V plně zaplněném Velkém zrcadlovém sále MŠMT v Karmelitské 7 se sešlo zhruba padesát expertů a pracovníků MŠMT, kteří byli rozděleni do dvou skupin: u stolu seděla většina původně pozvaných a část pracovníků MŠMT a přímo řízených organizací (pozváno bylo necelých třicet osob), kteří měli na stole jmenovky, zbytek seděl na židlích kolem. Některá jména zúčastněných naleznete v Doodle (část oficiálně pozvaných je většinou před mým jménem).
Seznam původně pozvaných externích expertů je velmi různorodý: jsou zastoupeni akademici (Bořivoj Brdička, Mirka Černochová, Jiří Zounek, Josef Šlerka), zástupci základních a středních škol (Milan Hausner, Jiří Zajíček a zástupce SKAV), žáci (zástupce České středoškolské unie) a zástupci firem (Ondřej Šteffl, Jiří Fraus a Petr Slípek).
Za MŠMT se pátečního jednání nezúčastnil ani jeden z náměstků ministra, prvního náměstka zastoupil vedoucí oddělení z odboru vzdělávání Petr Bannert a jednání řídila Pavla Růžková, tajemnice náměstka Jindřicha Fryče. MŠMT pak na přípravu strategie najalo Ondřeje Neumajera a Jakuba Růžičku, na další funkční místo probíhá aktuálně výběrové řízení.
Z pozvánky zveřejněné na České škole si připomeňme její úvod:
Strategii digitálního vzdělávání budeme ve spolupráci s Vámi připravovat do března 2014, kdy bude předložena vládě. Bude specificky rozvíjet směry „Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020“ a bude vodítkem pro cílenou podporu z evropských fondů z připravovaného Operačního programu „Výzkum, vývoj a vzdělávání“.
Při úvodním jednání se skupina rozdělí na malý výkonný tým (zpracovatelé) a velkou skupinu, která bude připomínkovat vznikající dokument písemně nebo individuálními konzultacemi.
Překvapivé bylo, že účastníci nebyli předem seznámeni z výchozím dokumentem o strategickém záměru Digitální vzdělávání/Touch your future, který vzala v polovině října na vědomí vláda (předkládací zpráva) a uložila MŠMT jeho rozpracování. MŠMT o tomto záměru informovalo v tiskové zprávě. Z přítomných dokument znalo méně než deset účastníků, přitom výstup z tohoto jednání expertů má být předložen vládě jako ono rozpracování.
Plánované dělení přítomných na skupiny se nekonalo, výkonný tým zřejmě zajistí MŠMT z najatých lidí a zaměstnanců, zajímavá byla jen informace, že paralelně bude pracovat další blíže neurčený tým, který by měl zřejmě koordinovat práci s dalšími resorty či řešit technologické otázky.
Po úvodním slově Petra Bannerta prezentoval Ondřej Neumajer Stav digitálního vzdělávání v ČR:
Další prezentaci Strategie a trendy digitálního vzdělávání ve světě pak měl mít Jakub Růžička, po úvodních snímcích však byl Josefem Šlerkou zastaven s tím, že na tak rozsáhlou prezentaci není čas, a následovala diskuse.
V zajímavé diskusi, ke které se ještě vrátíme samostatným článkem, nejprve Martin Krynický drtivě zkritizoval dosavadní práci MŠMT, řada diskutujících položila dotazy k smyslu strategie samé, smyslu týmu a řadě dalších nejasností. Ondřej Šteffl se zeptal, zda tým bude řešit aplikaci ve školství nebo ve vzdělávání. Dále se zeptal, proč nebyli pozváni zástupci významných hráčů: Google, Microsoft, Apple nebo Seznamu. Od řady účastníků zazněl požadavek transparentnosti jednání a informování veřejnosti. Podle odpovědí se pak zdá, že tým je stále otevřený.
Závěrem jednání pak Pavla Růžková zadala účastníků domácí úkol. Tým bude materiály zpracovávat v prostředí Google, zatím byl vytvořen portál ve Webech Google, materiály jsou k dispozici na Disku Google (včetně formuláře pro odpovědi) a účastníci mají k diskusi Skupinu Google.
Tým by se měl sejít pětkrát do března 2014, k těmto zásadním krokům tvorby strategie:
- Analýza současného stavu (10. 1. 2014)
- SWOT analýza a vize
- Strategické cíle
- Návrh opatření pro naplněné strategických cílů
- Finální setkání
7 komentářů:
Myslím, že tvrzení, že "řada účastníků jednání jede na BETT" je více než přehnaná. Mohu veřejnost ujistit, že nejedu nikam - a že už celou řadu let si většinu cest, které souvisejí s mou pracovní činností, platím ze svého.
Vy prostě musíte, pane Brdičko, vybočovat z řady za každou cenu. Vždyť Vy už ani na ten BETT nejedete. A že se to tam bude stratégy jen hemžit.
A jaké bylo na uvodním setkání expertů občerstvení?
Víte, pro mne je to poměrně signifikantní indicie pro to, jestli mám rodící se strategii brát vážně a zmíněné digitální dokumenty si přinejmenším přečíst.
Pokud se stoly prohýbaly pod rozmanitými delikatesami, tak to potěš. To zas bude něco z evropských fondů a já se budu radši ležmo kopat patama do zadku, neb využití času a energie mi vyjde asi tak nastejno.
Někde u zdi byl stůl s vodou a kávou. O kvalitě informovat nemohu, neochutnal jsem. Zdá se vám to jako dostatečně seriózní přístup?
Hlavně to kolego Blaho neberte vážně, bo do března 2014 se toho opravdu moc vytvořit nedá. To se dají tak maximálně vymyslet a nakreslit ze tři vtipy o stavu využívání ICT na našich školách.
Děkuji, pane Brdičko. Dokumenty si tedy přečtu.
Stejně už úplně hořím zvědavostí...
Když já to, paní Adamová, vždycky beru vážně.
Každý večer si sundávám tak dva, tři bulíky, co mi byly na nos navěšeny.
"Každý večer si sundávám tak dva, tři bulíky, co mi byly na nos navěšeny."
A copak s nimi děláte, když je takhle sundáte?
copak s nimi děláte
Většinou je zahazuji. Ale některé, zvlášť povedené dál rozvěšuji na žáky.
Namátkou třeba: s poctivostí nejdál dojdeš, pravdy a láska zvítězí nad lží a nenávistí, školství je naše priorita, vzdělání je bohatství národa, prezident stmeluje, Rath nevěděl přesně, co má v krabici, a tak podobně.
Okomentovat