Učitelské povolání se skládá ze dvou částí, ta první je vykonávána přímo ve třídě formou odučených hodin. Druhá část má pak charakter opravených domácích úkolů, písemných prací, dozorů nad žáky, komunikace s rodiči, vedení dokumentace, sebevzdělávání a podobně. Jelikož tato část není nijak ohraničena, může být využívána v podstatě k čemukoli, někdy by se chtělo dokonce napsat, že je zneužívána. Tak se stává, že učiteli stále více narůstá právě ta „paušálně“ hrazená složka v jeho hodinách v podobě zvlášť nezaplaceného suplování s odůvodněním, že jde pouze o dozor, hlídání žáků při všem možném.
Tak k čemu všemu lze učitele vlastně využít. Co třeba jako :
Dárce času
Při všech možných školeních, která výuce sice nijak nepomohou, ale školiteli rozhodně ano. Najděte dnes někoho, kdo vám tak snadno daruje čas.
Výběrčí
Potřebujete od dětí, nebo jejich rodičů, vybrat peníze na cokoli. Výborně použijte učitele, je to ta naprosto nejvhodnější osoba, která se o to postará.
Reklamní agent
Co třeba rozesílat přes učitele nabídky všech možných akcí pro děti od prázdninových táborů, přes vzdělávací a kulturní akce. Vždyť to nic nestojí, učitel to jistě všechno pro děti udělá rád. Přijme mail, vytiskne, dá na nástěnku a pokud by to jen trochu šlo, mohl by ještě někam zavolat, kolik dětí by se přihlásilo.
Charita
V době všech možných charitativních akcí nemůže být učitel žádný skrblík. Vždyť on sám si přece uvědomuje, jak obtížný život mají děti v různých částech světa a nebo lidé s různým postižením. No tak by jistě nebylo správné nepřispět svým žákům v době, kdy se vypravují do akce s nejlepšími úmysly za vybráním peněžní částky na cokoli.
Dělník
Třeba si i škola rozmyslí pomáhat svému okolí a částečně i sobě s vybíráním sběru před vyučováním. Žáček nějaký ten balíček novin vždy doma najde a kontejner lze snadno objednat, tak proč ne. Najde se jistě nějaký ten pseudodobrovolník v podobě učitele, který s největší ochotou ráno tahá balíky sběru sem a tam, až je konečně vše urovnáno, zváženo a zapsáno. S potem na čele pak stihne svojí první hodinu, ale ta zas až tak důležitá není….
Všeuměl
Ten se přece vždy hodí, když se v kabinetě něco rozbilo. Komu jinému se dnes vyplatí opravovat již dávno zakoupené pomůcky. Nové jsou drahé, oprava firmou také, školník na něco takového nemá čas, tak sláva, kde je nějaký šikovný učitel.
Pojišťovací a bezpečnostní poradce
Vždyť kdo jiný musí dnes prostudovat podmínky smluv před odjezdem třídy kamkoli, například lyžařský zájezd a doporučit rodičům variantu nějakého připojištění.
Sponzor
V dávných dobách býval na učitelském stole připraven na začátku roku notes, kalendář a nějaká ta propisovací tužka. Dnes již tomu tak nebývá a tak učitel obvykle svého zaměstnavatele sponzoruje kupováním jak drobných kancelářských věcí, tak také užíváním vlastního notebooku, nebo aspoň flashky, placením tramvajenky při doprovázení žáků, využíváním vlastního internetu při komunikaci s rodiči z domova, mobilního telefonu a jiných drobností. Správný učitel je totiž sponzorem své školy.
Příležitostný klaun
Takový prvek se vždy hodí na akcích, kde škola předvádí sepětí se žáky. Vystoupení na různých besídkách, akademiích, dnech otevřených dveří a dalších akcích je vždy kvitováno s povděkem. Vrcholem taková ukázky mohou být některá vystoupení ve špičkových soutěžích typu Zlatý Ámos.
Čas od času, když vyplňuji nějaké to lejstro, píši hodnocení na žáka, hledám kam jsem opět založil propustku ze školní budovy při odchodu žáka během výuky, si vzpomenu, na boj lékařů o potvrzování omluvenek ze školy, do žákovských knížek. Nebo na poplatky, které platíme za všechna možná potvrzení....... Ovšem světe div se, učitel také ještě někdy učí.....
Převzato s laskavým souhlasem autora z noviny.sista.cz
Stanislav Šimandl: Učitel jako levná pracovní síla
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
7 komentářů:
Když jsme do školy zavedli el. komunikaci s rodiči, tak se někteří rozčilovali, že nedostanou odpověď ani za hodinu po odeslání zprávy. Tak náš zástupce napsal vysnětlující dopis. Část z něj přikládám:
Práce učitele nespočívá v tom, že sedí celý den u počítače ba právě naopak. Kromě toho, že mnozí učí 5 až 7 hodin denně, vykonávají celou řadu dalších pracovních povinností – opravují a připravují písemné práce žáků, vykonávají dohled nad žáky v době přestávek, připravují a uklízí pomůcky na další hodinu, řeší třídnické záležitosti s žáky, individuálně poskytují konzultace a rady slabším a nadaným žákům, píší posudky pro pedagogicko-psychologickou poradnu a jiné instituce, vedou školní administrativu, konzultují své postupy se svými kolegy, účastní se pracovních a pedagogických porad a školení, píší projektové a grantové žádosti, připravují a organizují projektové aktivity, vybírají od žáků peníze na učební pomůcky, nakupují učební pomůcky, vedou inventarizaci svěřeného majetku, spolupracují a vedou konzultace s výchovnou poradkyní a vedením školy, připravují a organizují školní soutěže, exkurze, výlety, besedy, vedou individuální pohovory s rodiči, inovují nástěnky, shromažďují a předávají informace a podklady pro školní zpravodaj a kroniku, píší články do novin, věnují se samostudiu, účastní se dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
Myslím, že vás napadnou i další činnosti.
Nezoufejte, podobně je na tom každý zaměstnanec, který nepracuje manuálně.
Počítače nám umožňují pracovat 8 hodin denně a další 4 hodiny sepisovat hlášení o tom, co jsem udělali, do tabulek.
A se stejnou pracovní dobou od 8h, takže nemáte odpoledne volný čas, do noci se snažíte pobít resty.
Veškeré asistentské práce spojené s financemi, vyúčtování si děláte samozřejmě sami. Sami se hodnotíte, sami si musíte naplánovat a absolvovat e-learning, sami si musíte stanovovat cíle a plány.
Umožní vám pracovat z domova, s vaší elektřinou, vašimi náklady na Internet a jinými náklady.
Je to tak snadné, že vám je potom trapně vzít si nemocenskou a pořádně se vyležet a datlujete do počítače i s templotou a šátkem na krku.
Přijde mi docela vtipné, jak si všichni stěžují, že práce učitele má i složky neformální. Přitom zatím ještě nikoho ani nenapadlo, že do nich patří též výuka online - nejen emailová korespondence s rodiči či práce na grantech. Vůbec to nechci komentovat, pouze konstatuji, že nás nic dobrého nečeká. Kvalitní učitel ovšem musí učit i online (tj. kombinovaně) - bez ohledu na předmět. Jen nevím, jak do toho stavu přejít v situaci, kdy se počítají jen ty formální hodiny. Skoro to vypadá, že bude učitel skutečně věnující žákům i svůj volný čas považován za blázna (nebo dokonce za stávkokaze).
Mně zase přijde "vtipné", jak samozřejmě napíšete "Kvalitní učitel ovšem musí učit i online (tj. kombinovaně) - bez ohledu na předmět." Promiňte, ale to je hloupost. Existuje mnoho kvalitních učitelů, u kterých to není jistě možné (1. stupeň, MŠ, umělecké školy, řemesla, ...) a mnoho učitelů, u kterých to bude na škodu, protože pracovním nástrojem učitele je jeho osobnost, a ta se na síti může snadno ztratit. Výuka online je jen jednou z metod a ne vždy dobrou. Tomáš Dopita
Ono to školství je vůbec taková jedna velká bžunda šmahem. Z Vašeho příspěvku jsem, pane Brdičko, nevyčetl přesně, jesti to mimoškolní onlajn si přejete, nebo se toho obáváte.
Pominu fakt, že když člověka rozbolejí v nepatřičný čas zuby, musí mnohdy až do krajského města, a už vůbec radši nerozvíjím představu o tom, co nastane, když vstoupíte do úředního teritoria mimo úřední hodiny.
Každá instituce, myslím škola, rodiče, zájmová činnost, má svoji nezatupitelnou funkci a tím i roli v životě dítěte, tedy prozatím. Nemyslím si, že jejich bezbřehá prostupnost a zástupitelnost by měla vést k něčemu obzvlášť dobrému. To je jako s manželkama a milenkama.
Kvalitní učitel ovšem musí učit i online (tj. kombinovaně) - bez ohledu na předmět.
Zapomínáte na to, že průměrně jsme na tom výborně, ale konkrétní žáci nemají z domova přístup k internetu. S ohledem na předmět se snažím část výuky ICT přenést do Matrixu, ale přes prázdniny úkoly nedávám, protože někteří žáci jsou odkázáni na školní učebny.
vybírají od žáků peníze na učební pomůcky
Cože??? To jako že se dětičky skládají třeba na bradla?
Nejsou-li ve školství peníze na učební pomůcky, má se učit to, na co je.
A tak je to i s tím onlajnem. Bez ohledu na skutečnost, že všichni moji žáci mají přístup k počítačům s připojením na net, nezdá se mi vhodné, už jen z podstaty, vést výuku i tímto způsobem. Až na výjimky, tj. komunikačními technologiemi se ve výuce právě zabýváme, nebo žák v případě nepřítomnosti posílá v termínu odevzdání svoji práci.
Ta podstata spočívá v tom, že škola existuje i proto, aby se v ní lidé setkávali, a nevidím důvod, proč ne. A pak také, v paralele s těmi bradly, proto, že se mi tedy rozhodně nechce vstupovat do mimoškolního prostoru a času jenom proto, že někdo nazřel, že čas přidělený pro práci v naší vzdělávací oblasti je postačující. Nebo, že se organizují činnosti jiné, náš čas absorbující. Jestliže například padnou slavné májové dny na středu, a organizátoři školního kvasu naplánují nějaké aktivity na další následující nebo předcházející středy, pak žáčky nevidím klidně celý měsíc. No a co.
Okomentovat