Přečtěte si: Ministr školství Marcel Chládek: Ušetřím. Maturitní témata vyhlásím v rozhlase

sobota 15. února 2014 ·

O jménu ministra školství po loňských předčasných volbách nebylo pochyb. Šéf ČSSD Bohuslav Sobotka opakovaně říkal, že oblast vzdělávání patří k prioritám jeho strany a bude trvat na obsazení resortu člověkem, který se mu dlouhá léta věnuje. 
A tak to bude senátor a ministr školství Marcel Chládek, kdo do značné míry ovlivní, jakým směrem se vydají naše školy, zda se zvýší prestiž učitelského povolání i jeho platové ohodnocení. Potřebuje 
k tomu peníze a čas. Věří, že dostane obojí, v druhém případě dokonce osm let.


Z rozhovoru Kateřiny Perknerové s Marcelem Chládkem vybíráme:

To na vás vypadly miliony ze skříní v kancelářích úřednictva?
Říká se, že z nich vypadávají kostlivci, ale tady to bylo celé pohřebiště. My totiž máme ve školství nejenom málo peněz, ale ještě s nimi plýtváme. Zrušil jsem například mediální trénink ministra
a vybraných náměstků. Dávám si osobní slib, že se mediálně připravím sám. Tím nechci říct, že u některých to v minulosti nebylo třeba.

A že některým to vůbec nepomohlo…
Právě proto, že jim to nepomohlo, to zruším. A ušetřené peníze dáme na platy do školství. Úspory jsme našli
i při nákupech elektřiny, tepla a plynu na samotném úřadu. V rámci revize státní maturitní zkoušky jsem přehodnotil rozšiřování pilotáže 
a testových úloh za několik milionů. Buď to pánové 
z Cermatu budou umět připravit sami, nebo to bude dělat někdo jiný a potom k tomu Cermat nepotřebujeme.

Současná podoba zadávání maturitních úloh končí letos. Přejde se na elektronickou formu?
Moje představa je, že testy se nebudou vozit v krabicích, ale zadají se v elektronické podobě. Nejsem sice přesvědčený, že by se měly jednotně srovnávat gymnázia, odborné školy a učiliště, ale budiž. Ústní zkoušku u cizích jazyků ponecháme v současné podobě. U slohu z českého jazyka navrhuji levnou variantu, kdy ministr v příslušný den zajde do televize či rozhlasu, v přímém přenosu rozlepí obálku, přečte otázky a popřeje studentům hodně zdaru. Nestálo by to nic a ještě tím zpopularizujeme školství, protože ten den by se
o tématech diskutovalo, lidé by si je zkoušeli napsat, rodiče by byli v obraze. Eseje by se pochopitelně hodnotily na školách.

15 komentářů:

krtek řekl(a)...
15. února 2014 v 12:54  

"V rámci revize státní maturitní zkoušky jsem přehodnotil rozšiřování pilotáže 
a testových úloh za několik milionů. Buď to pánové 
z Cermatu budou umět připravit sami, nebo to bude dělat někdo jiný a potom k tomu Cermat nepotřebujeme."
Jasně a když se ukáže, že struktura příkladů z matematiky v tomto roce nevyhověla, rozmětá se celý tým a najme nový. Ví ten člověk, co je to pilotáž a testové úlohy, kolik času trvá je pořádně připravit (a přesto se tam najdou chyby)? Příprava maturity není příprava týdenní písemky!
---
A ví pan ministr, že nějakou dobu trvá vytisknout zadání a není to zadarmo? A že potom v ČR, kde se nic neututlá, hrozí proval? Maturita není testování v 5. a 9. ročníku, tady je zapotřebí, aby všechno klaplo.

Gustav řekl(a)...
15. února 2014 v 19:48  

Pan ministr ví s prominutím ho..o. Vůbec nic netuší o způsobu, jakým funguje CERTIS, co znamená a jak probíhá digitalizace dokumentů a celé maturitní zkoušky atd. Jsou tedy dvě možnosti: první (a pravděpodobnější) je, že bude trvat na svém, aby se neukázalo, že jen plácá na hubě (což vzhledem k faktu, že studoval na politruka, nemůže nikoho znalého udivit) a celý systém se bude muset překopávat, což jej ve výsledku znevěrohodní a položí, druhá je ta, že mu někdo z CERMATu vysvětlí, jak vše probíhá, a on zařadí zpátečku.

Jan řekl(a)...
16. února 2014 v 7:46  

"U slohu z českého jazyka navrhuji levnou variantu, kdy ministr v příslušný den zajde do televize či rozhlasu, v přímém přenosu rozlepí obálku, přečte otázky a popřeje studentům hodně zdaru. Nestálo by to nic a ještě tím zpopularizujeme školství, protože ten den by se 
o tématech diskutovalo, lidé by si je zkoušeli napsat, rodiče by byli v obraze."

Báječné! Navrhuji tato maturitní témata slohové práce:
1. Vliv Velké Listopadové Sametové Revoluce (VLSR) na rozvoj soukromého vlastnictví v ČR do současnosti (Klaus, Kožený, Železný, Mrázek, Babiš, Rittig, Janoušek, Böhm, Bakala, Krejčíř a spol.)

2. Lesk a bída demokracie z pohledu občana bez práce

3. Vliv píďalky obecné na rozvoj demokratického politického systému v České republice
2.

Ferda44 řekl(a)...
16. února 2014 v 12:49  

Politruk Chládek jen potvrzuje, že je mírně řečeno poněkud magor...

Biene řekl(a)...
16. února 2014 v 22:09  

to Jan: proč vám tak vadí vyhlášení témat v rozhlase? Už to svého času fungovalo a tipuji, že náklady na tento způsob zveřejnění jsou výrazně nižší než rozvoz plastových krabic s tunami papírů po republice.
to gustav: je opravdu nutná digitalizace celé maturitní zkoušky? Kolik ta sranda stojí daňové poplatníky? není to náhodou zase nějaká "malá domů" firmě, která tu digitalizaci provádí???

Gustav řekl(a)...
17. února 2014 v 7:52  

V elektronické podobě se ukládaji i písemné práce z ČJ a CJ - pro kontrolu, odvolání atd. Každý žák je zaveden v systému s unikátním kódem - pokud nedostane předtištěné papíry, bude muset někdo na škole tyto kódy do systému nějak dostat, bude se muset určit, na jaký druh papíru budou muset žáci psát (aby skener dokázal vše načíst) atd. Tedy dané řešení odskáčou učitelé a školy.
Každá SŠ s maturitou má tzv. DDT, jímž digitalizuje testy a písemné práce, malá domů v tomot není.

Jan řekl(a)...
17. února 2014 v 16:43  

to Biene
Nic, pane kolego, proti vyhlašování slohových maturitních témat v rozhlase. Je to poměrně nová a neotřelá myšlénka.
Jestliže se některé téma "provalíů ještě před tím, než pan ministr vstoupí do studia, budeme alespoň vědět odkud "vítr fouká".
A potom, jak říká pan prezident, padni komu padni, že?

Chtělo by to ovšem nějaká nová a neotřelá témata slohových prací, která budou u žáků evokovat jejich kritické myšlení.

Unknown řekl(a)...
17. února 2014 v 23:10  

A to se našli tací, co Dobešovi vyčítali nekoncepční přístup.

Tenhle Brouk Pytlík ho trumfne v každém ohledu.

Nicka Pytlik řekl(a)...
17. února 2014 v 23:45  

Opatrně s Pytlikama, Můj Účte, jen velmi opatrně.

poste.restante řekl(a)...
17. února 2014 v 23:50  

Mno. I když to pro místní Dobešův fanklub bude znít drze, přece jen bych srovnával srovnatelné.
V případě Dobeše už totiž můžeme hodnotit skutečné činy. Chládkovi sice 100 dní dávat nemusíme, ale reálně toho ještě moc neudělal.

Souhlasím, že nový ministr prozatím mluví příliš často o ptákovinách a mnohem méně o skutečných problémech.
Ale počkal bych si nejdřív na reálné činy a jejich důsledky.
Pokud ovšem své plány myslí vážně, čekají nás "zajímavé" časy.

INSPEKTOR řekl(a)...
18. února 2014 v 22:01  

Pokud bude nový ministr s důvěrou dělat srovnatelně dobra jako starý ministr bez důvěry - tedy méně bořit a více budovat, nepřihrávat svým parťákům, jak se to naučil na Diezenhoferově náměstí, pak mu nemusíme dávat 100 dní. Pro začátek by bylo fajn, kdyby generoval nové nápady tak nějak užitečné a ne blbosti, na které nemá peníze. I když - jak nemá peníze, stačí zaúkolovat druha ve zbrani a on už ty stovky milionů někde vyhrabe.

Jenyk řekl(a)...
18. února 2014 v 22:39  

Pan ministr je nepochybně zase výhra (mimochodem: můžete někdo dát odkaz, kde bych si mohl počíst o jeho studiu na politruka? Díky!(.
Ale ohánět se potřebou digitalizace u pís. prací z ČJ (slohu)? Pamatujete ještě na ten první pokus, který vedl asi v 5% k soudu a zäse zpátky, kde byly připomínky anonymních hodnotitelů s pravopisnými chybami? Sloh s digitalizací nevyhrajem.

Gustav řekl(a)...
19. února 2014 v 11:44  

Se studii pana ministra je to tajemné jako s hradem v Karpatech. Ve veřejně stažitelném životopise na stránkách Středočeského kraje (jdem.cz/9mpr6) uvádí "Titul Magistr (Mgr.), rok 1992 – Vysoká škola pedagogická – výchova a vzdělávání dospělých." Žádná taková VŠ však v ČR neexistovala, s výjimkou Vysoké vojenské pedagogické školy v Bratislavě (jdem.cz/9mps3) - ta také měla Predpisom č. p1/c29/1990 Zb. stanoven obor vzdělávání dospělých (viz zkrácený odkaz). Tento Předpis (či rozkaz) se odvolává na § 86 písm. b) zákona č. 39/1980 Zb., o vysokých školách (jdem.cz/9mpu5), kde se v Bratislavě uvádí jako vysoké vojenská škola a) Vojenská politická akadémia Klementa Gottwalda v Bratislave s fakultami:
- vojensko-politickou fakultou postgraduálnej prípravy,
- vojensko-politickou fakultou vysokoškolskej prípravy.
Tudíž pokud si to pospojujete, je to více než jasná souvislost.

Obávám se však, že si plete centrální hodnocení slohových prací s jejich digitalizací. V současné době se po napsání slohovek tyto skenují a následně v eletronické podobě odesílají do CZVV pro případy kontroly, přehodnocování při odvolání atp.; originál je pak opraven hodnotitelem a uložen ve škole.

Nicka Pytlik řekl(a)...
19. února 2014 v 12:49  

je to více než jasná souvislost

No, jistěěě!
Ta ta ta ta   ta ta ta ta

Gustav řekl(a)...
19. února 2014 v 16:21  

Dvadsať sedem stupňov som mal, Vrecúško, a išel som na zteč! Viete, čo je taká zteč! Automaty, guľomety, uráááááá! Bili sme bolševikov...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.