Rád bych se s vámi podělil o zkušenost, kterou jsem učinil a činím s oblíbenou hračkou a vytouženým vánočním dárkem současné mládeže – tabletem.
Pro ty z vás, kteří si nejsou jisti, co přesně tablet je, shrnu základní informace: tablet je něco mezi chytrým mobilním telefonem a notebookem. Je to placka většinou o rozměrech cca 26 x 17 cm, tlustá necelý centimetr (samozřejmě existují tablety výrazně menší i větší). Ovládá se dotykem (ale lze přikoupit malou klávesnici) a její primární funkcí je…no…a já vlastně nevím. Patrně mobilita, surfování po facebooku v KFC či sledování filmů v autobuse. Upřímně naprosto nechápu, proč je tak oblíbeným zbožím, protože jeho využití pro běžně pracujícího či studujícího člověka zdá se mi neurčité, až mizivé.
Ve škole, kde učím, je nezbytná pomůcka učitele notebook. Veškeré studijní materiály mají žáci online, klasické učebnice a sešity se, až na výjimky, nevyužívají. Studenti chodí do školy pouze s notebookem, a tak i učitel musí mít v hodinách notebook vždy po ruce. Můj notebook začal pomalu dosluhovat, brzy ho čeká křemíkové nebe, nebylo tedy zbytí a musel jsem vyhlížet koupi nového. Jelikož jsem ale měl určitou zkušenost s tabletem jako pomůckou učitele, začal ve mně hlodat červík nejistoty, zda přece jen místo notebooku nepořídit tablet.
Ještě před rokem bych myšlenku zcela zavrhl. Absolvoval jsem několik školení, ke kterým jsem si postupně vypěstoval averzi (nejvíce mě asi irituje stotisícová interaktivní tabule). Stále více jsem totiž alergický na obchodníky, kteří přijdou do školy udělat seminář o využití moderních technologií. Zářivý úsměv od ucha k uchu, chování neuvěřitelně přátelské, jako bychom byli kamarádi už léta, ctnostná myšlenka posunout školství dál a jediný účel: vytáhnout z vašich, eventuelně státních, peněženek co největší částku za pomoci té nejlevnější obchodní manipulace, jejíž užití vůči vysokoškolsky vzdělanému člověku mě uráží. Následně jsem měl ale možnost si tablet na týden vyzkoušet a moje počáteční rozhodnost začala dostávat trhliny.
Věřte nebo ne, místo notebooku jsem si nakonec letos v lednu tablet pořídil. Proč – vysvětlím v následujících odstavcích. Pro pořádek ještě uvedu, že současné tablety disponují jedním ze tří operačních systémů, které se více či méně odlišují: iOS (tablety značky Apple), Android a Windows (různé značky). Má zkušenost je s Androidem.
Zjistil jsem totiž, že má práce v hodině je najednou rychlejší, snazší a efektivnější. Místo abych si do hodin bral poměrně těžký notebook a při probírání nové látky, kontrole úkolů či četbě ukázky (připomínám, že veškeré studijní materiály a odevzdání úkolů či slohovek je u nás v podobě e-learningu, tedy on-line) se neustále obracel a vracel ke katedře, jsem měl najednou všechno v ruce: v 50 deka vážící placce, se kterou mohu volně přecházet po třídě a činit cokoli, co kantor v hodině potřebuje. Kdybych používal klasické papírové přípravy a učebnice, byl by rozdíl ještě markantnější. Na střední škole učím teprve čtvrtým rokem, a tak nemám zdaleka veškeré přípravy v hlavě a do literárních ukázek se potřebuji stejně jako studenti při četbě, analýze a interpretaci dívat. V případě papírových materiálů bych tedy patrně musel na každou hodinu vybrat danou přípravu (nebo vzít celé desky), učebnici, čítanku a samozřejmě zápisník na známky. Takto mám nyní vše v jednom zařízení, v tabletu.
Nespornou výhodou tabletu je právě možnost mít vše v jednom zařízení, stejně jako v notebooku. V tabletu lze mít veškerá data s učitelstvím spojená. Pokud něco opomenu či v hodině potřebuji otevřít učebnici pro jiný ročník, spletl jsem si diktát nebo se potřebuji podívat na známky některého studenta, trvá taková operace několik vteřin. Taktéž mám okamžitě k dispozici rozvrh svůj i třeba celé školy a veškerou svou klasifikaci. Oproti notebooku má však tablet v tomto ohledu pár výhod: Je rychlejší a spolehlivější. Než notebook otevřete, přihlásíte se, počkáte, až Windows načte veškeré programy a procesy, než odklikáte veškeré aktualizace, o které se měl dávno postarat školní ajťák, ztrácíte drahocenné minuty a taky nervy. Na tabletu zmáčknete čudlík a pracujete. Je navíc malý a lehký, máte ho neustále v rukou, takže veškeré operace a vyhledávání lze dělat za pochodu po třídě. Při četbě ukázky se tedy můžete procházet po třídě a kontrolovat, zda student v zadní lavici u okna nedojídá tajně svačinu. Při kterékoli činnosti lze prostě volně chodit po třídě a přitom mít vše v ruce.
Další výhodou tabletu je jeho rychlost. Rychlost procházení internetu (pro mě v hodinách nezbytná věc), rychlost procházení složek a otvírání dokumentů (PDF, DOCX, obrázků atd.). Než dojdu z kabinetu do třídy, což trvá asi minutu a půl, několikrát ťuknu na display a mám otevřenou přípravu, ukázku, online odevzdání domácích úkolů či slohovek, diktát, PPT prezentaci, YouTube s videem či hudební ukázkou, prostě cokoli.
Rychlý internet je v tabletu samozřejmost. Když potřebuji najít nebo ověřit určitá data na internetu, podívat se, jak vypadá „amarant zvadlý“ v Máchově Máji, zkontrolovat, zda a kdy mi student odeslal e-mail, najít jízdní řád, program divadla, videoarchiv České televize, opět je to záležitost několika vteřin. Jestliže navíc jako my využíváte sdílené Google dokumenty či Google disk, opět máte ke všemu rychlý přístup. Moji studenti mají na Googlu např. on-line portfolio svých slohových prací. Oni stejně tak jako já tedy mohou kdykoli nahlédnout do slohovek, které psali třeba před třemi lety. To vše lze samozřejmě činit i v notebooku, s tabletem je to ale výrazně rychlejší a pohodlnější.
V současné době existuje pro tablety řada zajímavých učitelských aplikací, o kterých jsem psal výše (známkování, rozvrhy) a které lze exportovat např. do Excelu, údajně i do Bakalářů. Přestože ale ve škole Bakaláře máme, s tímto exportem a spojením tablet – Bakaláři zkušenosti zatím nemám, nemohu tedy funkčnost posoudit.
Tablet vám bez nabíjení vydrží v průměru 8 hodin za předpokladu, že jej máte neustále rozsvícený a používáte ho. Pokud ho např. na hodinu odložíte, vydrží samozřejmě mnohem víc.
Nyní k některým nevýhodám. Jednou z nich je třídnice. V tabletu lze mít třídnici, zapisovat absenci a probrané učivo. Ovšem mám dojem, že zatím nejde synchronizovat se školní el. třídnicí (např. právě Bakaláři), a tak musíte absenci a téma hodiny stejně přepsat do školního notebooku či PC, kde síťová el. třídnice je. Většinou se tak nelze podívat, zda před měsícem žák na té či oné hodině byl nebo jak dlouho chyběl. Resp. lze, lze si vytvořit docházku do všech vašich hodin, ovšem to znamená vytvořit si ve školním roce každou jednotlivou hodinu zvlášť, a to je práce šílená. Já to řeším tím, že mám vytvořenu jednu univerzální hodinu pro každou třídu (např. ČJL 1.A), v hodině absenci naťukám a pak ji ještě ten den v kabinetu přepíši do bakalářů.
Další nevýhodou tabletu je, že pro něj nejsou optimalizovány elektronické učebnice. Jestliže tedy ve škole využíváte např. el. materiály od Frause, mám dojem, že v tabletu nebudou fungovat, nebo minimálně ne správně (za předpokladu, že se nejedná pouze o soubor PDF dokumentů, ten samozřejmě v tabletu funguje bez problémů). Z toho vyplývá, že veškeré přípravy musíte mít vlastnoručně psány např. v notebooku a pak je do tabletu překopírovat. Větší problém přichází s čítankou, kde budete muset v krajním případě ukázky přepsat ručně. Nevím, jestli existují el. čítanky, ze kterých po zakoupení půjde digitální text vyexportovat a následně nakopírovat do dokmuentů v tabletu. Já to řeším naskenováním materiálů (z čítanky, diktátů a různých cvičení). To ale předpokládá, že veškeré tyto knihy máte zakoupené, tedy vlastníte originál, pouze jste si jej digitálně přenesli do tabletu. Musíme totiž myslet na autorská a licenční práva.
Nyní se dostávám k největší nevýhodě tabletu. Tablet je především určen ke konzumaci a prohlížení dat, nikoli k jejich vytváření. Vytváření dokumentů – textových souborů, neřku-li tabulek nebo dokonce PPT prezentací – je mnohem pomalejší a omezenější než na notebooku. Proto vám tablet nikdy notebook nebo PC jako takový zcela nenahradí! K používání tabletu je, dle mého, nutné mít někde k dispozici notebook nebo PC, na kterém budu materiály vytvářet. Tento však může být doma či v kabinetu a nemusí být nikterak výkonný, co se týče rychlosti a výdrže baterie, protože jakmile dokument vytvoříte, zkopírujete jej do tabletu a s tím si pak vesele pochodujete ze třídy do třídy.
Poněkud zdlouhavé pro nového uživatele je seznámení se s tabletem. Jednak s ovládáním systému, jednak s ovládáním jednotlivých aplikací. Naprostá většina aplikací, které jsem si do tabletu stáhl (všechny jsou k dispozici on-line v Obchodě Google a stažení a instalace jedné aplikace trvá několik vteřin), jsou zdarma. Koupil jsem si, myslím, dvě aplikace. Jednu asi za 40 Kč, jednu za 60 Kč. Žádnou další kupovat nepotřebuji a myslím, že ani potřebovat nebudu. Než však zcela ovládnete práci např. v aplikaci známkování či rozvrh učiva, docela to trvá. Pokud jste s výpočetní technikou navíc ve stavu válečném, silně doporučuji mít po ruce někoho, kdo s ní uzavřel výhodné spojenectví.
To je tedy má zkušenost s tabletem. Pro mě jako pro kantora, který potřebuje být v hodinách neustále online a který má rád veškeré materiály a dokumenty pohromadě a po ruce, je bezkonkurenčním pomocníkem a nemohu si ho vynachválit. Pro těch několik negativ jsem našel poměrně rychlé řešení. Dle vašeho stylu práce a výuky může být tento text ujištěním, že tablet je zbytečnost, nebo naopak inspirací, jak si práci ulehčit.
Převzato z webu Asociace středoškolských češtinářů
Petr Kuba: Tablet v rukou češtináře
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
18 komentářů:
Až budu mít chvilku, napíšu pár stránek o tom, jak jsem začal vařit v papiňáku, což by mne ještě nedávno vůbec nenapadlo. Myslím ten papiňák, ne to psaní. Sice syčí, ale jinak vynikající. Asi jako manželka.
Také jsem si koupil takovou tu tašku na kolečkách, a od té doby se nemusím rvát s nákupama, když třeba mají cukr krupici ve slevě.
A máte už, pane Kubo, tříbarevnou propisku? To že nemusíte sebou tahat celý penál...
Kdo si hraje, nezlobí. Nějak nevím, kdy se učitel v tomto případě vlastně věnuje žákům, protože si celou hodinu hraje s tabletem. Ale třeba je to dobře.
Ten článek není pro většinu učitelstva tak nezajímavý, ostatně pan Wagner o přetištění projevil zájem sám. Holt není každý takový IT pytlík kabrňák. A nedokáže protáhnout sebou penál...
Kolikrát je lepší číst spíš ty diskuse. Člověk se dozví věcí... Děkuju, pane Soukale.
V každém případě mi začíná být jasnější, v čem že spočívá ten tabletí přínos pro zefektivnění zkompetentňování žactva i učitelů. Jako IT pytlik jsem se v tom poněkud ztrácel. Ono i to povědomí, že je člověk na patřičné úrovni, má nezanedbatelný přínos. Dotá to vážnost výronu profese.
Je fakt, že protáhnout sebou byť jen tu propisku, házel bych s sebou nejspíš celou noc.
Nikde jsem se nedočetl (ale po 30 letech zírání do montorů zrak slábne), jak připojujete tablet k dataprojektorům, pokud vůbec. Většinou je přímé připojení jen přes mikro HDMI (ne každý projektor má DVI nebo HDMI vstup a redukce na VGA taky něco stojí) nebo pomocí WiFi, ale ani to není standard u naprosté většiny dataprojektorů. Počítám, že všechny třídy školy jsou vybavené dataprojektory (u nás cca 65 ks starých 1-8 let, z toho jen 5 s WiFi) a to už je slušná hromádka peněz v rozpočtu nutných na výměnu stávající techniky.
To by mne také zajímalo.
Gratuluji kolegovi Kubovi ke skvělým výsledkům v integraci technologií. I když zjevně působí na digitálně vstřícné škole, pořád je možné se zdokonalovat. Vsadím se např., že by se našlo docela dost učitelů, ktří by nesouhlasili s tvrzením. že tablet není vhodný na tvorbu - viz http://spomocnik.rvp.cz/clanek/17545.
Jen jsem se chtěl tak úplně docela blboučce zeptat, autora článku. Vy nemáte ve třídách na katedře úplně normální počítač připojení ke školní síti, k internetu a k dataprojektoru nebo nějaké velké obrazovce? Aby bylo jasno, nechci snižovat jeho nadšení pro ty prkýnka na cibuli, ale trochu bych se v tom rád lépe orientoval. Zděnda
Já článek vcelku chápu a začínám pomalu uvažovat, že místo desek začnu do hodiny chodit s tabletem. Už nyní často sahám po telefonu když se mi děti na něco zeptají a já prostě nemám v hlavě odpověď. Také poznámky z hodiny je dobré mít jinde než na papírku, proč si stále vést papírovou evidenci k hodnocení dětí.
Prostě vcelku chápu možnosti použit tabletu jako připomínkovníku, přísupu na web, k online aplikacím, vlastním přípravám, poznámkám atd.Připojení k projektoru řeším přes redukci na vga. Takže si myslím, že tablet prostě dává smysl. Ale stejně kantor musí mít ještě notebook, či pevný počítač.
Připojení k projektoru řeším přes redukci na vga. Takže si myslím, že tablet prostě dává smysl. Ale stejně kantor musí mít ještě notebook, či pevný počítač.
No právě, chci-li chodit po třídě, připojení kabelem je na nic. Rychlost tvorby příprav je několikanásobně pomalejší než na notebooku resp. PC. Do hodin nosím 13" notebook připojím k projektoru a vykládám, navíc v každé třídě je zabudován počítač se sekundárním připojením k projektoru pro ty, kteří notebooku nemají nebo nechtějí ho tahat do hodin. Tablet by byl jen další zařízení o které by se někdo musel starat. Navíc dokud nebudou výměnné akumulátory, tak jeho životnost je cca 3 roky. Jistě, i NB má baterii, ale cena je cca 1500. Za to nový kvalitní tablet nepořídím ani náhodou.
Tedy pardon, ale původně jsem si myslel, že tablet v rukou učitele má způsobit vyšší úroveň zkompetentnění žactva.
Takhle to ale vypadá spíš na odlehčení obsahu mozkovny zkompetentňovače. Tak to si jej také pořídím.
Já tablet mám. Ale představu, že učím INT a MAT s tabletem v ruce, nemám. Já si prostě nějak nedovedu představit, že bych místo do sešitů a na ruce koukal do tabletu.
Dokonce jsem výrazně omezil vlastní práci s počítačem v hodině INT, stojím uprostřed a lítám od jednoho k druhému a snažím se je otázkami navést k tomu, aby si našli odpověď. Dnes jsem se dočkal zasloužilé hlášky: "To jsem nečekal, že to bude tak snadné."
to "Charlie" a další - jak připojujete tablet...:
Snad to nebude vypadat jako reklama na konkrétní značku a produkt, to rozhodně není mým cílem. Pokud by to někdo tak chápal, omlouvám se :-) Cílem je dát tip na konkrétní fungující a ve škole vyzkoušené řešení.
Používáme ve škole tablety Samsung Galaxy Note 8 a projekci řešíme přes zařízení s názvem Samsung All share cast dongle. Jde o malou "krabičku" velikosti cca poloviny dálkového ovladače k TV, která je propojená s projekčním zařízením přes standardní HDMI kabel. Napájena je externím zdrojem identickým s nabíječkou k Samsung mobilům s konektorem micro USB. Komunikace mezi tabletem a donglem je bezdrátová. Nezkoumal jsem do podrobna dokumentaci, ale podle chování, nastavení a dalších projevů jde nejspíš o přenos v pásmu 2,4 GHz. Dongle připojujeme jak k novým projektorům či televizím s HDMI (tam není žádný problém), tak i ke starým, kde je ovšem potřeba obvykle vyřešit absenci HDMI vstupu na projektoru nebo to, že k projektoru na strop vede jen VGA kabel. Řešíme to redukcí VGA/HDMI mezi kabelem z projektoru a z donglu. Dosah je 100% v prostoru třídy, delší vzdálenosti jsme nezkoušeli. V reálném čase lze promítat z 1 zařízení, pokud chvíli promítá učitel a chvíli žák, musí se projít procesem odpojení a připojení zařízení k donglu (cca 0,5 - 1 min.). Mezi tabletem a donglem se přenáší bezdrátově obraz i zvuk.
Dongle bezdrátově komunikuje (asi) jen s produkty Samsung (jiné jsme nezkoušeli), a to jen s těmi, které mají deklarovanou podporu standardu Samsung All share cast (jde o mobily, tablety atd. od určitých produktových řad výše; např. Galaxy Note podporu má, ale třeba Galaxy Tab 2 nikoliv). K čemu připojíte HDMI vedoucí z donglu je celkem jedno. Tuším, že některé produkty (např. TV) už mají dongle integrovaný přímo v sobě.
Nad možností projekce jsme celkem dlouho přemýšleli a volba konkrétních produktů konkrétní značky (tablety a dongle) byla ovlivněna právě i tím, že možnost projekce bude zaručena. Přemýšleli jsme nad různými variantami i s Wifi projektory atd., ale obvykle se narazí na uzavřenost konceptu pro jedinou značku nebo u univerzálních řešení jen na podporu OS Windows či OS od Applu. My máme tablety s Androidem.
Řešení od Samsungu má určitě své bratříčky a setřičky i u jiných výrobců. Je potřeba trochu hledat a mít jasno v tom, co od zařízení čekáme a k čemu je hodláme používat (pro řadu uživatelů bude třeba možnost promítat z tabletu zcela nepodstatná...)
Nyní k některým nevýhodám. Jednou z nich je třídnice...
I do Bakalářů lze přes Webovou aplikaci zapisovat do Třídní knihy - probrané učivo, absenci i známky. A ani nemusíte používat export známek z Excelu.
Jenže na tabletu se fakt píše blbě. Jde to, ale dře to.
A jak si tablety ve vyučování notují s tímhle: http://www.eduin.cz/clanky/lidove-noviny-mozek-se-nejlepe-rozviji-kdyz-zaci-pracuji-jako-tym/
Poměrně často se zabývám otázkou, jak se technologický pokrok posledních dvaceti let promítá do pokroku změn v kvalitě myšlení dětí a mládeže.
Přišla vlna vnoučat, tak mám poměrně dost podkladů k analýze. Děťátko zaujme nějaký předmět, tak jej začne zkoumat. Jestli to chrastí mechanicky nebo elektricky je mu celkem jedno. Zmáčkne čudlík, zahraje to. Hracích strojků po muzeích všude dost.
Snad se nedopustím nepatřičného zjednodušení, ale s těmi tablety mi to přijde jako s přehazovačkou na kole. Když se páčky přestěhovaly z rámu na řidítka, zvýšilo to bezesporu pohodlí, rychlost přesmyknutí a určitě i bezpečnost. Ale kvalitu sportovního výkonu? Ona ta cyklistika je spíš v nohou a hlavě.
'Tý vogo, tablety! Tak už je to tady! Školství je spaseno!
Tak honem rychle pár projektů, ať se napakujem, než to zase zastará. Víte jak dopadly ty interaktivní tabule. Ještě, že jsme to tenkrát chytli včas.'
Mít možnost zapsat do třídnice přes tablet na druhém konci třídy a ve stoje? K nezaplacení.
Velmi zajímavá věc: zatímco kolega Kuba napsal poměrně věcnou reflexi pedagogické praxe s didaktickou pomůckou zcela nerevolučního charakteru (neboť univerzálnější notebook či stolní PC je dnes výbavou tatřka běžnou)zvedla se vlna kritiky tak ironická, že mě to zaráží. Komentáře mohou být samozřejmě pochopitelné: nesoudná propagace didaktické techniky od dob idiotského zpětného projektoru neustala a tento trend unaví... Nicméně-paradoxem je to, že největší kritici v této "debatě", kteří měli potřebu to autorovi článku zeširoka pseudovtipně natírat nejsou schopni věcné argumentace a ani podpisu. To se to potom trolluje...
Okomentovat