Školství je rezort, který dlouhodobě stíhá jedna morová rána za druhou. Téměř vše, díky čemu bylo naše školství na špici vzdělávacích systémů, bylo postupně destruováno a nahrazováno rádoby progresivními prvky.
Rozbili jsme fungující systém, předimenzovali jej v oblasti středního a vysokého školství, nerespektovali jsme reálné potřeby a možnosti společnosti, nebyli schopni predikovat budoucí vývoj a společenské výzvy. Ze školství se postupně stává jen byznys stejný jako jakákoli jiná oblast podnikání. Nedokázali jsme do vzdělávání efektivně zapojit a využít evropské zdroje. Považovat za jediný problém našeho vysokého školství zavedení či nezavedení školného je dosti chabým výsledkem analýzy problémů tohoto segmentu vzdělávání. Nedoceňujeme význam práce učitelů, nedostatečně je chráníme proti zlovůli a agresivitě ostatních aktérů vzdělávacího procesu. Ministerstvem připravovaný kariérní řád pro učitele by měl určitě význam ve fungujícím systému. V tom našem ale spíše jen dál zvýší chaos a povede k odchodu těch nejschopnějších. Točíme se v bludném kruhu a neustále zas a znovu objevujeme Ameriku. A příslušná pasáž v koaliční smlouvě je bohužel jenom vágní nekonkrétní snůškou frází, přestože všechny politické subjekty definovaly vzdělání jako jednu ze svých priorit.
Kompetenční spory mezi MŠMT a MD ve věci koordinace aktivit v kosmických programech EU výrazně ohrožují postavení ČR v příslušných evropských projektech. Věda, výzkum a inovace je opět řešena zcela vágně a nekonkrétně s opomenutím klíčových oborů potřebných pro další rozvoj (například energetiky). A to i přesto, že máme mít vicepremiéra pro vědu a výzkum. Jak se MŠMT vyrovná s tím, že zčásti ztratí své dominantní postavení v této oblasti? Před tímto rezortem tedy stojí celá řada problémů, jejichž řešení nelze odkládat. Nabízí ale koaliční smlouva nějaká efektivní řešení?
Miroslav Krejča, senátor bez politické příslušnosti
leden 2014
Miroslav Krejča: Školství a věda v koaliční smlouvě
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
"Rozbili jsme fungující systém, předimenzovali jej v oblasti středního a vysokého školství, ..."
Nejvýrazněji jsme bohužel zasáhli do systému základního školství, který je na rozdíl od SŠ a VŠ povinným segmentem vzdělávání u nás. Předimenzovaná osmiletá gymnázia, přehnaná volnost základních škol, které se v rámci svých ŠVP mohou zaměřit na ledacos a ledacos osekat, volnost rodičů při výběru školy, nás začínají dostávat do velkých problémů. Na ZŠ zůstává slabších 70 % žáků, "lepší" školy jsou narvány k prasknutí, "slabší" školy jsou prázdné. Kvalita škol, která se však odvíjí především od schopností žáků, se velmi různí a rodiče, kteří nedostanou své dítě na solidní základku mezi alespoň průměrné děti propadají zoufalství. Mnohé z výše uvedeného pak ve svém principu popírá rovný přístup ke vzdělání.
Nejvýrazněji jsme bohužel zasáhli do systému
I Vy, paní Brutová? Popište nám, prosím, v čem jste 'bohužel zasahovala' kokrétně?
Jak 'rozbili, předimenzovali, nerespektovali, nebyli schopni...' si dovedu představit u senátorů při jejich pouti do senátu přes stranické sekretariáty a státní správu a samosprávu na různých úrovních.
Ale proč se k té upřímné kritice připojujete i Vy, nechápu.
upřímné sebekritice, samozřejmě
Okomentovat