Ve výuce psaní zapřahá česká škola kočár před koně.
Z článku Tomáše Feřtka v Respekt.cz vybíráme:
Netvrdím, že máme na formální pravidla rezignovat. Ale je dobré dávkovat je s rozmyslem a ve správný čas. Schopnost psát je závislá na tréninku a jediná cesta je, aby děti od prvního stupně psaly a přemýšlely co nejčastěji. Zpočátku s minimem omezujících formálních pravidel. Ať především pochopí, že psaní je vyjadřováním jejich vlastních myšlenek, které zůstanou uchovány, a ony je pak mohou velmi účinně předat druhým. Braňme se tomu, aby psaní vnímaly jako cosi strašlivě složitého, odosobněného; jako minové pole plné nástrah, kde každým krokem mohou udělat chybu, za niž jsou potrestány.
Přečtěte si: Proč v Česku tak málo lidí umí dobře psát a přemýšlet
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
Tak vida! Já to věděl. Už dávno. Jen to neumím tak přesvědčivě vyargumentovat. Hele, aniž bych se kdy zabýval těmi pravidlami, píšu jako zjednaný.
Jen s tím přemýšlením mám trochu potíže. Ale za to může matika. To jsou samé definice, věty, důkazy, výsledky... Proč bychom si nemohli započítat jen tak, pro radost. Děti k zákonitostem časem samy přijdou. 'Už to rašpliju půl hodiny, pane mistr, a furt je to krátký.'
Nakonec, co třeba vládní rozpočtáři. Tak dlouho hledají v rozpočtu chybějící peníze, až je najdou. Aspoň na ty svoje odměny.
Nejvyšší čas sejmout toho Cimrmana z piedestalu největšího z Čechů. Uchazečů, jak vidno, máme dost.
A což už konečně vydat sborník páně Feřtekových šlehů. Původně jsem myslel, že prozatím těch nejlepších. Ale ony jsou, zdá se, povedené všechny.
Tak si nejsem jistý, zda nadpis přechozího článku "Potřebujeme kvalitní nebo kvalifikované učitele?" je dokladem existence té menšiny, která zvládla psaní a umí přemýšlet, nebo naopak té většiny, které tohle nejde. Sdělil nám autor tím nadpisem srozumitelně, co sdělit chtěl? Já nevím, nepoznám to.
No, tady se pana Feřteka zastanu. Že se děti mají co nejdřív naučit hychykyry a pýcha-pytel-pysk, nikdo nezpochybňuje. Rozeznat podmět a přísudek je taky nezbytné. Ovšem přívlastek, předmět a příslovečné určení, to už bych opravdu učil až ke konci ZŠ.
Vidím ovšem jinou příčinu úpadku psaní. Když děti na 1. stupni nečtou, těžko pak můžou samy něco tvořit.
Tady přece není, pane Hučíne, diskuse primárně o tom, co, kdy a jak učit. Tady odborník na problematiku školství konečně nalezl příčinu malého počtu českých soudobých spisovatelů.
Jak prosté: předčasný atak pravopisu a větné stavby.
Řekl bych, že by budoucí literáti měli mít především aspoň trochu jasno, o čem asi tak budou psát. A s tím samozřejmě čtení velmi, ale velmi souvisí.
Okomentovat