Učitelství profesí sice je, ale od povolání lékaře či veterináře se liší. Nikdo by nechtěl, aby ho operoval amatér, který nemá za sebou léta zkušeností. Výhled na návštěvu u zubaře, který sice disponuje celoživotní vášní pro zuby, ale postrádá univerzitní vzdělání, by vyděsil snad každého, krom těch nejotrlejších.
Z článku Anthony Tuna v BritskéListy.cz vybíráme:
Ti, kdo tvrdí, že učitelé musí být především kvalifikovaní, zásadně nepochopili povahu této profese. Učitelova role je mnohem více podobná té rodičovské. Je velkou škodou, že světové vlády učinili z učitelství profesi mnohem méně připomínající rodičovství, zato více naplňující roli neosobního státního úředníka. Žádná práce není důležitější, než rodičovství, ale nikdo snad nenavrhuje, aby rodiče podstoupili univerzitní studia. Rodiče kvalifikaci jednoduše v procesu nabydou, což je přesně ten způsob, kterým vzniká dobrý učitel.
Existuje jeden zásadní rozdíl mezi učitelstvím a rodičovstvím. Rodiče si svůj úkol zvolí sami, kdežto učitelé jsou jmenováni těmi znalými a zkušenými. Ředitelé škol z celého světa tvrdí, že dobré učitelství je dar, který někteří mají a jiní nikdy nezískají, ani po 10 letech studia na univerzitě.
Přečtěte si: Učitelství je jako rodičovství: Nepotřebujete kvalifikaci
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
17 komentářů:
Učitelova role je mnohem více podobná té rodičovské.
Tomu rozumím a také to tak beru. Jen teď přemítám, komu asi tak bych svoje žáky svěřil, aby mi je vychoval a vzdělal... až se s nimi pomazlím.
A kde že si mám vyzvednout učitelské přídavky?
nikdo snad nenavrhuje, aby rodiče podstoupili univerzitní studia
To je bohužel zavádějící výrok. Univerzitní studia ne, ale aby byl někdo dobrým rodičem, musí se na to předem připravit a zjistit si víc než aktuální ceny kočárků a dětských plen. Romantická představa, že rodičovství člověk nějak instinktivně zvládne, je škodlivá a falešná.
Ba dokonce by se dalo říct, že současná nedobrá situace v rodinách a ve výchově dětí pramení z toho, že velmi mnoho rodičů považuje za jedinou relevantní autoritu sama sebe.
Dobrý učitel je hlavně dobrý člověk. Má přirozenou autoritu, má děti rád a oni mají rádi jeho. Velmi dobře rozumí svému oboru a umí svoje vědomosti předávat. Myslíte si, že se to dá naučit? Nastudovat můžete obor, ale to je tak všechno. A děkuji za myšlenku.
Srovnávání učitele s lékařem je nesmysl od samého počátku, ale stále to tu někde čtu. Copak žák leží na operačním sále? Mě učil elektrikařinu starý praktik, který po úraze nemohl dál pracovat. S učitelským minimem. Dodnes na něj vzpomínám a stále si pamatuju, co nás všechno naučil. Je to už 42 let.
Zase budu zvracet...
Možná, kdyby jediným úkolem školy bylo vychovávat nebo asistovat žákům při vzdělávání online, bylo by to myslitelné. Pokud ovšem má škola i vzdělávat, bez kvalifikace se to neobejde. Zkuste se zeptat rodičů, zda by děti svěřili škole, kde by v roli učitelů nebyli opravdoví profesionálové? Já vím, hned mi někdo odpoví, zda se tam takoví dnes nacházejí a zda za ně můžeme považovat absolventy ped.fakult? Tady však jde o záměr. Diplom není zárukou, ale měl by být podmínkou.
Už nezbývá, než zařídit, aby rodiče za kvalitu svého rodičovství pobírali odpovídající plat, a aby se žáci starali o svoje milující učitele na jejich stará kolena.
Jenom vzpomínky nestačí, pane Nutzi. Aspoň na přilepšenou k důchodu a v nemoci byste něco poslat mohl.
Tak to nám ještě chybělo, učitelé jako milující tety a strejdové. První stupeň kariérního řádu, miluje svoje žáky, druhý, miluje celou školu, třetí, miluje ředitele, čtvrtý, miluje ministra a celou vládu.
To já si vzpomínám na jednoho svého učitele, a ten nám říkával, že kdyby mu na nás doopravdy záleželo, tak nás řeže od rána do večera.
Po dlouhé době s Vámi pane Brdičko souhlasím.
Když jsem milovával žáky ještě na odborné škole, vždycky jsem vycházel z toho, že musím velmi pečlivě vybalancovat tenkrát ještě zájem žáků o obor s těmi 'celospolečenskými potřebami' a s uplatněním žáků v praxi, tedy soudobě s jejich konkurenceschopností.
Jen by mne zajímalo, jestli třeba takový fotbalový potěr může trénovat každý, kdo má doma vuvuzelu.
Srovnávání učitele s lékařem je nesmysl od samého počátku
Musím souhlasit.
Špatný, nekvalifikovaný lékař tak akorát neuvede pacienta do pokud možno původního, provozuschoného stavu.
Už pět minut chodím po kabinetu a vydýchávám. Dlouho jsem nečetl větší blábol. Děvět vět z deseti jsou naivní představy, které nemají s dobrým učitelem nic společného. Ukázky:
"Ti, kdo tvrdí, že učitelé musí být především kvalifikovaní, zásadně nepochopili povahu této profese." Autor nepochopil povahu profese. Jaký jiný by měl učitel být, než kvalifikovaný?
"Rodiče kvalifikaci jednoduše v procesu nabydou, což je přesně ten způsob, kterým vzniká dobrý učitel." To o rodičích možná platí v primitivních brazilských indiánských kmenech, ale ne v rozvinuté společnosti. Tady je role rodiče podstatně složitější a jeden z důvodů zhoršení dětí je právě jejich nedostatečná příprava z rodiny - sociální, emoční, ... (jeden z důvodů, ne jediný). U učitelů je pak takový názor tragickým omylem. Stálým, byť vášnivým opakováním blbostí nevznikne dobrý učitel. Navíc: špatný rodič "vyrobí" možná pár nedobře vychovaných dětí, špatný učitel i tisíce.
"Ředitelé škol z celého světa tvrdí, že dobré učitelství je dar, který někteří mají a jiní nikdy nezískají, ani po 10 letech studia na univerzitě." Nemluvil jsem s řediteli škol světa a talent je jistě výhodou v jakékoliv profesi, ale každý peofesionál v jakémkoliv oboru vám řekne, že talent na špičku nestačí. Potřebujete dobré vedení, trpělivost, dřinu, štěstí atd.
Prostě jsem to ještě stále nevydýchal, ale za další komentář to nestojí. Howgh.
To je tak, když někomu chybí vzdělání v oblasti matematiky a plete si mezi podmínkou postačující a nutnou.
K tomu, aby byl člověk dobrým rodičem mu stačí láska, empatie a sem tam poslouchat dobré rady zkušenějších.
K tomu, aby byl dobrým učitelem mu jen láska k dětem, vášeň pro obor a přirozený intelekt rozhodně nestačí.
Autor článku si poněkud plete učitelku z mateřské školky s učitelem na druhém stupni a dál ve svých úvahách nedošel, takže existence učitelů středoškolských a vysokoškolských mu zcela unikla. Představa mistra zedníka, který sice žáky nenaučí správně vyzdít příčku, ale má je rád a občas je i pohladí, mne dohání k slzám. A což teprve učitel deskriptivní geometrie či CAD systémů.
Jistý talent je samozřejmě nutný. Tak jako někdo umí vyprávět vtipy nebo hrát divadlo, a jiný zase ne, tak i schopnost předkládat ostatním informace způsobem, který jim usnadní jejich pochopení, je věcí přirozeného nadání. Proto je sice mnoho vědců, ale jen málo popularizátorů vědy.
To ale neznamená, že když na žáky vypustíte nadšence s talentem od pánaboha, nejpozději do tří let se z něj stane vtělení Jana Amose.
Vladimír Menšík uměl skvěle vyprávět, ale pokud vím, nikdy nepůsobil jako vysokoškolský pedagog.
Pokud se pak srovnání učitelů a lékařů týče, pak je to zcela stejný nesmysl, jako srovnávat lékaře a právníky. Copak pacient na operačním stole může svobodně projevit svou vůli podpisem smlouvy?
Stejně tak nelze srovnávat učitele a ekonomy, lékaře a stavební inženýry, lékaře, učitele a programátory... atd.
Společné mají učitelé a lékaři jen to, že jsou to vysokoškolsky vzdělaní lidé, jejichž pracovní výkon má přímé důsledky na život a zdraví člověka. To se ale o konstruktérech airbagů a výtahů dá říci také.
Pokud se ovšem bavíme o učitelích, lékařích a programátorech jako o profesích, při srovnávání jejich platových poměrů, pak je taková debata zcela namístě.
Jen by mne zajímalo, jestli třeba takový fotbalový potěr může trénovat každý, kdo má doma vuvuzelu.
Skvělá myšlenka. Budu ji, s dovolením, používat.
Odpověď je nasnadě. Většina těch, kteří mají doma vuvuzelu je přesvědčena, že by mohli trénovat nejen fotbalový potěr, ale rovnou národní mužstvo.
Smutné je, že si to o nich myslí i mnozí jiní a ještě o tom píšou články.
"Mě učil elektrikařinu starý praktik, který po úraze nemohl dál pracovat. S učitelským minimem. Dodnes na něj vzpomínám a stále si pamatuju, co nás všechno naučil. Je to už 42 let."
A všiml jste si pane Nutzi toho, že si tento skvělý praktik byl ochoten dodělat učitelské minimum?
A dnes se mnozí, kteří zde diskutují zastávají těch, kteří si ho ochotní za 10 let dodělat nebyli. Ptám se jich, jaký k tomu vlastně mají důvod? Jaký mají důvod se neustále zastávat lidí, kteří pravděpodobně zneužívají situace, kdy za ně ředitel nemá adekvátní náhradu? Proč se nezastávají těch, kteří se stanoveným pravidlům podřídili a pedagogické minimum či VŠ si dodělali? Opravdu chceme dopustit situaci, kdy se nepoctivci budou vyšklebovat poctivcům, kteří na studium obětovali čas i peníze?
"Mě učil elektrikařinu starý praktik, který po úraze nemohl dál pracovat. S učitelským minimem. Dodnes na něj vzpomínám a stále si pamatuju, co nás všechno naučil. Je to už 42 let."
A všiml jste si pane Nutzi toho, že si tento skvělý praktik byl ochoten dodělat učitelské minimum?
A dnes se mnozí, kteří zde diskutují zastávají těch, kteří si ho ochotní za 10 let dodělat nebyli. Ptám se jich, jaký k tomu vlastně mají důvod? Jaký mají důvod se neustále zastávat lidí, kteří pravděpodobně zneužívají situace, kdy za ně ředitel nemá adekvátní náhradu? Proč se nezastávají těch, kteří se stanoveným pravidlům podřídili a pedagogické minimum či VŠ si dodělali? Opravdu chceme dopustit situaci, kdy se nepoctivci budou vyšklebovat poctivcům, kteří na studium obětovali čas i peníze?
Jen bych ještě připodotkl, že se tu tak nějak hovoří spíš o učitelích žáků přiměřeně zdravých, inteligentních, ukázněných, sociálně přizpůsobených, bez nejrůznějších omezení a bez speciálních vzdělávacích potřeb.
Mít pracovat s tou směsicí, co je dnes na každé přiměřeně běžné základní škole, nebudou mi stačit ani ta moje dvě pedagogická maxima. A protože kromě žáků miluji i sám sebe, vůbec bych se bez řádné průpravy do takové práce nepouštěl.
Kdo má alespoň nějakou zkoušku z pedagogiky, psychologie, didaktiky, nebo něco na ten způsob, ví bezesporu, o čem hovořím.
A co byste dělal, kdybyste měl takové dítě doma jako rodič? Šel byste nejdřív studovat, než byste se pustil do jeho výchovy?
Myslíte jedno dítě? Ve své odpovědnosti vlastní dítě? A od jeho narození v soustavné péči dítě?
Tak to bych se i s drobečkem svěřil do péče kvalifikovaných odborníků. Víte? V poradně, ve škole...
S panem Tunem nemohu souhlasit prakticky ani v jedné z jeho části argumentace.
A již delší dobu přemítám nad tím, proč existuje nemalá skupina lidí, kteří hledají paralelu mezi rolí rodiče a učitele. Všimněme si, jak často je přitom využíváno slovo "výchova" a "mít rád děti".
Dle mého názoru v tom je skryto velké riziko. Výchova rodiče je nezastupitelná a výchovné procesy ve škole mají doplňovat a rozšiřovat výchovu rodičů, nikoliv ji suplovat.
S argumentem, že učitel má mít rád děti, bych byl ještě opatrnější. Dle mého názoru jsou hranice vztahu mezi žákem a učitelem definovány pojmem "vzájemný respekt".
Jestli má mít učitel rád, pak svou práci (či chcete-li "poslání").
Okomentovat