V Domě zahraničních služeb v Praze se v pátek 29. listopadu 2013 konal Kulatý stůl k uznávání neformálního vzdělávání na téma „(Ne)zaměstnanost mládeže a čtyři roviny uznávání neformálního vzdělávání“. Jednání o otázkách uznávání neformálního vzdělávání se uskutečnilo v rámci projektu K2 a jeho klíčové aktivity Metodická podpora uznávání neformálního vzdělávání. Realizátory projektu jsou Národní institut dětí a mládeže (NIDM) a Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Tentokrát byli jako hosté přizváni zástupci krajských úřadů České republiky.
Úvodního slova se ujal ředitel Odboru pro mládež Mgr. Michal Urban, který hovořil o důležitosti celoživotního učení a vysvětlil význam jeho jednotlivých složek. Upozornil na existenci rozdílu v chápání významu neformálního vzdělávání a zdůraznil, že ministerstvo školství vychází právě z konceptu celoživotního učení. Dodal, že nestačí pouze přijmout fakt, že kompetence získané během neformálního vzdělávání jsou užitečné, avšak s tímto faktem se musí dál pracovat a rozvíjet ho ve smyslu uznání výsledků (nabytých kompetencí) neformálního vzdělávání. A k tomu chce svými aktivitami přispět projekt K2.
Na vystoupení Michala Urbana navázala svou prezentací ředitelka NIDM a manažerka projektu „K2 – kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání“. Představila poslání, cíle projektu a jeho výstupy. Seznámila účastníky s on-line systémem řízení kvality OLINA (http://olina.ka2.cz), který mohou využít organizace zájmového a neformálního vzdělávání jako komplexní nástroj, jak lépe řídit organizaci, plánovat vlastní činnost a pracovat s lidskými zdroji. Připomněla také, že Národní institut dětí a mládeže k 31. 12. 2013 zanikne, ale některé jeho agendy i s projektovou činností přejdou od 1. 1. 2014 pod Národní institut pro další vzdělávání.
Pavel Trantina, člen expertní skupiny Rady Evropy a Evropské komise k uznávání neformálního vzdělávání, zdůraznil rostoucí význam oblasti uznávání neformálního vzdělávání v evropském měřítku a téma stále se zvyšující nezaměstnanosti mladých lidí. Nastínil důležité dokumenty, které k této problematice vznikly na půdě Rady Evropy a které mimo jiné apelují na pochopení konceptu uznávání neformálního vzdělávání ze strany zaměstnavatelů a vzdělavatelů.
Garantka Metodické podpory uznávání neformálního vzdělávání Mgr. Daniela Havlíčková ve své prezentaci objasnila cíle této klíčové aktivity. Přiblížila čtyři roviny uznávání neformálního vzdělávání: „… uznání společenské prospěšnosti neformálního vzdělávání; Uznání výsledků neformálního vzdělávání ze strany zaměstnavatelů a vzdělavatelů; Formální uznání výsledků neformálního vzdělávání ze strany státu (Zákon 179/2006 Sb.); Uznání vlastních kompetencí samotným jedincem, který se učí a vzdělává tak, aby byl schopen si své kompetence rozvinuté neformálním vzděláváním uvědomit, prezentovat je, aby poznal sám sebe a mohl na nich založit plán osobnostního rozvoje, včetně kariérního“. Připomněla dokument Memorandum o podpoře uznávání výsledků neformálního vzdělávání při práci s dětmi a mládeží (Memorandum), ke kterému se připojilo již 16 signatářů z řad zaměstnavatelů a vzdělavatelů. Dále představila jeden z výstupů projektu K2 – Osobní kompetenční portfolio (http://okp.ka2.cz). Jde o podpůrný nástroj k sebepoznání, sebehodnocení a získání přehledu o nabytých kompetencích a může se stát pomocníkem uchazečům o zaměstnání. „Pomůže odhalit a popsat znalosti, dovednosti, obecné kompetence, které si možná ani sami neuvědomujeme, že je lze prezentovat zaměstnavatelům a vzdělavatelům, a tak dokázat, v čem jsme výjimeční. V neposlední řadě může také posloužit jako prevence zapomínání,“ dodala Daniela Havlíčková.
Ve druhém bloku jednání pak vystoupil se svým příspěvkem Doc. Ing. Pavel Janíčko, CSc., Z Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) a ředitel Centra pro sociálně-ekonomická a humanitní studia Bankovního institutu. Hovořil o zaměstnanosti jako o sociálním faktoru, o problematice zaměstnanosti mladých lidí na českém trhu práce a jaký postoj k ní zaujímá ČMKOS. Mgr. Zora Kusnjerová, projektová manažerka z personální agentury Grafton Technologies, svoji prezentaci věnovala výběru zaměstnanců a co od nich personalisté očekávají a požadují. Zdůraznila, že přesný a stručný popis kompetencí uvedený v profesním životopise je prvním krokem k úspěchu při uplatnění na trhu práce. Proto také ocenila Osobní kompetenční portfolio vyvíjené díky projektu K2, které může k tomuto výstižnému popisu dovedností a znalostí adeptovi o zaměstnání pomoci. Supervizor projektu K2 Mgr. Tomáš Machalík, Ph.D., objasnil možnosti získání formálního uznání profesní kvalifikace nabyté při práci s dětmi a mládeží prostřednictvím Národní soustavy kvalifikací, v jaké fázi je uznávání neformálního vzdělávání ze strany státu a shrnul, jak na očekávání zaměstnavatelů reagují aktivity projektu K2.
Vlasta Kohoutová, PR specialistka projektu K2
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat