Profesor vzdělávacích technologií University of Plymouth, odborník v oblasti online vzdělávání a autor řady knih S. Wheeler se ve svém blogu zamýšlí nad rozdílem mezi vzděláváním a chozením do školy („schooling“).
Chození do školy spojuje se strukturou, která je žáku vnucena, se standardizací kurikula, jednotným chováním, kvantifikací dosažených výsledků. Vzdělávání naproti tomu znamená personalizované učení podle potřeb jednotlivce, nepotřebuje kurikulum ani stejné postupy u všech, potřebuje jen nadšení a příležitosti. Celoživotní učení téměř vždy vychází z popudu jednotlivce, není časově omezeno a není zaměřeno na dosahování předem stanovených standardů. Učitelé, pokud se vyskytují v takovém procesu učení se, mají roli průvodců a podporovatelů. Ve světě stále vyspělejších technologií se vzdělávání vzdaluje od chození do školy a vzniká nový model učení se v digitální éře. Žáci a učitelé si vyměňují role, dochází mezi nimi k dělbě moci, žáci se účastní vytváření obsahu vzdělávání (S. Wheeler o digitální gramotnosti viz zde). Školy by se měly snažit reagovat na tyto změny.
Zdroj: Steve-Wheeler.blogspot.cz
Výběr ze zpráv, novinek a zajímavostí ve vzdělávání provedlo výzkumné oddělení společnosti Scio.
Přečtěte si: Rozdíl mezi vzděláváním a chozením do školy
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 komentářů:
Učitelé... mají roli průvodců a podporovatelů.
Nojo, vlastně... Kdo by to byl řekl.
Že je pedagog 'průvodce' se, pane profesore, ví už od antiky. V obecném povědomí se však zakořenilo už jen to 'otrok'.
Minulý týden jsme testovali schopnost nastříhat ty moje věčné karičky. Bylo to vlastně takové shrnutí základů, kterými jsme se doposud zabývali. Pak jsem to s žáky probral, upozornil na chyby, ukázal, jak to má být funkční. Dnes jsem jim řekl, pouze řekl, že pokud se tím doma někdo zabýval, ať mi výsledek poskytne, že se na to podívám. Načež se zvedla vlna námitek a výkřiků, že jsem jim přece neřekl, aby to doma dělali. Sklopil jsem zahanbeně hlavu a svůj průvodcovský vocas stáhl mezi nohy.
Až někdy zahlédnu nějakého vzděláníchtivého žáka, nejspíš se přetrhnu, abych jej provedl a podpořil, pane profesore.
Kolego, napsal jste to dobře, jenom se bojím, že Vám pan profesor nebude rozumět.
Měl byste mu to napsat anglicky.
Nico Pytlík
"Až někdy zahlédnu nějakého vzděláníchtivého žáka, nejspíš se přetrhnu, abych jej provedl a podpořil, "
Zkuste zajít do mateřské školky nebo do první třídy... Ona se většina žáků nějak potom pokazí, někteří jen trochu, někteří úplně. Čím by to jen mohlo být?
Někteří úplně, někteří trochu:
Proč?
Není to už jenom o hraní jako ve školce?
Musí pracovat na úkolech?
Mají rodiče, kteří je nepodporují?
Mají rodiče, pro které není vzdělání důležité a učitelka to sama nedá?
Jsou na ně kladeny jisté nároky, které se liší od školky?
Protože školka je školka a mezi ní a školou je jistý ne-malý rozdíl?
OMYL.
Za všechno můžou pitomí učitelé, kteří ve školách zůstali a nezaložili si "vzdělávací" firmu jako poslední kvalitní učitel O. Šteffl.
Připomíná mi to film "Poslední zůstává", i když vlastně ne, tady je to "První odchází - zůstávají debilové".
Zkuste zajít do mateřské školky nebo do první třídy
Tak já si tam, pane Šteffle, někdy zajdu. Ať to nemám jen z vyprávění. V příbuzenstvu a svém blízkém okolí mám asi tak šedasát pedagogů snad za všech myslitelných typů a stupňů škol, tak by to neměl být problém. Pravdou ale je, že jsou všichni kvalifikovaní, a nemám tedy jistotu, že jsou to dobří učitelé a že mají děti dostatečně rádi.
Prý se tam ovšem dějí divně věci. Učitelky v mateřských školách tráví poměrně dost času přebalováním počůraných a pokakaných dětí, které zřejmě neznají jiný způsob vyměšování, než do plínky, a svoji potřebu odmítají vykonávat na příslušném místě, i když jsou tam včas dovedeny.
Hraji si na maminku tak, že třískají věcmi o sebe, nebo na tatínka tak, že házejí jídlo po zemi s výkřiky, že 'todleto žrát nebudu'. Na otázku, která zvířátka žijí v lese, odpovídají slovy 'é-eu-á' a 'uba-hý'.
To v první třídě si už hrají na hajzlbábu. To jest, chodí po třídě a ústy co nejhlasitějí prdí.
Nevím přesně, kdy se to pak láme. Ale podle toho, že ministr školství se pro učitele dožaduje obdobné právní ochrany, jako mají policisté, dovozuji, že to může být tak ve třetí třídě.
a to k nám z juesej míří další hit:kojení do deseti let!jak to bude úča zvládat,jestli bude mít dost mlíka? zřejmě bude potřeba více asistentek!
Okomentovat