Uživatelské rozhraní modulů domácího a školního testování v systému iSET není kvalitně navrženo a obsahuje závažné chyby.
Kolik klepnutí myší vede k testu?
O hloupém způsobu registrace jsme psali již minule, zbytečným vyřízení dvou e-mailů ale zdržování uživatele nevhodně navrženým uživatelským rozhraním nekončí. Zkusme si spočítat klepnutí, které jsou třeba ke spuštění prvního testu:
- Po přihlášení musíme klepnout vlevo nahoře na liště na DOMÁCÍ TESTOVÁNÍ. Zobrazí se Nástěnka domácího testování.
- Na stránce Nástěnka domácího testování musíme klepnout vlevo v nabídce na Všechny předměty. Dostaneme se na stránku Testy domácího testování a na záložku Nabídka testů.
- Pro výběr testu musíme zaškrtnout vybraný vlevo.
- Po zaškrtnutí je nutné klepnutí na tlačítko Vygenerovat označené testy.
- Po stisku tlačítka se zobrazí okno s textem Požadavek na vygenerování testů byl předán ke zpracování. Generování požadovaného testu může chvíli trvat. Vygenerovaný test se zobrazí v seznamu na záložce „Připravené testy“. V okně je třeba klepnout na tlačítko OK.
- Je třeba klepnout na záložku Připravené testy.
- V seznamu připravených testů je třeba klepnout na název vybraného testu.
Vzhledem k výše uvedeným problémům jsem musel pro screenshot této úlohy vytvořit další účet.
9 komentářů:
Nepatřím k těm, kdo by chtěli obhajovat činnost ČŠI, a navíc jsem se ujal role garanta definování indikátorů informační gramotnosti pro nové nástroje NIQES, čili jsem projektem placen. Považuji za svou povinnost připomenout, že do nedávna byl nástroj iSET budován pro rozhodné plošné testování všech žáků. To, co dnes máme před sebou, nese samozřejmě mnoho znaků tohoto vývoje. Přesto bychom měli ČŠI pochválit alespoň za snahu. Samotný fakt, že je cílem iSET nakonec hlavně samotný žák (či škola) je posunem správným směrem. Dalším krokem je samozřejmě definování toho, co z výukových cílů dokáže ověřit. Když budeme vše pořád jen kritizovat, nikam se nedostaneme. Přesto by mě zajímalo, kolik nás tento systém vlastně stál?
Přidávám se k Bořivoji Brdičkovi. Měl jsem možnost shlédnout "vnitřnosti" systému a rozhodně to patří k tomu výrazně lepšímu, co jsem měl doposud možnost posuzovat.
Krom toho posunu k žákovi, jak je zmiňováno výše bych chtěl vyzvihnout, že nástroj má i vlastnost CAT (počítačem řízené testování). Jinak řečeno po určitém balíku odpovědí dokáže předat testovanému další balík otázek podle toho, jak dotyčný odpovídal.
Ukažte mi prosím jiný podobný online nástroj, který má naše školství k dispozici "zdarma" (vím, že to zdarma není ;-) ) a disponuje vlastností CAT.
Moje kritika je veskrze konstruktivní a nese nyní kupodivu ovoce: iSET byl obratem doplněn o online nápovědu i když kontextově stále nefunguje. Když jsem oprávněně kritizoval některé nevhodné funcionality před dvěma lety, vedení projektu i ČŠI na vše okázale kašlalo.
Mě jako bývalého vývojáře, který se zabýval uživatelským rozhraním, vysloveně děsí neschopnost a neumětelství tvůrců systému. Za takovýto paskvil by se platit nemělo, dokud chyby neopraví.
Davide, s jakými testovacími systémy jsi iSET srovnával?
CAT je určitě prima, ale pokud si po sobě vygeneruji několik testů jednoho předmětu a pokaždé dostanu na začátku cca 5 stejných úloh, je něco s vysokou pravděpodobností blbě.
A kolik tedy ten systém stál, a ještě stát bude?
Janku,
nedělal jsem žádnou srovnávací tabulku s jinými testovacími nástroji. Jen jsem zhodnotil svou zkušenost, když jsem před lety hledal nástroj pro jeden školský projekt (využil jsem opensourcecms.com a tehdy jsem testoval Moodle, eFront a aTutor). A relativně nedávno při přípravě státní maturity k informatice jsme taktéž procházeli několik dalších řešení.
Problém generování testů (a CAT) je dán pravděpodobně tím, že autoři veřejně dostupných testů dostatečně nevyužili možnosti systému iSET. Jsou-li mé informace správné, pak školy již mají systém k dispozici tak, aby si mohli sami vyzkoušet různé možnosti sestavení pořadí otázek.
Koneckonců stále moje otázka, zda naše školství má k dispozici jiný CAT.
Davide, viděl a zkoušel jsem několik testovacích systémů různých českých dodavatelů. Jeden z nich pak přímo v reálném použití v ZŠ. Paradoxně byl hotov se sadou testů z více různých předmětů dávno před iSET taky za peníze z ESF a tedy pro školy zdarma.
CAT pak nepovažuji za nic světoborného.
Až bude iSET otevřený, tedy umožní vkládání vlastních testů, bude fungovat bez registrace, nebude generovat stále stejné testy, bude skutečně multiplatformní či bude k dispozici jeho zdrojový kód, rád moje hodnocení změním.
A v testu z Matematiky 9. tř. ZŠ z 1. týdne 2. celoplošné generální zkoušky v roce 2013 jsem už našel chybnou úlohu. Takže výsledky podobných testů beru opravdu s rezervou.
Janku,
nejprve je na zváženou, zda nesklouzáváme do dialogu dvou lidí, kteří si to mohou vyříkat mimo toto diskusně-blogovací prostředí.
A rozhodně mi nejde o to, aby vynášel trumfy s cílem přebít.
Já osobně považuji CAT za něco, co odpovídá potenciálu digitálního věku. Bez digitálních technologií je CAT víceméně nemyslitelné.
Tudíž digitální testovací (a nejen ony) nástroje, které neumožňují alespoň minimální individualizaci, jsou dle mého názoru anachronismem.
A opět sděluji, že iSET má v sobě CAT zakomponovaný a že kritika (a podotýkám oprávněná) o testologických chybám u ukázkových testů není problém vývojový, ale lidský. To je můj postoj.
Pokud se ukáže, že školy nemohou využít CAT ve svůj prospěch (a koneckonců i prospěch i ostatních škol), pak jsem připraven změnit svůj postoj. Samozřejmě za předpokladu, že chyba je na straně vývojářů, nikoliv neochoty školského prostředí využívat inovativní přístupy, které jsou v souladu s trendy v oblasti vzdělávání.
Tečka.
taky za peníze z ESF a tedy pro školy zdarma
Jo takhle!
V oblasti čerpání fondů je prioritou samo čerpání fondů. Jestli se z toho něco urodí, není až tak důležité, a nikoho to, řekl bych, ani až tak moc nezajímá. Je třeba tvářit se moderně inovativně reformně, zrealizovat pár seminářů a nějakou tu propagaci, aby si projektantí v té naší bídě taky na nějaký ten manažerský peníz přišli.
Až se úplně zblázním, abych pocítil neodbytnou potřebu zavalit dětičky hlasovačkou o pravdivosti možných odpovědí z nabídky, zadám to žákům z volitelného bloku výpočetní techniky ve čtvrťáku jako standardní seminárku. Hádám, že tak čtrnáct dnů by jim na to mohlo stačit. Jedena parta to udělá pro tablety, druhá pro mobily a třetí bude tvořit vlastní testy.
Okomentovat