Více než poslušnost bez odmlouvání se dnes cení angažovanost, ochota navrhnout řešení úkolu a vůle dotáhnout ho do konce.
Z článku Tomáše Feřteka v RESPEKT.cz vybíráme:
Za ostrým sporem, který vyplave na povrch v každé jen trochu kvalifikovanější kavárenské debatě, o třídních schůzkách nemluvě, je vlastně velmi jednoduchý problém. Vzdělávací systém, který jsme zdědili po rakousko-uherské monarchii a který u nás fungoval bez zásadní změny zhruba do poloviny devadesátých let minulého století, byl postaven na principu Zopakuj, co jsem ti říkal, a poslušně vykonej, co jsem ti přikázal. V tomto smyslu bylo školství v souladu se společenskými pořádky, které vyžadovaly informovaného a poslušného úředníka, řemeslníka, občana.
Tyto občanské ctnosti měly svoji váhu hluboko do dvacátého století. A nejen proto, že u nás vládl do roku 1989 autoritativní režim. Není to vůbec ironie a snaha si nad tímhle školstvím uplivnout. V té době to byl zcela relevantní cíl vzdělávání. Byla to společnost hierarchická, řízená z jednoho centra, a pokud měla fungovat, bylo třeba, aby většina plnila zadané úkoly pokud možno bezchybně a bez odmlouvání.
Přečtěte si: Co máme chtít od ministra školství Chládka
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
Sežeň a posuď důležité informace a rozhodni se, co a jak vykonáš.
No konečně. Žáci si stěžovávali, že v zadání práce neuvádím, jak to má být dlouhé.
A týká se to i práce učitele? Nebo stále zůstáváme u Marielně Terezielního:
...a poslušně vykonej, co jsem ti přikázal.
Víte? Až třeba dorazí nějaký kontrolor, jestli jsem náhodou ve své pedagogické dokumentaci nepoužil slova 'učit se, umět, znát...'
Proto se tak cení, když je někdo schopen se v tom chaosu zorientovat, vybrat si úkol, sám posoudit, zda ho umí splnit a pokud možno ho samostatně i dokončit.
Zadal jsem žákům onehdá dobrovolný úkol - vypracovat referát na libovolné téma z oblasti IT.
Z 60 jedinců jen tři usoudili, že umí tento úkol splnit a odevzdali svůj text.
... Zkopírovaný z wikipedie včetně hypertextových odkazů. :-(
Zopakuj, co jsem ti říkal, a poslušně vykonej, co jsem ti přikázal.
Prozřel jsem, když jsem si po přečtení této věty uvědomil pomýlenost svého dosavadního pedagogického přístupu.
Od nyní budu svá zadání formulovat například takto:
"Navrhni vlastní znění Archimédova zákona, či Pythagorovy věty.
Zapiš si toto znění do sešitu, vytvoř vlastní příklad a spočítej ho, ALE JEN JESTLI SÁM CHCEŠ."
Od nyní budu svá zadání formulovat například takto:
"Navrhni vlastní znění Archimédova zákona, či Pythagorovy věty.
Zapiš si toto znění do sešitu, vytvoř vlastní příklad a spočítej ho, ALE JEN JESTLI SÁM CHCEŠ."
---
Ale kolego, tím už žáky determinujete. Je třeba, aby si úkol vybrali sami. Chtějí-li o hodině fyziky pitvat žížalu, sám jim skalpel naostřete. A chtějí-li sledovat zápas KHL, dodejte jim internetovou adresu. Anebo ještě lépe, nechte je, ať dělají všechno sami. Jenom nevím, co na to inspekce, zřizovatel a rodiče. Ale snad se nás pak EDUIn zastane.
Okomentovat