Namísto jedné státní maturity by podle představ budoucího ministra školství měly existovat maturity dvě a spolu s nimi ještě mistrovská zkouška pro učně.
Z článku Jakuba Nováka v Aktuálně.cz vybíráme:
"Od mistrovské zkoušky očekávám vyřešení problému, že srovnáváme nesrovnatelné. Tato zkouška nenahradí maturitu tak, že někdo bude chodit do školy a potom si místo maturity udělá právě mistrovskou zkoušku - on místo toho půjde do praxe a potom si, třeba po třech letech, udělá mistrovskou zkoušku," popisuje budoucí ministr školství.
"Očekávám od toho také zvýšení prestiže učebních oborů. Řada lidí nejde do učebních oborů jen proto, že si řekne, že po jejich absolvování nebude mít maturitu, nebude mít žádný titul," dodává.
Přečtěte si: Maturity jinak: Příští ministr chce dvě různé zkoušky
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
9 komentářů:
Když se středoškolský profesor matematiky z gymnázia v Novém Strašecí vyjádřil o páně Chládkovi jako poněkud slabém na matematiku, věru věděl, o čem hovoří... Kampak se poděla trojčlenka ve vztahu: 2 typy maturity vs. zeštíhlení CERMATu :-D ?
Vyřešení problému srovnávání nesrovnatelného? Každý žák je jaksi jedinečný. Takže maturita bude vždy srovnávat nesrovnatelné gymnzisty a mistrovská zkouška bude srovnávat nesrovnatelné učně. A i kdybychom každé té zkoušce dali několik úrovní, vždy budeme bohužel srovnávat nesrovnatelné. Co kdybychom místo filozofování učili a chtěli ve školách po žácích, studentech a učních, aby trochu něco dělali. Na toto jsme bohužel vposlední době dost reagovali.
pardon .... rezignovali
Státní maturita není pro studenty pozitivní motivace (jak to ministerstvo prezentuje - prý se kvůli tomu začnou učit!), ale strašák, čili negativní motivace... chodil někdo z ministerstva vůbec do školy? Nebo na pedagogiku? Proč nedáme studentům vzory, možnost vyniknout? Proč je strkáme do jednoho šedivého a průměrného pytle? Proč jim nastavujeme jednotnou laťku? Proč neučíme učitele učit (nové věci, různé alternativy...), když na nich to nakonec zůstane? Proč neřešíme, že rodiče (společně s poradnami) se snaží vyjednat pro žáky úlevy, místo aby jim ve studiu pomohli, aby je motivovali? Tohle už není úsměvný Kocourkov, ale Absurdistán... To je úplně stejné jako s třetí hodinou tělocviku. Dítě, které necvičí, nebude cvičit ani když budou tři hodiny! Copak je to tak těžké pochopit? Pro ministra a jeho suitu asi ano... :-(
pozitivní motivace
Kdysi dávno jednomu mému známému jakýsi člověk na nádraží v Kaprounu vyprávěl o učiteli, který svým žákům několik let zavile dával jenom samé výborné, až jim to začalo být tak blbý, že se nakonec na ty jedničky sami začali učit.
Pane Blaho, máte recht - víte, jak by se zlevnila maturita, kdybychom centrálně dali všem žákům stejnou známku, třeba tu vaši jedničku nebo tu Chládkovu čtyřku. To je jedno. Ta úspora času, práce ředitelů, zadavatelů, hodnotitelů, všeho dalšího, co do toho zbytečně zanáší Cermat, odpadli by ti, co nedají maturitu ani na potřetí. No nebylo by krásně na světě?
No, vždyť to říkám už kolik let. Dejte do zákona, že každý občan ČR, který dokončil čtyřleté studium na střední škole má automaticky nárok na maturitu, takříkajíc "ze zákona". Nic to nebude stát a během pár let doženem (i předeženem) průměrný podíl maturantů v populaci nejen v OECD, ale i v G7. :-)
Nápad se dvěma maturitními zkouškami je možná ten zatím nejméně pitomý, ale počkám si na bližší upřesnění.
Jiná věc je s mistrovskými zkouškami po třech letech praxe, když přitom víme, že čerství absolventi mají už dnes docela problém najít po škole místo. Kde tedy ty tři roky praxe získají?
A pokud by součástí mistrovské zkoušky bylo kromě prokazování znalostí praxe ještě i zkouška z teorie, bojím se, že po x letech si už toho učni moc pamatovat nebudou.
Nebylo by lepší zvážit celkově model uznávání kvalifikací v jednotlivých odbornostech? Řešilo by to současně problém lidí, kteří se třeba vyučili řezníkem, ale přitom 15 let pracují jako zedníci, nebo prodávají počítače.
Trvám na tom, že je naprosto nezbytné zrušit návaznost různých typů zkoušek na konkrétní typy škol. Nemyslím si, že pro složení takové zkoušky je nutná podmínka absolvování školy vůbec.
Není třeba vymýšlet nic nového. Stačí se pro inspiraci podívat například na 'celosvětově rozšířený certifikační koncept počítačové gramotnosti a počítačových znalostí a dovedností ECDL, zahrnující celou škálu certifikačních programů'.
Zájemci si budou moci sami zvolit skladbu a rozsah certifikace podle svého zájmu a potřeb. Důležité je, aby certifikační instituce měla dostatečnou autoritu, garantovanou nejlépe státem.
To by byl mazec, panečku. Fondy by se vyčerpaly do mrtě.
Pan Chládek se nám vrací asi o 20 let zpátky. Zřejmě se domnívá, že je nějaké dělítko mezi gymnázii a odbornými školami. Idylka 70. a 80. let, kdy se na vysoké školy dostalo tak nejvýš 10% dětí. Jenže dneska, milý pane Chládku, chodí na vysoké školy mnohem více absolventů odborných škol než absolventů gymnázií. A dávat mezi odborné školy a gymnázia nějaké formální rozhraní je nebetyčná hloupost. Komu to poslouží?
Okomentovat