Umět pracovat s počítačem a internetem je dnes skoro tak důležité jako umět si zavázat tkaničky nebo mrskat malou násobilku. Jak reagují na technologický pokrok školní osnovy? Načerpají žáci ve škole dostatek dovedností, aby ve světě webů a zavináčů netápali? To vyzvídali v Seznam.cz od 203 učitelů informatiky a 3549 žáků 5. až 9. tříd v rámci projektu Jaké jsou internetové děti.
Jaké jsou internetové děti 1: Co si odnesou z hodin informatiky?
Přístup k počítačům je ale často limitovaný.
Skutečně neomezený přístup k internetu – který ukrátí chvíli třeba i o přestávkách či pauzách na oběd – mají žáci ve třetině škol.
Povinná výuka informatiky je samozřejmostí v 5. a 6. třídách základních škol. Ve třetině škol usedají žáčci za monitory už ve třídě čtvrté. Děti se tak začínají systematicky věnovat práci s počítačem zhruba od svých 10 let.
Povinně má výpočetní techniku i 63 % sedmáků a polovina osmáků a deváťáků. Alespoň volitelně pak informatiku vyučuje většina škol od 5. třídy až do konce povinné školní docházky.
Na ocet nezůstávají ani počítačové hry. Do svých hodin je zařazuje téměř polovina kantorů. Všichni ale jedním dechem dodávají, že děti už v této oblasti není příliš co učit.
Stejně tak seznámení s internetem si většina žáků odbyde ještě před příchodem do školy.
Přestože některé základní aktivity na internetu dovedou i bez učitelova výkladu, hodnotí žáci hodiny informatiky jako důležitý zdroj informací. Obzvlášť v prvním roce výuky.
Ale ani v dalších letech není výuka informatiky nošením dříví do lesa. Pouze 14 % deváťáků tvrdí, že většinu probírané látky už zná. Naopak většina se naučí něco nového, a 20 % se nových věcí dozví dokonce spoustu.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
1 komentářů:
Přemítám, do které kategorie zařadit tyto informace, vycházím-li z převědčení, že Česká škola je přece jen seriozní informační server. Už jen ta první věta: 'Umět pracovat s počítačem a internetem je dnes skoro tak důležité jako umět si zavázat tkaničky...'
Jak je to s věrohodností a použitelností uvedených dat z hlediska zpovídaného vzorku žáků?
Už při zběžném zhlédnutí mne zaujal graf 'výuky informatiky'. 140 % žáků na prvním stupni a dokonce přes 250 % na druhém stupni má povinnou informatiku. Interpretuji to správně, když docházím k silně potěšujícímu závěru, že osvícení ředitelé v učebních plánech překračují počet povinných hodin výuky po jedné na obou stupních zš?
Z grafu 'Co už děti umí v které třídě' pak vychází další potěšení, že v závěru obou vzdělávacích cyklů děti ztrácejí, byť nepatrně, umění hrát hry.
Okomentovat