Jan Korda: Smysl zavádění moderních technologií do výuky

úterý 18. února 2014 ·

Zavádění moderních technologií do výuky je v posledních letech v českém školství velká móda. Školy se předhánějí s nákupy interaktivních tabulí, elektronických učebnic, netbooků, tabletů a dalších technologických novinek. Škola, která nemá tuto technologii ve svých učebnách je považována za nekvalitní a stagnující a její vedení za špatné a nemoderní. Je tomu opravdu tak? Můžeme kvalitu školy opravdu měřit množstvím moderní technologie na třídu či na hlavu žáka?


V současné době bohužel v českém školství chybí jakékoliv pojmenování kvality. Nikdo neví co je kvalitní škola, co je kvalitní výuka, co je kvalitní učitel. Chybějící národní kritéria kvality a jejich indikátory, ke kterým by všechny školy měly směřovat, způsobují, že žádané školy jsou pouze některé. Jsou to školy, které si kritéria kvality stanovily a snaží se je realizovat.

I my jsme si v naší škole kvalitu pojmenovali, a proto mohu odpovědět, zda množství moderní technologie je hledaným indikátorem kvality či ne. Za kvalitní vzdělávání považujeme rozvoj myšlení dětí. Za kvalitně vzdělaného člověka považujeme myslící osobu, která je na základě svých znalostí a dovedností schopna vyřešit problémy běžného života. Pokud k tomuto cíli chceme směřovat, musí být základním stavebním kamenem hodina, při které pracují hlavně děti. Pasivním přijímáním informací se totiž myšlení děti příliš nerozvíjí. Jak do toho zapadá moderní technologie?

Moderní technologie tedy musí být jedním z nástrojů, který pomáhá k rozvoji myšlení žáků (samozřejmě i učitelů) a zároveň zabezpečuje práci všech žáků. Investice do interaktivních tabulí, na kterých mohou pracovat v lepším případě dva žáci, se z tohoto úhlu pohledu jeví jako velmi neefektivní. Pokud si k interaktivní tabuli přikoupíte hlasovací zařízení pro celou třídu, máte sice jistotu, že pracuje každé dítě, ale je rozhodování A, B, C, D na hlasovacím zařízení o správném řešení opravdu rozvojem myšlení dětí?

Smysluplnou investicí pro školu k naplnění této vize se tedy jeví pořízení osobních počítačů (tablet, netbook, notebook) pro každého žáka školy, ve kterých budou využívat programy a aplikace, které rozvíjejí jejich myšlení. V některých školách jsem tuto cestu již viděl. Každé dítě mělo své zařízení, které obsahovalo elektronické učebnice, připojení na net a další aplikace. Přesto sledovaná hodina nebyla kvalitní! Žáci dělali na PC jen to, co jim řekl učitel, všichni by dělali to samé, pokud by při hodině počítače nebyly, cíl hodiny by byl naplněn stejně. Potenciál moderní technologie nebyl v hodině využit.

A jsme u kořene věci! Kvalitu školy a vzdělávání zabezpečují učitelé nikoliv pomůcky ve škole. Kvalitu lze zabezpečit bez moderních technologií i s nimi. Záleží pouze na učiteli, jakou pomůcku ke kvalitnímu vzdělávání využije.

České školství nepotřebuje primárně vybavovat moderní technologií. České školství potřebuje vizi kvalitního vzdělávání a investici do vzdělávání učitelů, kteří budou tuto vizi realizovat. Jak do systému začleníme moderní technologie je na tvůrcích, ale své místo v moderním vzdělávání určitě mají.

Mgr. Jan Korda, ředitel Smysluplné školy na Lyčkovo náměstí v Praze 8

Převzato z blogu Vzděláváme pro budoucnost na RVP.CZ

9 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
18. února 2014 v 14:09  

Smysluplnou investicí pro školu

Pro smysluplnou školu, je nezbytné dodat.
'Smysluplná škola' na Lyčkově náměstí...
A co takhle třeba 'Pravá domácí konzervatoř' nebo 'Ledově svěží učiliště'?

Jenyk řekl(a)...
18. února 2014 v 22:59  

Je výborné, že někdo dokáže říct, že kvalitní školu nedělá počet interaktivních tabulí.
Ale zní to až moc vznešeně - co je za tím prakticky? Výchova pro život může být i určitý tlak na změnu, výchova ke kázni a omezování. Pak nás nebudou mít žáci a rodiče rádi a co pak? Postaví ředitel do latě rodiče a žáky nebo spíš učitele?

Nicka Pytlik řekl(a)...
18. února 2014 v 23:39  

Pan ředitel píše bezesporu rozumně, Jenom v těch technologiích to samozřejmě není.
O to víc mne dráždí ten naprosto zbytečný přívlastkový název školy. Něco jako 'Vzdělávací škola' nebo 'Škola s okny'.
Je to takové cingrlátko, třpytka, vábnička...

David Hawiger řekl(a)...
19. února 2014 v 0:02  

Musel bych být hnidopich, abych něco zásadnějšího sepsaným řádkům vytknul.

Takže jen relativní drobnost - bez těch digitálních technologií to smysl nemá. Byl bych rád, kdyby tuto skutečnost přijal za svou každý učitel.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
19. února 2014 v 0:20  

"bez těch digitálních technologií to smysl nemá."

Jak kdy, jak kde, jak pro koho.

poste.restante řekl(a)...
19. února 2014 v 0:53  

Já to řeknu jinak. Hlásám pořád jednoduchou ideu. Žáci by měli ve škole pracovat s těmi technologiemi, které budou používat, až školu opustí.
Zvládat nové vulgo moderní technologie se naučí i bez školy. (Nevím třeba, že by kdy ve škole vysvětlovali mému synovi používání mobilu.)
Ale škola by měla:
1. Učit žáky využívat technologie smysluplným způsobem.
2. Používat ty technologie, které žákům pomohou lépe pochopit a zvládnout učivo.

Interaktivní tabule jsou fajn, ale to, co chybí především, je výukový obsah.
Tablety budou žáci stejně používat, tak jako tak. Co ale chybí, to je výukový obsah...

Nicka Pytlik řekl(a)...
19. února 2014 v 1:37  

Možná to je malicherné, ale stále se zaobírám otázkou, jaký vztah má k těm našim nezbytným technologiím třeba taková Hejného metoda. Stojí nad nimi, vedle nich nebo je úplně mimo?
Hele, nejsem si tedy zcela jist, ale začínám mít pocit, jako kdyby některé děti ty počítače už ani nijak zvlášť nebraly. Čím dál častěji se stává, že se přihlašují teprve, až jim řeknu, a dokonce dělají jen to, co jim řeknu, aby dělali. Sodoma, Gomora.
Nedávno jsem čistě náhodou zjistil, že si žáci napříč třídami a ročníky nechávají pod klávesnicemi lístky se vzkazy a hláškami. Věřili byste tomu? Papírky pod klávesnící počítače. A dneska, a to už jsem rozdýchával jen obtížně, jsem nachytal děvče, jak si při informatice četlo pod stolem knihu! Fakt nekecám, knihu.

krtek řekl(a)...
19. února 2014 v 4:31  

Co knihu, ta u mně si četla Remarqua, čímž potvrzuji páně Bláhova zjištění. Jen ty vzkazy nacházím na Ploše, dost často jako prázdné složky s názvy Mně to tu s...
Ad matematika a technologie - u funkcí smysl ilustrační mají, u úprav výrazů ne. Zase procvičování počítání ve Speedmatu, kde se zrychloval čas (to zní moc ujetě, tak zkracoval čas) na odpovědi, bývalo úžasné.

Nicka Pytlik řekl(a)...
19. února 2014 v 23:22  

Právě říkali v televizi, že i malé děti prý místo, aby chodily ven, do přírody, zůstávají doma a hladí zviřátka na svých tabletech.
Kdoví ale, jestli to není zase nějaká mystifikace.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.