České školy na konci roku propustí 7000 učitelek a učitelů. Sice mnohdy dobře učí, ředitel i rodiče o ně stojí, ale nesplňují zákonnou kvalifikaci. Absurdní. Chybné.
Z článku Martina Fendrycha na Aktuálně.cz vybíráme:
Kvalifikace rozhodně není všechno. Znám případ několika učitelek, které nejsou správně kvalifikovány, a přece hodnoceny jako vynikající. Příklad: cizí jazyky. V České republice je každoročně vyhlašována Evropská jazyková cena Label, jejíž smysl je podpořit nové a výjimečné aktivity v oblasti jazykového vzdělávání, propagovat je mezi odbornou veřejností a inspirovat ostatní k zavádění takových aktivit do jazykové výuky. Paní X tuto prestižní cenu získala, ačkoliv nemá vystudovanou němčinu jako svůj obor. Vystudovala pedagogickou fakultu UK - učitelství pro 1. stupeň. Německy se naučila na kurzech v Německu. Rodiče ji hodnotí jako výtečnou, s dětmi to umí.
Jiný příklad: paní Y vystudovala také pedagogiku na UK, učitelství pro 1. stupeň. Němčinu se naučila v Rakousku, platila si čtyři roky kurzy na Goethe institutu ve Vídni, které zakončila nejprve zkouškou „Zentrale Mittelstufenprüfung“, později „Kleines Deutsches Sprachdiplom“ (vyšší stupeň). Dva roky pracovala ve Vídni jako lektorka pracovníků v bankách. Dohromady tam žila pět let. Jako němčinářka je ve své škole oceňována...
Přečtěte si: Učitelé bez kvalifikace. Školy ničí papírová revoluce
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
12 komentářů:
Takže na západě republiky máme na některých školách až 45 % nekvalifikovaných pedagogů narozdíl od východu a jihu republiky, kde se nekvalifikovaní ve školách téměř nevyskytují. A budeme furt na plnou hubu tvrdit, že ti nekvalifikovaní na západě jsou tam, protože jsou bůhvíjak kvalitní.
Kulové, jsou tam:
1. protože ředitelé nikoho solidnějšího nesehnali
2. protože si byli po celá léta vědomi své téměř nenahraditelnosti
3. v důsledku čehož se dovzdělání vyprdli.
Školy neničí žádná papírová revoluce, ale prachsprostá neodpovědnost lídí. Jejich neúcta k zákonům, povinnostem, tradicím, škole, řediteli a v konečném důsledku i k žákům.
Fakta, ktera pan Fendrych zverejnil, jsiu velmi poucna. Ministr školství Marcel Chládek (ČSSD) říká: „Nejhorší situace je v Karlovarském kraji, pak v Ústeckém, Středočeském, v Praze a v Libereckém kraji.“. A k tomu se staci podivat na informaci, ktere kraje maji nejvyssi prumerne platy pedagogickych pracovniku! Nevite? Hadejte! V Usteckem, Libereckem a Stredoceskem kraji.
Dojemba shoda, co? Pokud neni zrejme, co jsem chtel rici, pak tam, kde maji nejvice nekvalifikovanych ucitelu, vyplaceji nejvyssi platy pedagogum. Ze by ryba smrdela odjinud?
Školy ničí papírová revoluce
Martin Fendrych je bezesporu zatížen prokletím nás, Pytliků. To jest, neodbytnou potřebou zviditelnit se vyjadřováním se k úplně všemu, co kde jen šustne. Nicové se nad to nezřízeně rádi vyjadřují dokonce i k tomu, co se ani nešustá.
Někde jsem četl, že je to zákonné ustanovení o kvalifikačních požadavcích platné snad už deset let, a že se jen jeho působnost, nebo jak se tomu říká, odkládá nějakými výjimkami.
Říkám si, proč se s tím už dávno něco nedělalo. Proč jsme my, tepači obecné pitomosti už dávno nenabrousili svá brka. A tak mne napadlo, že je-li výjimka nad zákon, proč se ve sněmovně s těmi zákony babrají. Stačilo by přijímat jen ty výjimky z nich.
Neberte to, paní Adamová, nijak osobně, ale já bych samotné nekvalifikované učitele nevinil až tak příkře. Každý je pravda odpovědný sám za sebe, ale za školu je odpovědný její ředitel.
Tam kde uplatněním zákona hrozí zničení školy, nezbývá než k odpovědnosti vést jejich ředitele. Na jejich místo by pak klidně mohli nastoupit reprezentanti těch, kteří jsou teď vyhlášení jako dlouhodobě vynikající učitelé, jsou-li navíc oblíbení i u žáků a jejich rodičů. Není přece nic vynikajíccnějšího, než špičkový učitel na postu ředitele školy. Kdyby ještě dodali i osvědčení, že jsou původně manažeři nějaké menší firmy, reklamní agentury, nebo něco na ten způsob, s posíleným smyslem pro péči o zákazníky, myslím, že by to věci jen prospělo.
Víte paní Adamová, čtrnáct let učím na základní škole a točím se nejenom okolo ICT. Učím rád a doufám že dobře. Učím učitele u nás i v zahraničí, jak využít ICT ve výuce a alespoň trochu držet krok s dobou. V posledních letech jsem stál několikrát před rozhodnutím, zda začít studovat. Ohromující nabídka našich pedagogických fakult a především jejich neschopnost naučit, letité učitelky něčemu novému, mě vždy utvrdily v tom, že jsem si raději vybral přesně cílený seminář či kurz. Většinou jsem byl nadmíru spokojen a vsadím své kaťata, že mi to dalo o hodně víc.
Takže suma sumárum,
1. s Vámi souhlasím, že ředitel nikoho solidnějšího nesehnal a jsem na to hrdý
2. s nenahraditelností jste vedle jak ta jedle
3. na dovzdělávání jsem se nevyprdl. Jen jsem to udělal podle sebe a pro sebe.
Asi máte špatné zkušenosti, ale na všech školách, kde jsem školil, ten prachsprostě nezodpovědný ředitel měl vždy nějakého učitele bez správného papíru a byl moc rád, že ho může mít.
Proč mám takový skličující pocit, že něco není správně.
Asi jako když učitel v zablácených botech kontroluje žáky, jestli se přezuli. Nebo jako když Rath tepal korupčníky a Nečas nabádal občany, aby se chovali zodpovědně.
Ještě se mi to nestalo, ale ani nevím, jak bych se asi tak zachoval, kdyby mi třeba žák neodevzdal ani jednu práci s tím, že se věnuje důležitějším věcem, protože mu fotr řek, že na tydlety trapárny bude mít lidi, přeceee.
A co máte, pane Hetesi, za vzdělání? Doplňoval jsem si výpočetní techniku na Západočeské univerzitě a nestěžuji si.
---
Učit, starat se o chod počítačů, pomáhat kolegům či vedení s využitím ICT jsou tři naprosto různé úkoly a každý z nich vyžaduje jiné vzdělání, které kurzy jen doplňují.
---
Ad M. Fendrych - celkem jsem jeho komentáře rád pročítával, po tomto nemohu.
Pane Hetesi, neco mi nesedi: ....Ohromující nabídka našich pedagogických fakult a především jejich neschopnost naučit, letité učitelky něčemu novému, ....
Kde vznika ten rozpor, ze mame pedagogicke fakulty, ktere nemaji schopnost ucit, ale produkuji jen same skvele ucitele? Neni to tak, ze ucitel se stava dokonalym az na skole, na niz uci, respektive si to od te doby namlouva?
Pane Hatesi, vypadá to, že jste můj příspěvek vůbec nepochopil. Podle Vašeho uvažování tedy máme v Ostravě, Brně, Olomouci, Jihlavě, Českých Budějovicích a Hradci Králové tak vynikající vysoké školy, že téměř všichni nekvalifikovaní Moravané, Vysočané, Jihočeši a Východočeši byli ochotni na nich požadované studium absolvovat. Naproti tomu v Praze, Plzni a Ústí nad Labem poskytují vysoké školy tak zparchantělé vzdělání, že tak nekvalifikovaní kantoři Středočeši, Pražané, Západočeši a Severočeši nebyli ochotni ani páchnout.
No, já mám obavy, že problém je fakt jinde, a to v zodpovědnosti, přístupu ...., ale to už jsem jednou psala.
Takže zkuste uvažovat se mnou, co tak asi Chládek může vymyslet. V každém případě to vypadá, že se bude snažit nějakým způsobem nekvalifikované kantory příslušné vzdělání absolvovat. Pokud však dojde na východě republiky k tomu, že se některý inženýr na DPS vykašle, tak ho budou muset propustit a přijmout někoho kvalifikovaného. Oproti tomu na západě republiky budou v těchto případech zasedat komise, které budou ve školství ponechávat šmahem nejenom inženýry bez minima, ale i maturanty, kteří si již nebudou schopni VŠ udělat, a to jenom proto, že v těchto oblastech budou nenahraditelní.
A jenom skromný dotaz, ze které části republiky pocházíte Vy? Která z výše uvedených alternativ se Vás bude týkat?
Nějak se mi tu neobjevila jedna "kacířská" myšlenka - když je na východě přebytek učitelů a na západě nedostatek, tak proč ten přebytek z východu nejde na západ? Vždyť migrace za zaměstnáním je např. v USA zcela běžnou záležitostí. On sám pan ministr zjistil, že 7000 nekvalifikovaných je na propuštění, ale dalších 6000 je na pracáku. Divné. že ...
přijeďte z juesej k nám na moravu a uvidíte,že to tu fakt neni jak v tej ameryce....
...situace je skutečně kritická. Na 616 školách různého typu je podle něj více než 50 procent nekvalifikovaných pedagogů. „Chceme znát důvod, proč existuje škola, kde je dokonce stoprocentní nekvalifikovanost,“ uvedl Chládek. „Máme v České republice školy, kde není jeden jediný kvalifikovaný pedagog,“ zdůraznil.
Viz Zděšený ministr na www.novinky.cz
Okomentovat