Fínski žiaci sa dlhodobo držia na špičke v testovaní zručností a vedomostí v krajinách OECD pod názvom PISA. Slovenské deti v poslednom hodnotení skončili na chvoste. Ani fínske školstvo nebolo vždy ideálne, no reformy ho potiahli dopredu, hovorí ministerka školstva Krista Kiuru. Na Slovensku sa zúčastnila na diskusii iniciatívy Chceme vedieť viac, rokovala aj so slovenským ministrom Dušanom Čaplovičom.
Z článku Zuzany Petkové v TREND.sk vybíráme:
Aká je spolupráca rodičov s učiteľmi a školou? Majú vplyv na to, akým smerom sa uberá vzdelávanie?
Ich vplyv je veľký. Všetky administratívne rozhodnutia sú podrobené rozsiahlej verejnej diskusii, môžu ich komentovať aj obyčajní ľudia. Školy viac napredujú, keď vtiahnu rodičov do svojho fungovania. V súčasnosti je veľkou výzvou digitalizácia školstva, ale aj ďalšia, na ktorú poukázali výsledky testovania PISA. Možno západný svet čelí veľkému problému a ani sme si neuvedomili, že môže mať také rozmery.
Čo máte na mysli?
Strata motivácie u časti spoločnosti. Západné krajiny stavili na vzdelanie, stalo sa prirodzenou súčasťou spoločnosti. Moji rodičia si naozaj mysleli, že je to najdôležitejšia vec v živote. Mama aj otec boli robotníci, lebo nemali možnosť študovať, bolo to pre nich pridrahé. Žili na vidieku a školy boli priďaleko, takže nemali možnosť zvoliť si štúdium. Motivovali ma na to, že musím urobiť všetko pre to, aby som dosiahla vyššie vzdelanie, lebo bolo odrazu zadarmo. Rodičia pred rokmi veľmi podporovali školský systém. Teraz sme si zvykli, že vzdelanie je dostupné, a už mu nepripisujeme taký význam.
To znamená, že dostupnosť vzdelania viedla aj k tomu, že si ho menej vážime?
Mnoho západných štátov je podľa mňa vystavených tomu, že rodičia strácajú zodpovednosť voči školám. Vidíme to aj na výsledkoch národných prieskumov, že ľudia, ktorí majú vyššie vzdelanie, majú stále pozitívny vzťah k školám. Ale tí, ktorí majú nižšie vzdelanie, ho strácajú. A takto neprichádzame len o rodičov, ale najmä o deti, ktoré sú ovplyvnené z domu. A ak nemáte motiváciu, nebudete sa učiť. To je v súčasnosti otázka – ako zabezpečiť, aby sa priepasť nezväčšovala. Musíme vplývať na rodičov a vzdelávať aj ich. Ak nebude zabezpečený rovnaký prístup aj v tejto oblasti, výsledky sa nezlepšia.
Přečtěte si: Školy viac napredujú, ak vtiahnu rodičov
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
1 komentářů:
Mě více zujalo:
Na čo teda kladie fínsky model dôraz?.
Mnohé európske krajiny majú úžasné výsledky v PISA, ale keď sa pozriete, ako ich dosahujú, uvidíte, že deti pracujú rovnaký počet hodín ako dospelí v pracovnom procese. A stále to nie je dosť, vysedávajú po večeroch na nákladnom doučovaní, aby boli lepšie. Vo Fínsku je menej vyučovacích hodín, ale máme mnoho aktivít, ktoré nie sú sústredené v škole. Pre nás je výzva, že deti sa učia čoraz viac z iných zdrojov ako zo školy. Škola stráca svoj význam v spoločnosti, lebo máme viac platforiem, z ktorých sa môžeme učiť, najmä internet. Držať deti v škole osem hodín denne nie je cesta, musíme im dať priestor a čas, aby boli kreatívne. Potrebujeme sa poobzerať po nových vzdelávacích metódach.
Digitálnych?
Kedysi mali deti papier a pero, dnes majú mobily a tablety. Nemôžeme stále nariekať, že kedysi bolo lepšie. Musíme to rešpektovať a učiť inými metódami. Keď som sa stala ministerkou, čakal ma môj jedenásťročný krstný syn doma s papierom, mal na ňom sedem bodov, ktoré chcel okamžite riešiť. Prvým bola školská jedáleň a ďalším, aby sa v školách viac diskutovalo, čo je myslím dôležité. Tiež sa pýtal, prečo aj v škole nemôžu hrať matematické hry na počítačoch, ktoré hráme cez víkend a veľa sa z nich naučil. Mal pravdu, musíme sa pozerať dopredu a tvoriť školy budúcnosti.
Zatracení Finové ;-), zas to dělají jinak než my. A nebo, že by se toho Chládek chytil?
Okomentovat