Miloslav Khas, Lucie Boudová: Kreativita na pochodu II. – Jak oklamat múzu

úterý 28. ledna 2014 ·

Druhý díl seriálu pojednávajícího o tom, proč a  se snažit podporovat kreativitu ve výuce - tentokrát o sdílení názorů, záznamu myšlenek a brainstormingu.


Častou strategií, která pomáhá tvořit nápady, je brainstorming. Úhelným kamenem této techniky je pochopení, že kreativita vzkvétá, když není přítomna kritika. Během brainstormingu je tudíž nezbytně nutné odložit veškeré soudy a hodnocení nápadů (jak negativní, tak pozitivní) až na další, rozhodovací stadium procesu. Jednotlivým nápadům se věnujeme jen letmo, aby proces nepřetržitě plynul, s tím, že je bereme v úvahu a budeme se jimi podrobněji zabývat později. Cílem brainstormingu je tedy přehlídka našich nápadů, při níž krotíme svoji přirozenou touhu zaměřit se na řešení a identifikovat je. Kdykoli se pozornost začne soustředit na jedinou myšlenku, hrozí ztráta inspirace. Tento podivný rozpor mezi slabou pozorností a hledáním cíle je jako lákat múzu k návštěvě a zároveň jí slibovat, že se ani koutkem oka nepodíváme, co píše. Naším úkolem je myšlenky zachytit, nikoli se do některé z nich bezhlavě zamilovat. Zatímco se probíráme myšlenkami na podvědomé úrovni, rychle dokumentujeme vnitřní nesourodé hlasy a až později, ve fázi reflexe, dovolíme myšlenkám odhalit jejich potenciál. Mobilní technologie nám pomáhají zachytit plynoucí myšlenky a vybudovat schopnost plynule a pružně přemýšlet.

Online nástroje brainstormingu

Online brainstorming poskytuje prostor pro spolupráci. Tento proces poskytuje jednotlivcům více času na zpracování návrhů a na vlastní příspěvky. Je užitečné věnovat nějaký čas individuálnímu brainstormingu a teprve pak se sejít jako skupina. Aplikace, které umožňují účastníkům generovat nápady individuálně, před vstupem do rušného skupinového brainstormingu, mohou jednotlivci poskytnout moment klidu a uvolnění, který někteří lidé potřebují k tomu, aby plně zvážili všechny možnosti. Jelikož individuální nápady nejsou zpočátku pod vlivem dynamiky skupiny, může tento postup podnítit větší rozmanitost možností. Často se stane, že si jednotliví účastníci budou dělat osobní poznámky i během skupinové diskuze. Pak dá skupina všechny nápady na jednu hromadu a začne rozhodovací proces třídění, kategorizace a syntézy. Od této chvíle mohou být účastníci též pověřeni splněním dílčích úkolů.

Sdílení názorů online podporuje velké množství nástrojů – například:

lino

Mobilní zařízení iPad iPhone Android
Sledování Twitter Facebook
Video produktu Youtube
Cena Zdarma. Premium verze $29.99 za rok.
Aplikace umožňuje:
  • ve free verzi 2 nástěnky (virtuální obdoba korkové nástěnky)
  • udělat si poznámku kdykoli a kdekoli
  • vytvořit si libovolný počet připomínek
  • vytvořit video či audio poznámku
  • lepítka lze libovolně přetahovat
  • organizovat vaše připomínky tím, že nastavíte různou barvu, či si na lepítko umístíte ikonku
  • v den termínu upozornění e-mailem s připomínkou
  • synchronizaci s GOOGLE kalendářem nebo Outlookem
  • vytvořit ze svého iPadu rámeček na fotografie
  • vytvořit skupinu uživatelů, se kterými budete sdílet vaše nápady

Edmodo

Mobilní zařízení iPad iPhone, iPod Touch Android Windows Phone
Počítače Mac OS X Windows desktop Windows 8 Touch)
Sledování Twitter Facebook Google+
Video produktu Youtube
Cena Zdarma
Aplikace umožňuje:
  • bezpečné prostředí pro učitele i žáky
  • připojení dle libosti kdykoli a kdekoli
  • zajištění třídních diskuzí
  • zadávání úkolů
  • zveřejnění nových oznámení o úkolech, včetně termínů
  • klasifikační list, sledování aktivity žáků
  • nahrávání a sdílení jakýchkoli souborů
  • podporu aktivity při hodinách
  • analýzu výsledků a pokroku studenta
  • více aktivity a méně papírů při vyučování

Pirate Pad

Mobilní zařízení iPad iPhone, iPod Touch Android Windows Phone
Počítače Mac OS X Windows desktop Windows 8 Touch)
Sledování Twitter
Video produktu Youtube
Cena Zdarma
Aplikace umožňuje:
  • umožňuje uživateli sdílet své informace nebo cokoli, co stvořili v prostředí jednoduchého zápisníku
  • začít vytvářet své zápisky okamžitě, bez registrace
  • nástroje základního textového editoru, jako je např. tučné písmo, kurziva, zarovnání, odrážky, tlačítka zpět a vpřed, velikost písma
  • importovat či exportovat svoje složky a následně je editovat
  • prohlížení log souboru, kam se zapisují veškeré změny v jednotlivých poznámkách
  • chatovat
  • nahlížet do historie a sledovat vývoj vašich poznámek
  • snadnou ovladatelnost (většina funkcí je naprosto intuitivní)
  • nastavit pro ostatní uživatele možnost přistupovat k vašim poznámkám také ve verzi „Jen pro čtení“
  • pozvat své spolupracovníky a usnadnit jim sdílení vašich poznámek
  • být velmi efektivní

Celý článek na spomocnik.rvp.cz

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.