíme hlavou.
A ještě k tomu Hausenblasovu platu. Pokud je mi známo, tak letos šedesátiletý Ondřej Hausenblas, který prakticky celý život působí v akademii věd nebo na vysoké škole, disponuje titulem PhDr. Tedy nedosáhl ani na základní úroveň vědecké kvalifikace. Osobně samozřejmě nemám vůbec nic proti titulu PhDr., ale ten, kdo se rozhodne v akademickém prostředí celoživotně setrvat bez titulů CSc. nebo PhD., měl by počítat s tím, že jeho plat bude nižší. Pouhé "nadšení pro děti a výuku" se v tomto případě nepočítá. Což do jisté míry vysvětluje i to, proč Hausenblas obhajuje lidi bez kvalifikace.
důležitější než diplom je ale podle něj nadšení učitele
Možná by nám mohl některý ze studentů pana učitele povyprávěl, jak vypadá taková zkouška z kritické myšlení. Tedy, jestli něco takového existuje. Třeba na A1 stačí hodnověrně doložit věrohodné nadšení pro kritickou myšlenku.
Něco mi zde nesedí. Když si cestu ke kvalifikaci dokázalo najít 10 000 nekvalifikovaných ze 17 000, proč ji tedy nenašlo těch zbylých 7 000? Že by nakonec to napadání VŠ pro nedostatek vzdělávacích příležitostí bylo postaveno na vodě? Že by to nakonec opravdu mohlo být i tak, že prostě mnozí zaspali nebo se dovzdělat nechtěli?
Možnosti jednotlivců nejsou srovnatelné, pokud žijete a pracujete v místě univerzity, doplnění studia se dá při podpoře ředitele a hlavně rodiny zvládnout. Pokud musíte ještě dojíždět, je to nereálné, ba ekonomicky šílené. Já měla štěstí, že jsem ten první případ.
Kvalifikace zaměstnanců je i v zájmu ředitele, neznám žádného, kdo by svým nekvalifikovaným znemožnil studium. Já jsem svého času také dojížděl za vzděláním (nikoliv DPS, ale to tu není důležité) a po dobu dvou let jsem třikrát do měsíce vstával ve tři čtvrtě na tři ráno. A hle, přežil jsem to, ani finančně mě to nepoložilo. Stačí jen chtít.
začalo to po 89 kdy se učitelům otevřely možnosti a uplatnili se mimo školství,zatímco jejich místa zaplnili innženýři ze zkrachovalých fabrik a jzd,pak to pokračovalo nástupem operek z maturitou,které se staly "učitelkami" angličtiny,po 2000 roce,kdy se zřizovatelé a ředitelové staly neomezenými pány se začali zaměstnávat příbuzní a kamarádi,a poslední rána v posledních 5 letech kdy při slučování byli přednostně vyhazováni kvalifikovaní s praxí.....
neexistence závazných osnov zrušila možnost srovnání úrovně,nekvalifikovaní začali místo uení šaškovat a stali se oblíbenými,žádanými,milovanými dětmi i rodiči,kvalifikovaní se stali neschopnými co mají nesmyslné požadavka a žáky přetěžují a tak se přizpůsobili,když nechtěli být odejíti a výsledkem je dnešní úroveň absolventů......
Pro pani Vlachovou: svet neni nikdy a v nicem spravedlivy. Spravedlnost je kategorii, kterou si vymyslel clovek. Pokud vnimate jako nespravedlnost vzdalenost bydliste nekvalifikovaneho pedagoga od zkompetentnujici vysoke skoly, ptam se, kde spatrujete vinu? Je to vina skoly? Je to vina pedagoga? Je nespravedliva sama vzdalenost nebo prvni derivace vzdalenosti podle casu ucitele jedoucihobdo skoly?
Okomentovat