Zájem o sérii seminářů výuky matematiky podle metody profesora Hejného, které v říjnu a listopadu loňského roku uspořádala Akademie moderního vzdělávání (AMV) ve spolupráci s týmem profesora Hejného, byl ze strany učitelů enormní a výrazně přesahoval danou kapacitu. Jedenácti seminářů v městech ČR se zúčastnilo 323 učitelů, kteří na prvním stupni základních škol učí matematiku. Jejich jednorázové školení umožnil grant ve výši 250 000 Kč od Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, díky němuž bude moci vzrůst počet žáků základních škol, kteří se učí matematiku podle progresivní metody profesora Hejného.
AMV připravuje po celé republice Otevřené hodiny s následným rozborem (semináře se jmenují Metody k rozvoji matematické gramotnosti v praxi). V současné době je naplánováno dalších přibližně dvacet Otevřených hodin, při nichž bude proškoleno dalších cca 200 pedagogů. Vedle toho proběhne konference pro učitele v Praze 12. 4., v jejímž rámci budou další semináře k Hejného metodě.
Obsahem seminářů je například metoda krokování, kdy se učitelé aktivně seznamují s výukovým prostředím, které žáky už od první třídy vede k lepšímu porozumění sčítání a odčítání v oboru celých čísel. Prostředí krychlových staveb zase pomáhá k rozvoji prostorové představivosti a dává žákům větší schopnosti při komplikovanějších mentálních operacích. Vzdělávací semináře byly zdarma, absolvovat jej mohli i ti učitelé, jejichž školy se potýkají s nedostatkem prostředků na školení.
Učitelé považují tuto metodu zaškolení za přínosnou pro práci s dětmi a plánují využít poznatky v praxi. Například Hana Ptáčková ze ZŠ Malín u Šumperku se k semináři dostala, když hledala nějaké učebnice, které by jí daly možnost učit matematiku jinak. Informace o metodě profesora Hejného získala na internetu.
„Především díky semináři jsem pochopila, že při výuce matematiky musím změnit nejenom učebnice, ale také způsob výuky a přístup k dětem. Velmi se mi líbí metoda, při které žák musí přemýšlet nad tím, jak má vyřešit zadaný úkol. Metoda, při které nevysvětluje vše učitel, ale většinu věcí objevuje žák sám.
Již půl roku se tedy snažím v 1. třídě vyučovat podle metody profesora Hejného a vést děti k logickému myšlení,“ popisuje svou zkušenost Hana Ptáčková. Její žáci mají moc rádi jak prostředí autobusu, tak i krokování. „Krokování jsme si s kolegou doplnili malým krokovacím pásem pro každého žáka a pomocí figurek plní povely všechny děti.“
Také Renáta Hlisnikowská ze ZŠ Mitušova 8 v Ostravě, která momentálně učí v první třídě, je s metodou spokojena a její děti ve třídě matematiku milují. „S kolegyněmi jsme se v červnu rozhodly, že s touto metodou od září začneme. Na semináři jsem byla až na podzim, ale byla jsem „proškolená“ kolegyní a navíc studuji příručku.“ Seminář Renatě Hlisnikowské velice pomohl především objasnit některá fakta. Vedle toho by se ještě ráda zúčastnila víkendové konference.
Zde se nabízí i prostor pro další podporu ze strany ministerstva školství, veřejných institucí či soukromých dárců. K tomu, aby se Hejného progresivní metoda, kterou se matematika vyučuje přibližně na osmi procentech základních škol v ČR, mohla šířit rychleji, bude potřeba více lektorů.
Zájem učitelů o semináře o Hejného metodě výuky matematiky přesahoval kapacitu
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
Člověk by si až posteskl: "A co jste dělali doposud?" A už se děsí, až bude inspekce hodnotit, že autobus byl příliš malý/velký/strakatý/šedý, místo autobusu byl výtah/letadlo/metro, ...
Jenom pozor - pro některé děti je i tato metoda nevhodná, protože jsou a) příliš chytré a metoda je zdržuje, b) příliš pomalé a metoda je na ně příliš odtažitá.
Na závěr jen přeju kolegům a kolegyním na prvním stupni hodně úspěchů, nezapomeňte na zlomky a naučte děti, že autobusem mohou jezdit i zvířata (s košíkem či v košíku) a předměty.
Jenom pozor - pro některé děti
Moderní, inovativní, přelomové metody... to jsem vždycky tak nějak celý ostražitý. V rámci zájmu o vše, co se ve školství jen šustne, mne zajímá i míra obecného použití takových metod. V této souvislosti se můj zájem o Hejného metodu promítá do dvou konkrétních otázek:
1. Co dělá zbytek třídy, když třeba tři, čtyři děti vstřebávají na schodišti problematiku číselné osy?
2. Kam si děti v takto pojaté výuce matematiky odkládají svoje tablety?
Ad 1: Otázka zní, kde je v tu chvíli učitel/ka. Ostatní děti si hrají s autobusy.
Ad 2: Do tabletiště. Např.: http://www.boxed.cz/skoly_neziskovky/produkty/interaktivni-technika/boxed-zkladna-pro-uloen-tablet-b16-001809
---
Jen je mi líto profesora Hejného, tolik let to říká, tolik studentů mu prošlo rukama na PedF UK (pro pana Feřteka - pan Hejný učil na PedF UK!) a všimnou si ho až teď.
No právě. A když zjistil, že je to marný, je to marný, je to marný, odjel učit do Kanady.
Okomentovat