V debatě, zda ve školách ponechat učitele bez titulu z pedagogické či učitelské fakulty, zaznívají protichůdné hlasy. Jedni hájí akademické znalosti, druzí zkušenosti a neformální vzdělání.
Podle novely zákona o pedagogických pracovnících by ze škol měly odejít tisíce učitelů, kteří nesplňují požadavky na kvalifikaci. V diskusích, jež probíhají na internetu, argumentují zastánci novely významem teoretické přípravy, bez níž se kvalitní učitel neobejde; hlasy z opačné strany namítají, že školy přijdou o zkušené a motivované pedagogy, za něž nemáme náhradu.
Zastánci hodnoty vysokoškolského diplomu tvrdí, že pravidla by měla být stejná pro všechny a že bez potřebných teoretických znalostí nelze učitelské povolání kvalitně vykonávat. Namítají, že snížíme-li význam vysokoškolského titulu tím, že pro výkon pedagogické profese nebude nutný, klesne i prestiž učitelského povolání.
„Takže my připustíme, aby kdekdo pracoval ve školství, zatímco ostatní obory si to pěkně hlídají. Proto navrhuji stejná pravidla pro všechny (asi bych vynechala lékařství) – každý s elánem a pocitem, že na to má, by se mohl hlásit kamkoli. Jako učitel, jako zahradní architekt, herec, režisér... Tak to bylo myšleno? To si budeme sami podkopávat autoritu tím, že budeme jediný obor, kam bude moci každý po absolvování různých pofidérních kurzů.“
Jana Karvaiová (příspěvek do diskuse pod článkem „Hledejme cesty, jak uznat neformální vzdělání učitelů, kteří nevystudovali vysokou školu“ na webu EDUin – celý text najdete ZDE).
Příznivci praktiků bez pedagogického titulu uvádějí příklady učitelů, o jejichž kvalitách svědčí výsledky. Nejde o to, aby mohl „jít učit každý, kdo chce“, ale aby české školy nepřišly o schopné pedagogy, kteří mají za sebou léta praxe a profesního rozvoje. Dalším argumentem je časová a finanční náročnost doplňujícího formálního studia a diskutabilní přínos takto získané kvalifikace.
„Proč má školství strach z lidí, kteří mají vysokou školu a praxi, doplní si pedagogické minimum a chtějí učit? Pořád ještě existuje kontrola ředitele, zda to umějí. Proč nyní nesmějí učit? Nikde není řečeno, že kdo má vystudovanou pedagogiku, učit umí, či už je dávno vyhořelý a učit by ani neměl.
Myslíte, že soukromé firmy zkoumají formální vzdělání? To jen státní sektor platí podle diplomu a věku a ne podle výsledků. Je to jeden z důvodů, proč je školství na tom tak, jak je. Bojíme se konkurence?“
Luděk Šnirch (příspěvek do diskuse pod výše uvedeným článkem – celý text najdete ZDE).
Článek věnovaný diskusi, již vyvolal návrh uznat neformální vzdělání učitelů z praxe, najdete ZDE.
Otázce, jakým způsobem uznat odbornou kvalifikaci učitelů bez diplomu z pedagogických nebo učitelských fakult, se bude věnovat Kulatý stůl SKAV a EDUin, který proběhne 20. února.
23 komentářů:
Rozdělte aspoň vysokoškoláky a maturanty. Jde o poměrně dost rozdílné skupiny lidí.
Jediné, co stojí za to, je uznat, že člověku s odborným VŠ vzděláním stačí minimálně DPS neboli pedagogické minimum, ať už pro ZŠ nebo SŠ, aby mohl učit na kterémkoliv z těchto stupňů škol. V těch DPS je totiž vážně řádný zmatek. Možná by fakt šlo i uznat, že po deseti letech praxe je už odborně VŠ vzdělanému člověku DPS v podstatě k ničemu.
Ale víc už ne.
Myslela jste třeba (Vysoká škola politická ÚVKSČ + DPS) = může učit fyziku?
Tak děkuji paní Adamové za vstřícný krok a konstruktivní návrhy na řešení. Někam tímto směrem je to potřeba směřovat. Třeba VŠ jakéhokoliv oboru se státní zkouškou + Pedagogické minimum = plně aprobovaný učitel jazyků na ZŠ a SŠ.
A jednoznačně zakázat od 1.1.2015 přijetí jakéhokoliv učitele bez VŠ. A a to ani na záskok.
Stanovit, co je vlastně aprobace, kdo múže co a na kterém stupni učit! Určitě stanovit průchodnost mezi stupni.
Současné odborníky i bez VŠ ale s 15 let odučenou praxí v oboru + pedagogické minimum - nechat ve školách - pokud si ředitel školy toto rozhodnutí zodpoví před školskou radou. Toto rozhodnutí by školská rada musel třeba 1 ročně znovu obnovovat.
Myslíte že by tímto směrem mohla diskuse poračovat?
Omlouvám se myslel jsem se státní zkouškou z daného jazyka.
A ještě To VŠ nepedagog. + minimum musí být stanoveno v tom oboru, abych uklidnil paní Simonu. S Vumlem + PM tak na pozemky, co vy ny to?????
"Současné odborníky i bez VŠ " když to vynecháte, diskuse může pokračovat...
I když připomínka Carcy ohledně fyziky a VUMLU je na místě.
Ale třeba občanku by s tím VUMLem mohl...
Jo a pane NUTZi, znáte tu o kozlovi? Jak byl zahradníkem? :-)
Tak já maslím, že snad lidi co mají ten diplom z Výzkumného ústavu Marxismu Leninismu (aby mladší věděli o co go) se stím snad ani nechluběj, natož aby s tím argumentovali jako s VŠ vzděláním, no možná se hodně pletu. Možná tu drzost mají, co já vím...
Jo to myslíte že by absolvent VUMLU šel učit občanskou výchovu? No toť otázka, ten kozel to je asi přesně ono. Možná bysme se divili, kdyby se do dalo zjistit, kolik takových je. Ale zjistit se to asi nedá - znáte to seznamy někdo náhodou skartoval.... atd.....
"Současné odborníky i bez VŠ " když to vynecháte, diskuse může pokračovat...
Když to je právě ten zakopaný pes, kolem kterého se tu asi točíme azřejmě neshodneme. Já znám malířku sama vystavuje, je to prostě taková ta všeumělkyně, učí 28 let na dvou školách zároveň, její studenti jsou ve výtvarce fakt nabušený, bez problému se dostávají na umělecké obory, ale jak vy argumentujete - 10 let na studium kašlala - no ale já si prostě myslím, že by pro takovéto vyjímky ta vyjímka být nějaké měla. Podle mě by její vyhazov byl pro školy ztrátou. A velvo zítra určitě nikdo nejezděte. Já vím zákon paní Petry Buzkové je prostě zákon. Byla to odbornice na svém místě.
Ne, to jsem na absolventa VUMLu zrovna nemyslel. Inspirací bylo:
"Třeba VŠ jakéhokoliv oboru se státní zkouškou + Pedagogické minimum = plně aprobovaný učitel jazyků na ZŠ a SŠ.
A jednoznačně zakázat od 1.1.2015 přijetí jakéhokoliv učitele bez VŠ. A a to ani na záskok.
Stanovit, co je vlastně aprobace, kdo múže co a na kterém stupni učit!"
Omlouvám se byla tam chyby myslel jsem VŠ libovolného směru se státní zkouškou z daného jazyka + PM
Promiňte , že to tady tak tapetuju, ale ten můj návrh na zákaz přijetí učitele bez VŠ od 1.1.2015 by byl podle mého skromného názoru poměrně hodně velký trest pro neVŠ za to, že na dostudování kašlali. Prostě, pokud už by ny své škole nebyl potřeba, už by si jinde neškrtl. To by se asi pěkně snažili, co, bud si to dodělat, nebo fuč......
Nebyla by to cesta jak postupně odejít maturanty ze škol a bez nějakých termínů, administrativních hranic a nařízení shora. Plus to schvalování školskou radou? Mohl bych poprosit o názory?
" ale ten můj návrh na zákaz přijetí učitele bez VŠ od 1.1.2015 by byl podle mého skromného názoru poměrně hodně velký trest pro neVŠ za to, že na dostudování kašlali."
Ježíši, vždyť to je to samý co teď, akorát se týká i Vás, tak jste proti.
Přiznám se, že po Vašich "NIMBY" návrzích mi lezou oči z důlků.
Pane Nutzi, a Vy si myslíte, že v tomto státě bude fungovat něco bez termínů, když to nefunguje ani s nimi?
Mazi náma teď se právě radí pan ministr s odbory, jak to má udělat. nevíte proč do toho ty odbory tahá?
Už dojednali a v podstatě jediné na čem se domluvili je, že se domluví.
"proč do toho ty odbory tahá?" - Taky zrovna netrpím na odbory, ale koho do toho má teda tahat? Třeba prezidenta? Je rozumné tahat do toho pracovníky školství - tedy učitele a ředitele, ty ale nezastupuje žádná stavovská komora, jsou jen odbory.
Tady je zřetelně vidět jak nám taková komora chybí. Kde kdo si potom usurpuje nějaký takový orgán nahrazovat, ať je to eduin nebo odbory a další......
To by podle mě zvýšilo poněkud vážnost učitelského stavu.
Pane Zdeňku, vy sem píšete dva s jedním nickem?
Kdyby ta komora byla, tak už neučíte, uvědomujete si to?
Tak to pr - odbory mají demokratickou strukturu, zatímco EDUin jsou nejmenovaní odborníci!
Odbory si neuzurpují právo zastupovat učitele - přirozeně ho mají. Mají právo zastupovat své členy a tím i další pracovníky profese, pokud nejsou sdruženi v jiných odborech. Zaměstnanci, kteří jsou zcela bez podpory odborů, mohou být zcela bez práv.
Buďme za odbory rádi. Kdo jiný nás sešikuje na barikádách v boji proti vrchnosti. Nad to mají nezastupitelnou úlohu v generování našich zástupců v eu, senátu a poslanecké sněmovně nezpochybnitelných kvalit (Falbr, Štěch, Zavadil).
Pokud se školské odbory oprostí od přihřívání si polívčičky a budou vznášet rozumné profesní požadavky, mohou v náš prospěch lecčehos dosáhnout, popřípadě ministerského chrliče lehce přibrzdit, což by nám prospělo asi ze všeho nejvíc.
Jen pro pana Jenyka, mnohá práva zaměstnanců jsou ze zákona, ne z vůle odborů. Problém je v tom, že zaměstnanci mnohdy nevědí, jak se svých práv domoci, nebo osamoceni mohou být lehce polikvidováni.
Okomentovat