Profil zajímavého britského umělce-učitele, který byl za svůj přínos oboru povýšen do šlechtického stavu a svými projevy o reformě celosvětového školství oslovuje miliony posluchačů.
„Počítače, iPhony, reklamy a stovky televizních kanálů útočí naše žáky a my je trestáme, když nevěnují pozornost nudným věcem ve škole!“ shrnuje současnou situaci školství Sir Ken Robinson ve své přednášce při příležitosti udělení ocenění RSA [1]. Jaké nabízí řešení?
Zjednodušeně řečeno nachází Robinson odpověď ve větším důrazu obecně na kreativitu a předměty, které se ve školách věnují tvorbě a umění. Proč tolik propaguje kreativitu, je celkem zřejmé, ale zda je jeho vize realizovatelná v podmínkách institucionalizovaného školství, na to se názory různí. Určitě ale stojí za to spolu s ním o věci uvažovat.
Sir Ken Robinson (nar. 1.4.1950 v Liverpoolu), emeritní profesor University of Warwick, získal rytířský titul od královny Alžběty II v roce 2003 za svůj přínos školství a umění. Původním vzděláním je divadelní teoretik a na počátku své kariéry působil jako VŠ učitel a propagátor výuky umění v britských školách. Není to poprvé, co se Robinsonovo jméno objevuje zde na Spomocníkovi (Kreativita a podnikavost podle profesora Zhao na konferenci ISTE 2012, Co je podstatou kreativity?), určitě si ale zaslouží podrobnější představení.
Základním rysem Robinsonovy virtuální osobnosti je vynikající řečnická schopnost. I pro učitele, které jeho myšlenky neosloví, bude zajímavé, jak vtipně a obratně rozmlouvá před publikem. Jeho britský suchý humor je zcela jistě dostatečnou kompenzací za čas, jež jeho projevům věnujete.
Do širšího povědomí se dostal prostřednictvím svého projevu na konferenci TED v roce 2006 s názvem Potlačují školy kreativitu? Jedná se o historicky vůbec nejsledovanější TED video online. Kritizuje v něm zejména úzké zaměření škol na rozvoj akademických dovedností místo kreativity. To je myšlenka, kolem níž se točí významná část Robinsonových projevů. Předkládá mnoho historek o lidech, kteří dosáhli úspěšného života bez školy, nebo dokonce školnímu vzdělávání navzdory. Ilustruje tím, nakolik se současný život vzdálil účelu školství, s jakým vzniklo, a jaký se stále snaží naplnit – homogenizaci lidí. Podle Robinsona stále držíme stejný model vzdělávání, jaký vznikl v době osvícenství pro účely zvládnutí tehdejšího světa průmyslové revoluce. I druhé Robinsonovo vystoupení na TEDu v roce 2010 bylo mimořádně úspěšné (Sir Ken Robinson: Nastolme revoluci vzdělávání!).
Nejsnáze se s tím, co Robinsonovi na dnešním školství vadí, můžete seznámit z kompilace vytvořené ze sestříhané zvukové stopy jeho projevu na RSA. RSA (Royal Society for the encouragement of Arts, Manufactures and Commerce) je britská dobročinná organizace zastřešující mnoho vizionářů, kteří se snaží posunout současný svět blíže ideálům moderního osvícenství. Obraz je originální ukázkou velmi pěkné animační techniky.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
0 komentářů:
Okomentovat