Nadační fond České bankovní asociace podpoří třemi a půl miliony korun projekty zaměřené na vzdělání a výchovu

úterý 3. prosince 2013 ·

Nadační fond České bankovní asociace pro podporu vzdělávání po konzultacích se členy Odborného poradního orgánu fondu vybral dva zajímavé projekty, jejichž cílem je podpořit vzdělávání a výchovu prostřednictvím lepší spolupráce školy, rodičů a dětí. V rámci prvního grantového řízení bude rozděleno celkem téměř tři a půl milionu korun obecně prospěšným společnostem Člověku v tísni s projektem „Příběh mojí rodiny“ a EDUin s projektem „Co umím“.


Grantové řízení probíhalo od srpna do poloviny září s tím, že grant bude udělen na období školního roku 2013/2014. Zapojit se do něj mohly školy, občanská sdružení i obecně prospěšné společnosti. „Celkem se přihlásilo 23 zájemců. Do užšího výběru postoupilo pět žadatelů, které jsme pozvali na osobní pohovory. Diskutovali jsme o hlavním smyslu navrhovaného projektu, způsobu jeho realizace, odbornosti záměru a schopnosti vytvořit koncept využitelný napříč vzdělávacím systémem,“ přibližuje průběh řízení Pavel Štěpánek, předseda správní rady nadačního fondu, a dodává: „Do grantového kola se přihlásily projekty z celé České republiky. Výběr pro nás vůbec nebyl snadný, protože většina projektů byla na vysoké úrovni a moc se nám líbily.“ S volbou vhodných kandidátů pomáhala obecně prospěšná společnost Neziskovky.cz společně s Odborným poradním orgánem, složeným ze zástupců mateřských, základních a středních škol, občanských sdružení a dětských psychologů.

Historie jako soubor příběhů

Člověk v tísni se svým projektem „Příběh mojí rodiny“ čerpá z dlouholetých zkušeností vzdělávacího programu Jeden svět na školách. „U dětí chceme atraktivní formou vzbudit zájem o jejich rodinnou historii, potažmo o historii jako takovou,“ říká Karel Strachota, ředitel programu Jeden svět na školách z Člověka v tísni. Projekt se zaměří nejen na žáky, ale rovněž na učitele, kterým pomůže obohatit vyučování moderních československých dějin o práci s metodou orální historie. Děti pak budou mít možnost se aktivně zapojit a vytvořit svůj vlastní projekt. Výsledky jejich práce pod vedením učitelů budou za účasti rodičů a prarodičů prezentovány na závěr celého projektu jako jeho symbolické vyvrcholení. „Ocenili jsme především myšlenku spolupráce různých generací a také nenásilnou formu, jakou je u dětí budován zájem o naše dějiny, o sdílení příběhů, spolupráci a kladení otázek,“ hodnotí projekt Šárka Miková, členka odborné poradní skupiny nadačního fondu. Vedle toho vzniknou pod hlavičkou projektu i audiovizuální materiály, které budou dostupné na internetu a budou sloužit jako on-line lekce nejen pro učitele, ale i pro rodiče a žáky.

Mapa dovedností dítěte

Společnost EDUin s projektem „Co umím“ vytvořila on-line nástroj, díky němuž budou žáci, rodiče i učitelé moci sledovat pokroky, které dítě dělá. „Zjednodušeně lze říci, že jde o on-line portfolio informací, které má k dispozici každý žák. Tam mu učitelé, lidé ze zájmových kroužků a další, kteří umí posoudit, co dítě umí, zapisují jeho dovednosti. Žák pak může odkázat zájemce, třeba vedení školy, kam chce nastoupit, na svou stránku, kde budou uvedeny jeho dovednosti, které přesahují to, co se lze naučit ve škole,“ popisuje hlavní myšlenku projektu Zdeněk Slejška, ředitel EDUin o.p.s. Portfolio by mělo být doplněno o přehled dovedností, které by žák základní školy měl v různých oblastech mít, například znalost informačních technologií nebo světového jazyka. Důležitou sekcí by měly být i výtvory, které dítě tvoří v rámci svého volného času – na zájmových kroužcích nebo doma. „Na projektu společnosti EDUin nás zaujalo především jeho moderní a komplexní pojetí, které mapuje intelektuální, kreativní i fyzické dovednosti dítěte a nesoustřeďuje se výhradně na školu,“ doplňuje Pavel Štěpánek.

Oba vítězné projekty splnily hlavní kritéria, kterými bylo posílení motivace žáků o studium a zapojení rodiny do procesu vzdělání i posílení vzájemného vztahu mezi učiteli a rodiči. V neposlední řadě obsahovaly také poskytnutí zpětné vazby k potřebám dítěte v rámci vzdělávání. Důležité je rovněž to, že „Příběh mojí rodiny“ a „Co umím“, jsou projekty, které lze rozvíjet na více školách a přenést je do různých regionů v rámci ČR.

Donory Nadačního fondu Kamarádi vzdělání jsou: Českomoravská stavební spořitelna, a.s., Českomoravská záruční a rozvojová banka, a.s., Československá obchodní banka, a. s., HSBC Bank plc, Hypoteční banka, a.s., Raiffeisenbank a.s., UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s. a GE Money Bank, a.s.

Více informací o nadačním fondu je k dispozici na webových stránkách www.kamaradivzdelani.cz.

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.