Čím dál více rodičů očekává od škol partnerské jednání a otevřenou komunikaci. EDUin přichází s novým seminářem, který školám poradí, jak na to.
Seminář nazvaný „Škola otevřená rodičům, rodiče otevření škole“ společnosti EDUin ukazuje školám, jak komunikovat a spolupracovat i s problémovými rodiči. Za pomoci zkušeného psychologa a pedagoga si učitelé a učitelky prakticky vyzkouší způsoby konstruktivní komunikace, která prospěje vztahům školy s rodiči a umožní jim lépe řešit problémy.
Za jednáním rodičů nemusí být zlá vůle. Leckdy přesně nerozumějí tomu, co a jak ve škole probíhá, potřebují se poradit, nebo sdělit učitelce své představy a podněty. I když své názory či nespokojenost ne vždy sdělují adekvátním způsobem, je na učitelích, aby dokázali reagovat věcně a profesionálně. Praktická cvičení učitelům umožní vyzkoušet si různé modelové situace a vhodný způsob komunikace.
Výchozím bodem semináře bude autoevaluace školy a její práce. Za pomoci lektora účastníci uvidí školu „zvenku“ tak, jak se jeví veřejnosti. Díky tomu budou mít lepší přehled o tom, kde se škole v komunikaci s rodiči daří a kde je potřeba změna.
Seminář se bude věnovat následujícím tématům:
- Jaké emoce vyvolává v učiteli chování rodičů
- Jak prezentujeme školu směrem k rodičům
- Co rodiče chtějí slyšet a co jim učitelé říkají
- Kdy chce rodič spolupracovat a jak to učitel pozná
Lektorem semináře je PhDr. David Čáp, psycholog a speciální pedagog, který působí na Filosofické fakultě UK a věnuje se otázkám chování a komunikace, mimo jiné i v souvislosti se šikanou. Zúčastněným učitelům a učitelkám umožní zažít komunikační situace z pozice rodičů, kteří přicházejí s dotazem nebo problémem, nabídne jim případovou studii a možnost diskuse nad jejich dotazy.
Do budoucna EDUin chystá seminář založený na podobném modelu, který bude určený rodičům a tomu, jak věcně a konstruktivně komunikovat se školou.
Vztahům a spolupráci rodiny a školy se dlouhodobě věnuje projekt Rodiče vítáni, jehož web můžete navštívit ZDE. Aktivitu dětí směrem k místní komunitě podporuje projekt Extra třída, v jehož rámci třídní kolektivy uskutečňují vlastní projekty obohacující lokální život. Projekty si prohlédněte ZDE.
První seminář Škola otevřená rodičům, rodiče otevření škole se koná 14. března v Praze. Přihlášku najdete ZDE.
Miroslav Hřebecký, manažer vzdělávání, EDUin, řekl: „Roste počet aktivních rodičů, kteří očekávají, že s nimi školy budou jednat jako se svými klienty. Ne každá škola ale dokáže brát rodiče jako sobě rovné partnery a z toho pramení mnohá nedorozumění. Náš seminář pomáhá učitelům a ředitelům vcítit se do pocitů druhé strany a ukazuje cestu z vyhrocené komunikace směrem k vzájemnému respektu.“
7 komentářů:
Kdy chce rodič spolupracovat a jak to učitel pozná
Tak to by mne doopravdy zajímalo. Nejsem psycholog a ani speciální pedagog, a tedy spíš tak nějak intuitivně bych odhadl, že rodič hodlá spolupracovat, pokud nemá v ruce sekeru, není agresivní a nemluví sprostě. Ale jistý si moc nejsem.
Roste počet aktivních rodičů, kteří očekávají, že s nimi školy budou jednat jako se svými klienty. Ne každá škola ale dokáže brát rodiče jako sobě rovné partnery a z toho pramení mnohá nedorozumění. Náš seminář pomáhá učitelům a ředitelům vcítit se do pocitů druhé strany a ukazuje cestu z vyhrocené komunikace směrem k vzájemnému respektu.“
Osm let jsem byl ředitel jedné malé venkovské školy a opakovaně jsem zažil, že za mnou přicházeli rodiče a ještě než oznámili, co vlastně chtějí, upozorňovali, že mají známé na ČŠI a postarají se o to, abych byl odvolán z funkce, pokud nerozhodnu tak, aby oni byli spokojeni. Nebylo by vhodné uspořádat pro rodiče kurz "Jak efektivně komunikovat s učiteli?"
Tak já to zkusím postoosmé, milý EDUine.
Rodiče ani žáci nejsou pro školu a učitele klienty.
Partneři - ANO.
Rovnocenní v oblasti vzdělávání - NE.
Dokud nebudou Vaše semináře začínat slajdem s tímto základním heslem, budete pouhým zdrojem potíží a nikoliv příspěvkem k jejich řešení.
Mimochodem, což takhle zorganizovat seminář, který:
pomáhá rodičům vcítit se do pocitů druhé strany a ukazuje cestu z vyhrocené komunikace směrem k vzájemnému respektu?
A což se takhle vykašlat se na semináře, a začít se chovat přiměřeně kultivovaně?
Nebo jsme už doopravdy zmagořili do té míry, že se bez seminářů v rámci projektů za evropské peníze neobejdeme ani v naprosto běžné situaci? Možná by úplně stačilo vygůglit si Ladislava Špačka.
A ne-bo, počkejte... což takhle do školy vůbec nepouštět lidi, jedno jestli učitele, žáky nebo rodiče, kteří se neprokáží certifikátem frekventanta kurzu 'Nechovám se jako hovado, natož mezi lidmi'.
Jasně!!!
A certifikovat se to bude digitálním odznakem od Veriod.cz.
:-))
Počkete, kolegové, vy ty semináře na různá témata (třeba Jak nastoupit efektivně do tramvaje? Jak pracovat s minoritním žákem, který mne poslal do ......? Jak použít toaletní papír při výuce matematiky nebo češtiny?) nějak podceňuje. Ba co víc, vy je dokonce bagatelizujete!
A to u moderního učitele neopustitelný prohřešek!
Teda tady se to rozjíždí jak na Silvestra. Měli jsme školení za evropské peníze a psycholog nám říkal, že smích je obranný mechanismus. Takže se ničemu nedivím jsa proškolen a na dobré cestě k prvnímu stupni KŘ.
PS: Ale jinak je to pěkná psina.
Okomentovat