Kulatý stůl SKAV a EDUin ukázal, že problém „nekvalifikovaných“ učitelů nelze vyřešit plošně, aniž by to poznamenalo kvalitu výuky. Schůdné alternativy však zatím nejsou k dispozici.
Nabízíme video záznam kulatého stolu, který konstatoval, že hledání funkčního řešení stávající situace nebude snadné. Pedagogické fakulty a školské odbory trvají na plošném požadavku magisterského titulu z učitelské nebo pedagogické fakulty. Ředitelé škol nemají potřebnou pravomoc a nástroj pro vyhodnocení neformální kvalifikace pedagogů. A ti učitelé a učitelky, kteří by si vzdělání doplnit chtěli, narážejí na nedostatečnou nabídku ze strany pedagogických fakult. Ministerstvo svou pozici a názor na řešení celé situace teprve hledá.
- jasné požadavky na kvalifikaci učitelů jsou známé velmi dlouho a ústupky by byly nespravedlivé vůči těm, kdo respektují zákon a vystudovali při své práci.
- uznávání neformálně získané kvalifikace je složitý problém, který zatím neumíme uspokojivě vyřešit.
- zmírnění nároků na formální vzdělání a ochota uznávat kvalifikaci i pedagogům s nižším vzděláním snižuje společenský kredit učitelské profese.
- i lidé s pedagogickým talentem potřebují důkladné vzdělání v mnoha oblastech, například psychologii, hodnocení či zacházení s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami.
- učitelé bez formální kvalifikace by rádi na vysoké škole dostudovali to, co jim k výkonu profese chybí, ale vzdělání, které nabízejí pedagogické a učitelské fakulty, pro ně není jednoznačně přínosné.
- svět se proměňuje, školy přestávají mít monopol na informace a vzdělávání a stejně tak si fakulty nemohou udržet výhradní právo na poskytování formální kvalifikace pro učitelskou profesi.
- někteří ředitelé vnímají znění zákona jako zásah do práce ředitele coby pedagogického lídra školy. U některých předmětů jim zákon komplikuje obsazení učitelských míst opravdu kvalitními lidmi.
- ačkoli je požadavek na magisterskou kvalifikaci známý už dlouho, fakulty nenabízejí modulární vzdělávání a další nástroje, které by učitelům z praxe umožnily vystudovat to, co opravdu potřebují.
30 komentářů:
Ministerstvo svou pozici a názor na řešení celé situace teprve hledá.
Povzbudivé zjištění, které si vykládám tak, že už hledat přinejmenším začalo. Kdo hledá, ten najde. Docela mne zajímá, kolik let po iniciování onoho kvalifikačního zákona naše ministerstvo vzniklo, že už se konečně začíná zaobírat jeho dopady.
Kolik asi tak přibližně ouředníků tam sedí ještě z dob ministryně Buzkové. Prý mnozí dřou jako koně, říká nejeden hybatel státní správy ve školství pak zejména.
někteří ředitelé vnímají znění zákona jako zásah do práce ředitele
To bezesporu. Někdy mi přijde, že se nám ty zákony montují do života tak nějak šmahem. Co pak mají říkat učitelé, když jim nad to do práce zasahují ještě i ti ředitelé.
Není nějaký průzkum o tom, jestli se ředitelé cítí spíš jako manažéři firmy, nebo spíš jako pedagogičtí lídři školy. Už v tom mám trošku hokej.
"Irena Pešoutová ze Školy Dvůr Želichov namítly, že:"
Je zajímavé, že pana Feřtka to oblbování lidí nepustí a nepustí.
http://zelichov.cz/zeme-pro-vzdelavani/waldorfska-trida-na-statku
http://farmazelichov.blogspot.cz/p/cely-svp.html
Vedouci projektu televiznich detektivek 1. oddeleni, ci jak se to jmenuje, pan Tomas Fertek se stava v rukou EDUINU odbornym konzultantem na skolstvi, a to ze je i neuspesnym spisovatelem diky kamaradum v nakladatelstvi, to jej kvalifikuje uz prakticky ke vsemu. Kouknete se v pondeli a televizi a uvidite, fakt odbornik na skolstvi.
A Česká škola se stává hlásnou troubou tohoto spolku.
Divím se, že pan Wagner tyto manipulace vydáva. Kdyby to byl testovací systém ČSI, nenechal by na něm nit suchou, že tady oblbuje lidi jeho kolega novinář, nechá to plavat.
Nevím, co se Vám na paní Pešoutové nelíbí. Její sebevědomí by jistě chtěl mít každý učitel.
Učí doma své tři děti, na pedagogické VŠ byla na několika přednáškách a zjistila, že pro ni nejsou přínosné. Moderátor to pak šmahem zevšeobecňuje. Přitom paní Pešoutová v životě nestála před byť dvaceti nedejbože třiceti dětičkami ve třídě, o jejichž možné různorodosti není ani potřeba se zmiňovat. A ani nikdy stát nebude, což bude jen k jejímu dobru, protože mám obavy, že by ji sežrali i s botami.
A k těm názorům ministerstva. Neměla jsem z videa pocit, že by tam až tak nevěděli, co chtějí. Vypadá to, že z některých požadavků neuhnou. Může si manipulátor Feřtek tvrdit veřejnosti, co chce.
Ale paní Adamová, vy nesledujete tisk! Ten jediný zástupce ministerstva, který dle mého soudu věděl, co říká a problematice rozumí, tak tento Jakub Stárek byl panem ministrem pro údajnou nekompetentnost odvolán.
Tedy vaše správná věta zní: nemám ten pocit, že na ministerstvu vědí, co chtějí. Omlouvám se, že jsem se uchýlila ke vkládání vět do Vašich úst, ale realita je holt taková.
A pokud jde o formulaci: ...Za EDUin bychom chtěli upozornit, že by ministerstvo mělo při hledání řešení zohlednit nejen situaci momentálně nekvalifikovaných učitelů, ale i fakt, že hledáme cestu, jak přitáhnout k učitelské profesi kvalifikované lidi z jiných oborů. A musíme mít nástroj, jak jejich dosavadní kvalifikaci uznat a nabídnout jim opravdu přínosnou možnost dovzdělat se v oblastech, které jim chybí. Taková cesta zatím připravena není.... tak z této formulace mám pocit, že EDUin řídí české školství (resp. si to myslí) a ministerstvo mu v tom překáží.
To je už snad na diagnózu...
že EDUin řídí české školství... a ministerstvo mu v tom překáží
Také na mne z té formulace padl ten radostný pocit. Ale nebyl jsem si jist, jestli čtu s porozuměním, a nerad, ale opravdu nerad bych si na stará kolena tvořil plané naděje.
http://zpravy.idnes.cz/chladek-ze-skol-ma-odejit-sedm-tisic-ucitelu-fes-/domaci.aspx?c=A140228_110014_domaci_vez
"ale třeba i učitelé cizích jazyků, by mohli dostat časově omezenou výjimku ohledně doplnění vzdělání."
Jistě, 11 let bylo málo...
Dle názorů právníků je bohužel zákon neproveditelný a diskriminační. Každý soud, a nemusí být ani ústavní, nedovolí zaměstnavateli, pokud vás na práci už přijal bez stanovení podmínky v pracovní smlouvě, aby Vás propustil a na stejné místo přijal jiného zaměstnance na základě dodatečně stanoveného požadavku na kvalifikaci. Pokud tedy plníte podmínky které máte v popisu práce a nemáte nějaké vážné pracovní prohřešky, jen těžko Vás může propustit. Nenechte si kálet na hlavu a nebuďte ovečky..... Žijeme přece v právním státě.
To se zase těším co si přečtu.....
"Každý soud, a nemusí být ani ústavní, nedovolí zaměstnavateli, pokud vás na práci už přijal bez stanovení podmínky v pracovní smlouvě, aby Vás propustil a na stejné místo přijal jiného zaměstnance na základě dodatečně stanoveného požadavku na kvalifikaci."
Vy jste nevěděl, že máte mít vysokou školu, když jste začal učit?
To se hloupým děláte nebo je to tak doopravdy?
To máte pravdu, diskriminační tu něco bude. Třeba to, že ti, co káleli na dodržení platného zákona v tom vašem právním státě, budou nyní zvýhodněni tím, že se vlastně zákon dodržovat nemusí a ti, co poctivě studovali budou za ty vaše ovce, Nutzi! Ve vašem právním státě bych opravdu nerada žila.
Hlavně se místo názoru navážejte do diskutujích, Opravdu nádhera. Osobně pracuju na několika školách jako správce sítě a těch pár hodin informatkiy na jedné z nich v klidu oželím. Akorád bude zajímavý jestli můžu dál jako nevzdělanec s pohou dvouletou DPS dělat metodika pro využití ICT ve výuce.....
Tady diskusi končím, hezký den.....
Z úplného znění zákona č. 561/2004 Sb.,
o předškolním, základním, středním, vyšším odborném
a jiném vzdělávání (školský zákon),
jak vyplývá ze změn provedených zákonem č.
383/2005, 112/2006, 158/2006, 161/2006, 165/2006, 179/2006, 342/2006, 624/2006, 217/2007, 296/2007, 126/2007, 343/2007, 058/2008, 189/2008, 242/2008, 243/2008
ve znění pozdějších změn provedených zákonem č.
384/2008, 049/2009, 378/2009, 306/2008, 227/2009, 427/2010, 073/2011, 331/2011, 420/2011, 472/2011, 375/2011, 053/2012, 333/2012, 370/2012 a 241/2013
§ 164
(1) Ředitel školy a školského zařízení
a) rozhoduje ve všech záležitostech týkajících se poskytování vzdělávání a školských služeb, pokud zákon nestanoví jinak,
b) odpovídá za to, že škola a školské zařízení poskytuje vzdělávání a školské služby v souladu s tímto zákonem a vzdělávacími programy uvedenými v § 3,
c) odpovídá za odbornou a pedagogickou úroveň vzdělávání a školských služeb,
A na to nejdůležitější bych úplně zapomněl.
Pokud půjdou učitelé, měli by s nimi jít i jejich ředitelé, neboť nejsou lodní kapitáni, aby setrvávali na můstku, až se loď úplně potopí.
Příklad dobré praxe viz http://bit.ly/1pD4Ccj
Co takhle zubaři bez diplomu? Neměli by taky mít šanci?
Třeba vám přijde srovnání se zubaři zcestné, ale zkuste přece jen zauvažovat:
Když budu 10 let nekvalifikovaně dělat zubaře - může mě ještě něco naučit nějaká VŠ?
Nač je mi vůbec jako zubaři teoretické studium? Všichni víme, že mladý zubař se učí praxí. Asi jako učitel ...
Jsou oblasti, kde je dnes zubařů nedostatek. Co takhle získat VŠ z jiných oborů. Myslím teda příbuzných! Oborníky na obrábění kovů nebo tak. Nešlo by to?
To Z. Nutz: Já bych řekl, že názor byl vyjeven. Shrňme si to:
a) deset let platí výjimka, která letos platit přestane
b) ředitel školy dle Pytlíka odpovídá za to, že škola poskytuje vzdělávací služby v souladu s tímto zákonem (tedy je povinen nepřipustit ohrožení žactva nekvalifikovanými pedagogy
c) nekvalifikovaní měly necelých deset let, aby aspoň začali NĚCO se svou kariérou dělat. Dle dnešních ministrových vyjádření (kéž by byla pravdivá) to ze 17000 podniklo 10000 učitelů. 7000 se na to vybodlo.
d) na úřadech práce je 6000 učitelů, doufejme, že 50% z nich bude kvalifikovaná. Dejme jim šanci!
e) k žákům, kteří se nevzdělávají (vulgo neučí se), přistupujeme jednoznačně. Netolerujeme jejich nevůli k učení se a dáváme jim to najevo známkami. U učitelů bude třeba dodržet zákon. Tím dají učitelé najevo mladé generaci, že zákony nejsou cár papíru, že žijeme v právním státě a půjdou příkladem
f) vzpomeňme na Vyšší princip, jakých hrdých a i k vlastní škodě mířících postojů byli schopni učitelé o pár generací dříve. Tehdy stačila morálka tam, kde dneska nestačí ani zákon.
Nešlo by to?
Šlo. Pokud ovšem kovotepci doloží, že ty paciety se zkaženými zuby milují od jaktěživa, aniž by je obtěžovali požadavky na pravidelné čištění chrupu, neboť zoubky se na tabletech ve Fotošopu do zářivého úsměvu pěkně vybělí.
ředitel školy dle Pytlíka odpovídá za to, že...
Jo! Pytlik, víc než zákon.
http://bit.ly/1cfDoVP
Bylo nebylo na jednu školu, školičku přijato pět absolventů PedF. Jeden psal "víborně" do žk. Druhý se psychicky hroutil před žáky. Třetímu nebylo při výkladu rozumět a ten čtvrtý opustil své svěřence sledujíc vidinu větších peněz. Jako rodič chci pro své děti kohokoli, jen probůh ne absolventy PedF.
Jako rodič chci pro své děti kohokoli, jen probůh ne absolventy PedF.
Doporučuji bachaře, který toho moc nenamluví, jako sadista se jen tak nezhroutí a psát neumí. Samozřejmě budete muset připlatit za kvalitu, aby neutekl za lepším.
Jestli jsou místa ještě volná, pak to za výše uvedených podmínek beru, bez ohledu na kvalitu žáků a jejich rodičů, sboru, vedení i zřizovatele. Je to pohádka, takže doufám, že jde o absolutní monarchii nebo Janukovičovo. Nastolíme pořádek.
jen probůh ne absolventy PedF
Nedouk, psychotik, huhňa a ze všeho nejhorší požitkář...
A co ten pátý? Taky dítko ředitelovo kamárádíčků?
Každý dospělý člověk by měl mít právo svobodně si zvolit svůj životní styl.
Třeba když někdo vyznává alternativní léčebné postupy, pak chápu větu:
"Ať mne léčí kdokoliv, jenom ne doktor."
Jen by měli všichni zúčastnění chápat, že alternativa je vždy jen "alternativou" = okrajovou možností k mainstreamu.
Pořád s hrůzou čekám, kdy na to někdo přijde, ale nedá mi to, musím to po lávrovsku našeptat do staré vrby. Je to strašlivá věc, ale kvalifikovaným učitelem se můžete stát i na matfyzu!
Průšvih začíná, když se alternativa stává pro člověka myslícího mainstreamem.
Průšvih začíná, když se alternativa stává pro člověka myslícího mainstreamem.
Tak tuhle větu mi budete muset vysvětlit nějak polopatičtěji. :-)
vysvětlit nějak polopatičtěji
Já se s prosbou s dovolením přidám.
Jako typický produkt předreformního školství jsem původně na sebe nechtěl moc upozorňovat.
..že nemá jinou alternativu než alternativu...
Okomentovat