Kandidát na ministra školství Marcel Chládek (ČSSD) by v případě jmenování rád pokračovat v rozpracované reformě vysokých škol a kariérním řádu učitelů, změnil by financování škol. Na navýšení platů ve školství, rozšiřování školek a modernizaci pomůcek by chtěl pro příští rok tři až pět miliard korun navíc. Chládek to řekl v rozhovoru s ČTK.
Z článku tl v EuroZprávy.cz vybíráme:
Senátor a odborník ČSSD na školství Chládek patřil v posledních letech k nejhlasitějším kritikům českého školství. Pokud by mu měl nyní začít šéfovat, označil za jeden z nejtěžších úkolů změnu financování škol. "U základního školství je důležitá stejná úroveň kvality a dostupnosti té kvality, nějakého standardu. U střední školy to bude naopak podpora oborů, které stát potřebuje," uvedl Chládek s tím, že by se musela vytvořit analýza potřeb trhu práce s výhledem až na 20 let.
Přečtěte si: Chládek chce překopat školství, potřebuje miliardy navíc
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
11 komentářů:
Překopává se pole lán, když se hledá hrnec se zlaťáky. Žeby nějaké paralely?
Právě hajdpárku říkala paní Suchardová, expertka na státní správu, něco v tom smyslu, že výrazný podíl nenárokové složky v platu snižuje míru nezávislosti pracovníka. A to v souvislosti s problematikou odpolitizování státní správy. Něco jako odměňování loajality. Viz 'poslušně vykonej, co jsem ti přikázal'.
Nejsem si jist, jestli se to týká i školství. Jen mne napadají souvislosti s nářky z nedávné doby na zpolitizování funkce ředitele školy.
Bohužel jsem již zapomněl zdroj informací, ale v nedávném článku se psalo, že pro účinnou změnu ve vybavení škol a úměrné ohodnocení učitelů je nutné přidat 30 miliard. Pan Chládek tedy požaduje 3 ??
"Sjednotit úroveň škol ale nechce prostřednictvím plošného testování znalostí žáků."
Sjednotit úroveň škol to bude po pravdě sisyfofský úkol. Dnes je totiž zvláště ve městech, kde existují osmiletá gymnázia a povícero základek, situace šílená. V Praze je 40 % dětí na osmiletých gymnáziích, dalších cca 20 % dětí na základkách, které se specializují na jazyky apod. a zbylých 40 % na obyčejných základkách. Nejhůře jsou pak na tom základky, které měly dobrý úmysl a v rámci prosazování inkluze v našich školách se rozhodly pro cestu integrace žáků se SVP. Z těchto škol totiž rodiče své děti bez SVP odhlašují, protože se tam mezi shromážděnými dětmi s ADHD nedá vydržet, a staly se z nich školy zvláštní. A úroveň školy jaxi taxi tvoří především úroveň žáků o tom žádná.
A k výuce jazyků? Nemáme proboha aprobované angličtináře ani na pokrytí výuky angličtiny v rozsahu od třetí třídy. Na 1. stupni učí angličtinu mnohdy i družinářky a hromadně učitelky nad 50. let, které jsou v angličtině cca na úrovni šesťáků, nově povinně zavedenou němčinu na 2. stupni učí pak, kdo má ruky a nohy.
Jsem učitelka češtiny a němčiny nad 50 let plně aprobovaná a škemrám o práci už druhým rokem. Přemýšlím o tom, že se budu muset rekvalifikovat na pečovatelku o seniory a odejít za prací do německy mluvících zemí. Do důchodu mi zbývá bezmála ještě 10 let.
Nerozumím předchozímu příspěvku. Žijeme snad každá v jiné zemi?
Nerozumíte? Situaci kolem němčinářů a angličtinářů Vám ráda vysvětlím na příkladu naší školy (na okolních je to obdobné). Němčina se doposud vyučovala na většině škol jako volitelný předmět, tedy z hlediska úvazků pár hodin. Od letoška je sice zavedena jako povinný předmět nejpozději od 8. ročníku leč hodinově z hlediska úvazků na úkor volitelných předmětů. Němčinu tedy učí ti, kteří předtím učili volitené předměty nebo se to všelijak přeskupilo a učí ji ti, kteří ji měli alespoň na gymplu, aby byly úvazky pro učitele, kteří na školách již působí. Tudíž ředitelé žádné němčináře "nepotřebují". Ohledně angličtinářů tento proces proběhl před 20 lety. Na angličtináře se přetransformovali ruštináři a na 1. stupních je fakt situace taková jak jsem popsala, protože těžko bude ředitel vyhazovat ze školy starší kantorky, u kterých je úroveň angličtiny zoufalá.
Takže úroveň výuky jazyků je na dost školách katastrofální a než odkvačí do důchodu všichni pseudoangličtináři a peudoněmčináři, tak se situace nezlepší.
Eva Adamová
Amen.
Dodal bych jen, že na běžné základce s druhým stupněm je dnes potřeba němčináře na cca 4 - 12 hodin týdně. Většinou to nedá dohromady ani na poloviční úvazek a tudíž ředitelé nemají potřebu přijímat nové učitele a naopak mnohým kantorům se kvůli 4 hodinám týdně nevyplatí dojíždět. Tohle je rozsah dobrý leda tak pro důchodce, který si chce přivydělat a občas vyrazit mezi lidi.
Postupem času bude hodin přibývat, ale otázka je spíš, jaký smysl má učit druhý cizí jazyk žáka, který nezvládá ani první cizí jazyk a mateřštinu.
To je zajímavé, že mi ani nikdo ze zš neodpověděl, když jsem napsala asi do deseti z nich v místě, kam za prací denně dojíždím na sš odučit částečný úvazek 14 hodin němčiny. Chtěla jsem si nakombinovat výuku na více školách, když už musím projet 2000,- Kč měsíčně, abych si na to aspoň trochu vydělala. A, nezájem. Pouze z jedné školy odezva, že si mě dají do databáze. Jinak nic. Nevím, jak do důchodu přežiji, když na sš studentů ubývá a na naší škole je povinný pouze jeden cizí jazyk a tím je v 90 procentech už angičtina.
Takže Vám, milí kolegové, stále nerozumím.
Víte ono je to o tom, ze kterého úhlu pohledu se na věc díváte.
Z pohledu ředitele a stávajících zaměstnanců školy je přijatelnější učit němčinu neaprobovaně a dát práci na plný úvazek těm, kteří již na škole leta působí, než jim snižovat úvazky a zaměstnat někoho, kdo se na škole mihne jen na pár hodin a je pak nepoužitelný na třídnictví, suplování, dozory apod.
Z vašeho úhlu pohledu a snad i z pohledu ČŠI by měla být upřednostněna aprobovanost výuky. Jenže takto to na našich školách bohužel nefunguje.
Na druhou stranu, když začnete osmáky vyučovat němčinu pro začátečníky, při jejich nezájmu o cokoli, snad i ten učitel, který se ji nikdy neučil, zvládne přes prázdniny těch pár lekcí napřed, zvlášť když si najde dobrou učebnici. Za rok a půl (poslední pololetí v devítce jako by nebylo, že) se toho stejně moc nenaučí a na SŠ často dále nepokračují, nebo začínají od začátku.
Jinými slovy:
'Ministr se nažral a úvazky zůstaly celé.'
Závidím vám. Nemám to štěstí jako vy. Byla jsem propuštěna pro nadbytečnost před dvěma lety. Na gymnáziu se nevyučuje neaprobovaně. S němčinou v místě svého bydliště, což je krajské město, žádný úvazek neseženu. O češtináře zájem není už dávno. Takže v menším městě učím na odborné sš částečný úvazek němčiny a v krajském městě příštipkařím na soukromé jš a paběrkuji doma soukromě. Odučim asi 30 hodin týdně, a nevydělám si ani základní tarif, který máte vy za plný úvazek a ještě si stěžujete, jak málo vás platí. Učím už 30 let, ale chybí mi ještě 10 let do řádného důchodu. 25 let jsem vždycky měla vedlejší práci, mám tři živnostenské listy, na ÚP jsem nebyla dosud nikdy registrována. Školila jsem kolegy k nové maturitě, teď už jsou všichni vyškolení, nebo už není třeba nikoho školit. A teď mám být ještě zodpovědná za maturanty z němčiny, které začal na zš učit nj neaprobovaně někdo, kdo byl jen o lekci dopředu. Při nedostatečné dotaci hodin pro cizí jazyk není v mých silách je už víc naučit. Ať se pak nikdo nediví, že němčina ve státní maturitě končí v úspěšnosti až za matematikou. Já o takovou práci v našem školství už opravdu nestojím, jsem totálně unavená a znechucena.
Okomentovat