Kulatý stůl se koná ve čtvrtek 20. 2. 2014 v 10 hodin v ZŠ Vodičkova 22, Praha 1.
Cílem kulatého stolu je hledat odpovědi na otázky:
- Nebudou nám chybět odcházející učitelé „bez kvalifikace“?
- Jak se liší po několikaleté praxi učitel bez diplomu a s diplomem?
- Co nového se dozvědí učitelé s praxí na pedagogické fakultě?
- Co nám brání kromě zákona v tom, abychom uznali praxi zkušeným učitelům?
- Neměly by fakulty nabízet modulární studium pro doplnění kvalifikace?
Pozvaní panelisté:
- prof. PhDr. Zdeněk Helus, DrSc., proděkan, Pedagogická fakulta UK v Praze
- RNDr. Martin Kapoun, učitel, Gymnázium Jana Keplera, Praha 6
- Mgr. Petra Keprtová, učitelka, ZŠ Mozaika o.p.s. Rychnov nad Kněžnou, lektorka a mentorka
- Irena Pešoutová, učitelka, Škola Dvůr Želichov
- Mgr. Jakub Stárek, ředitel odboru vzdělávací soustavy, MŠMT
Moderuje: Tomáš Feřtek,EDUin, o.p.s.
80 komentářů:
Formulace otázky by za jistých okolností mohla být považována za manipulativní a jednoznačně směřující k vytvoření povědomí, že učitel je buď kvalitní nebo kvalifikovaný.
Což by mohlo vést k domněnce, že se údajně jedná o jednu z taktik pro dosažení strategického cíle jak dostat do škol všelijaké experimentátory, šarlatány, vymývače mozků a diletanty všeho druhu, a prohloubit už tak značný zkompetentňovací chaozzz k vytvoření prostoru pro získání klíčových pozic v systému řízení evropských penězotoků.
Jak dlouho asi tak by v takovém případě pedagogické obci trvalo, než by prozřela?
Potřebujeme kvalitní A kvalifikované učitele.
Nepotřebujeme nekvalifikované okecávače, osobující si nárok mluvit do kvalifikace učitelů.
http://revue.idnes.cz/rajee-narinesinghova-plastiky-dze-/zajimavosti.aspx?c=A140213_145752_zajimavosti_zar
Falešná doktorka - kdyby měla nějaké další vzdělávání, možná by se jí to (doktorce) nestalo.
Kdyby to nebyla politování hodná lidská tragédie, chtělo by se říci, jak příznačné.
Znetvořené české školství s prdelí zabetonovanou všelijakými pokoutnými felčary.
Školství potřebuje, sakra, kvalitní a kvalifikované učitele.
Proč je tam to nebo?
Proč je tam to nebo? Nabízí se odpověď - protože EDUin.
Problém je v tom, že kvalitní učitel JE kvalifikovaný, ať už s diplomem či bez něj. Toto je, vážení magsitři, fakt, který žádné arogantní, malicherné či pompézní výlevy nezmění. Jejich odchod české školy nezkvalitní.
Eduin je sbírka humanitních vzdělanců, novinářů a podobných odborníků, kteří rozdíl mezi "a" a "nebo" ještě nestrávili.
Myslím si, že především potřebujeme, aby EDUIN přestal klást nesmyslné otázky a pořádat tematicky nesmyslné kulaté stoly.
Pardon, neustálé tlachání teoretiků, kteří nikdy ani neučili nebo učili za dob reálného socialismu a teď předávají své zkušenosti mladým, žurnalistů a postmoderních vizionářů s jejich vizemi, které mají jepičí život o kvalitních a kvalifikovaných učitelích je jen neustálé mlácení prázdné slámy.
Kdo a kdy se zajímal, jaká je kvalita a kvalifikovanost manažerů na MŠMT ČR? Každý si jistě vybaví hromadu jmen takymanažerů, kteří na ministerstvu školství působili a dodnes působí.
Do takových marginálií se ovšem nikdo s diskuzí příliš nepouští, přestože to je jedna ze stěžejních otázek školského systému.
Pardon, neustálé tlachání teoretiků, kteří nikdy ani neučili nebo učili za dob reálného socialismu a teď předávají své zkušenosti mladým, žurnalistů a postmoderních vizionářů s jejich vizemi, které mají jepičí život o kvalitních a kvalifikovaných učitelích je jen neustálé mlácení prázdné slámy.
Kdo a kdy se zajímal, jaká je kvalita a kvalifikovanost manažerů na MŠMT ČR? Každý si jistě vybaví hromadu jmen takymanažerů, kteří na ministerstvu školství působili a dodnes působí.
Do takových marginálií se ovšem nikdo s diskuzí příliš nepouští, přestože to je jedna ze stěžejních otázek školského systému.
Jejich odchod české školy nezkvalitní.
Českému školství, pane Nováku, už není pomoci, neboť mu není rady.
Průkopnické školy například vedou svoje žáky v těchto dnech k vlastenectví tím, že omalované dětičky v hokejových dresech fandí u televizních obrazovek našim olympionikům. A bude to tak po celou dobu her. Prý i pan inspektor, kdyby na školu zavítal, určitě by se v té nádherné atmosféře k fandění připojil. Obávám se ale, že by pan inspektor poukázal na skutečnost, že děti nefandí v trendu byod jedno každé na svém tabletu. Takhle ten svět moderních technologií nedoženeme.
A vážení magistři by měli své výlevy ale fakt přehodnostit. My, promovaní inženýři se na to už nemůžeme koukat, totiž.
Řadě čtenářů zřejmě uniklo, že jde o Kulatý stůl SKAV a EDUin. Členské asociace SKAV naleznete na http://www.zsmltu.cz/skav/?page_id=23.
A ještě připomínka: v panelu budou tři praktikující učitelé, jeden pedagog PedF a zástupce MŠMT.
V tom případě by mne zajímalo jestli ti tři pozvaní praktikující učitelé jsou kvalitní nebo kvalifikovaní.
Nejlepším argumentem paní Adamové a spol. zdá se být navážení do Eduinu. Nedejbože, aby s někdo odvážil mluvit do vzdělávání bez jejich požehnání. V Eduinu jsou ale i rodiče a pedagogové, kteří problematiku vzdělávání znají z první ruky. Všichni asi chodili do školy a jejich děti tam chodí dodnes.
Kvůli této falešné kolegialitě a soudržnosti, jsou dnes školy uzavřené mikrokosmy, kde jsou tiše tolerováni "učitelé", kteří nemají rádi ani děti, ani povolání.
Z rodičů a veřejnosti se stali nepřátelé, kteří si dovolí mluvit do vzdělávání namísto toho, aby se omezili na projevy pokorného vděku. Dobro dětí jde stranou a nejdůležitější metou jsou tituly.
ps: Najednou paní Adamavou zajímá rozdíl mezi kvalifikací a kvalifikovaností kolegů... Co to?
"V Eduinu jsou ale i rodiče a pedagogové, kteří problematiku vzdělávání znají z první ruky."
Tím si nejsem až tak jist, proto mám se spolkem Eduin jako učitel s dvacetiletou praxí problém.
To byl sarkasmus, Sheldone Coopere.
Z rodičů a veřejnosti se stali nepřátelé, kteří si dovolí mluvit do vzdělávání namísto toho, aby se omezili na projevy pokorného vděku.
Já to říkám rodičům pořád, že nemusí pokaždé vstávat, tleskat a skandovat mé jméno, když vstoupím do místnosti. Ale nedají si říci. Jednou jsem prý učitel a tak si úctu a vděk zasloužím.
To byl také sarkasmus. :-)
nejdůležitější metou jsou tituly.
To bezesporu jsou. Ovšem nikoliv pro učitele. Obzvláště pak pro ty, kteří už této mety dosáhli.
v panelu budou tři praktikující učitelé, jeden pedagog PedF a zástupce MŠMT
Tak hlavně, aby v závěru stolování nespálili demonstračně svoje vš diplomy napadrť.
Kvůli této falešné kolegialitě a soudržnosti... jsou tiše tolerováni "učitelé", kteří nemají rádi ani děti, ani povolání.
Kde já už tuto dikci slyšel... už si vzpomínám, na uličním výboru. Hele, žerty stranou. Skoro bych začal být obezřetný.
Nevím zhola, jakého uskupení je Jan Novák mluvčím, ale začínám mít neodbytný pocit, jako kdybych se za svoje, byť nejnižší potřebné vzdělání, měl začít stydět.
Zatímco ti praví učitelé hned, jak jen mohli nejdřív po maturitě, běželi do škol, aby tam mohli děti i povolání učitele milovat, tak my, ti tiše tolerovaní 'učitelé' jsme dali přednost kariéristickému hromaděni titulů, a to považte! na úkor dobra dětí.
'Tak nám, pane kolego, doložte, jak máte rád svoje žáky... no... nevypadá to na první pohled špatně. Ale my si myslíme, že to nemyslíte upřímně. Máme důvodné podezření, že kdyby na to přišlo, a žák vás vytočil, tak mu sesekáte prdel jako za F.L.Věka. A jak tak na vás koukám, pane kolego, tak dozajista s nelíčenou radostí.'
Já se taky přimlouvám za EDUin - kašpárky českého školství. Kdo by nastoloval témata, nad kterými si můžeme humorem rozvibrovat bránice.
Pánové Pytlíku, Krtku a poste restante,
Jsa zdrcen pádností vašich argumentů a sarkazmu, přidám se na vaší stranu. Chci být jako vy, všechno vědět a aprori devalvovat jakékoliv snahy disktovat o čemkoliv, pokud se nejedná o vás, to jest. Opouštím tedy prozatím tuto obsahově pregnantní debatu a odcházím někomu nařezat. Nezapomeňte nakoupit šumivé na 1. ledna, kdy na školách zbydou už jen sekáči jako vy.
"Mgr. Petra Keprtová, učitelka"
On to bude nějaký podvod. Paní Keprtová na listině zaměstnanců ZŠ Mozaika není, není nikde (jednoduše) dohledatelná, navíc je to "lektorka a mentorka".
Myslím, že to bude typické oblbování lidí.
"Irena Pešoutová, učitelka, Škola Dvůr Želichov"
http://farmazelichov.blogspot.cz/p/cely-svp.html
http://www.bio-info.cz/seznamy/firmy/pesoutova-irena
Jediná "učitelka" školy, kde vyučuje doma. To bude určitě vhodný zástupce "z lidu".
Pane Wagnere, opravdu si myslíte, že tam budou TŘI PRAKTIKUJÍCÍ učitelé?
"tlumočila neslyšícímu integrovanému dítěti na gymnáziu"
Toto je opravdu praktik, CELÝ rok na gymnáziu jako tlumočnice.
Jak potom ty výstupy z Eduinu mají vypadat...
Jaká to čest být zařazen do společnosti panů poste.restante a Pytlíka Bláhy, jimž nejsem hoden otírat pot z čela.
---
Právě jsem odstranil tři další odstavce, abych Vám potvrdil Váš názor, že všechno vím a všemu rozumím.
Pane Nováku, nejdůležitější metou už nejsou tituly, ale ODZNÁČKY!
Pane Nováku, nejdůležitější metou už nejsou tituly, ale ODZNÁČKY!
Pane Nováku, nevím, jste-li kolega učitel, ale vězte, že my délesloužící jsme nesmírně alergičtí na tvrzení typu "Všichni asi chodili do školy a jejich děti tam chodí dodnes." Já jsem například svého času chodil pravidelně na zemědělské brigády. Myslíte, že bych proto šel diskutovat se zemědělci o způsobu pěstování brambor v podhorských oblastech (či dokonce tuto diskusi vyvolal)? Věru ne, připadal bych si jako idiot, protože jsem pouze laikem, zatímco oni profesionálové. Zde v Čechách však pomalu každý kecá do školství s pocitem, že mu rozumí, protože přece chodil do školy, nééé? A učit přece může každej, protože kdo neumí, ten učí, nééé? A pokud jste učitel, který prošel sítem přijímacích a talentových zkoušek s poměrem přijatých ku nepřijatých 1:6 (v době, kdy se podávala pouze 1 přiláška na VŠ a studovalo cca 17 % ročníku), vystudoval jste s červeným diplomem, pracujete na sobě dále odborně, publikujete, jste třeba nositelem nějakého pedagogického ocenění (věřte, že takových lidí je ve školství ještě stále docela dost) a teď vám začne kafrat nějaký nedouk do toho, co děláte, s pocitem, že tomu rozumí (chodil přece do školy), když se pořádají semináře, v nichž se má uvažovat o tom, jestli kvalitní či kvalifikované učitele, pak se zkrátka nelze divit, že se profesní čest cítí být poněkud uražena a na povrch se derou ironie, sarkasmus či slova periferní.
"Pánové Pytlíku, Krtku a poste restante"
Pane Nováku, ani netušíte, jak je mi líto, že jste mne vynechal.
Mluvíte mi z duše, pane Gustave.
Mluvíte mi z duše, pane Gustave.
Téma kulatého stolu mnoho prostoru pro diskusi nenabízí, vzhledem k tomu, že před "NEBO" není čárka, jedná se o prostý výčet možností, tudíž synonymní vyjádření zní "Potřebujeme kvalitní a kvalifikované učitele?. T. Feřtek, který čerstvě v Respektu učitelům ČJL vysvětluje, že znalost formy není tak podstatná, bezděky ukázal opak. Gratulujeme.
Musím říct, že mě udivuje, kolik času a energie jste ochotni věnovat tomuto tématu. Očekávala bych, že pedagogičtí experti, jakými bezpochyby jste, budou takto bouřlivě a intenzivně diskutovat například nad obsahem filmu Zakázané vzdělávání (opakovaně publikován 10.2.). Tam však diskuze uvízla u třetího příspěvku, a ani ty tři se nezabývají podstatou obsahu, nepodpírají argumenty znalostmi z univerzity (vývojová psychologie, teorie pedagogiky atd.), zkrátka odborná diskuze se nekoná. Tak co je tedy podstatné?
Pane Gustave,
Obávám se, že dokud učitelé nepříjmou rodiče jako rovnocenné partnery v procesu vzdělávání, prestiž profese půjde nadále ke dnu.
Mnozí rodiče právem vnímají učitele jako arogantní všeználky, kteří s nimi hovoří s despektem a kteří svá pochybení skrývají za formální autoritu titulů a instituce.
Váš příspěvek do diskuze je toho dokladem, stejně jako ublížené a pobouřené reakce na právě probíhající polemiku o tom, zda je pro děti více přínosné je-li učitel diplomovaný, nebo zda je učitel dobrý.
Dobrému učiteli je fuk, zda někdo diplom má či nikoliv, nepotřebuje si totiž nic dokazovat.
Na vysvětlenou. Nejsem členem týmu Eduin.
Paní Adamová, tímto Vás oficiálně, byť opožděně, zařazuji do kategorie pytlíků, krtků, poste restantů či jiných anonymů. Čest.
Proč v Česku tak málo lidí umí dobře psát a přemýšlet?
Doufám, že sem zavítá i nevěřící Tomáš Feřtek, aby shledal, že učitelé to umí s noblesou a nadhledem. A pan Novák si dá pány Gustava a Josku za rámeček.
Mnozí učitelé právem vnímají rodiče jako arogantní všeználky, kteří s nimi hovoří s despektem a kteří svá pochybení skrývají za formální autoritu svého postavení a styků.
Pane Nováku nepytlujte lidi. Každý jsme nějaký a já jsem přesvědčen, že se takovými stáváme ještě před dosažením titulů. A pak také stále více přemýšlím o tom, proč ti nejvzdělanější a opravdově úspěšní lidé (bývají málo známí, takže žádné celebrity) projevují tolik skromnosti, pokory a empatie.
Pane Nováku
Obávám se, že dokud lékaři nepřijmou pacienty jako rovnocenné partnery v procesu léčby, prestiž profese půjde nadále ke dnu.
Stejně tak se obávám, že dokud policisté, vojáci či soudci nepřijmou civilisty jako rovnocenné partnery, půjde to s prestiží jejich profesí do stejného kopru, jako s tou učitelskou.
Přímo mě děsí představa, že by podobný osud mohl potkat také architekty, konstruktéry, botaniky, egyptology ...
Následující Vaše myšlenka mne zaujala:
Dobrému učiteli je fuk, zda někdo diplom má či nikoliv, nepotřebuje si totiž nic dokazovat.
Mohl byste ji poněkud více rozvinout?
Je pravda, jak upozorňuje kolega Soukal, že když před nebo nenapíšeme čárku, berou se obě nabízené eventuality jako rovnocenné a zaměnitelné, ačkoliv nejde o čisté slučování a nastane buď jedna, nebo druhá varianta (mohou i obě najednou).
Pane Nováku, rodič nemůže být mým rovnocenným partnerem v procesu vzdělávání (pokud není vystudoavný bohemista). Asi těžko vysvětlí své ratolesti např. to, kde se ve Švejkovi objevují momenty typické pro expresionismus, proč ve slově čúrat (chceme-li zvýšit jeho emfatičnost kvantitou u) píšeme čárku a ne kroužek atd. atd. Jsme rovnocennými partnery ve výchově, to rozhodně ano, ale ne ve vzdělávání.
Mohl byste mi prosím vysvětlit, v čem je můj příspěvek důkazem toho, proč "Mnozí rodiče právem vnímají učitele jako arogantní všeználky, kteří s nimi hovoří s despektem a kteří svá pochybení skrývají za formální autoritu titulů a instituce."? Jen jsem poukázal na to, proč jsou někteří učitelé - profesionálové hodní tohoto označení - alergičtí na jistý typ laických rekací.
Pane Nováku, když je Eduinem vydávána za praktikující učitelku osoba, která v normální škole nikdy neučila, která možná učí od letošního školního roku pět (ano 5) dětí "na dálku", těžko brát takový spolek vážně.
Taková učitelka s maturitou, která prakticky NIKDY neučila, má diskutovat o tom, jestli učitel má mít VŠ vzdělání.
K tomu se nedá napsat nic rozumného, než že si Eduini prostě dělají prdel.
Ve zprávách pak milion diváků uvidí krátký šot, kde dotyčná bude vykládat (s titulkem odborník na obrazovce), jak je VŠ vzdělání zbytečné. Nikdo z nich už nebude vědět, že ta paní neví o čem mluví a kolem odborníků možná někdy prošla.
Vážení,
učíte děti rodičů. Rodiče, z vašeho pohledu laici, mají právo a povinnost do tohoto procesu mluvit a vy byste měli naslouchat, protože rodiče své děti znají nejlépe ze všech a vědí co na ně platí, co jim schází, jaké mají talenty i nedostatky. Také a zejména je učí věci potřebné k životu. Není to asi význam čárky ve slově čúrat, ale pokud děti máte, víte, že rodič nejen vychovává, ale i vzdělává, už jen tím, že odpovídá denně na desítky všetečných otázek. Tudíž, je-li dobro dítěte v centru vašeho snažení, jste s jeho rodiči partneři v procesu vzdělávání, ať už to chcete, či ne. Je navíc ve vašem zájmu, abyste byli partneři rovnocenní, jelikož lze spekulovat, že pouze tehdy je tento vztah přínosný. Antipatii některých učitelů k tomu, co vnímají jako laické připomínky k jejich práci, je možné vnímat jako pokus o vymezení výsadního práva na určení toho, co je pro vzdělávání dítěte nejlepší. Jinými slovy, jde to budování a udržování role učitele jako formální, ne přirozené autority.
Pane poste.restante,
ano, i jako pacient chci být lékaři partnerem v procesu mé léčby. Pokud jde o nemoc vážnou a je-li to lékař dobrý, bude ho před stanovením diagnózy a léčby zajímat můj život jako celek, půjde po příčinách vedoucích k onemocnění, nejen po symptomech. U egyptologů si nejsem jist, tak daleko již kapacita mého abstraktního myšlení nesahá.
Vysvětlení. Učiteli, kterému nejde o budování formální prestiže profese a umělé udržení statusu, založeného na štemplech, nýbrž o skutečné dovednosti, je zcela jedno má-li jeho kolega diplom či nikoliv. Zajímá ho kolegova práce, osobnost a zda je dobrým učitelem pro děti o které nám všem jde. Nebo ne?
Děkuji Gustavovi za upřesnění, chtěl jsem jen poukázat, jak se dá název číst. Mnohem pravděpodobnější je však varianta manipulativní, o níž píše v prvním komentáři p. Blaha.
Pokud budou chtít učitelé přijmout rodiče jako rovnocenné partnery, budou muset být sprostí, agresivní, začít rodiče pomlouvat na veřejnosti, mluvit o nich jako o kravách a debilech, udávat je jejich zaměstnavatelům, psát stížnosti na ministerstva příslušných resortů, s každou prkotinou běžet na sociálku a v neposlední řadě podávat trestní oznámení a žaloby.
Osobně bych s rodiči spolupracoval, až bych brečel. Ale na schůzky moc nechodí, pokud se o něco zajímají, pak převážně o to, jak to že má dítko trojku, nebo v lepším případě, proč má mít nějaké povinnosti nebo proč má respektovat ustanovení školního řádu.
Ani si nevzpomenu, že by se některý z rodičů někdy zajímal o to, co se děti naučily, nebo proč se to či ono nenaučily. Rodiče mých žáků mohou kdykoli přijít do hodiny, aniž by se dopředu jakkoli nahlašovali.
Za svůj profesní život jsem se jen ojediněle setkal s tím, že by některý s rodičů byť naznačil potřebu se mnou o dítěti pohovořit, o jeho talentu, potřebách či cílech. Spíš se cítili dotčeni, pokud jsem je v dobré víře upozornil na možné současné nebo i budoucí problémy.
zařazuji do kategorie pytlíků, krtků, poste restantů či jiných anonymů
O mně se všeobecně ví, že učím převážně informatiku na píseckém gymnáziu pod přezdívkou Úďa nebo Tenkreten, a kde je možné mne kdykoli navštívit, nebo mi tam poslat mejlíka.
A jak je to u vás, Jane Nováku?
Vrátíme-li se k tématu kulatého stolu, pak:
1. Vidíme, že to k ničemu nepovede - na stránkách České školy už se diskutovalo moc a stanoviska se ostře různí stále, jeni druhé nepřesvědčí.
2. "Potřebujeme kvalitní nebo kvalifikované učitele?" je nešťastná formulace bez čárky i s čárkou. Jednou to znamená, že zvažujeme učitele jen s první vlastností, jen s druhou a s oběma najednou. To jsou divné možnosti. S čárkou by to zas znamenalo jen vylučovací smysl - jen kvalitní učitelé (bez kvalifikace) a jen kvalifikovaní (bez kvality), tedy nesmysl.
3. Co říct na to, že učitelky z praxe nejsou ani učitelky ani z praxe?
(Samozřejmě i já si přeji být partnerem svého lékaře při své léčbě. Bude to znamenat, že třeba budu kašlat - budu mít chorobu, které naprosto rozumím a bude to dobré. Až dojde na infarkt či rakovinu, tak jaksi bude po partnerství, to už budu potřebovat, aby můj lékař byl daleko kvalifikovanější než já, jinak bych to pak asi nepřežil.)
Pro obyčejnou učitelku: Poslechl jsem a díval jsem se, dokonce hodinu. Přesto jsem viděl jen polovinu filmu. Potvrdil mi, že škola je taková, jaká je společnost a že mohu v rámci svého prostoru dělat malé změny. Bohužel více času nemám a více prostoru také ne. Mimochodem, proč jste u toho filmu také neřekla své?
No přece proto, že nemám ten správný papír...
Bylo by hezké, pane Nováku, kdyby platilo "protože rodiče své děti znají nejlépe ze všech a vědí co na ně platí,", ale až příliš často přijde zoufalý rodič na třídní schůzku a říká: "Poraďte mi, co s ní/m mám dělat? Už jsem zkusil/a to a to a to a pořád nic nezabírá..."
Můžu říct, že za dvacet let na bojišti se mi ještě nestalo, aby mi rodič přišel vykládat, jak mám učit (po odborné stránce). Párkrát se mi ale přihodilo, že mě upozornili na něco, co jsem udělal či řekl ne zcela vhodně z hlediska výchovného, a tím třeba jejich dítěti ublížil, byť nechtěně a nevědomky. Takovouto zpětnou vazbu samozřejmě vítám a snažím se případné škody napravit - tak to ovšem dělá, alespoň v mém okolí, naprostá většina kolegů/yň. Nicméně to již jsme v rovině výchovné, ne vzdělávací.
Vážená paní učitelko. Podstatné je, že se najde alespoň pár lidí, kteří jsou ochotní na tomto portálu diskutovat. 99,9 % učitelů ani netuší, že takový portál existuje, protože je dění ve školství vůbec nezajímá. Ve škole prásknou nejpozdějí ve 14:00 dveřma a tím to pro ně hasne.
A domnívám se, že s tím souvisí i dost veliké číslo nekvalifikovaných kantorů. Prostě se nezajímali a pravděpodobně hodně z nich vůbec nepostřehlo, že na získání toho správného papíru byla určena jakási lhůta.
Pane Gustave,
vždyť o tom tato debata je. Být s rodiči partnerem v procesu vzdělávacím, neznamená nechat si zasahovat do výuky, nýbrž respektovat fakt, že rodiče obraz dítěte doplňují z jiné strany, což učitelům může být ku prospěchu a vice versa.
Rodiče také mají právo očekávat od systému dobré učitele pro své děti. Koneckonců platí za vzdělání svých dětí z vlastní kapsy. Proto je otevřená diskuze s veřejností na výše zmíněné téma žádoucí, relevantní a přínosná. Pokud její závěry dokáží, že diplom z PedF je zárukou kvality práce a jeho absence znamená nekompetenci, budiž. Pokud budou ale závěry jiné, je potřeba zamyslet se nad dopady snadných řešení.
Jedno dobré české přísloví říká: Není člověk ten, aby se zalíbil lidem všem. Ani dobrý učitel se každému rodiči nelíbí, ať už je kvalifikovaný, nebo ne.
Každý rodič totiž má o dobrém učiteli úplně jiné představy. Jeden si považuje přísného a náročného učitele, jiný benevolentního, který po dětech mnoho nechce, ale uděluje pěkné známky. Dost se to liší v závislosti na tom, jakému dítěti je dotyčný rodičem.
A už z tohoto důvodu bych rodiče do problému kvalifikovanosti učitelů netahala. Nebo si snad myslíte, že se všichni shodnou na nějakých obecných pravidlech? Asi tak, jako my diskutující na tomto portálu.
A pořád nechápu proč navrhujete jakési diskuze teď, když na to bylo deset let.
Koneckonců platí za vzdělání svých dětí z vlastní kapsy.
Toto je častý omyl mnohých školských rozumbradů.
Každý, kdo se v této problamatice jen trošku orientuje, moc dobře ví, že rodiče žáků ze svých kapes platí především školské činovníky, inspekci, zaměstnance ministerstva a podřízených institucí a vše, co se státní správou a samosprávou ve školství souvisí.
Ono vzdělávání, tedy přímo učitele pak ze svých daní platí zásadně a jen ti, kterým už potomci škole odrostli, do školy ještě nechodí, a především ti, kteří sami děti vůbec nemají.
To dá rozum, přecee!
Ale z jiného soudku. Například zdravou svačinu svým dětem do školy připravuje jen malá část rodičů. Děti se pak cvou různými patlaninami, po kterých tak akorát tloustnou až k obezitě. Jak se pak mám o vzdělávaní bavit s rodičovskými trdly, které ani netuší, jak vypadá moderní a zdraví prospěšná životospráva.
To mi tedy řekněte, prostěě.
"Pokud její závěry dokáží, že diplom z PedF je zárukou kvality práce a jeho absence znamená nekompetenci, budiž. Pokud budou ale závěry jiné..."
Diskuze? Kulatý stůl s 5 lidmi, z nichž 2 jsou jaksi nejasného původu? S veřejností (rodičovskou)? Jak? To by snad chtělo referendum, něco jako prezidentské volby. A rozhodne se: půjdou ze škol nekvalifikovaní (těch 13 tisíc bez VŠ) a nebo půjdou ti kvalifikovaní (s pedákem - když hlas lidu řekne, že to jsou ty horší).
Dnes už maturita nestačí obyčejné zdravotní sestře, úřednici na MÚ, ... Bylo by krásné hodnotit každého individuálně a objektivně, ale moc to v reálu nejde.
A ještě jednu poznámku. S rodiči je samozřejmě potřeba spolupracovat a diskutovat. Aby si tady někdo zase proboha nemyslel, že to popírám.
Jenže je s nimi možné diskutovat o vzdělávání a výchově jejich dítěte a snad ještě o záležitostech konkrétní školy. Těžko s nimi můžeme vést diskuzi o obecných odborných věcech týkajících se školství, a to z jednoho prostého důvodu, bohužel obecně problematice školství vůbec nerozumí.
"Podstatné je, že se najde alespoň pár lidí, kteří jsou ochotní na tomto portálu diskutovat. 99,9 % učitelů ani netuší, že takový portál existuje, protože je dění ve školství vůbec nezajímá. Ve škole prásknou nejpozdějí ve 14:00 dveřma a tím to pro ně hasne."
S tím paní Adamová nesouhlasím. Tato zkratka
"Nečte ČŠ -- nic ho nezajímá, špatný učitel"
neplatí.
Přímo ve škole mám kolegy, kteří dělají pro děti hodně, nepatří do Vámi určené skupiny, ale o serveru ČŠ neví nic a co vím, tak ani nikde jinde se na webu neangažují.
Zabíjení času (praktický dopad je nulový) internetovými diskusemi holduje poměrně málo učitelů. Proto ještě nejsou špatní.
"Nečte ČŠ -- nic ho nezajímá, špatný učitel"
Jenže já jsem nikde nenapsala, že se jedná o špatné učitele!!
Samozřejmě, že znám spoustu dobrých učitelů, které obecně školství vůbec nezajímá, splní přesně to, co po nich chce pan ředitel a věnují se dětem.
Jen nejsem až tak docela přesvědčená o tom, že je to pro naše školství dobře. Jedním z důsledků je pak i dnešní situace s nekvalifikovanými, protože je mezi nimi mnoho lidí, kteří svůj problém ani nepostřehli. Jako příklad uvedu spolužačku z gymplu, která vystudovala 1. stupeň a taky na 1. stupni ještě před sedmi lety učila. Jenže pak byla ředitelem přesunuta na výuku angličtiny na 2. stupni (na 1. stupni ubyla třída a mělas angličinu na gymplu měla, že jo?), ředitel po ní žádné doplnění kvalifikace nepožadoval a teď jí sdělil, že vlastně spadá do kategorie nekvalifikovaných. Oni ten zákon skutečně neznali ani ředitelé. Mnozí ho postřehli až teď a někteří ani to ne, protože se obecně o školství také nezajímají, což by tedy na své pozici měli.
Zabíjení času (praktický dopad je nulový) internetovými diskusemi
Myslíte? Možná byste nevěřil, kdo všechno to tu čte. Kolik udavačů...
splní přesně to, co po nich chce pan ředitel
A pak jsou ještě poslední zbytky tyranosarů, kteří se řídí svým svědomím a profesní ctí.
...kteří se řídí svým svědomím a profesní ctí.
No, ono tak ani nejde o svědomí a čest, jako o to, že když se nezajímám a spoléhám na ředitele, který se rovněž nezajímá, mohu se bohužel dostat do problémů. Ovšem nejen já, ale i celá škola, takže ono to vlastně s tím svědomím a profesní ctí souvisí.
" 99,9 % učitelů ani netuší, že takový portál existuje, protože je dění ve školství vůbec nezajímá."
Podle mne právě napsala a v souvislosti s tímto webem, jak jinak si vyložit 99,9 %?
Ovšem, pokud jste to myslela jinak, tak dobře.
Zabíjení času (praktický dopad je nulový) internetovými diskusemi holduje poměrně málo učitelů.
Pro mne osobně i profesně mají diskuze na ČŠ obrovský význam. V porovnání s jinými diskuzními fóry zde často narazím na kultivované a vzdělané oponenty. Ti, kteří nechtějí diskutovat, se pak rychle odkopají tím, že nereagují na argumenty druhých a jako obehraná deska opakují dokola svou "pravdu". Naposledy pan alias Novák vyzýval k porozumění, empatii, partnerství a vstřícnosti, ale byly to pouze dobře míněné rady nám zabedněným. Rád si zde rovnám myšlenky a upřesňuji své názory na školství, ministrem počínaje a svými žáky a jejich rodiči konče. Těď abych začal bojovat za naši skvělou jídelnu. Zkrátka Česká škola je dobrá škola.
Z osobního hlediska budiž, tomu rozumím, ale celkově je to samozřejmě bezvýznamné.
Bojovat s novináři (Eduinem) je marné. Oni prosadí, co si usmyslí. A NIC s tím NIKDO neudělá.
Pozvou si imaginární učitele a vydají výsledek ze sezení odborníků. Běžná veřejnost a nedejbože politici jim to sežerou i s navijákem.
Vaše uražené lamentování nad zasahováním laiků do věcí vzdělávacích jen potvrzuje, že učitelství v čr je zatuchlou a zkostnatělou profesí, kde ruka ruku myje, kde rodiče a veřejnost jsou vnímáni jako nepřátelé a kde prestiž je založena na štemplech namísto dobré praxe. Uměle si pěstujete a hýčkáte pocit výjimečnosti a nadřazenosti laikům, kteří vám kecají do řemesla dětem, které učíte. Nedivte se pak, že učitelství je veřejností vnímáno tak jak je.
Vám už nepomůžou ani diplomy ani odznáčky. Vám už pomůže jen 60 let post komunistických výměn generací. Čest výjimkám.
Tajný učitel
Váš zapšklý výlev, zcela prostý jakéhokoliv argumentu či věcnosti je pouhým důkazem, že si své vlastní frustrace potřebujete na někom kompenzovat.
Lidé jako Vy jsou přímo
živnou půdou pro to, abychom si mohli hýčkat pocit výjimečnosti a nadřazenosti. Je nám společností dopřáván každým dnem.
Obávám se ale, že tady nenarazíte na vhodné publikum. Doporučuji server novinky.cz.
Pokud byste ale pro změnu chtěl diskutovat věcně, klidně se zastavte.
laikům, kteří vám kecají do řemesla dětem, které učíte
Hůře bych to, starýho vola pitomec, nenapsal.
Jirka.
Vnímám to podobně. Prostředí místních diskusí mi umožňuje srovnat a zformulovat si vlastní myšlenky, ujasnit postoje, promyslet argumenty. A taky občas upravit, či změnit vlastní názor.
Kromě toho mám určitý, zcela nepodložený dojem, že jsem občas některé místní myšlenky následně zaslechl i z mediálního prostoru. Ale třeba je to jen iluze.
Pokud se mediální síly EDUINu a spol. týče, nemáme samozřejmě šanci jim konkurovat. Ale máme možnost pomoci jim uvědomit si chybnost jejich vlastních závěrů. Plnit roli zpětné vazby, pokud o ni samozřejmě budou stát. (A přiznejme si, že i nás diskuse s oponentem obohacuje.)
Šanci být účastníkem v diskusi máme jedinou. Mít konečně k dispozici tu Pedagogickou komoru.
"Váš zapšklý výlev, zcela prostý jakéhokoliv argumentu či věcnosti je pouhým důkazem, že si své vlastní frustrace potřebujete na někom kompenzovat."
Argumenty najdete v komentářích. Na tomto místě bych ani publikum nečekal. Vy totiž pánové tvoříte publikum jen sami sobě. Tak internetovým diskuzím zdar a mnoho štěstí v boji s eduinem, rodiči, dětmi, studenty a vůbec celým tím mrzkým laickým světem
Adrian Cronauer Dickinsonovi: „Víc, než kdokoli jiný v dějinách lidstva potřebujete...
Tajný učitel
Nemyslel jste náhodou Dickersona?
Pokud jste svou poznámku myslel jako nabídku, pak Vás ovšem musím zklamat. Opravdu nemám zájem o služby tohoto typu. :-)
Tedy hlavně ne od Vás. Což není osobní, ale podepisujete se jako učitel, tedy muž.
A že tvoříme publikum jen sami sobě? Ale to my přece dávno víme. Proto nás to tak baví. ;-)
Mimochodem nabídka pro Vás, tedy zkusit zformulovat vlastní myšlenku stále trvá. :-)
Lamentování nad zasahováním laiků do věcí lékařských jen potvrzuje, že lékařství v čr je zatuchlou a zkostnatělou profesí.
Jak Vám to tajný učiteli zní? Lékař (podobně jako učitel s rodičem) bude s pacientem rád diskutovat jen o záležitostech týkajících se pacientovy nemoci a možnostech její léčby (podobně jako učitel o záležitostech týkajících se výuky konkrétního žáka). Dost pochybuji, že bude s pacientem diskutovat o financování zdravotnictví nebo o odborných lékařských záležitostech. Nebo, že by s ním snad hodil řeč o svém platu případně o potřebnosti svého vzdělání?
Paní Adamová,
Fakt, že se lidé probouzejí k vlastnímu názoru, že se informují a že odmítají být pasivními recipienty pravd od učitelů, lékařů, politiků atp., se vám pochopitelně nezamlouvá. Je čím dál těžší udržet si status neomylnosti v diskuzi s rodiči či pacienty, kteří jsou kupodivu informovaní. Drzouni! Osobně jsem velmi rád, že doby poklonkování formální autoritě jsou ty tam a ke slovu se dostává respekt k autoritě zasloužené, to jest autoritě, která je podložená výsledky, dobrou praxí a otevřeným, partnerským přístupem k dialogu.
Tajný učitel
Jedna věc je otevřený a partnerský přístup. Pokud byste četl pozorně a bez mlhy primární přednaštvanosti před očima, pochopil byste, že s tím tady nemá nikdo z Vašich oponentů problém.
Stejně jako u kolegy Blahy mají i rodiče mých žáků možnost kdykoliv přijít do mé hodiny. (To se ještě nestalo.)
Když si to vyžádají okolnosti, jsem připraven vést s nimi otevřený dialog a zatím to vždy bylo ku prospěchu jejich dětí. (Ale občas snaha nestačí.)
Svým nadřízeným pravidelně skládám účty. (To se stává méně častěji, nežli bych považoval za správné.)
Žákům věnuji svůj čas nad rámec pracovní doby i mých povinností, když o to požádají. (To se stává celkem dost často.)
Co ale odmítáme předem, to je situace, kdy nám má přijít rodič na naše pracoviště a začít nám kázat, co, kdy a jak koho učit. Notabene rodič, který o naší práci netuší vůbec nic a jehož domnělá "znalost a informovanost"
nestojí na reálných základech. Což se většinou rychle ukáže.
(Neznám profesi, která by byla tak často a tak nesmyslně napadána, jako ta učitelská.)
Stejně tak odmítáme, aby lidé bez příslušné kvalifikace zpochybňovali její potřebnost. Je to stejné, jako kdyby u lékaře nebyla vyžadována jeho kvalifikace a hromady léčitelů začaly zpochybňovat potřebu studia medicíny vůbec a přitom se oháněli vlastními léčebnými výsledky a popularitou. Probůh ať si léčí, ale ne v nemocnici.
Napadáte formální autority.
Když Vás ale stopne policista a dá Vám dýchnout, činí tak na základě formální autority, kterou mu dává jeho právní postavení veřejného činitele a ne "zasloužená" autorita, kterou má díky svým pracovním výsledkům a oblíbenosti.
Formální postavení učitele je prostě dáno zákonem. A i díky tomu je také tak mizerné. Žák musí učitele ve škole poslechnout prostě proto, že učitel je za něj a jeho zdraví zodpovědný. A ne proto, že je učitel oblíbený.
Chcete, aby rodiče byli bráni jako partneři, ale přitom netušíte, že právě naopak učitelé jsou v dnešní době naprosto bezbranní. Stačí si jen přečíst pár článků na tomto serveru z nedávné doby - namátkou:
http://www.ceskaskola.cz/2014/02/stanislav-simandl-uzdravime-skolstvi.html
http://www.ceskaskola.cz/2014/02/vn-prestizni-povolani-ucitel-zs.html
http://www.ceskaskola.cz/2014/02/david-hawiger-zaskolactvi-na-vzestupu-v.html
Neustále se oháníte partnerským přístupem k dialogu. Ten ale nespočívá v tom, že někdo opakuje jen to, co se Vám líbí. Právě Vy svými příspěvky spíše obviňujete a dáváte najevo, že argumenty protistrany Vás nezajímají.
"Fakt, že se lidé probouzejí k vlastnímu názoru, že se informují a že odmítají být pasivními recipienty pravd ..."
To jistě mluvíte o těch tisících učitelů, kteří se probouzejí k vlastnímu názoru ohledně své vlastní nedostatačné kvalifikace, o těch stovkách učitelů, kteří jsou tak úžasně informovaní, že ani nepostřehli, že nějaký zákon platí a že mají jakýsi problém, a o těch, kteří odmítají být pasivními recipienty zákona platícího deset let.
Rodiče vyloženě miluju. Kam se podívám, samý rodič. Jedny mám od svého narození, sám jsem rodič i prarodič. Dá-li pámbu, budu i praprarodič. Podle pár pitomců nelze samozřejmě činit soudy příkré.
O rodičích, kteří strčí dítě do školky od nevidim do nevidim, a pak se živě zajímají, jestli je dítě dostatečně vylítané a vyaktivované, aby je už jen strčili k televizi nebo tablítku, a nemuseli se s nimi už babrat, jsem tu psal několikrát.
O tom, jak se rodiče třeba sveřepě dožadují nejmodernějších technologií, aby dostali všechny možné informace až na svůj gauč, aniž by se o tom museli se svými dětmi bavit, natož pak učiteli, a že třeba nejkonfliktnější jsou matky učitelk,y už radši pomlčím.
Nejlepší je, když vám rodiče přistrčí svého značně zanedbaného potomka, a chtějí, abyste jej nějakým zábavným způsobem nic nedělání této zanedbanosti zbavil. Že kvalita a hodnoty se rodí ze soustavné a cílevědomé práce, se už dneska neví, nebo spíše vědět nechce.
Až se se mnou po skoro třiceti letech práce s dětmi a mládeží konečně přijde o ní někdo, lépe kdokoli, trošku pobavit, tak se zpytlikuju blahem.
Zítra nastane ten den D.
Doufám, že bude pořízen videozáznam, aby bylo možné se podívat, jak paní učitelky, co nejsou učitelky, diskutují za ostatních 230 000 učitelů...
Pro pány Gustava, Pytlika et al., které velmi irituje, že jim rodiče kecají do učitelství:
Z rozhovoru s finskou ministryní školství zde http://www.etrend.sk/trend-archiv/rok-2014/cislo-6/skoly-viac-napreduju-ak-vtiahnu-rodicov.html
Q:Aká je spolupráca rodičov s učiteľmi a školou? Majú vplyv na to, akým smerom sa uberá vzdelávanie?
A:Ich vplyv je veľký. Všetky administratívne rozhodnutia sú podrobené rozsiahlej verejnej diskusii, môžu ich komentovať aj obyčajní ľudia. Školy viac napredujú, keď vtiahnu rodičov do svojho fungovania.
které velmi irituje, že jim rodiče kecají do učitelství
Jestli mi něco vadí, pak to, že se rodiče spolupráci spíše vyhýbají. Aspoň tedy ti, s kterými mám svoji zkušenost, to jest převážně elity našeho okresního formátu.
A pokud do něčeho 'kecají', pak zpravidla zbytečně moc hloupě, se zjevným oumyslem vyvést svoje dětičky z běžných pracovních povinností a odpovědnosti za svoje vzdělání, jakkoli se ony zkompetentňovacího kvasu účastní zcela dobrovolně, a zjevně i na popud svých rodičů.
Jedna z věcí na tom širém světě, které nerozumím, a to naprosto.
Moje alter-ego kolega Pytlík už vystihnul to podstatné. Nám nevadí, pokud rodiče do vzdělávání mluví, když je to alespoň motivováno úmyslem o zlepšení situace ve školství. Za mou dosavadní praxi se mi ještě nikdy nestalo, že by přišel rodič a ptal se, co může udělat pro školu, pro své děti, aby se jim ve škole víc líbilo. Jak by mohl pomoci. Věřím, že takoví jsou, ale já na takového ještě nenarazil. (Vlastně jednou, ale to by bylo na delší příběh.)
Jenže potkáváme se spíš jen s těmi, kteří chtějí úlevy, výhody a zvláštní zacházení s jejich ratolestí.
Kromě toho, když už citujete finskou ministryni školství, zkuste si nevybírat jen podle toho, co Vám imponuje.
Například z kontextu článku vyplývá, že stát stanovuje jednotné osnovy. A při jejich přípravě se podílejí především učitelé, ale také rodiče.
I dále by se Vám to asi nelíbilo:
Čím to je, že vo Fínsku je učiteľská profesia atraktívna?
Učiteľ je vo Fínsku veľmi vážená osoba, má v spoločnosti veľkú autoritu. Zvyčajne sú to ľudia, ktorí komunite pomáhajú, prichádzajú s nápadmi. V tomto vzťahu sa za dlhé roky nič nezmenilo. Mladí Fíni chcú byť učiteľmi, lebo vedia, že žiadne iné povolanie nie je také spoločensky významné a nemá takú váhu. Nerobia to kvôli platu, fínsky učiteľ má zhruba toľko, ako je priemerný plat v hospodárstve. Keby chcel zarobiť viac, ide robiť niečo iné.
Pedagógovia majú vo Fínsku pomerne veľkú slobodu v tom, čo učia. Ako štát kontroluje, či ju nezneužívajú?
Je to celé o dôvere. Veríme, že učitelia vedia, čo robia, sú veľmi dobre vzdelávaní. Myslíme si, že nepotrebujú štátny dohľad, lebo poznajú svoju školu lepšie ako inšpektori, ktorí by ich mali kontrolovať. Hlavný odborník, ktorý zodpovedá za školy v regióne, je na úrovni samosprávy. Zodpovedá za rozvoj vzdelávania a pokrok v školách. Školy sú veľmi špecifické, majú lokálne osnovy, nadväzujúce na celoštátne.
Čo by sme mali urobiť, aby sa slovenské školstvo zlepšilo?
Fínsky model funguje len vo Fínsku, pre fínsku spoločnosť. Preto je veľmi ťažké dať nejakú všeobecnú radu. Verím, že nájdete spoločenský konsenzus a zvolíte najlepšiu cestu, ktorá bude vhodná pre Slovensko. Úspešný systém je vybudovaný na konsenze všetkých hráčov, musí byť založený na rovnakom prístupe každého k vzdelaniu, digitálnej spoločnosti a na tom, že to bude škola zajtrajška, nie dnešná.
Okomentovat