bEDUin: Debata o učitelích bez diplomu přináší téma důležitosti neformálního vzdělávání

pondělí 10. února 2014 ·

Podívejte se, co přináší aktuální týdenní přehled bEDUin.

Co přinesl týden 2.2.–9.2.2014

Témata týdne: Ministr Chládek se dohodl na změně jmenování profesorů, učitelé bez diplomu, užitečné odkazy pro výběr vysoké školy, jak uznávat neformální vzdělávání, Fakulta lesnická a dřevařská ČZU je fakultou roku, EDUin nabízí seminář o komunikaci s rodiči, mezi zeměmi EU trpí největší nerovností Belgie a Francie, Olomoucká univerzita se zabývá inkluzívním vzděláváním, přestávky bez pravidel zlepšují kázeň dětí.

Výrok týdne:
Takže my připustíme, aby kdekdo pracoval ve školství, zatímco ostatní obory si to pěkně hlídají. Proto navrhuji stejná pravidla pro všechny (asi bych vynechala lékařství) – každý s elánem a pocitem, že na to má, by se mohl hlásit kamkoli. Jako učitel, jako zahradní architekt, herec, režisér. Tak to bylo myšleno? To si budeme sami podkopávat autoritu tím, že budeme jediný obor, kam bude moci každý po absolvování různých pofidérních kurzů.“ Jana Karvaiová v diskusi na webu eduin.cz o tom, zda by bylo vhodné uznávat učitelem vzdělání, jež získali mimo pedagogické fakulty.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
  • Učitelé bez diplomu. Bouřlivou mediální i webovou debatu rozproudila otázka, zda je účelné uznávat neformálně získané vzdělání učitelů, kteří nezačnou do konce tohoto kalendářního roku studovat vysokou školu. Zatím v ní převažují nesouhlasné příspěvky a to jak mezi veřejností na webu Respektu, tak mezi převážně učiteli na eduin.cz. Obě diskutující strany se míjejí i proto, že zastánci vysokoškolského diplomu mají za to, že protistrana podceňuje důležitost vzdělání pro učitelskou profesi, zatímco ona argumentuje hlavně tím, že kvalitní profesní kvalifikaci si lze opatřit i mimo učitelské a pedagogické fakulty. Radikální názor, že učitelství je jako rodičovství a tedy nepotřebuje kvalifikaci, prezentuje Anthony Tun na blisty.cz. Ministr Chládek navrhuje, aby konečné slovo bylo ponecháno ředitelům. Problému bude věnován Kulatý stůl SKAV a EDUin ve čtvrtek 20. února. Informace o něm na eduin.cz.

  • Jak uznávat neformální vzdělávání. S tématem souvisí i debata, kterou EDUin otevřel na téma uznávání neformálního vzdělávání u všech profesí, tedy nejen učitelských. Přečtěte si, co je neformální vzdělávání, na stránkách programu Mládež v akci (podívejte se na krátké video) nebo na stránkách Národního ústavu pro vzdělávání. Jaké kompetence lze jeho prostřednictvím získat, se dozvíte na stránkách Klíče pro život. Že cest, jak dnes získat vzdělání je víc, ukazuje i rozhovor se zástupci portálu Mimo školu, který byl nominován na cenu Eduína 2013. Jeden ze způsobů, jak by bylo možné získat portfolio dávající přehled o našem neformálním vzdělávání, nabízí nově zřízený portál Veriod (verifikační odznaky). Podívat se můžete i na podobný systém z USA nazvaný Open Badges.
Inspirace z (a do) praxe
  • Digitální hry a vzdělávání. Prohlédněte si soubor videí z konference na brněnské Masarykově univerzitě.
  • Kamenožrout i finanční gramotnost. Podívejte se na záznamy ze 13. setkání EduFóra.
  • Rodiče otevření škole. Kurz o efektivní komunikaci s rodiči, včetně autoevaluace školy, nabízí EDUin.
  • Ondrej Hausenblas: Drilování versus učení. Blog vysvětlující, co se děje v naší hlavě, když se učíme.
  • Newslleter „Škola all inclusive“. Olomoucká univerzita nabízí první letošní číslo časopisu věnovaného společnému vzdělávání. Čtěte zkušenosti škol, které umožňují vzdělání dětem s výrazně odlišnými potřebami.
  • Mentoring začínajících učitelů. Objednejte si newsletter nového projektu na podporu učitelské profese.
  • Montessori pro rodinu. Přečtěte si nové číslo časopisu. Naposledy zadarmo, příští číslo už bude zpoplatněné.
  • Zkušenosti se zaváděním Comenia Script. Pozitivní ohlasy zaznamenala reportáž ČRo, ČT 24 i novinky.cz.
  • Také využíváte regionální učebnice? Zprávu o učebnici zaměřené na region Bítešsko zveřejnil Český rozhlas.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
  • 12. 2. Různé role zástupce ředitele, Praha
  • 20. 2. Kulatý stůl SKAV a EDUin na téma Učitelé bez diplomu, Praha
  • 25. 2. Zkušenost – Reflexe – Učení, konference, Brno
  • 12. 3. Seminář Freda Donaldsona Důvěra místo strachu, Brno

Průvodce světem vzdělávání bEDUin vám přináší pravidelné týdenní přehledy nejzajímavějších událostí z oblasti vzdělávání. Přináší rychlý přehled s krátkým komentářem, který vás udrží v obraze. V případě, že jej chcete získávat každé pondělí do své e-mailové schránky, stačí vyplnit e-mailovou adresu v pravém sloupci webu EDUin.cz.

12 komentářů:

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
10. února 2014 v 11:06  

Jaká debata? Zákon je znám 10 let.

Eva Adamová řekl(a)...
10. února 2014 v 11:48  

Jistě o neformálním vzdělávání můžeme debatovat, ale ne v tom smyslu, že by snad mělo nahradit diplom, o což se ovšem EDUIN snaží.

Unknown řekl(a)...
10. února 2014 v 16:53  

Nevím, asi bych se nechtěla dostat do rukou lékaře, právníka či jiného odborníka, který nemá sice diplom, ale má v daném oboru své činnosti bohaté neformální vzdělání.

Jde z toho tak trochu hrůza, jak je relativizováno formální vzdělávání učitelů.

Eva Adamová řekl(a)...
10. února 2014 v 17:08  

Co to povídáte? Podle argumentace EDUINU jsou nejlepšími právníky mnohokrát trestaní recidivisté s bohatým neformálním vzděláním, které získali svou bohatou praxí na poli práva.

Eva Adamová řekl(a)...
10. února 2014 v 17:08  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Zdeněk NUTZ řekl(a)...
10. února 2014 v 20:28  

Všechny zákony, která se v našem státě v minulosti schválily jsou výborné a je potřeba je dodržovat a chválit a chválit. Tak asi proto je republika v takovém srabu a hnoji.
Zákon jsem zde i jinde kritizoval už v době jeho vzniku, přesto, že se mě plně netýká. Stejně jako kraviny o zrušení osnov na základních školách, zavádění nějakých slovíček jako kompetence namísto vědomostí, předražené státní maturity, nesmyslné zasílání údajů ze školních matrik a podobně. Nikdo tu neříká že se má něco obcházet Říkám a nejsem zdaleka sám, že je zákon špatný a současnému školství spíše uškodí než pomůže. A vztekejte se jak tady, jak chcete.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
10. února 2014 v 20:33  

"A vztekejte se jak tady, jak chcete."

90% učitelů má kvalifikaci jako má mít. Vás těch 10% to chce kazit těm ostatním.
V jiných profesích byste si ani neškrtli. Tak si svoje osočování nechte od cesty (na pracovní úřad...)

Jenyk řekl(a)...
10. února 2014 v 22:24  

Dovedu si představit jedinou formu pokračování vyjímek: Učitel, který nemá vzdělání, by mohl být přijat na 1 rok - pak by následovalo výběrové řízení na jeho místo a pokud by se o místo ucházel kvalifikovaný učitel, musel by mu ředitel dát přednost. Nekvalifikovaní by tak mohli nejvýše dočasně řešit problémovou situaci, třeba za cenu dalekého cestování do práce. Neubírají dnes místa kvalifikovaným, kteří třeba nejsou úplně bez práce, ale musejí daleko dojíždět?

Vl.Václavík řekl(a)...
10. února 2014 v 22:51  

Pro pana Nutze (20:28). Nevím, co Vám vadí na slově "kompetence". V každém školním vzdělávacím programu se uvádí, jaké kompetence mají žáci získávat. Je to mnohem víc, než osvojení určitých vědomostí. Nová doba přinesla nové pojmy. U nás před dvaceti lety, ve vyspělých zemích ale už před více než 50 lety. Ten rozdíl v podstatě dokumentuje zaostalost.
Vl.Václavík

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
10. února 2014 v 23:44  

Jenyk: Ano, to by bylo snesitelné, navíc bych nekvalifikovanému maturantovi dal plat aspoň o dvě třídy níže.
Všimněte si mateřinek - jaký je tam rozdíl v tarifu maturantky a VŠ učitelky.

p. Václavík: Zrovna pojmem kompetence bych opravdu neoperoval. Jestli na tom hodláte usuzovat, která koncepce je dobrá, tak to tedy nevím.
Z toho pojmu si s prominutím kde kdo dělá prdel, bez ohledu na to, jestli je to maturant, vysokoškolák, dobrý učitel nebo špatný učitel.

Nicka Pytlik řekl(a)...
11. února 2014 v 0:03  

Jojo. Nové doby, pane Václavíku, ty vyloženě miluju.
Nejsem na tom světě zase až tak dlouho, ale zažil jsem jich už nespočetně.
Co si vzpomínám, začalo to rozvinutím příběhů kolem zakládání kompostů v šedesátých letech, v slavné éře tří chlapů v chalupě. A pak to šlo ráz na ráz. Poslední dobou je tu nová doba tak každé dva tři roky.

poste.restante řekl(a)...
11. února 2014 v 0:40  

Mám-li si vybrat mezi žáky (ne)kompetentními v duchu "nové doby" a žáky, kteří měli před dvaceti lety "jen" vědomosti, pak dobrovolně volím zaostalost.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.