Miloslav Khas, Lucie Boudová: Kreativita na pochodu I. – Lapač myšlenek

pondělí 27. ledna 2014 ·

První díl seriálu pojednávajícího o tom, proč a jak se snažit podporovat kreativitu ve výuce - tentokrát o záznamu hlasu, obrazu, nákresů či fotografií.


V tomto čtyřdílném seriálu vám předložíme zajímavý přehled aplikací pro tablet s velmi výstižným doplňkovým textem. Inspirací pro nás byl článek Diane Darrow na portálu Edutopia.org - Creativity on the Run: 18 Apps that Support the Creative Process (Kreativita na pochodu: 18 aplikací na podporu tvorby).

Velká fontána: Umění reflexe, Chad Cooper (CC BY 2.0)

“Intuitivní mysl je posvátný dar, racionální mysl je věrný sluha. Stvořili jsme společnost, jež ctí sluhu a zapomněla na dar.“- Albert Einstein

Kreativitu netřeba vyučovat. Spíš bychom měli žáky inspirovat, aby ji každodenně používali. Kdysi dávno jsme zkrátka zapomněli, že si tohoto vrozeného daru máme vážit a neumíme využít moci, kterou nám dává. Úkolem nás pedagogů je dát prostor takovým výukovým metodám, které zvýší schopnost studentů rozpoznat jejich vnitřní hlas a naslouchat mu (Co je podstatou kreativity?, Ken Robinson říká: Školy ničí kreativitu).

Začněme tím, že změníme směr svého snažení - z hledání správných odpovědí na tvorbu takového školního prostředí, které podporuje přijímání rizik a bere za své nejednoznačnost a vícesmyslnost (viz pedagogika nejistoty u Whita). Psycholog Carl Rogers věřil, že potlačujeme či dokonce skrýváme svůj tvůrčí talent, není-li naše pracovní prostředí psychologicky bezpečné či není-li založeno na bezpodmínečné akceptaci a empatii. Vybudování prostředí důvěry je prvním zásadním předpokladem vzniku inovativní komunity myslitelů. Máme-li přivést na svět inovace, musíme se cítit dost bezpeční na to, abychom opustili svoji zónu pohodlí, přijali pocit nejistoty, vystavili se riziku a efektivně spolupracovali s ostatními. Jedině společně můžeme přijít na to, jakým způsobem lze tvůrčí myšlení rozvíjet a nikoli podkopávat. Toto nedokáže žádná aplikace ani technologická vymoženost. Tohle vychází z lidských srdcí, rukou a podpory komunity, která vůči nám není lhostejná.

Podívejme se nyní na několik aplikací, které nám mohou pomoci naše nápady a myšlenky kdykoli zaznamenat, shromáždit a případně i zpracovat. Začneme třeba tím, že budeme používat aplikace vhodné k zápisu poznámek, čímž podpoříme pozorovací schopnost a reflexi. Všimli jste si někdy, kolik věcí nás z ničeho nic napadne na procházce, ve sprše, v autě nebo když lenošíme? Když naše mysl cestuje mezi podvědomím a vědomím, ocitáme se mimoděk v situaci, kdy se rodí naše nápady. Digitální zápisky nám mohou pomoci začít čerpat z tohoto zdroje naší vnitřní konverzace a posléze tyto momenty rozpoznat a archivovat. Pravidelným tréninkem začneme vidět svět novýma očima a zapneme svůj vnitřní spínač kreativity do polohy ´ON´.

Užitečné aplikace jsou ty, které podporují uchování našich myšlenkových pochodů a text propojí se záznamem hlasu, obrazu, nákresu či fotografie. Můžeme je využít ke zdokumentování myšlenek, které bychom jinak zachytili na papírový ubrousek nebo na tabuli. K digitálním poznámkám lze přidat různé záložky (katalogizace), což nám umožní dostat se hlouběji pod povrch a objevovat souvislosti. Tento spontánní a intuitivní proces činí naši potřebu najít jedinou správnou odpověď méně důležitou a dělá z nás skutečné správce našich myšlenek.

Jako lapač myšlenek můžeme doporučit tyto aplikace:

Evernote

Mobilní zařízení iPad, iPhone, iPod Android Windows Phone Blackberry
Počítače Mac OS X Windows desktop Windows 8 Touch)
Sledování Twitter Facebook Google+ YouTube
Video produktu Youtube
Cena Zdarma. Premium verze 855 Kč za rok (nabízí více poznámek za měsíc, hledání v PC offline.

Aplikace umožňuje:

  • sdílet vaše poznámky, webové klipy, soubory a snímky na každém zařízení a počítači, který používáte
  • pořídit si fotografii, nahrát si libovolný zvuk a uložit jej
  • uložení celé webové stránky pomocí vašeho účtu Evernote
  • získání celé webové stránky včetně textů, odkazů a obrázků
  • shromáždění informací z několika míst do jednoho (od textové stránky přes webové stránky až např. k fotografiím)
  • sdílení vašich poznámek a spolupráci na projektech s přáteli, kolegy a spolužáky
  • uchování vašeho itineráře, potvrzení, naskenovaných cestovních dokumentů, map a plánů

Celý článek na spomocnik.rvp.cz

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.