Masivní odchod nekvalifikovaných pedagogů nehrozí, technické obory však mohou přijít o odborníky.
Z článku Zdenka Krause v Deník.cz vybíráme:
„Smysl novely chápu, vnímám ho jako snahu o zkvalitnění školství. Přikláním se ale k názoru odborné veřejnosti, že kvalitu pedagoga nelze posoudit pouze na základě dokladu o studiu," říká Minařík. „Jsem také přesvědčen, že současné vysoké školství chrlí kvantitu bez náležité kvality. Navíc některé aprobace těžko pokryjeme aprobovanými pedagogy. Nevím, kde školy na Českolipsku seženou tolik aprobovaných chemikářů, fyzikářů…," tvrdí s tím, že ho zaráží fakt, že šetření, které má zjistit, kolik lidí a škol novela zásadně zasáhne, probíhá v okamžiku, kdy je zákon schválen. „Tato analýza měla proběhnout dávno před přípravou této legislativní normy," říká.
O tom, že o kvalitě pedagoga nevypovídá jeho diplom, hovoří i ostatní oslovení ředitelé škol. „Platí zde tisíckrát omílaná fráze, že absolutorium a diplom žádné z univerzit nejsou jistotou, že za katedrou bude stát učitel, který se těší přirozenému respektu žáků, je to vzdělaný člověk, který má rád děti a učitelství bere jako svou životní náplň. A i takoví by museli kvůli novele odejít," říká Kašparová.
Přečtěte si: Kvůli novele skončí i kvalitní učitelé, zní z českolipských škol
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
24 komentářů:
Kvůli novele skončí i kvalitní učitelé, zní z českolipských škol
No konečně, napadlo mne při přečtení tohoto titulku. Konečně se ví, jak přesně vypadá kvalitní učitel. Kdo by to byl do těch čekolipských škol řekl. A to se pořád ustavují nějaká komise ze zástupců odborné veřejnosti, a zatím na čekolipsku nelenili, a už to vědí.
Teď nezbývá, než aby to někdo z těch škol dal na papír, a budu i já moci zapracovat na svojí kvalitě. Kolikrát jsem se už na příslušných místech dotazoval, co mám dělat, abych si i já zasloužil nějaký ten nadtarif. Ale kde nic, tu nic. Už jsem začal mit takový sžíravý pocit, že jsem nějaký méněcený, či co, protože jak patrno, certifikáty o dosaženém vzdělání mi kvalitu nezaručí. Studoval jsem na VUT Brno, Ústavu vyšších inženýrských studií ČVUT i PedF UK, ale co platno, školy chrlí kvantitu na úkor kvality. Jenže
„Nejdůležitější kvalifikací pro učitele je to, aby děti, které učí, měl rád."
Tak to mi tedy sklaplo. Původně jsem si myslel, že učitel má, seč mu síly stačí, naplňovat obsah státní vzdělávací politiky s ohledem na věk dítěte, jeho schopnosti, sociální zázemí, a tak podobně. A především tak, aby to vzděláváné dítě co nejméně poškodilo.
A teď tohle! Takže vřelý cit je tím kritériem kvality, dokonce ruku v ruce s kvalifikací. A to máme mít děti rádi aspoň jako jejich rodiče, nebo jako lékaři milují svoje pacienty, obhájci milují svoje obžalované nebo politici milují svoje voliče?
Původně jsem si myslel, že by se učitel měl umět především vcítit do pocitů a způsobu myšlení dítěte. A by to umět dát do souladu s tou vzdělávací politikou.
Tak co teď budeme dělat my všichni, kteří se stále nějak formálně i neformálně vzděláváme, doučujeme, a věnujeme tomu čas, úsilí a někdy i vlastní peníze, a to zjevně a především proto, abychom dětem soustavně a systematicky škodili?
Občas to vypadá tak, že by se ze škol měli vyhnat spíš ti kvalifikovaní titulanti.
" Přikláním se ale k názoru odborné veřejnosti,"
Kdo je ta odborná veřejnost?
Feřtekův Eduin?
Z toho, jak se mnozi dikutujici berou za prava nekvalifikovanych pedagogu, usuzuji, ze cim je pedagog mene kvalifikovany, tim je kvalitnejsi ( z pohledu nektrych diskutujicich), coz dovedeno ad absurdum znamena, ze zkompetentnovani ucitelu snizuje jejich kvalitu. Skoda, ze mame tak kvalifikovanou vladu vcetne kvalifikovaneho ministra. Ten soucasny je z uvedeneho pohledu ten nejvic kvalifikovany.... Bohuzel.
ho zaráží fakt, že šetření, které má zjistit, kolik lidí a škol novela zásadně zasáhne, probíhá v okamžiku, kdy je zákon schválen. „Tato analýza měla proběhnout dávno před přípravou této legislativní normy,"
Ředitel Minařík musí být zaražen jako pilot před hájovnou. I kdyby nakrásně analýza proběhla, jak navrhuje, bylo by to nejspíš ještě v minulém tisíciletí. Po tolika letech odkladů bychom si stejně mohli veškeré analýzy směle vetknout za klobouk.
Skoro by se mohlo nedivit, proč si na českolipsku včas nevšimli jistého nesouladu mezi požadavky zákona a realitou. Vypadá to, že 'nejdůležitější kvalifikací pro ředitele je to, aby učitele, které řídí, měl rád'.
chápu zděšení ředitelů,je to jako zlý sen,odejdou nekvalifikovaní snadno ovladatelní,kamarádi,příbuzní prostě "opora školtví" a nastoupí kvalifikovaní s praxí,co sedí na pracácích nebo dělají ze zoufalství pojišťovákya výživové poradce,křesla pod řediteli se zatřesou,je to taky zlý sen starostů-místo lehce manipulovatelného ředitele pepu,kterého jsme dosadili aby dohazoval byznys za státní prachy se objeví nějaký "vetřelec" ?
Ano Pytlíku et al. je to pravda. Nejdůležitější kvalifikací pro učitele je mít děti rád. Z vašeho zděšení vnímám, že vám to moc nevoní. Copak, lezou vám ti malí parchanti už trošku na nervy? Mít děti rád neznamená ovšem sentimentální ufňukanost. Když nemá učitel pozitivní vztah k dětem může, být génius ve svém oboru a je mu to houby platné. Nemůže mít respekt. Děti na něj kašlou jak na placatý kámen, v horším případě se ho bojí. Na tom se snad shodneme. Právě tady naráží zákon na problém. Ředitelé tvrdí, že je otázka přirozené autority. Vy jim nevěříte protože jsou...er...z České Lípy? Kdyby tak byli z Prahy, nebo Pytlíkova. Pořád byste se styděl za svůj diplom, nebudu vám tedy oponovat. Máte pravdu. Styďte se. Diplom z vysoké školy pedagogického zaměření je lidem spíše na škodu. Au. Absolventi vylézají ze svých pedagogických alma mater se systémem vymytými mozky, už zajetí v kolejích jistého typu myšlení, který jim znemožňuje uplatnit pedagogickou intuici-pokud jí tedy disponují. Jsou produkty vzdělávacího Systému, který jim otiskne do hlavy svůj blueprint, aby ho dále propagovali. Myslet v nevyježděných kolejích nedovedou. Strčte si svůj diplom, kam sluníčko nesvítí. Pro svě děti chci talentovaného dobrého učitele BEZ diplomu z PedF. Analyse that Baggie.
"Pro svě děti chci talentovaného dobrého učitele BEZ diplomu z PedF"
Vy nás ale zásobujete, pane Karfík...
Takže nám tady Tajnej pourážel šmahem všechny absolventy VŠ. No špica.
Hádejte Tajnej, koho bych, jako studentka, chtěla za svého učitele, Vás nebo Pytlíka? Byl by to ten, který si dokáže udělat srandu a je krapínek nad věcí.
Takže nám tady Tajnej pourážel šmahem všechny absolventy VŠ. No špica.
Hádejte Tajnej, koho bych, jako studentka, chtěla za svého učitele, Vás nebo Pytlíka? Byl by to ten, který si dokáže udělat srandu a je krapínek nad věcí.
Jak říkají na Slovensku, trafená hus zagágala...
Všechny ne, někteří se navzdory výplachu, oklepou...
"Stejně tak se ukazuje, že s výsledky vzdělávání moc nekoreluje učitelský diplom (příští rok musí mít každý učitel magisterský diplom nebo musí alespoň začít studovat a dodělat si pedagogické vzdělání – pozn. red.). Dobrého učitele prostě magisterský diplom v učitelství nedělá."
zde:http://www.eduin.cz/clanky/lidove-noviny-daniel-munich-vysvetluje-proc-bychom-si-meli-vzit-priklad-z-polska/comment-page-1/#comment-12592
Oops:((
Dobře, chápu, že Vy, Tajnej, těžko můžete být nad věcí, když evidentně patříte k těm nevalifikovanejm, které Chládek žene znovu do školních lavic. Takže to vypadá, že to přísloví o trefenejch husách pasuje spíš na Vás. Ale gágáte na nesprávnémk místě. Mohu-li doporučit, zkuste zagágat u ministra a u odborů.
Ehm. A ona lékařská fakulta "udělá" dobrého doktora? Fakulta architektury dobrého architekta?
Tedy nezlobte se na mne, ale pokud jen na okamžik přijmu tuto logiku, pak k čemu je tedy vzdělávání obecně? Zrušme vysoké školy obecně a nechme si od EDUINu a podobných spolků rozdávat odznáčky, které budou demonstrovat, že "oni si myslí, že my tomu rozumíme".
Místo kvalifikace požadujme co nejvíce "lajků" na facebooku. Protože je přece jasné, že děti budou mít rády leda takové učitele, kteří mají rádi je.
Krucinál, kdybych neměl rád svou profesi a kdybych neměl vlastně rád lidi jako takové, tak s tímhle zaměstnáním dávno praštím. Ale dělá to ze mne skvělého učitele?
Když někdo neumí rozlišit mezi kvalifikačními PŘEDPOKLADY a životním postojem, tak je to smutné, ale není to neštěstí. Neštěstím se to stane, až když své pomýlené představy začne vnucovat jako systémové řešení.
Omyl paní Adamová,
nepatřím k nekvalifikovaným a nejde mi o živobytí. Hezký pokus.
Životní postoj a základní kvalifikační předpoklady se v tomto případě kryjí. Nemáte-li talent k práci s dětmi, tzn., i vysokou míru porozumění jejich potřebám a povahám spojenou se schopností svůj výklad a požadavky tomu přizpůsobit a vybudovat vzájemně respektu-plný vztah, je vám diplom ve třídě k ničemu. To, čemu někteří říkají mít děti rád, je spolu s talentem k učitelství základním kvalifikačním předpokladem. Znalostní věci se dokážete doučit. Talent k práci s dětmi ne. Lze to doložit výzkumem, bohužel pouze v angličtině, například zde:http://www.emeraldinsight.com/books.htm?chapterid=17091307
nebo zde:http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3200/JEXE.72.2.69-92#.Uxx5fshwYrk
nebo zde:http://www.urban.org/url.cfm?id=1001431&RSSFeed=UI_Education.xml
Zítra jdu spravit zub ke kovářovi, protože nevěřím vysokoškolsky vzdělanému stomatologovi. To jde jedině v ČR.
Zítra jdu spravit zub ke kovářovi, protože nevěřím vysokoškolsky vzdělanému stomatologovi. To jde jedině v ČR.
Milý kolego Tajný,
vřele doporučuji poslední panelku EDUinu. http://www.youtube.com/watch?v=_-L9rlRbKL0
feature=youtu.be
Včera v noci jsem u ní strávil dvě hodiny a dvacet minut. Stálo to za to. Jak mezi panelisty, tak hlavně v publiku se našlo dostatek lidí, kteří si to už v hlavě srovnali. Mám pocit, že i díky této diskuzi ministerstvo některé věci napravilo (rodilí mluvčí). Ministerstvo i fakulty se doslechly o konkrétních problémech v přípravě i ohodnocení nových učitelů. Snad se změny dostaví dříve než za třicet let, které uběhly od počátků zákona, jenž vzbudil vaše vášně.
Pro sebe si říkám s Poste.restante, že lidi i malé lidi mám rád. Na hlavu si kálet nenechám, tak se mne možná někteří bojí. Diplom si nechám, protože z něj rodiče měli takovou radost. A spolu s Pytlíkem budeme raději dál hledat měřítko kvality učitele, protože panelisté jen bezradně krčili rameny a zástupce ministerstva říkal, že ty měkké dovednosti, jako je láska k dětem, se prý špatně měří a vyhodnocují.
Pane Tajný kolego, tuším už podstatu našeho vzájemného nepochopení.
Vy prostě nerozlišujete mezi podmínkou postačující a podmínkou nutnou. Doporučuji v tomto ohledu samostudium. A to klidně i bez formálního ověření.
mít děti rád. Z vašeho zděšení vnímám, že vám to moc nevoní.
Nevoní. Mám rád sýrovou pizzu, rýžové nudle, nebo ovocné želé. Děti mi nějak nejedou. Bývávaly šťavnatější.
A jestli mám rád ještě něco rád, pak především sebe. Víte? Proto se obklopuji a vyhledávám společnost lidí, kteří jsou slušní, kultivovaní, čestní, moudří, nekonfliktní. Pravda, není jich mnoho. Až to někdy to vypadá, že jsem spíš samotář. Ale takové lidi mám rád. Děti nevyjímaje, rozdílu nečiním.
A proto tak uvítám, že až vstoupím do ordinace a uvidím ta svého bývalého žáka, nebudu mít intenzivní potřebu otočit se na podpadku a jít si někam skonat v klidu a sám. Když už je tu tedy snaha pojmenovat kvalifikační předpoklady, nemělo by spíše zaznít, že učitel má mít rád lidi?
Ale rád nerád. Tady jde přece o něco úplně jiného. Tady je snaha znevážit standardní, státem směrované vzdělávání jako nekvalitní a kvalifikaci negarantující. Od samotných učitelů je to po tolika letech od začátku kurikulární reformy poněkud zvláštní. Neřeknu od odborných konzultantů, ale od učitelů? Je tu snaha prezentovat moderní školu jako zábavní park a estrádu s tím, že to pravé zkompetentňování pro život v jednadvacátem století se odehrává především mimo školu. Protože školy jsou plné trapáků, kteří se z nedostatku předpokladů pro učitelování, a absence lásky k dětem pak především, uchýlili k dosažení jen nějakého formálního lejstra. Tedy pardon, až na těch sedm tisíc světlých výjimek.
Rád bych ještě poukázal na to, že se tu nevolá po zrušení diskutabilního zákona, ale že se tu vyzývá k jeho nerespektování a obcházení. A to už je přece jen na pováženou. A zdá se, že to začíná být charakteristické nejen pro sektor školství, ale vlatně pro celou společnost, kde zřejmé porušování zákona je vydáváno za 'jen' jiný právní názor.
A co na to třeba taková čši, která podle zákona č. 561/2004 Sb., § 174, d) vykonává státní kontrolu dodržování právních předpisů, které se vztahují k poskytování vzdělávání a školských služeb.
Pane Tajný Učiteli, nejste Vy čistě náhodou spíše radši tajený inšpektor?
Šaman, který dobře léčí, je prostě jen šaman nebo, chcete-li léčitel. Ale není doktor (lékař).
Šaman, který dobře učí, je prostě šaman. Ale není učitel. Chápeš, Tajnej? Já děti k šamanům posílat nebudu - ani k učitelskejm, ani ke zdravotnickejm.
Nemáte-li talent k práci s dětmi
nepořizujte si je!!!
Pořád mi vrtá hlavou, jak takový ředitel pozná, že učitel má rád děti, když jej přijímá do pracovního poměru. To se dělají nějaké talentové zkoušky? Nebo se činí čestné prohlášení, nebo něco na ten způsob?
Jeden můj známý mi kdysi vyprávěl, jak jej táta v mládí řezával. Jednou se jej ptal, prý, proč mě, tati, řežeš častěji, než bývají řezáni kamarádi. Protože tě mám rád, pravil otec, aby z tebe něco bylo. Kamarád je spravedlivý a čestný muž. Špatně jej tatík vychoval pro dnešní svět.
A taky mi vrtá hlavou, do jaké míry se má v lásce k dětem zohlednit i jejich budoucnost. Mají být prospěšní spíš sobě, nebo spíš svému okolí? Je lepší je cepovat, nebo jim dělat, co jim člověk na očičkách uvidí?
Pane Niku Pytlíku,
Mít děti rád ve smyslu pedagogickém přece neznamená dělat jim různé ústupky či pomyšlení. Myslím, že to víte a oponujete z hecu. Znamená to respektovat jejich právo na individualitu, ctít jejich povahové a sociální rozdíly, intuitivně vědět co potřebují. Zkušený ředitel to pozná dobrého učitele poměrně snadno, pokud je sám dobrý učitel a to tím, že bude uchazeče nějakou dobu pozorovat při výuce a bude vidět, jak na něj děti reagují a on na ně, jak bude řešit klid ve třídě atp. Ano, snaha znevážit státem uznávané vzdělání učitelů tu je. Nebo spíše státem uznávané vzdělání se znevážilo samo, soudě dle měřitelných indikátorů jako je spokojenost dětí, rodičů i učitelů s podmínkami ve škole. Pane Inspektore, myslím, že pokud by Vás certifikovaný lekař nevyléčil, ještě rád navštívíte toho léčitele, zvlášť pokud byste věděl, že má k léčení výsledky prověřené schopnosti.
Mít děti rád ve smyslu pedagogickém
Jo takhle! Vy tím, pane Tajný Učiteli, máte na mysli naprosto přirozené chování každého normálního, vzdělaného, civilizovaného člověka. To přece nejsou žádné mimořádné předpoklady pro výkon práce učitele. To já tedy mám na učitele trošku vyšší nároky.
pozná dobrého učitele poměrně snadno, pokud je sám dobrý učitel
Cože?!! To jako, že by taky mohl nebýt? No to snad ne! Jen pro úplnost připomínám, že všichni, zdůrazňuji všichni ředitelé mají požadovanou pedagogickou kvalifikaci. Posčítejme si tedy všechny základní a střední školy, a máme tu množství zaručené kvality absolventů pedagogických a učitelských fakult. Nebo to jsou také jen bez záruky kvality formálně ocertifikovaní mamlasové, co nevědí, která v jednadvacátém století bije?
Okomentovat