Učitelka prvního stupně základní školy v pražských Bohnicích Miluše Kočová vstoupí na konci týdne do možná posledního pololetí dlouholeté pedagogické kariéry. Nic na tom nemění fakt, že je mezi žáky zbožňovaná, u rodičů respektovaná a pro vedení školy nepostradatelná.
Z článku Jana Gazdíka v Aktuálně.cz vybíráme:
A nyní, po bezmála třiceti letech ve školství, musí jako "nekvalifikovaná" svou práci opustit. Třebaže se po změně režimu celou dobu vzdělávala a studovala.
"Je mi to moc líto, že musí skončit," říká ředitel bohnické školy Petr Zmek. "V jejím případě má vysokoškolský diplom cenu pouhého papíru. Stále jsme věřili a byli ujišťováni, že rozum zvítězí a že na schopné učitele, kteří nemohli za totality vystudovat pedagogickou fakultu, se bude vztahovat výjimka. Rozum legislativců nakonec nezvítězil a učitelé, kteří si za totality užili své, musejí odejít," konstatuje.
Přečtěte si: Ředitelé je chválí, děti milují, a přece půjdou ze škol
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
14 komentářů:
Tak půjdou a co?
Měly 20 let na to, aby s tím něco udělaly/i.
Řidič s 30 letou praxí musí taky obnovovat profesák a může si stěžovat, že je dobrý řidič, že akorát nestihl obnovit profesní průkaz?
Většina učitelů vzdělání má, absolvovali a platili školu zbytečně? Ne.
Nechci být uštěpačný, natož zlý, protože až se uzákoní, že učitelé informatiky musejí umět anglicky, jdu jakbysmet.
Otázka ovšem zní, jak je možné, že jsou někde přijímáni zaměstnanci bez odpovídající kvalifikace, popřípadě na svém místě jako nekvalifikovaní drahně let setrvávají, když nemálo kvalifikovaných učitelů pobývá na pracovních úřadech. A druhá je zde už naznačena, proč si to odpírané vzdělání nedovzdělali.
Přesto jsem přesvědčen, že nějaké předdůchodové ochranné pásmo by bylo na místě. Přinejmenším jako docenění věrných služeb na poli zkompetentňovanosti.
Pokud jsem někde četl dobře, má být předdůchodové pásmo nastaveno na 55 let.
Zda-li je to pravda, nevím.
To bylo špatně na Novinkách , ale už to opravili. Ta hranice je komu je příští rok 60 a měl v roce 2005 15 let praxe. Ale o to tu neběží. jsem také potrefená husa, je mě 57 a do důchodu jdu v 63. Vystudovat do důchodu už nestihnu. Co naděláte. Anglicky umím je ty počítačové výrazy. Jsem správcem několika školních sítí, neustále se vzdělávám ve svém oboru, dle návrhu karierního řádu jsem znám v oboru v širokém okolí, vedení školy mě chce, rodiče mě chtějí, žáci mě chtějí zapadám nejspíše do 3 stupně, ale na VŠ dálkovou, kde vždycky berou jen pár studentů, jsem prostě ani na potřetí zkoušku neudělal. takže mám dva roky učitelství, tehdy se to jmenovalo DPS a můžu se jít asi klouzat. Mám jen 28 let praxe ve výuce Informatiky. Moje první učebna obsahovala v roce 1986 14 počítačú IQ 151. Jen jsem zvědavej, kde škola vezme jiného správce sítě za 150 Kč hrubého. No nic. Múj názor, i když mě tu napadnete, že si ohřívám svoji polívčičku je ten, že by ředitel školy, pokud je pro něj učitel bez VŠ potřebný a dejme tomu rada školy to schválí, měl mít tu pravomoc, třeba od současných 50 let vzdělání po doložení 20 let praxe prominout.
A byl problém za 28 let udělat aspoň "nějakou" školu? Máte dva roky učitelství - to bylo asi před počítači, na to nešlo navázat?
Už za totáče se přece na učitele (aspoň v posledních 10 letech - dostávám se svého mládí, kdy mě to nezajímalo) studovala vysoká škola, už když jste nastupoval, snad jste musel vědět, že Vám něco chybí.
Budete pravděpodobně třískou v pokáceném lese.
Stran správce sítě: to můžete dělat i nadále, správcování není výuka a nikdo Vám v tom nebrání.
Tak já tu samozřejmě nechci otravovat s celým životopisem, popisovat jak á všechna školení mám za sebou, například jsem testerem ECDL, atd atd.......musel jsem se taky všechno naučit, copak si myslíte že spravovat skutečnou funkční doménovou síť s cestovními profily, vzdáleným přístupem, všemi právy a neprávy, k tomu kompletní schopnost stavět a opravovat servery, počítače a podobně že nestálo žádný čas?
na rovinu napíšu, že když vidím co dnes leze z některých pedagogických škol, že mě nic takového nikdy nelákalo. Při posledním pokusu se mě pár známých u přijímaček ptalo, jestli mám předem výsledky testů. které se nijak nelosovaly, ale byli už předem předtištěné. Měl jsem pocit a to velmi neblahý, že vše je divadlo pro přijetí pár známých na dálkové studium, Dokonce jsem napsal i protestní dopis lektorovi, ale se mě vysmáli. Například absolutně je nezajímá Vaše praxe v oboru. jedou jen na SCIO testech všeob. znalostí. VŠ totiž o dálkové studenty nestojí. Nejedí a nespí v jimi většinou vlastněných zařízeních. Co k tomu dodat. tak auž se do mě zase můžete pustit.
Správce sítě samozřejmě dělat můžu. Přiberu si jednu školu navíc a budu na tom stejně. Ale tady nejde o mě, jde mě o ten názor, že ano máte pravdu všichni, kdo jste pilně 5 let studovali na Mgr. že my plabejci bychom chtěli zabírat vaše místa bez těch 5 let odříkání a sebemrskání. Ale já zase říkám, že, kde je pravomoc ředitele školy, když ví o nějakém fakt dobrém kantorovi a dokáže si to obhájit, aby si ho nemohl před žáky postavit a aby mu někdo případně vyhrožoval neoprávněným použitím mzdových prostředků. A přestaňte srovnávat učitele s lékařem. není to jedno a to samé.
Já se do Vás nechci pouštět, soucítím s Vámi. Ale pořád si myslím, že když s předstihem přibližně 25 let vím, cítím, že asi budu jednou potřebovat papír, musím to nějak vyřešit.
Co obnáší správa sítě a naučení se "to" mi psát nemusíte, pravděpodobně spravuji větší (o málo, jestli vůbec) sítě než Vy.
Bohužel dnes už není nedostatek učitelů.
Na trhu práce jsou plně kvalifikovaní pedagogové s nejvyšším možným dosaženým vzděláním pro výuku na všech stupních škol a ve všech oborech a registrují se na úřadech práce, protože nejsou pro ně volná místa.
Jsou to učitelé s dlouholetou praxí nebo kratší, např. po mateřské dovolené, ale také čerství absolventi pedagogického vzdělání, pro které nyní není uplatnění, neboť je stále málo dětí. Učitelé 2. stupně základních škol a učitelé středních škol jsou propouštěni pro nadbytečnost. Mnohdy jsou to lidé s jedním rokem až deseti lety do důchodu, od 55 let nahoru. A jsou to i plně kvalifikovaní učitelé cizích jazyků, přestože pořád někdo vykřikuje (hlavně politici v Praze, kteří žijí snad v pomyslném skleníku), že se zavádí povinně výuka druhého cizího jazyka a nemá ho kdo učit. Nesmysl! Vím o tom své.
2. stupeň základních škol se trochu zaplní až za 5 let a střední školy až za 9-10 let. Takže propuštění učitelé ve věku 55 let už se do školství těžko navrátí. Nebudou mít kam. Snad až budou v penzi, tak si na ně někdo vzpomene.
Za dobu mé třicetileté praxe přichází letos na střední školy nejslabší populační ročník (1999), cca 90 tisíc žáků. Co to je proti téměř 195 tisícům dětí narozených před 40 lety (1974)!?
Rok 2008, což je pravděpodobně rok označovaný za babyboom, "porodil úžasných necelých 120 tisíc dětí".
Co to je?! To mají být noví prvňáčci. A od roku 2009 klesá křivka zase dolů.
Takže, vážení, musíme se smířit s tím, že po vzedmutí malinké vlny nebudeme mít opět koho učit. Děti nejsou a ani už nikdy nebudou! Lidé v mladším produktivním věku nejsou ničím motivováni, aby nám děti rodili. Pro každou mladou dvojici je dnes maximum jedno dítě, a to musí ještě žena počítat s rizikem, že ji pak nikdo nezaměstná.
Je to sice hezké, že paní učitelka bez příslušného papíru je oblíbená u dětí, rodičů, kolegů i ředitele, ale v dnešním světě to neobstojí.
Zástupy nejen mladých s vysokoškolskými diplomy se tvoří na "pracáku".
"A přestaňte srovnávat učitele s lékařem. není to jedno a to samé."
Na tom něco je. S kým se chcete srovnávat? S maturanty? S pokladními? S místy, na která nejsou žádné "papíry" potřeba? Popeláři?
To je celý problém, bez práce jste se dostali k místu, pro což ostatní museli něco udělat. Jinak se na to pak asi dívají. Vás živí správa sítě, ostatní živí to "obyčejné" učitelování za mrzký peníz a ještě investovali další peníze do studia a pět let (cca) života.
Myslíte, že když budete 25 let asistovat u zubaře a sem tam něco vytrhnete, že by to po těch letech praxe nešlo na vlastní triko?
Pro anonymní z 21:30
Zkuste najít školu(PF) kde se za posledních 25 let nachala dálkově vystudovat fyzika, matematika, ...
Kolega, vystudovaný tělocvikář studoval matematiku dalkově asi před pěti lety.
On bude problém možná v tom, že on už nějakou VŠ měl, jenom matematiku dodělal, ale pořád platí, že kdo lezl do školy a neměl žádnou VŠ musel počítat s problémem. Teď se diví a pláče, jak on k tomu přišel.
Na jiných místech by ho prostě ani nevzali. Ve školství bohužel ano a tito lidé nastupovali s vědomím, že něco není v pořádku.
Když někdo přijde s vyhláškou, že do center měst nebude moct auto bez Euro XY a že to bude platit za 10 let, tak mi bude jasné, že za deset let do centra nevjedu.
Analogicky "učitelům" by měli lidé den před platností limitu EURO XY začít protestovat, jak k tomu oni přijdou, že mají staré auto, které tam nemůže.
Proč nenahraditelné učitelky v roce 2004 nezačali plakat, že je nikdo nenahradí? Co dělaly (obecně) těch 10 let?
Znám kolegyně z prvního stupně, které ve věku kolem čtyřicítky, s rodinou a dětmi a dálkově školu dodělaly.
Kdo říká, že to "nešlo" se většinou (mohou být výjimky) vymlouvá.
"To bylo špatně na Novinkách , ale už to opravili. Ta hranice je komu je příští rok 60 a měl v roce 2005 15 let praxe."
Moc tomu nerozumím. Tak jestli dotyčný 15 let praxe vztahujete k roku 2005, tak zřejmě i ten věk by měl být vztažen k témuž roku, tzn. že se jedlalo o ty, co měli v roce 2005 50let. Takže v roce 2005 platilo, že si vzdělání nemusí dodělávat ten, kdo má 50 let a 15 let praxe? Z mého hlediska docela benevolentní.
A jen poznámka k paní v článku, které je 47 let. V roce 2005 měla 38 let, což na studia není v dnešní době zas až tak mnoho. V roce 1989, kdy komouši, na které se vymlouvá, padli, měla 22 let a to už jí ve studiích nikdo nebránil. Mnoho mých známých nebylo za totáče připuštěno na pajdák např. na dějepis, no tak si většinou udělali M-F, kde brali i se škraloupem, nebo hold jinou VŠ.
Okomentovat