„Soutěž probíhala od října loňského roku v pěti krajích a zúčastnilo se jí celkem 3 000 žáků devátých tříd z více než 170 základních škol. Probojovat se až do finále je obrovským úspěchem, který svědčí o vynikajících schopnostech a znalostech soutěžících,“ přibližuje ředitel pořádající SPŠCH Pardubice Jan Ptáček. Po dvoukolovém testování teoretických znalostí čekaly na žáky dvě laboratorní úlohy: určování plynů vznikajících při reakci silné kyseliny se solí slabé kyseliny a stanovení hmotnostního obsahu síranu sodného v roztoku. Po 75 minutách práce se většina soutěžících shodla, že zadání bylo vyvážené. „Určování plynů mi šlo skvěle, dokonce bylo i zábavné. Horší jsou už výpočty, tam si nejsem nikdy jistá. Vidím to tak na patnácté místo,“ zhodnotila s úsměvem své šance Anežka Vančurová ze ZŠ Řečany nad Labem, která uvažuje o studiu na pardubické průmyslovce.
Zatímco žáci soutěžili, učitelé besedovali s náměstkyní hejtmana Pardubického kraje pro oblast školství, kultury a památkové péče Janou Pernicovou. „Každé takové setkání je velmi přínosné, protože se nese v duchu neformálního předávání poznatků přímo z praxe. A jsem přesvědčena, že znalosti dnešních finalistů jsou z poloviny dílem dobře odvedené práce jejich učitelů, za což bych jim chtěla poděkovat,“ konstatovala krajská radní. Důležitou roli pedagogů zdůraznil i Petr Kalenda, proděkan pro pedagogiku Fakulty chemicko-technologické Univerzity Pardubice. „Chemie je sice racionální vědecká disciplína, ale na základním stupni je třeba žáky pro ni nadchnout. Motivovat je efektními pokusy, ukázat jim krásu a potřebnost oboru v každodenním životě. Pokud se to podaří, existuje reálná šance, že chemii zůstanou věrní,“ uvedl profesor Kalenda, jehož fakulta soutěž od počátku podporuje.
Dalším zpestřením pro učitele i žáky byla exkurze ve společnosti Synthesia. Odjíždělo se přímo od školy tematicky vyzdobeným „Chemobusem“, nechyběl ani symbolický přípitek ze zkumavky. „Naše společnost stála před lety u zrodu této soutěže. Dnešní exkurze má podobu tak trochu happeningu a zábavnou formou propojuje teorii s praxí. Věřím, že mnozí finalisté se k nám po absolvování střední nebo vysoké školy rádi vrátí,“ uvedl personální ředitel společnosti Synthesia Jiří Myška, který byl „účastníkům zájezdu“ zasvěceným průvodcem.
Finálové klání rozhodlo o celkovém pořadí kategorie jednotlivců. To vzejde ze součtu bodových zisků z druhého kola a regionálního finále. Na vyhlášení výsledků si mladí chemici ale budou muset ještě počkat. „Soutěž pokračuje 19. února projektovým dnem. Ten může zamíchat pořadím v soutěži o nejlepšího učitele a školu s nejúspěšnějšími chemiky. Prvních sedm z regionálního finále navíc postoupí do finále celostátního, které proběhne 4. června 2014 v prostorách Fakulty chemicko-technologické Univerzity Pardubice. Výsledky všech kategorií proto oznámíme až při slavnostním vyhlášení,“ objasňuje Alena Volejníková ze SPŠCH, odborná garantka soutěže.
Slavnostní vyhlášení výsledků regionálního kola a předání cen se uskuteční 27. března 2014 v pardubickém ABC Klubu Na Olšinkách. I letos se mohou žáci, učitelé a hosté těšit na zábavné odpoledne s pestrým a poutavým programem. „Naším cílem je pobavit přítomné a představit chemii v její hravé podobě. Protože hravost je přirozeným stavem nejen dětské, ale i dospělé mysli, která si zachovala tvůrčí schopnosti. Všichni finalisté si díky partnerům soutěže odnesou velmi atraktivní ceny,“ uzavřela Gabriela Čebišová z agentury Czech marketing, která soutěž organizuje.
Více informací na www.mladychemik.cz
Poděkování partnerům:
Soutěž se koná pod záštitou náměstkyně hejtmana Pardubického kraje Jany Pernicové, zodpovědné za školství, kulturu a památkovou péči
Generálními partnery soutěže jsou Fakulta chemicko-technologická Univerzity Pardubice, Pardubický kraj, Lučební závody Draslovka a.s. Kolín a Synthesia, a.s.
Hlavními partnery soutěže jsou BAYER s.r.o. a Odborový svaz ECHO
Středními partnery soutěže jsou Cerea, a.s., Komerční banka a Alfredo catering
Partnery soutěže jsou CHEMAGAZÍN, Lach-Ner, s.r.o., Radka spol. s.r.o. Pardubice, LONZA BIOTEC s.r.o., Vodní zdroje Chrudim, spol. s r.o., VWR, s.r.o., Výzkumný ústav organických syntéz a.s., EXPLOSIA, a.s., ZO OS Echo Synthesia, KAVALIERGLASS, a.s., Statutární město Pardubice, Dopravní podnik města Pardubic, a.s.
Marketingovým partnerem akce je Czech marketing s.r.o.
Mediální partner akce: 5+2 dny, Deník, Český rozhlas Pardubice
Soutěž mediálně podporují také Life4us a portál Chrudimka.cz
0 komentářů:
Okomentovat