EDUin ve spolupráci se školskou komisí Svazu měst a obcí upozorňuje, že v květnu čeká mnohé zřizovatele škol výběr nových ředitelů. Zastupitelé ale zpravidla nejsou experti na školství.
Zastupitelé jsou odpovědní za výběr vedení školy a tím i za její kvalitu. Nejsou však odborníky na vzdělávání a zejména v menších obcích si nemohou pro účel výběrového řízení najmout kompetentního odborníka. Svaz měst a obcí a EDUin upozorňují na tento letitý problém ministerstvo školství a nabízejí pomoc při hledání vhodného řešení.
Kvalita školy se odvíjí od vedení školy. Ředitelé a ředitelky musí být dobrými manažery, musí umět vést lidi a zajistit, aby škola poskytovala dětem kvalitní vzdělání a fungovala ke spokojenosti rodičů. Výběr dobrého ředitele je proto klíčový a tato odpovědnost leží na zastupitelích.
Zatímco ve větších městech existují odbory školství, zastupitelé na menších obcích nemají k dispozici odborníky, kteří by jim ve výběrovém řízení pomohli. Určit, který z kandidátů je skutečně kompetentní, je v takové situaci velmi obtížné. Pokud nezvolí dobře, projeví se to na hospodaření školy, nízké motivaci učitelského sboru, výsledcích dětí a v konečném důsledku i spokojenosti rodičů.
Zastupitelům a vedení obcí nejvíce chybí informace v těchto oblastech:
- trendy ve školství a moderní pedagogice
- školství jako veřejná služba, zákaznický přístup a jeho limity
- základní vodítko pro výběr ředitele, psychodiagnostika
- co zajímá rodiče, podle čeho posuzují kvalitu školy
- jak vyhodnotit zaslané životopisy uchazečů o pozici ředitele
- pro a proti výběru kandidáta zevnitř a zvenku školy
Není reálné, že by bylo možné v krátkém termínu všem potřebným doplnit všechny informace nutné pro výběr kvalitního vedení škol. Přinejmenším by ale bylo dobré začít mluvit o tom, jakým způsobem je možné soustavně kvalifikaci zastupitelů a vedení obcí zvyšovat. Školská komise Svazu měst a obcí a společnost EDUin nabízejí v tomto směru ministerstvu školství spolupráci.
Marcela Štiková, předsedkyně školské komise Svazu měst a obcí, řekla: „Obec a škola jsou vždy úzce propojené. Proto vítáme jakoukoli metodickou pomoc zřizovatelům, zvlášť starostům malých obcí, aby se zorientovali v tom, co je ve školství nové a důležité. Ostatně i proto jsme podporovali projekty Vzdělaný zastupitel a Cesta ke kvalitě. Zaměřit se přímo na výběr ředitele považujeme za prospěšné.“
Miroslav Hřebecký, manažer vzdělávání a služeb společnosti EDUin, řekl: „Ve výběrových komisích zasedají i lidé se zkušenostmi z praxe, ale to je pro kvalitní výběr málo. Ti, kteří výběrovým komisím poskytují podklady, se musí orientovat v moderních trendech ve vzdělávání, aby byli schopni posoudit, který uchazeč směřuje dopředu a který se spíš ohlíží zpět. EDUin sice připravil pro starosty malých obcí seminář, ale to je samozřejmě málo. Je třeba hledat ve vzájemné spolupráci dlouhodobé a systémové řešení, jak zvýšit informovanost pracovníků v obcích o tom, co je ve vzdělávání důležité.“
5 komentářů:
"Zatímco ve větších městech existují odbory školství, zastupitelé na menších obcích nemají k dispozici odborníky, kteří by jim ve výběrovém řízení pomohli. Určit, který z kandidátů je skutečně kompetentní, je v takové situaci velmi obtížné."
Co to je proboha za kecy. Ve výběrové komisi sedí kromě zástupců obce, zástupce školy, zástupce rady školy, zástupce z odboru školství na kraji, inspektoři a ředitelé škol. Že by tato setava nestačila na výběr kvalitního ředitele školy, to se mi nějak nezdá. Jestli ono to nebude spíš tak, že zástupci obce si mnohdy nenechají od ostatních členů komise poradit a cpou na místa ředitelů stranické spolupartajníky, případně stávající zástupce, případně v malých obcích místního kantora. Případů, kdy výběrová komise stanoví pořadí uchazečů, které pak není zastupitelstvem obce respektováno je dost a dost.
ježišmarjá to je jak z rudého práva: "soudruh novák dostal naši plnou důvěru"....pan ředitel jest dopředu vybrán panem starostou a radními,pokud není v přímém či nepřímém příbuzenském svazku je to jistě dobrý ,spolehlivý kamarád, v případě sš se nominuje dle stranického klíče strany pana krajského náměstka,obzvláště ods měla velmi dobře propracovaný systém.....
Starostové obcí by v první řadě vůbec neměli ředitele školy vybírat a jmenovat. Zlaté časy, kdy zřizovatelem školy byl stát prostřednictvím okresních úřadů a předtím školských úřadů. Ředitel školy pak mohl vůči starostovi a celému obecnímu úřadu vystupovat z pozice "já pán - ty pán". Dnes je ředitel obyčejným obecním slouhou, který musí plnit zadání a před "panstvem" žmoulat v ruce lejstro s prosebnou suplikou, pokud potřebuje ve škole opravit záchodky. Že spíš nežli osobnostní a profesní předpoklady rozhoduje o jmenování ředitele členství v té správné straně, nebo spolku kamarádíčků, o tom by se daly psát romány.
Starostové obcí by v první řadě vůbec neměli ředitele školy vybírat a jmenovat. Zlaté časy, kdy zřizovatelem školy byl stát prostřednictvím okresních úřadů a předtím školských úřadů. Ředitel školy pak mohl vůči starostovi a celému obecnímu úřadu vystupovat z pozice "já pán - ty pán". Dnes je ředitel obyčejným obecním slouhou, který musí plnit zadání a před "panstvem" žmoulat v ruce lejstro s prosebnou suplikou, pokud potřebuje ve škole opravit záchodky. Že spíš nežli osobnostní a profesní předpoklady rozhoduje o jmenování ředitele členství v té správné straně, nebo spolku kamarádíčků, o tom by se daly psát romány.
problémeček jest jinde-nejsou lidi,přesněji nejsou vhodní lidi,tj, ještě z totality vychovaní 50+,kteří uměli držet basu,hubu a krok ,ti byli postupně vyexpedování a dnes jsou jenom paní učitelky,které se do funkce již nehrnou,jsou tu jistě tu a tam mladí kádři 30+ ake to je již jiná generace-tržní,chtějí také něco trhnout na zateplovačkách,oknech,střechách,digitabulích a umí si o to říct....
Okomentovat