Je profese učitele ZŠ prestižní povolání?
Z pohledu průzkumu veřejného mínění patří profese učitele mezi prestižní povolání. Na žebříčku oceňovaných profesí se umísťuje v první desítce 1. Diskutabilní ovšem zůstává, zda je tato společenská prestiž reflektována i v odpovídající míře ekonomického zázemí, kterého lze výkonem tohoto povolání dosáhnout. Z přehledu průměrných platů u nás za poslední období 2 je ale evidentní, že učitelská profese patří do skupiny průměrně oceněných. Nabízí se tedy otázka, zda tato profese přináší nějaké další benefity? Pravděpodobně většina usoudí, že je to především volný čas v období prázdnin. Jak tento volný čas učitelé využívají, příkladně ilustruje příspěvek Českého rozhlasu3. Velmi těžce bychom ale hledali další výhody (např. firemní auto, mobilní telefon, notebook, lázně, rekreace, 13. plat, stravenky, tábory pro děti, firemní školky, zlevněné jízdné, služební byty, příspěvek na bydlení, výsluha atd.). Nezůstává pak ona společenská prestiž učitelského povolání deklarovaná v průzkumu veřejného mínění jediným skromným benefitem, který lze od této profese očekávat?
Proč učitelé mlčí?
Domnívám se, že důsledkem nerovnováhy mezi finančním oceněním a společenskou prestiží učitelské profese se ve školství kumulují lidé, kteří již disponují jistým ekonomickým zázemím nebo ti, kteří jsou připraveni a ochotni ho hledat i jinde (druhý pracovní poměr, manžel, partner, projekty, kroužky, EU, dědictví). Dále jsou to také ti, co si mohou výkon této profese finančně dovolit, jelikož na výši jejich platu nejsou závislé další osoby v domácnosti jako děti, či staří rodiče. Tento stav je, dle mého soudu, výsledkem dlouhodobého finančního nedocenění učitelů a setrvačnosti bez reálného výhledu na změnu tohoto stavu.
Nezbývá než varovat nastávající učitele?
Za stávající situace považuji za korektní a nezbytné informovat budoucí učitele, aby si byli tohoto faktu vědomi a nebyli pak po pěti letech studia zaskočeni svými finančními možnostmi, které odpovídají průměrným platům v ČR, nikoliv však platům vysokoškolsky vzdělaných osob. Zkusme si vyřešit jednoduchý matematický úkol. Za kolik let vysokoškolsky vzdělaný učitel ZŠ vydělá stejný obnos jako jeho středoškolsky vzdělaný kamarád s průměrným platem? Studenti učitelství by si tedy měli ověřit, zda bude jejich investice do vzdělání zhodnocena adekvátně.
Tento článek a reakce na něj činím veřejným jako podnět k diskusi a zamyšlení nad prestižním povoláním učitele, které se výrazně podílí na rozvoji a kvalitě lidských zdrojů a obecné vzdělanosti národa, ale i konkurenceschopnosti celého státu.
Rád bych věřil, že se školství a učitelé opět nestanou pouze laciným heslem volebních slibů a následně pak povolební obětí, na kterou se po sečtení hlasů zapomene. Ocenil bych, kdyby alespoň úroveň výhod a případných benefitů tohoto povolání byla diskutována jako možnost motivace a ocenění.
Přeji všem učitelům, kteří trpělivě vykonávají své povolání bez vize docenění, aby vytrvali ve svém, troufám si za současných podmínek tvrdit, pouze ušlechtilém poslání.
Závěrem jen pár otázek k zamyšlení:
Vážíme si vzdělání?
Váží si náš stát vzdělání?
1 http://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c1/a7054/f3/eu130903.pdf
http://sociopress.cz/infografika-sociopressu-spolecne-s-cvvm/
2 http://www.czso.cz/csu/csu.nsf/informace/cpmz120413.doc
http://www.ceskaskola.cz/2013/11/udaje-o-urovni-zamestnancu-rgs-uzemnich.html
3 http://www.rozhlas.cz/zpravy/politika/_zprava/ucitele-nevyziji-ze-svych-platu-nekteri-proto-pracuji-o-prazdninach--1239093
autor: V!N - učitel ZŠ
kontakt: ucitel.zs@centrum.cz
Zajímavé odkazy:
- http://www.vlada.cz/assets/media-centrum/dulezite-dokumenty/koalicni_smlouva_ods_top09_vv.pdf
- http://www.ceskaskola.cz/2013/12/koalicni-smlouva-cssd-ano-o-misto.html
- http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/236276-vyssi-nastupni-plat-muze-ucitele-nenalakal-o-prazdninach-se-meni-v-trenery/
- http://aktualne.centrum.cz/domaci/spolecnost/clanek.phtml?id=797735
4 komentářů:
3. Váží si naše společnost těch, kteří poskytují vzdělání?
Odpovědi na všechny otázky známe.
Jediné prestiže, o které bych se kdy zajímal, by mohly být naše českomoravské botky.
Jinak s tou profesní prestiží učitele je to asi tak, jako v té tradiční obuvi šlápnete do psího lejna.
Tak... asi jako v jakékoliv jiné profesi - existují v ní ti dobří a ti špatní. Chyba je určitě i v tom, že ředitelé nemají příliš možností ty dobré odměňovat více, než ty špatné a co víc, jejich častá nekompetentnost běžně ani nemá potřebu ty dobré odměňovat. Výsledkem je samozřejmě jediné možné - školy přeplněné špatnými nebo nemotivovanými učiteli, nevychovanými a obtížně vzdělávatelnými dětmi a dnes i všudypřítomnou korupcí - co z toho za pár let vznikne, raději ani nechtějme vidět....
existují v ní ti dobří a ti špatní
NE! Opakuji to zas a znova, a klidně posté.
Existuji jen ti činovníkům prospěšní, a pak ti nepotřební.
Okomentovat