V úterý 4. února 2014 byla hostem pořadu „K věci“ ředitelka Pedagogicko-psychologické poradny Středočeského kraje Jaroslava Štětinová. Moderátor Tomáš Pancíř s ní probral zápisy dětí do prvních tříd základních škol, okolnosti, za jakých doporučují psychologové odklad školní docházky, nebo šikanu ve školách.
Z rozhovoru Tomáše Pancíře s Jaroslavou Štětinovou vybíráme:
Já jsem si stáhl z internetu desatero pro rodiče dětí předškolního věku, což je záležitost vydaná ministerstvem školství. Když to člověk vytiskne, tak to vychází na více než 3 stránky A4 malým písmenem. Je to vodítko z vašeho pohledu, opravdu má rodič vzít tohle desatero a odškrtávat, jestli každou tu odrážku dítě splňuje?
No, já si myslím, že pokud chce rodič mít obrázek o tom, jestli jeho dítě je zralé na školu, měl by konzultovat s učitelkou mateřské škole, pokud jeho dítě chodí do mateřské školy a četla jsem, že asi 80 % dětí v dnešní populaci mateřskou školu navštěvuje. Myslím si, že učitelky mají obrázek o tom, jestli to dítě je zralé nebo není. Mají jednak k porovnání aktuální úrovně těch dětí, které mateřskou školu navštěvují, tudíž budoucích školáků, ale i takovou tu jakoby historickou, to porovnání, co uměly děti před rokem a porovnávají. Takže si myslím, že odškrtávat si a kontrolovat, jestli to či ono umí nebo neumí, to bych asi nedělala. Stejně tak jako bych nedělala závěry z toho, když přijde dítě k zápisu, paní učitelka se ho zeptá na geometrické tvary a ono je zrovna v tu chvíli nepozná. Já jsem minulý týden byla na přednášce v mateřské škole, kde bylo zaměstnání děti, a protože tam byli rodiče a byla to atmosféra, která pro ně byla neznámá, to nepoznaly. Bylo to příliš mnoho rušivých elementů a nedělala bych z toho závěry. Rodiče se z toho pak nervují, říkají si, že jejich dítě bylo neúspěšné, ale proč?
Záznam pořadu
Český rozhlas: Rozhovor s Jaroslavou Štětinovou, ředitelkou Pedagogicko-psychologické poradny Středočeského kraje
pondělí 10. února 2014
·
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
1 komentářů:
Problematikou školní zralosti či předpokladů dítěte k nástupu do 1. třídy se léta nikdo v tomto státě nevěnoval a ani nevěnuje. A je to nesporně obrovská škoda!
Za posledních 10 - 20 let se nesporně se změnila tvář českých škol. Školní zralost je tak posuzována podle kritérií, které platily před rokem 1989, což je úsměvná záležitost.
Kolik standardizovaných psychodiagnostických nástrojů od té doby bylo vytvořeno?
Bohužel téměř žádný. Tak jakápak diskuze?
Školní zralost je dnes z 90 - 95 % posuzována elementaristkami u zápisu dětí, což je tak nestandardní, až je to úděsné!
Okomentovat