"Naše postoje nejsou populistické a mají oporu ve výzkumu, vědě a legislativě."
Vážený pane ministře,
média jsou v poslední době zahlcena zkreslenými a nepravdivými informacemi, jež se týkají školního stravování. My, zástupci odborné veřejnosti, jsme znepokojeni touto situací, která poškozuje význam a jedinečnost systému školního stravování v naší republice. Systém školního stravování se vyvíjel po dobu 50-ti let a na jeho vývoji se zásadním způsobem vždy podíleli odborníci (v roce 1963 vyšla první vyhláška, která upravovala nutriční potřebu výživy školních dětí podle věku, v pozdějších úpravách až do současnosti průměrnou měsíční spotřebu vybraných potravin na strávníka a den v gramech, tzv. spotřební koš).
V příloze tohoto otevřeného dopisu specifikujeme dezinformace a polopravdy, kterými je veřejnost zahrnována a proti kterým je třeba se zásadním způsobem postavit, neboť mohou ohrozit nejen kontinuitu vývoje školního stravování, ale dokonce i opodstatnění jeho další existence.
Vážený pane ministře, žádáme Vás, abyste při svých rozhodování dopřál sluchu nejenom iniciativám propagujícím různé alternativní způsoby stravování, ale také nám, zástupcům odborné veřejnosti, kteří se o školní stravování staráme dlouhodobě a systematicky. Naše postoje nejsou populistické a mají oporu ve výzkumu, vědě a legislativě. Dobře víme, že za systémová rozhodnutí mají zodpovědnost zvolení zástupci naší společnosti, je však důležité, aby se při svém rozhodování opírali o kompetentní stanoviska odborníků.
Zvýšený výskyt obezity v dětské populaci (není pravdou tvrzení iniciativy Skutečně zdravá škola, že jsme na druhém místě v Evropě) není zapříčiněn špatným školním stravováním, ale mnoha jinými faktory. Patří mezi ně hlavně nedostatek pohybu, vysoký příjem energie, zejména pak nahrazování pravidelného stravování energeticky bohatými potravinami a nápoji bez přínosu vhodných živin. Tento problém se netýká školního stravování, které naopak nabízí dětem vyváženou, plnohodnotnou stravu, chránící je před nebezpečím alimentárních onemocnění. Chtěli bychom Vás upozornit, že mnohé názory iniciativ, které ve svých prohlášeních akceptujete, jsou v přímém rozporu nejen s našimi názory, ale také např. s projektem MŠMT „Pokusné ověřování změn v pohybovém a výživovém režimu žáků 1. stupně ZŠ“, který Vy sám podporujete.
V Praze dne 10.3.2014
MUDr. P. Tláskal, CSc.
předseda Společnosti pro výživu
Za odbornou veřejnost:
Centrum podpory veřejného zdraví, Státní zdravotní ústav Praha, MUDr.M.Nejedlá
Fórum prevence dětské výživy a obezity, předsedkyně RNDr.H. Zamrazilová, Ph.D.
Fórum zdravé výživy, MUDr. J.Piťha, CSc.
Pedagogická fakulta MU Brno, PhDr. Mgr. L. Mužíková, Ph.D.
Pracovní sekce pro dětskou výživu v rámci Odborné společnosti praktických dětských lékařů ČLS JEP, předsedkyně MUDr. Alena Šebková, MUDr. Bohuslav Procházka
Sekce pediatrické obezitologie, Česká obezitologická společnost, předsedkyně sekce MUDr. J. Kytnarová
Sekce školního stravování při SPV Bc. A. Strosserová, prof. Ing. J. Dostálová, CSc.
STOB, předsedkyně PhDr.I.Málková a Mgr.J.Divoká
Vím, co jím a piju o.p.s., ředitelka společnosti, Ing.L.Gonzálezová
VOŠZ a SZŠ 5.května Praha, ředitelka PhDr. M. Janáková, Ph.D.
Výživa dětí o.s., MUDr.A.Moravcová
Celý dopis včetně příloh naleznete ZDE.
Dopis byl adresován PhDr. M. Chládkovi MBA, ministrovi školství, mládeže a tělovýchovy ČR
a na vědomí:
MUDr. S. Němečkovi MBA, ministrovi zdravotnictví ČR
Ing. M. Jurečkovi, ministrovi zemědělství ČR
Související odkazy:
Otevřený dopis odborníků na výživu dětí ke kampani proti školnímu stravování
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
Takové gastro sebe-poplácávání. Každý, kdo najde tu odvahu sednout do školní jídelny k "obědu", ví, že pokud je dán cenový strop na jeden oběd a spotřební koš, nelze jinak, než práškovat a rozmrazovat. Zažívací ústrojí dětí jsou různá a paušálně vytvořit koše a podobné normy je nesmysl. Stále více dumám nad nedávnými prohlášeními různých odborníků, týkajících se vzdělávání dětí. Oni mají pocit, že když něco dostatečně důrazně napíší, veřejnost sklapne a přestane myslet. To je snad ještě pozůstatek z dob nezpochybnitelnosti systému.
Tláskal, Nejedlá, Zamrazilová... nu, to se hnedle pozná odborník.
Nezbývá než zavést nový předmět Výchova ke stravování, rozklíčovat chuťové kompetence a ustanovit koordinátora, metodika, správce sbírky a vedoucího předmětové komise. O nejlépe tuctu projektových manažerů už ani nehovoře.
V dnešních školních jídelnách, co si pamatuju, vaří vesměs čerstvá, zdravá a chutná jídla. Ve světě je pořád ještě, a u nás prý už zase, nemálo dětí, které by si takový oběd s chutí daly, kdyby na něj jejich rodiče měli peníze.
Okomentovat