Co se učiteli bez diplomu? Ministr školství Marcel Chládek se hrozbu, že zhruba sedm tisíc učitelů by kvůli nedostatečné kvalifikaci muselo odejít ze školství, bude snažit odvrátit pěticí opatření a novelou zákona o pedagogických pracovnících. Další problém ale zůstal. Celkem 616 škol má totiž v Česku více než polovinu nekvalifikovaných učitelů a ty nejsou schopny od ledna zajišťovat výuku. Chládek proto hned příští týden vyrazí do terénu.
Z článku Miroslava Trynera v E15 vybíráme:
Jak ministr školství po jednání s děkany pedagogických fakult a školskými odbory oznámil, výjimku z požadavků na kvalifikaci, která podle zákona začne platit od 1. ledna 2015, budou mít učitelé starší 55 let s více než 20letou praxí, rodilí mluvčí a učitelé odborných předmětů s maximálně polovičním úvazkem.
Dalším opatřením je, že fakulty vypíšou mimořádné studijní programy, aby si ostatní učitelé bez kvalifikace mohli začít doplňovat vzdělání ještě letos. Učitelů bez kvalifikace je dohromady 17 tisíc z celkem asi 130 tisíc pedagogů.
Přečtěte si: Chládek hasí problém s nekvalifikovanými učiteli, do toho hrozí zavření stovek škol
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
19 komentářů:
jaképak zavření škol,na moravě se tomu říkalo v uplynulých 10 letech "optimalizace" takže v takovém normálním okresním městě kde bylo 10 školek zůstaly 4,z 9 zš 6 a z 9 sš 3!přičemž optimalizace byla skvělá,protože umožňovala vylikvidovat zkušené aprobované kantory se smlouvami neurčitými a ponechet si levné a vděčné nekvalifikované kamarády,příbuzné,spolustraníky...
takže se tam v těch čechách taky pochlapte:rušte,slučujte,optimalizujte,není dnes problém zrušit 1/3 základek a 1/2 sš !
Zavření těch malotřídek, které tvoří velký podíl mezi těmi 616 skolami s více jak 50% nekvalifikovaností, by fakt až tak velký problém nebyl. Prostě by těch 30 děcek z dědiny jezdilo do městské poloprázné školy, kde je kvalifikovanost jakž takž.
Paní Adamová, doufám, že to vaše vyjádření o malotřídkách je ironie. Jinak je to totiž velmi necitlivé a musel bych konstatovat, že se vyjadřujete k problematice, které nerozumíte. Význam malotřídek je velký.
Zato význam velkotřídek je malý.
Význam malotřídek v žádném případě nepopírám. Vypadá to však, že největší význam mají pro manželky, dcery a milenky starostů, které tam učí, ačkoliv jejich nejvyšší vzdělání je maturita.
A pro manžele, syny a milence starostek.
To pro džendrovou čistotu, pane Adame.
Malotřídky jsou neekonomické.
Psí útulky taky.
V mém "okolí" je několik vesnic, kde takové malotřídky jsou, pokud vím, neučí tam příbuzní starostů a pokud vím, je snaha obcí udržet školu za každou cenu.
Existuje hranice, od které se čistě ekonomicky uvažovat nedá. Je akorát otázkou, kde ta hranice je.
snaha obcí udržet školu za každou cenu
Škola, kostel, hospoda, pošta... to jsou společenské atributy obcí. Pokud se z obcí strácejí, odchází i společnost, a z obcí se stávají samoty.
hranice, od které se čistě ekonomicky uvažovat nedá
Ne jen malotřídky, ale celé školství je silně neekonomické. Jako ostatně většina toho, co je poskytováno 'bezplatně'.
Kdyby rodiče za pobyt svého dítěte platili přímo, bez zprostředkovávání státem, pak by si nejspíš bedlivě rozmysleli, jestli svoje děti chtějí za svoje peníze nechat učitelem/kou milovat nebo vzdělávat.
... ztrácejí ...
Dívám se na StarTrek.
Ještě tu nahodím další kacířskou myšlenku. Máme mraky poloprázdných učňáků. Poloprázdných, co do počtu žáků, a poloprázdných, co do počtu kvalifikovaných pedagogů a mistrů odborného výcviku. Už tušíte, co chci navrhnout? Ale ano, máte pravdu, bylo by to necitlivé.
A ještě se vrátím k těm malotřídkám a budu trochu oponovat Anonymnímu z 21:30. Trošku jste uhnul od tématu, protože ona tady nebyla řeč o malotřídkách z hlediska eknomičnosti, ale z hlediska kvalifikovanosti pedagogů. Ministr mluvil o 616 školách s více než 50% nekvalifikovaností. Možná by bylo zajímavé, kdyby někde zveřejnil jejich strukturu. Domnívám se však, že mezi nimi bude minimum středních škol a úplných základek. Např. na úplné základce působí minimálně 13 učitelů (ředitel, zástupce, 9 třídních a dva učitelé na 2. stupni bez třídnictví). Škol, kde mezi nimi bude 7 nekvalifikovaných bude jen pár, možná v některých inkriminovaných oblastech. Mezi těmi 616 školami je pravděpodobně naprostá většina malotřídek a taky zvláštních škol. A vrátím se k těm malotřídkám. Ne že bych proti nim něco měla, ale vystěhovávání lidí z malých obcí souvisí spíše s nedostatkem pracovních příležitostí, než s tím, zda v obci malotřídka je nebo není. Dokonce je to tak, že pokud má některý z rodičů práci v sousedním větším městě vozí si dítě sebou do větší školy malotřídka v obci nemalotřídka v obci, protože je to pro něho pohodlnější. A co udělat s malotřídkou, na které si nebyl starosta a ředitel zajistit kvalifikovanou výuku? Znám i takové, kde ředitelka má jen Bc. vzdělání a v žádném případě nesplňuje kvalifikační podmínky pro tuto funkci.
Evo, Evo - SŠ jsou jedna velká mafie. Hejtmani mají velmi málo odvahy toto měnit. Vidím to bledě.
Milý Petře, teď by na rušení SŠ byla právě ta dobrá doba, protože krajské volby budou až za tři roky a do té doby bude ještě tolik průšvihů, že se na zrušené SŠ zapomene.
Chládek hasí problém s nekvalifikovanými učiteli
Hasí? Už pár let doutnající problém se hasí tak, že se na to hodí deka. Deka, která přitom zakryje i nepořádek státní správy a samosprávÿ v oblasti školství. Jestli by nebylo v tomto případě lepší to trochu provětrat.
Jiskřičky na tom našem trouchnivějícím pařezu někdo vykřesával a lehce na ně pofukoval. Někdo za stav zahoření nese odpovědnost. Přece to nebylo nějaké samovznícení.
Ale to se radši roubují všelijaké projekty moderních technologií a nezbytného testování. A co nám asi tak mezi kořeny ještě doutná, se neví za mák.
Což takhle sanaci z gruntu, než zase něco vzplane. Třeba nějaké bahenní pšouky...
Málotřídky asi skutečně mohou být právě ty školy, kde je nekvalifikovanost i 100%. Jinde si to lze těžko představit.
Rušení SŠ? Nevím, jak u Vás, ale v kraji, kde vládne koalice ČSSD (hejtman) + KSČM (radní pro školství), se řeší, jak utlumit gymnázia. Jen G mají povinné pořádné přijímací zkoušky, politici veřejně mluví o tom, že jsou na G přijímání i žáci se 4 ze ZŠ - ale nejsou schopni uvést konkrétní případy, kde se to děje (na běžných G to není).Cílem je podpora technických SOŠ a SOU, které se vyprazdňují. Ale třeba tam, kde na SOŠ nebo SOU není jistota přežití školy, lze spíš pochopit neochotu k doplnění vzdělání u nekvalifikovaných učitelů.
Hele, a to se dá udělat výjimka ze zákona jen tak, mýrnyx týrnyx?
Třeba ministr vnitra, že by udělal výjimku, že řidiči, kteří mají silné vozy, by mohli jezdit rychleji než devadesátkou. Když už tedy do toho vrazili takové peníze.
Nebo ministr spravedlnosti, že by udělal výjimku, že lidi, kteří fakt nevyjdou se svým platem, by si mohli příležitostně něco nakrást. Víte? Rozumím tomu, že třeba činovníkovi s mizerným platem kolem šedesáti tisíc se také mizerně žije při těch dnešních cenách.
Výjimky jsou fajn. Pro tu spravedlivost a rovné podmínky, přecee. Někteří podle svých možností, některým podle jejich potřeb.
Jenyk
Úbytek žáků je naprosto evidentní a nelze zpochybnit. Počet tříd osmiletých gymnázií zůstal stejný. Je tedy jasné to, že do primy nastupují žáci s mnohem horšími předpoklady. Vskutku se v některých případech jedná i o trojkaře. Ti jsou potom rádi, že se můžou vrátit zpět na ZŠ.
Ti jsou potom rádi, že se můžou vrátit zpět na ZŠ.
A proč by se tam měli vracet? Když se budou snažit, aby těmi trojkaři zůstali po celou dobu studia, počítám, že od takové kvinty mohou patřit spíš k těm lepším žákům.
Do dnes mi měly děti z primy poslat elektronickou poštou úkol. Krátký průvodní dopis s přílohou požadovaného obsahu, pojmenovanou podle zadání a se všemi náležitostmi, které k ímejlu patří.
Z dvaatřiceti žáků to neposlali jen čtyři, a šestnáct jich to mělo bez nějaké podstatné chyby. Já bych nebyl až tak pesimistický.
Okomentovat