Ředitelky a ředitelé základních škol řeší, jak odmítnout u zápisu děti bez právních následků.
Především v okolí velkých měst řeší ředitelky a ředitelé základních škol problém, jak mají nastavit kritéria pro přijetí do prvních tříd tak, aby vyhověli zájmům zřizovatele, který žádá, aby byly přednostně přijaty děti z obce, která školu zřizuje, a zároveň nebyla tato kritéria považována za diskriminující. Vedení škol se obává, že pokud u zápisu některé děti odmítnou, neobstojí jejich rozhodnutí před soudem, případně před posouzením ombudsmana.
Protože tento problém je aktuální na některých školách poslední dva tři roky a bude v příštích letech sílit, obrací se vedení škol na ministerstvo se žádostí o pomoc, jak mají formulovat kritéria pro přijetí do prvních tříd. Jsou vedeni obavou, že například požadavek, aby trvalé bydliště v obci měli oba rodiče, případně aby do školy už chodil starší sourozenec, případně další požadavky, které mají snížit počet oprávněných zájemců o zápis, nemusí obstát, pokud by si rodič dítěte stěžoval u soudu. Proto žádají ministerstvo školství, aby vydalo metodický pokyn, jenž by pomohl školám tuto situaci řešit.
Zatím tuto situaci řeší především ty školy, o něž je dlouhodobě velký zájem, ale s přechodně silnými populačními ročníky se velký převis zájmu týká prakticky všech základních škol v okolí Prahy a dalších velkých měst. Přitom plné jsou i školy v jednotlivých městských částech.
Ministerstvo školství ale zatím ani na svých webových stránkách ani na písemné vyžádání podobný metodický pokyn nenabízí. Vystavuje tak školy a zřizovatele riziku právního postihu.
Tomáš Feřtek, odborný konzultant EDUin, řekl: „Samozřejmě, že hlavní potíž je, že se nepodařilo včas vyřešit nárůst zájemců o první třídy, který je dlouhodobě předvídatelný a připravit dostatek míst ve školách. Ale v tuto chvíli by mělo ministerstvo školám alespoň pomoci situaci řešit tak, aby nebyly vystaveny soudním sporům. Bohužel jediný právní rozbor, který je k nalezení na webu jedné ze škol nedaleko Prahy, je tři roky starý a nelze ho považovat za dodnes platný a závazný názor ministerstva.“
Ředitelé přeplněných základních škol by uvítali metodickou pomoc ministerstva školství
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
9 komentářů:
"Tomáš Feřtek, odborný konzultant EDUin"
beze slov
"Především v okolí velkých měst řeší ředitelky a ředitelé základních škol problém, jak mají nastavit kritéria pro přijetí do prvních tříd tak, aby vyhověli zájmům zřizovatele, který žádá, aby byly přednostně přijaty děti z obce, která školu zřizuje, a zároveň nebyla tato kritéria považována za diskriminující."
Základní školy neustále něco řeší, přičemž zřizovatelem je stanovena spádovost škol. Přednostně tedy mají být zapsány děti, kteří spádově do školy patří a potom ty další.
Ukázky přijímacích zkoušek do 1. třídy, prezentované např. v televizi, kdy učitelky děti zkouší, zda znají už písmena a podobně, jsou směšná. Kompetence ke školní zralosti dítěte jsou jednoznačně stanoveny řadou materiálů a této problematice se věnují školská poradenská zařízení, nikoli učitelky 1. stupně základní školy.
Že je ovšem personální stav v PPP a SPC poddimenzován je druhá strana mince, kterou se snaží nahradit vyučující různými vlastními "testy", o kterých jsou přesvědčeny, že jsou kvalitní.
Vážená paní Janáčková, a kdo má rodičům naznačit, že jejich dítě pravděpodobně není pro školu zralé, když ne učitelka u zápisu? Rodič si totiž o vyšetření musí požádat sám. Myslíte, že je kompetentnější než ta učitelka, které prošly rukama až stovky dětí? Navíc na to nepotřebuji žádné speciální testy, u většiny dětí je to zcela patrné - lezou mámě pod sukni a pláčí, nedokáží říct souvislou větu, kreslí hlavonožce, postavu mají jako batole, nedokáží si zout a obout boty... Mám pokračovat? Zájmem takového rodiče je, aby bylo dítě přijato, protože nechtějí platit za školku, nebo dítě do žádné nechodí. Patří podle Vás takové dítě do první třídy, byť je 100% (tedy podle ulice) spádové?
"Ministerstvo školství ale zatím ani na svých webových stránkách ani na písemné vyžádání podobný metodický pokyn nenabízí. Vystavuje tak školy a zřizovatele riziku právního postihu."
Já bych jen poznamenala, že ředitelé se snaží prachsprostě obcházet zákon a ještě k tomu chtějí posvěcení ministerstva. Ministerstvo si totiž může vydat jakýkoliv metodický pokyn bez toho, aby riskovalo právní postih. Právní postih vždy riskuje ředitel, který se snaží podivně balancovat mezi paragrafy.
Navíc o prasáckém metodickém pokynu, který se týká proplácení přesčasových hodin ve školství, si myslím svoje. Ten totiž porušuje zákoník práce otřesným způsobem.
A ještě poznamenám, že tato kauza jasně ukazuje, že mnozí ředitelé nemají na svých postech co pohledávat.
Evo Adamová, dokážete tedy navrhnout řešení, kdy kapacita nestačí na pokrytí potřeb spádové oblasti? Rád se poučím.
Metodické pokyny MŠMT stejně nejsou právně závazné - muselo by vydat vyhlášku...
Nevidím důvod, proč bych já Vám měla navrhovat nějaké řešení. O řešení měl ředitel školy již delší dobu diskutovat s příslušnými činiteli v obci, která má povinnost zajistit dostatečnou kapacitu ve svých školách. Prodávat draze pozemky na výstavbu satelitních městeček to se obcím v okolí Prahy hodí, ale investovat získané peníze do potřebného zázemí pro své obyvatele, to už ne? V jiných městech zase v nedávné době školy zrušili, aniž by se zamysleli nad demografickým vývojem, a budovy vhodně a draze pronajímají. Teď jsou v problémech. Já jim mám tedy podle Vás navrhovat řešení? Nebo je snad dokonce litovat? Možná nakopat jim do p....., to bych mohla.
Kdybyste se, paní Adamová, měla tímto způsobem vypořádat z každým pitomcem v okolí, ukopete se k smrti.
Tím chci říci, že s Vámi souhlasím.
Podmiňovat oprávněnost kritiky požadavkem na předložení řešení kritizujícím, je projevem beznaděje těch, kteří se montují do věcí, kterým snad ani moc nerozumí.
Okomentovat