Zdeněk Portych: 10 důvodů pro zavádění technologií

pondělí 17. února 2014 ·

Článek založený na myšlenkách mentorky učitelů z Virginie Sheryl Nussbaum-Beach převedených s podporou firmy AmpliVox Sound Systems do podoby videa.


Učitelé nebudou nahrazeni novými technologiemi, ale učitelé, kteří je nepoužívají, budou nahrazeni těmi, kteří je ve výuce využívají. Sheryl Nussbaum-Beach

Tato zajímavá myšlenka, které se právě tento příspěvek snaží zdůvodnit, pochází od expertky na vzdělávací technologie profesorky College of William and Mary a mentorky učitelů ve Virginii Sheryl Nussbaum-Beach (viz Reforma nebo transformace?). Ať už patříte k techno-optimistům či techno-pesimistům, případně váháte, kterým směrem se vydat do budoucna, podívejte se na následující video, které prezentuje americká firma dodávající zvuková zařízení do škol Top 10 Reasons to Use Technology in Education




Nabízíme zde volný překlad obsahu tohoto videa:

Učitelé zjišťují, že použití různých moderních informačních technologií ve výuce (jmenujme např. v současnosti tak populární tablet) může být skvělým nástrojem, jak zlepšit výuku.

I když jsou stále zastánci klasické výuky bez informačních technologií, kteří tyto technologie vnímají spíše negativně, jsou to hlavně ekonomické důvody, které brání jejich využívání – přitom právě využití technologií je budoucností celého vzdělávacího systému.

Následující důvody by mohly pomoci přesvědčit právě dosud váhající zastánce „tradičních“ výukových metod:

1. Žáci je mají rádi

Žáci je rádi používají při výuce. Ať už je důvodem být „cool“ nebo je to vrozený zájem o nové technologie, umožňuje to učitelům střídat aktivity během dne a lépe do nich zapojit samotné žáky. Neexistuje přeci žádné nařízení, které říká, že výuka nesmí být zábavná.

Vždyť žáci stráví mnoho hodin používáním těchto technologií mimo školu, tak proč jim nepomoci zapojit jejich oblíbené prostředky přímo do výuky?

2. Čtyři klíčové složky aktivit:

  • aktivní zapojení žáků
  • skupinová práce
  • častá interakce a zpětná vazba
  • přístup ke zdrojům odborných informací

3. Profesní rozvoj

Používání technologií umožní žákům získat řadu dalších dovedností, které jim pomohou s uplatněním na trhu práce. Na otázku, jakou práci najde člověk se základními počítačovými dovednostmi oproti tomu, který je pokročilý, následuje přeci zcela jednoznačná odpověď. Učitel tak v podstatě zabije dvě mouchy jednou ranou – žáci se vzdělávají v konkrétním oboru skrze poznávání informačních technologií.

IT technologie se prudce rozvíjí – pobízejte tedy žáky, ať se v těchto technologiích dobře orientují, tak aby nezůstali v budoucnu v této oblasti stát na vedlejší koleji.

4. Učitelům usnadňují život

Učitelé musí zvládat kromě výuky i spoustu dalších povinností, včetně plánování hodin, hodnocení, schůzky s rodiči a další administrativní úkony. Tak proč si neusnadnit práci tvorbou online testů, kde mohou žáci okamžitě zjistit své hodnocení, místo toho aby trávili svůj drahocenný čas zdlouhavým zkoušením.

5. Zlepšuje výsledky žáků

Výhodou žáků požívajících moderní technologie je to, že mají možnost pracovat svým tempem, a nejsou tak zdržováni těmi, kteří pracují pomaleji. To umožní talentovaným žákům udělat během školního roku významnější pokrok, řádově i o několik stupňů výš, než řada jejich vrstevníků. Dalším důvodem může být střídání výukových stylů za využití moderních technologií, které prokázalo lepší studijní výsledky. Použití metody tzv. „elektronického cvičení“ (z angličtiny „electronic drilling“) ve výukovém procesu pomáhá žákům rychleji se naučit novou látku a podobně jako u her, stimuluje i další rozvoj dovedností. Nikdo by to nedovedl lépe popsat než lidé z Khan Academy.

8 komentářů:

Mintaka řekl(a)...
17. února 2014 v 10:48  

Díky za článek.

Odkaz na "Top 10 Reasons to Use Technology in Education" míří někam do neznáma.

Janek Wagner řekl(a)...
17. února 2014 v 11:52  

Opraveno, je to jen odkaz na vložené video na YouTube https://www.youtube.com/watch?v=mzi2RIt8_nk.

Nicka Pytlik řekl(a)...
17. února 2014 v 12:28  

Deset? A není to málo Antone Pavloviči?

učitelé, kteří je nepoužívají, budou nahrazeni

Takové apokalyptické proroctví. Až mráz přechází.
Nahrazeni? Pobiti a snědeni...

místo toho aby trávili svůj drahocenný čas zdlouhavým zkoušením

A je to tady. Tedy pokud někdo považuje rozhovor s dětmi za ztrátu času, pak už nemám skoro nic, co bych k tomu dodal.
Není náhodou problém snižující se úrovně slovního a písemného projevu skryt mimo jiné i v jeho záměně za technologicky moderní testovací odškrtávání nabízených předvoleb správné možnosti? Spíš než ona feřtekovsky odhalená buzerace pravopisem a větnou stavbou?

poste.restante řekl(a)...
17. února 2014 v 13:29  

kteří je nepoužívají, budou nahrazeni

To je jednoduché. Každý učitel předloží na začátku školního roku svůj osobní tablet. (Diplom z VŠ nemusí.)
Kdo tablet nemá, bude nahrazen někým z řad těch kvalitních učitelů.

P.S.: Uvažuju, že si zřídím půjčovnu tabletů.

Nicka Pytlik řekl(a)...
17. února 2014 v 13:42  

Ony se možná ty dva dnes požadované kvalifikační předpoklady, to jest 'má rád děti' a 'používá technologie' časem zredukujó na 'miluje svůj tablet'.

Nicka Pytlik řekl(a)...
17. února 2014 v 23:11  

Čtyři klíčové složky aktivit:
- aktivní zapojení žáků
- skupinová práce
- častá interakce a zpětná vazba
- přístup ke zdrojům odborných informací


Nejsem si zcela jist, jestli první tři složky jsou doopravdy klíčové, ve smyslu rozhodující pro naprosto nezbytné zavádění technologií. Takhle to vypadá, že jiným způsobem nelze tyto aktivity naplnit.
Pozastavím se u té čtvrté, protože z mého pohledu je klíčová více než dost. Takže zážitek z dneška.
Ptal se mě žák, jak pozná, že nalezená informace není matoucí a zastaralá. Musíš čerpat z věrohodného zdroje, povídám. Ale tam to bývá složité a nepochopitelné. Tak si ty jednodušší ověřuj z více zdrojů. Ale to je zase moc pracné. Prober to tedy se spolužáky. To bych si dal. Tak to zkus porovnat s tím, co o problému už víš. No, ale to o tom musím vědět docela hodně, namítl...
a pak povídá, a co kdybyste nám to řekl rovnou vy, když už se v tom vyznáte. No, já bych to udělal docela rád, ale v švp se praví, že žák:
- využívá dostupné služby informačních sítí k vyhledávání informací, ke komunikaci, k vlastnímu vzdělávání a týmové spolupráci,
- využívá nabídku informačních a vzdělávacích portálů, encyklopedií, knihoven, databází a výukových programů,
- posuzuje tvůrčím způsobem aktuálnost, relevanci a věrohodnost informačních zdrojů a informací.
Má holt smůlu, ten chlapec ledajaký.

obyčejná učitelka řekl(a)...
18. února 2014 v 9:04  

Příspěvek ze 17. února 2014 23:11 jsem si, s dovolením (vlastně bez něj, tímto o něj prosím) zkopírovala a uložila do složky Podněty.

Nicka Pytlik řekl(a)...
18. února 2014 v 10:22  

S mými příspěvky mezi šestou a dvadvacátou hodinou večerní může, paní obyčejná učitelko, každý od dvaadvacáté do šesté hodiny ranní nakládat, jak uzná za vhodné.
U ostatních to platí opačně.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.