Výše uvedené zjištění přinesl nejnovější výzkum týmu českých sociologů vedených Petrem Matějů. Dobrého vzdělání tak údajně dosáhnou jen ti nejhouževnatější chlapci. Paradoxně tak vzniká rozdíl, který se projevuje po celou další kariéru.
Z článku Petra Hampla v CFOworld.cz vybíráme:
Podstatné je, že výzkum tuto možnost nenabízí jen jako teorii, ale tvrzení dokazuje na vysokých hladinách významnosti. Minimálně pro české prostředí tak můžeme výše uvedené tvrzení pokládat za prokázané. Není divu, že to způsobilo malý skandál. Sociologický časopis vydávaný Akademií věd dokonce odmítl článek o výsledcích studie otisknout, přestože splnil veškerá kritéria vědecké práce. Zprávu o výsledcích výzkumu pak publikoval prestižnější British Journal of Sociology of Education.
Co přesně tedy tým profesora Matějů prokázal? V českém školství je tomu tak, že pokud mají chlapec a dívka stejné studijní předpoklady a pokud si osvojí stejné vědomosti, má chlapec dramaticky nižší šanci, že bude přijat na vysokou školu. Sítem, které podmiňuje možnost ucházet se o manažerská místa, tak mohou projít jen ti nejhouževnatější a nejodolnější chlapci.
Přečtěte si: České (základní) školy systematicky diskriminují talentované chlapce
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
11 komentářů:
A je to tady!
Čekal jsem skoro padesát let, než to vyšlo najevo. Jen si nejsem jist, jestli to cílené zadupávání do stupínku před tabulí lze ještě pojímat jen jako diskriminaci.
Milý kolego, jste zadupáván pouze nadřízenými, nebo též pociťujete pohlavní nevyváženost českého školství a vnímáte stav ohrožení ze strany kolegyň?
stav ohrožení ze strany kolegyň
Člověk musí být obezřetný neustále.
Ale v tomto případě jsem měl na mysli dobu před padesáti lety. Není divu. Přefeminizované školství se dlouhodobě hojí na talentovaných chlapcích.
Normálním chlapům pak mnohdy nezbude, než se realizovat například v politice. A i z tama se je divoženky snaží vypudit kvótami.
A jen ti nejodolnější a nejhouževntější jsme to dotáhli třeba na učitele. Zvažuji, že hned zítra dám v návalu sounáležitosti široko daleko všem chlapcům jedničky.
Dobr den,
ačkoliv nejsem ten, že "USA" je naším vzorem, dovoluji si odkázat na výstup na TEDu v roce 2010 (a to již určitě měli za sebou nějaký ten měsíc výzkumu).
http://www.ted.com/talks/ali_carr_chellman_gaming_to_re_engage_boys_in_learning.html
Jestli to není tím, že když má chlapec i dívka stejné znalosti a schopnosti a pocházejí ze stejného typu rodiny, tak chlapec obvykle výrazně laxněji přistupuje k ostatním školním povinnostem (např. DÚ, referáty, soutěže aj. laskominy) a také úroveň zápisů, četby apod. je výrazně horší. Prostě mládenci jsou "zdechlejší".To platilo za nás, před námi a obávám se, že navzdory skvěle propracovaným záchraným pracem to tak bude i nadále.
Pokud jde o nespravedlnost známkování dívek a chlapců, společnost Scio to říká opakovaně. Např.:
"V 6. ročníku je známkování stejně přísné pro dívky i chlapce, v matematice v 9. ročníku dostávají dívky o půl stupně až o stupeň lepší známky, než odpovídá jejich výsledku v testu." (zdroj)
nebo o středních školách:
"Žáci se stejnou známkou nedosahují v testu stejných výsledků – skóre se liší jak podle typu školy, tak podle pohlaví." (zdroj)
Pan Hučín zřejmě netuší jak vypadá SCIO test z matematiky pro ZŠ. Většina úloh je z učiva 6. a 7. ročníku, které lze řešit hrk brk, odhadem a selským rozumem aniž by žáci vůbec nějakou výuku matematiky absolvovali. Což jednoznačně vyhovuje chlapcům. Kdyby bylo v testu více úloh z 8. a 9. ročníku, tedy z algebry, byly by výsledky možná úplně jiné, protože by děvčatům vyhovovaly více. Hold v algebře se občas více projevuje pečlivost a systematičnost děvčat, proto tam děvčata slaví jaksi více úspěchů. Jenže to většina chlapů už v té 9. třídě dost těžko snáší.
A ještě si do pana Hučína rýpnu. Podzimní matematický SCIO test je z počtů a nikoliv z matematiky. Ten přijímačkový je jen o málo v tomto směru lepší.
Paní Adamová, asi se každý díváme do jiného testového sešitu. Nebo vám přijde, že v testu pro 9. r. jsou úlohy č. 3, 9 a 14 úlohami z počtů? Algebra zasluhuje pozornost, ale přece jen tvoří jen část matematiky.
Většina úloh je z učiva 6. a 7. ročníku, které lze řešit hrk brk, odhadem a selským rozumem aniž by žáci vůbec nějakou výuku matematiky absolvovali.
Jenže na výsledcích se to tak úplně neprojevilo. Člověk by čekal, že deváťáci musejí mít v úlohách ze 6. a 7. r. hrk brk 90% úspěšnost, ale ouha. Jak už jsem někde psal, úlohy ze 6. r. byly v devítkovém testu úmyslně pro srovnání, jak tyto úlohy řeší žáci po třech rocích školní výuky znovu.
No tak pane Hučíne vy snad máte pocit, že tři úlohy z algebry ze třiceti je pro žáky ve čtvrtletí 9. ročníku dostatečný počet?
A když už vidím, že mluvím s odborníkem, tak jednu otázku. Proč v podzimním testu 2013 bylo proboha tolik shodných úloh, jako v podzimním testu 2010. Bylo jich snad šest nebo i víc. To už se SCIU nechce vymýšlet nové úlohy nebo jste chtěli úmyslně zvýhodnit ty školy, které své žáky pomocí testů z minulých let na SCIA připravují? Když vezme člověk v úvahu ty SCIEM inkasované peníze od škol, tak mi to přijde dost neseriózní a vcelku jako průšvih.
Okomentovat