Informační a komunikační technologie (ICT) zasahují do všech oblastí lidského života a představují velký potenciál ve zlepšování kvality výuky. ICT mění metody výuky a také způsob, jakým se studenti učí. V současné době působím jako učitel anglického jazyka na SOŠ a SOU Hořovice a technologie ve své práci používám. Proto mne oslovila studie o nové technologiemi ovlivněné pedagogice zveřejněná na webových stránkách organizace Contact North v kanadském Ontariu. S jejím obsahem vás stručně seznámím.
Organizace Contact North byla založena vládou v Ontariu s cílem zajistit studentům přístup k online kurzům a programům nabízených universitami v této provincii. Contact North spolupracuje s veřejnými universitami v Ontariu a pomáhá studentům prostřednictvím online kurzů doplnit si vzdělání distanční formou. Díky Spomocníkovi jsme již měli příležitost se s jejími výstupy setkat – viz Možnosti otevírající vlastní cesty za poznáním.
Jaké jsou tedy podle Contact North faktory, které spouští tuto novou pedagogiku?
Dnešní společnost založená na znalostech klade neustále nové požadavky na studenty, což představuje první faktor. Pro studenty je obtížné se v pokračujícím vývoji nových znalostí orientovat. Nová pedagogika se snaží studentům pomoci vyznat se ve velkém množství informací, vyhledávat je, analyzovat, hodnotit a především nové informace aplikovat. Druhým faktorem je větší důraz na dovednosti a využívání znalostí, což požaduje společnost 21. století. Dovednostmi v tomto kontextu rozumíme kritické myšlení, nezávislé učení, informační gramotnost, používání softwaru a aplikace dat v rámci oboru.
Vývoj potřebných dovedností vyžaduje aktivní učení v bohatém a stimulujícím prostředí s mnoha příležitostmi k rozvoji, použití a procvičení těchto dovedností. Znamená to, vybavit studenty takovými kompetencemi, aby byli schopni se v průběhu života dále učit a aby v učení pokračovali i po ukončení formálního studia. Student očekává, že po letech studia získá dobrou práci, kde může uplatnit získané poznatky a kde za to dostane rozumný příjem. Studenti očekávají, že se budou aktivně na výuce podílet a že uvidí význam toho, co se naučili, v praxi. Vyrůstají ve světě, kde ICT tvoří přirozenou součást života. Studenti od nich očekávají, že jim pomohou se učit, rozvíjet důležité informace a informační dovednosti a ovládat ICT ve vztahu k jejich oboru. S rozvojem webu 2.0 (blogy, wikipedie, sociální sítě) a mobilních zařízení dochází k větší kontrole nad přístupem, tvorbou a sdílením znalostí ze strany uživatele – studenta.
A jaké jsou tedy klíčové prvky přispívající k rozvoji nové pedagogiky?
1. Hybridní výuka
Až donedávna existoval jasný rozpor mezi výukou realizovanou ve třídě, byť i podpořenou technologiemi, a výukou na internetu, kdy je celý kurz realizován online. Nyní dochází k propojení výuky ve třídě s online vzděláváním. Používá se termín hybridní učení (v angličtině hybrid nebo nepatrně významově posunutý blended learning), kde čas strávený ve třídě je omezen a zbytek času je využit k učení se na internetu. Tato metodika je někdy nazývána „převrácenou třídou“. Učitel zde může např. nahrát přednášku nebo poskytnout přístup k videím, dále k textům, které si studenti nastudují před příchodem na hodinu. Čas ve třídě je pak věnován interakci mezi studentem a učitelem prostřednictvím diskuse, řešení nějakého problému, praktickým cvičením nebo práci v laboratoři. V některých případech jsou materiály navrženy tak, aby se daly použít po hodině k opakování a úkolům. Úspěšná hybridní výuka se zaměřuje na to, co se dá nejlépe dělat v prostorách školy, jako např. interakce tváří v tvář mezi studenty a učiteli, i na to, co se dá nejlépe provádět online, jako např. poskytování flexibility a širokého přístupu ke zdrojům a odborníkům.2. Společné přístupy k utváření znalostí/budování praktických komunit
Od zrodu online vzdělávání se klade důraz na utváření znalostí prostřednictvím dotazování se, diskuse, analýzy materiálů z různých zdrojů a zpětné vazby od instruktora. Sociální média povzbudila vývoj praktických komunit, kde studenti sdílí zážitky, probírají teoretické poznatky a učí se jeden od druhého. Mimo školu můžeme pozorovat vznik určitých komunit lidí, např. komunita blogerů. Takové komunity by v prostředí školy pravděpodobně nevznikly. Lidé v těchto komunitách např. píší blogy na určitá témata a tyto blogy jsou hned komentovány a hodnoceny dalšími členy takové komunity. Lidé píšící blogy navzájem spolupracují, diskutují, sdílí zkušenosti a učí se jeden od druhého. Tímto způsobem poskytují podporu jeden druhému a také zpětnou vazbu. Dá se říci, že učitel už tak nenese zodpovědnost za předávání všech znalostí nebo dokonce všech materiálů k učení, ale zachovává si kritickou roli průvodce, pomocníka a hodnotitele učení (Konektivismus - teorie vzdělávání v prostředí sociálních sítí).3. Využívání multimédií a dostupných vzdělávacích materiálů
Digitální média, videa na YouTube, TED přednášky, Khanova škola apod. - čili volně dostupné vzdělávací materiály, umožňují učitelům a studentům mít přístup ke znalostem a využívat je nejrůznějšími způsoby. Na webu totiž existují tisíce příkladů dostupných vzdělávacích materiálů ke stažení zdarma. Učebnice obsahují video a audio klipy, animace, bohatou grafiku a stávají se interaktivnějšími, umožňují jak učitelům tak studentům okomentovat, přidat nebo pozměnit materiál včetně interaktivních hodnotících otázek a zpětné vazby. Tyto elektronické texty jsou dostupné přes mobilní telefony, tablety nebo čtečky knih.Celý článek na spomocnik.rvp.cz
0 komentářů:
Okomentovat