Od příštího roku začne platit zákon, podle kterého ve školách nesmějí učit lidé bez odborné kvalifikace. Odejít tak bude muset spousta osvědčených učitelů a s nimi také rodilí mluvčí. Ti jsou přitom při výuce jazyků často nenahraditelní. Ministerstvo školství ředitelům škol radí, aby si najali učitele dva. Jednoho kvalifikovaného a k němu cizince.
Z článku Markéty Březinové v iDNES.cz vybíráme:
V prvním případě existuje podle jednoho z oslovených ředitelů způsob, jak zákon obejít. "Podáte si inzerát, že hledáte kvalifikovaného rodilého mluvčího z Anglie. Pokud se nikdo nepřihlásí – a v 99,9 procenta případů se nepřihlásí – o místo projeví zájem někdo z USA. Vy prokážete, že jste kvalifikovaného odborníka hledal. Na přechodnou dobu pak můžete vzít Američana," vysvětluje pod podmínkou anonymity.
Přečtěte si: Ze škol zmizí rodilí mluvčí. Podle zákona jsou nekvalifikovaní
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
12 komentářů:
V jiných rezortech by si s podobným zákonem, vydaným superodbornicí na školství Petrou Buzkovou dávno, no víte co myslím, jen my se kolem toho budeme pořát točit a řešit a okecávat, vzájemě se napadat, jen nikdo nepřijde s tím, že je to pasvil, který nepomůže nikomu a ničemu.
V jiných resortech, by pane Nutzi, dáááávno žádný maturant na pozici s požadovaným VŠ vzděláním NEBYL!
Angličan, který má pedagogické vzdělání, dostane doma plat v přepočtu 80 tisíc hrubého.
Á heleme se! To jsou věci!
Bodéť by se tu někdo šmrdlal za nějakých dvaadvacet. Úplně tedy stačí, mluví-li mluvčí, jak mu 'zobák' narostl?
A jsou oni mluvčí vůbec součástí pedagogického sboru? A tvoří také pedagogickou dokumentaci? A jak rozklíčovávají kompetence, aby se jim průřezová témata řádně prořezávala? A v jaké platové třídě jsou tedy zařazeni? A nemohou mít statut jakéhosi asistenta?
A když jsou tedy žáci dané školy v jazycích až na tak špičkové úrovni, nechť cizelují v rámci nepovinných předmětů, a v povinných mohou posilovat třeba matematiku pod rodilými matematiky s odpovídající pedagogickou kvalifikací.
Vysvětlete prosím, rodilí pisálkové, jak odchod rodilých mluvčích ze škol zkvalitní školy a zvýší prestiž povolání.
Děti budou jako konverzovat s jako angličany, kteří budou jako předstírat, že neumi čeesky.
Jsou věci, které vysvětlit není v silách člověka, a musíme se s nimi naučit žít.
Pokud stát nemá peníze na to, aby zaplatil pedagogicky kvalifikované rodilé mluvčí, a naše děti nemusel svěřovat do péče třeba kanadským dřevorubcům, pak se budou muset pořádat sbírky na podporu kvality výuky tak, jak se například pořádají sbírky v případech nemocných a hendikepovaných dětí na podporu jejich přežití, pane Tajný.
Já CHCíííí pro své dítě kanadského dřevorubce a pro sebe taky. On by jim vyprávěl jak ho honili vlci a tak... Naše paní učitelka jim bude vyprávět jak ji filologii honili asáci. Eto vsjo
Do Kanady už, tuším, zase berou bez víza.
Můžete se tam nechat pagónit, kak nastajaščij zájčik, i s dětima.
V takom slučaje u měňjá jesť dlja Vas savjet. Přestěhujte se do Kanady a nechte se zaměstnat při kácení stromů. Vy pokecáte s dřevorubcem v přestávce na sváču a Vaše dítko odpoledne při opékání špekáčků. Pardon grilování stejků na zahradě.
Výuka cizího jazyka má probíhat ve dvou rovinách. Výuka gramatiky a mluveného projevu.
Dřevorubec je moc fajn, když chcete získat zkušenost s praktickým hovorem a poznáním reálií. Třeba když chcete zjistit, v jakých netušených souvislostech lze použít slůvko "fuck".
Pro výuku gramatiky, či třeba etymologie na střední škole, bych dával přednost rodilému mluvčímu s VŠ vzděláním v oblasti výuky jazyka.
Rodilí lektoři jazyka bývají v civilizovaném světě v postavení asistenta, či pomocného učitele. V takovém případě obvykle postačuje i jen bakalářský titul. (Který lze mimochodem v mnohých zemích získat i jen korespondenčním studiem.) Jejich činnost probíhá pod dohledem plně kvalifikovaného pedagoga.
My tady v naší kotlině nedáváme do školství ani jen průměrný peníz jako země civilizované. V důsledku čehož různě pytlíkujeme (pardon kolego) a zalepujeme díry ve vzdělávání poloamatéry a nakonec z toho děláme div že ne přednost.
Místo abychom dělali věci pořádně, všelijak je šolícháme a odrbáváme a ještě se tváříme, jak jsme skvělí, když se nám zase povedlo se systémem ..."vybruslit".
V systému uznávání kvalifikace pro výuku je binec. To víme všichni a víme to dlouho. Jenže každý ministr, každý úředník se tomuto tématu jen vyhne, protože jeho řešením žádné politické body nezíská. Nemluvě o tom, že úředník vymyslí zase jen úřední papír, formulář, lejstro s razítkem. A profesní organizace, která by v tom udělala pořádek a systém, zatím neexistuje.
Speciálně v oblasti jazyků existuje systém mezinárodně uznávaných zkoušek. Tomu, kdo chce učit žactvo by mělo stačit prokázat pedagogickou způsobilost na úrovni DPS. Podobně jako vystudovanému informatikovi, který chce pracovat ve školství. (Občas se takový blázen najde.)
Obnáší to čtyřsemestrální studium, které dnes nabízí kdekdo.
U cizinců se můžeme bavit o způsobu uznávání kvalifikace, nebo nostrifikace diplomu.
Ale dřevorubci ať se věnují primárně rubání dřeva a učitelé výuce.
Každý to své, v předepsané kvalitě a pokud možno také kvalitně zaplaceno.
V takom slučaje u měňjá jesť dlja Vas savjet.
Pardon, pane Poste.restante, ale s dovolením
'u miňá' a 'dľa'. Ale jinak dobrý.
Jaký je rozdíl mezi kanadským dřevorubcem a českým učitelem?
Žádný. Oba si za svůj týdenní plat mohou udělat výlet do Prahy.
S dovolením si dovolím nesouhlasit. Osobně bych dal nevím co, za charismatického amíka s talentem učit ve třídě, kam chodí mé děti, ať už umí gramatiku či nikoliv. Pravidla řeči, v které mu zobák narost, se totiž dokáže doučit každý blb, natož dřevorubec. Aspoň si děti nebudou plést fuck a fakt, což je dovednost, se kterou to ve světě věru daleko dotáhnete. Navíc, při svém zaníceném obhajování potřeby štemplů pro všechny, ignorujete zkušenosti jazykově zaměřených středních škol, které pokládají, asi ze zkušenosti, rodilé mluvčí za nezastupitelné.
"Pravidla řeči, v které mu zobák narost, se totiž dokáže doučit každý blb"
Myslím si, že se v této úvaze hluboce mýlíte. O opaku svědčí obrovské problémy většiny české populace s pravidly jazyka českého, tedy mateřského. A mám obavy, že podobně na tom jsou i angláni či amíci.
Tajný učitel
Kdybyste si sundal z očí klapky primární antiučitelské agresivity a četl s vůlí hledat smysl a nikoliv to, vůči čemu byste mohl útočit, pak byste pochopil, že:
1. I my považujeme rodilé mluvčí za nezastupitelné. Jen se jaksi, na rozdíl od Vás, domníváme, že to pro kvalitní výuku jazyka nestačí.
2. I my kritizujeme špatný systém uznávání kvalifikací. Jen si, na rozdíl od Vás myslíme, že řešením není kvalifikaci velkým pardonem všem odpustit, ale chceme zavést systém a řád, který stanoví kde a pro koho je jaká úroveň vzdělání nezbytná, anebo jakým způsobem ji lze nahradit.
3. Neobhajujeme štemply, ale nutnost prokázání znalostí, které považujeme u učitele za důležité.
Okomentovat