V periodicky opakovaných intervalech, vždy při vyhlašování plánů MŠMT na delší časová období slyšíme o nutnosti kariérního řádu pro pedagogické pracovníky. Smysl takového opatření mi ovšem vzhledem k níže uvedeným skutečnostem poněkud uniká, pakliže pravým důvodem není další odtékání peněz z rezortu a faktické ušetření na učitelích samotných.
Předpokládám, že připravovaný řád by měl nějakým způsobem odpovídat celkové politice státu v tomto rezortu. Posledním programovým prohlášením v tomto smyslu bylo 10 bodů minulého pana ministra, které je podle mého názoru, více nafouknutou bublinou ospravedlňující , pokud možno obecnými formulacemi, neschopnost skutečnou koncepci vytvořit. Školství si prošlo dobou před rokem 89, kdy byl důraz kladen na polytechnickou výchovu v rámci rozvoje průmyslu, později bylo školství směřováno k co nejdelšímu všeobecnému vzdělání studentů a v této době bylo likvidováno mnoho učňovských oborů. Nyní bylo "náhle zjištěno" , že potřeby průmyslu vyžadují technické vzdělání s dobrou jazykovou přípravou. Nezbývá než souhlasit, ale dosud každé vládní období vneslo jiný směr do resortu školství, jakou koncepci by tedy měl kariérní řád odrážet a jak v něm motivovat ke zvyšování kvality, což by nutně vedlo k vyšším nárokům na studenta, když jsou školy téměř výhradně motivovány počtem odučených studentů.
Jaká je ale motivace škol samotných mít učitele, kteří dosahují na vyšší příčky kariérního řádu. Zatím žádnou nevidím. Jistě, počítáme-li, že veškeré další vzdělávání pedagogů bude probíhat v jejich volném čase, pak odpadají nároky na odsuplované hodiny. Pokud by však tito vyučující měli být odměněni nějakou formou příplatků, pak škola v současné situaci, kdy kvalita není odměňována, nemá žádný důvod po takovém zvyšování kvalifikace vyučujícího toužit. Naopak, vyšší mzdový nárok by se mohl stát překážkou takového učitele zaměstnat.
Tak kdyby aspoň pedagog byl nějak motivován postoupit na kariérním žebříčku výše. Absolvuje tedy nějaký ten počet školení, pokud to bude nutné složí zkoušky a............ a nic. V ideálním případě bude mít šanci stát se "svéprávným" učitelem a nebo dokonce ředitelem školy. Krása, nicméně, pokud si uvědomíme, že s nějakým výraznějším přidělením finančních prostředků se do rezortu školství nepočítá a v současné situaci je rozdíl mezi nastupujícím kantorem ( tedy pomyslný začátek kariérního řádu) a učitelem po 27 letech služby přibližně 4 tis. hrubého, pak asi nelze počítat s nějakou výraznou motivací šplhat v kariérním žebříčku co nejvýše. Možná se stále vyplatí než ztrácet čas se školeními a šplhat co nejvýše, raději najít vhodný vedlejší pracovní poměr.
Po 15 letech ve školství jsem asi příliš velký pesimista a tak tuším, že učitelé jsou skupinou, která se nebrání vůbec ničemu, teoreticky je tedy možné zásobovat kantory školeními externích firem a vyvádět další finanční prostředky z rezortu a nebo pro začátek většinu postavit na nízký "vývojový stupeň" odpovídající novému kariérnímu řádu a prostě ušetřit. Doufám, že vidím příliš černý scénář, který jistě nemá nikdo v úmyslu naplnit.
Každopádně vyučující již přežili ŠVP, internet do škol, téměř sjednocení platů, inkluzi, státní maturitu, rušení škol, "rozpuštění " 13. platu do ostatních 12, výuku dalšího světového jazyka, všeobecné testování žáků, změny v placení suplovaných hodin... tak kariérní řád přežijí také.
Pokud jsem se snad spletl a kariérní řád bude skutečně sloužit k dobru našeho školství, pak se omlouvám těm, kteří jej tak dlouho a s péčí připravují. Třeba se jim též vedle dobře napsaného dokumentu povede kohosi přesvědčit, že zavádět novinky bez finančního zabezpečení nebývá dobrý nápad.
Osobně bych dal přednost budování skutečné koncepce školství, vytvoření funkčního systému, hledání možností, jak podpořit kvalitu, najít dostatečné finanční zdroje a po tom všem, bude-li to ještě nutné, vytvořme kariérní řád.
Převzato s laskavým souhlasem autora z noviny.sista.cz
Stanislav Šimandl: Kariérní řád učitele
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
10 komentářů:
Lépe bych to nenapsal. Děkujeme za článek. jen v tom seznam, co jsme už přežili řada věcí chybí, například super akce - samovýroba DUMů, ale smutné také je že v tom stále ještě žijeme. A světlo na konci tunelu nám zřejmě brzy zhasne.
Smysl takového opatření
Ano, smysl! Jsem úplně posedlý pátráním po smyslu věcí, jevů a dějů.
Pokud se ovšem nejedná o život, neboť smyslem života je prý život sám.
Kdyby nám odborníci v oblasti školství aspoň naznačili jaký užitek kariérní řád přinese a komu tím prospěje.
Osobně bych měl v rámci standardu učitele (http://bit.ly/1dXncUB) zájem o kariérní cestu směřující k funkčním pozicím. Sním o tom, že se mi za těch šest let a necelé dva měsíce, co mám do důchodu, podaří intenzivním budováním odpovídajících kompetencí konečně pochopit způsob myšlení řídících pracovníků v oblasti státní správy a samosprávy ve školství. Především pak, proč se jim stále nedaří si vzpomenout, kam že jsme to zakopali pudla české vzdělanosti.
Pro naše školství jsou přece prioritou zásadní a "koncepční" rozhodnutí:
- jak dlouhé budou přestávky
- v kolika letech se má zahájit školní docházka
- zda má vyučování začít v 8 či 9 hodin, atd.
"Kariérní řád" do tohoto seznamu rozhodně patří.
(Povzdechnout si nad skutečností, že ministr Dobeš zrušil věkový automat, aniž by za tento systém poskytnul náhradu, to by asi bylo zbytečné.)
Obávám se, že autor článku má ve většině bodů zcela pravdu. Především pak v tom, že hlavním efektem (účelem?) změn bude úspora mzdových prostředků pro "necertifikované = nekvalifikované" učitele a především vyvedení prostředků mimo školství.
"necertifikované = nekvalifikované"
Kvalifikovaný jsem někdy až moc a certifikátů mám taky dost.
Teď už chci jenom definitííívůůůů!= vůůůůl!
Excelentní článek, komentáře, jako bych je řekla sama...ale co dál?? Viz státní maturita, kolik článku jsem napsala, kolik intervencí, kolik reakcí do (zdánlivě) veřejné diskuze...a výsledek? Vidíte sami. Zase letošní třeťáci neví, jak budou maturovat. A zajímá to někoho na ministerstvu? Kdepak, vždyť to jsou jenom žáci a o ty jde až v poslední řadě. A bohužel ani tyto naše komentáře a články si nikdo kompetentní nepřečte. Takže si tu zase posteskneme mezi sebou.
Přesná diagnóza. Protože nebudu odpovídající peníze, nebude skutečná motivace pro školy, ba ani pro samotné učitele. Na své si ale přijdou tvůrci standardu, členové atestačních komisí, výrobci manuálů. Spousta užitečné práce, řekl by sir Humphrey Appleby.
Psí hlas prý do nebe nedolehne.
Ale protože nemůžeme kousat, musíme alespoň štěkat.
Když nic jiného, tak aspoň pár těch "velkých zvířat" se možná kvůli tomu štěkotu bude držet víc zpátky a ukradne o pár korun míň.
A pak, vždycky je tady šance, že "štěkot" někdo zaslechne a snad se jím i bude řídit.
Psí hlas prý do nebe nedolehne.
Snad zaslechnou alespoň naše vytí a skřípění zubů. Pan ministr se pilně a dlouho připravoval na převzetí moci. Vládou zní hlas, že rozpočtová kázeň zemi škodila a víc než šetřit je třeba investovat do budoucnosti. Už cítím, jak se finská cesta naplňuje. Ta stoletá recyklovaná tuplovka na garáži brzy proboří krov.
Okomentovat