Přečtěte si: Co máme chtít od ministra školství Chládka

čtvrtek 9. ledna 2014 ·

Více než poslušnost bez odmlouvání se dnes cení angažovanost, ochota navrhnout řešení úkolu a vůle dotáhnout ho do konce.


Z článku Tomáše Feřteka v RESPEKT.cz vybíráme:

Za ostrým sporem, který vyplave na povrch v každé jen trochu kvalifikovanější kavárenské debatě, o třídních schůzkách nemluvě, je vlastně velmi jednoduchý problém. Vzdělávací systém, který jsme zdědili po rakousko-uherské monarchii a který u nás fungoval bez zásadní změny zhruba do poloviny devadesátých let minulého století, byl postaven na principu Zopakuj, co jsem ti říkal, a poslušně vykonej, co jsem ti přikázal. V tomto smyslu bylo školství v souladu se společenskými pořádky, které vyžadovaly informovaného a poslušného úředníka, řemeslníka, občana.

Tyto občanské ctnosti měly svoji váhu hluboko do dvacátého století. A nejen proto, že u nás vládl do roku 1989 autoritativní režim. Není to vůbec ironie a snaha si nad tímhle školstvím uplivnout. V té době to byl zcela relevantní cíl vzdělávání. Byla to společnost hierarchická, řízená z jednoho centra, a pokud měla fungovat, bylo třeba, aby většina plnila zadané úkoly pokud možno bezchybně a bez odmlouvání.

3 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
9. ledna 2014 v 20:03  

Sežeň a posuď důležité informace a rozhodni se, co a jak vykonáš.

No konečně. Žáci si stěžovávali, že v zadání práce neuvádím, jak to má být dlouhé.
A týká se to i práce učitele? Nebo stále zůstáváme u Marielně Terezielního:

...a poslušně vykonej, co jsem ti přikázal.

Víte? Až třeba dorazí nějaký kontrolor, jestli jsem náhodou ve své pedagogické dokumentaci nepoužil slova 'učit se, umět, znát...'

poste.restante řekl(a)...
10. ledna 2014 v 8:16  

Proto se tak cení, když je někdo schopen se v tom chaosu zorientovat, vybrat si úkol, sám posoudit, zda ho umí splnit a pokud možno ho samostatně i dokončit.

Zadal jsem žákům onehdá dobrovolný úkol - vypracovat referát na libovolné téma z oblasti IT.
Z 60 jedinců jen tři usoudili, že umí tento úkol splnit a odevzdali svůj text.
... Zkopírovaný z wikipedie včetně hypertextových odkazů. :-(


Zopakuj, co jsem ti říkal, a poslušně vykonej, co jsem ti přikázal.
Prozřel jsem, když jsem si po přečtení této věty uvědomil pomýlenost svého dosavadního pedagogického přístupu.
Od nyní budu svá zadání formulovat například takto:
"Navrhni vlastní znění Archimédova zákona, či Pythagorovy věty.
Zapiš si toto znění do sešitu, vytvoř vlastní příklad a spočítej ho, ALE JEN JESTLI SÁM CHCEŠ."

krtek řekl(a)...
10. ledna 2014 v 13:41  

Od nyní budu svá zadání formulovat například takto:
"Navrhni vlastní znění Archimédova zákona, či Pythagorovy věty.
Zapiš si toto znění do sešitu, vytvoř vlastní příklad a spočítej ho, ALE JEN JESTLI SÁM CHCEŠ."
---
Ale kolego, tím už žáky determinujete. Je třeba, aby si úkol vybrali sami. Chtějí-li o hodině fyziky pitvat žížalu, sám jim skalpel naostřete. A chtějí-li sledovat zápas KHL, dodejte jim internetovou adresu. Anebo ještě lépe, nechte je, ať dělají všechno sami. Jenom nevím, co na to inspekce, zřizovatel a rodiče. Ale snad se nás pak EDUIn zastane.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.