Přístup ke vzdělání a školní úspěšnost ve velké míře závisí na jazykových kompetencích. Některé děti jsou hned při vstupu do systému vzdělávání znevýhodněny, protože jejich jazykové kompetence neodpovídají očekávané úrovni. Jsou to zejména děti ze sociálně znevýhodněných rodin, děti migrujících rodičů a přistěhovalců a děti, jejichž mateřštinou je menšinový nebo regionální jazyk.
Rada Evropy chce napomoci faktickému uznání základních principů vícejazyčného a interkulturního vzdělávání, zejména:
- naplnění principu jazykové a kulturní diverzity;
- práva každého jednotlivce používat svůj mateřský jazyk jako prostředek komunikace, nástroj učení a jako znak příslušnosti ke komunitě;
- práva každého žáka získat takovou úroveň v jazycích (ve vyučovacím jazyce, cizích jazycích, v mateřském jazyce), která odpovídá jeho potřebám a očekávání.
Rada Evropy proto doporučuje celostní přístup k výuce jednotlivých předmětů, tj. přístup, který bere v úvahu vzájemnou propojenost a konvergenci jazykových kompetencí, třebaže tyto mohou být rozděleny do různých předmětů (vyučovací jazyk jako předmět, cizí jazyk, nejazykové předměty).
Vyučovací cíle by měly být z hlediska úrovně jazykových kompetencí jasně definovány, aby mohly být dosažené výsledky správně a adekvátně posouzeny, a právě tomu má platforma napomoci.
Platforma je otevřený a dynamický zdroj, který zahrnuje systém definic, odkazů, popisů a deskriptorů, studií a příkladů dobrých postupů, který členské státy mohou využít podle svých potřeb, možností a s ohledem na svou kulturu vzdělávání. Platforma obsahuje dokumenty, jejichž status je různý, nabízí však jedinečný zdroj všem, kteří se zabývají jazykovým vzděláváním a jazykovou politikou.
V současné době je Platforma k dispozici na adrese: http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/ (odkaz „Platform“ ve spodní části stránky), přímý odkaz: http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/LangEduc/LE_PlatformIntro_en.asp.
0 komentářů:
Okomentovat