Česká školní inspekce představuje výsledky mezinárodního šetření PISA 2012

úterý 3. prosince 2013 ·

Spolu s dalšími 64 zeměmi světa se Česká republika také v roce 2012 zapojila do mezinárodního šetření dovedností patnáctiletých žáků v klíčových gramotnostech - PISA. V tomto šetření byla hlavní testovanou oblastí matematická gramotnost (naposledy tomu tak bylo v roce 2003). Garantem a realizátorem tohoto klíčového mezinárodního šetření pro Českou republiku je Česká školní inspekce.


Výsledky českých žáků v mezinárodním srovnání představili na tiskové konferenci dne 3. prosince 2013 ministr školství, mládeže a tělovýchovy Dalibor Štys, ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal a národní koordinátorka projektu PISA Jana Palečková.

„Obecně můžeme konstatovat, že v matematické gramotnosti jsou výsledky českých žáků jednoznačně lepší než v roce 2009, u čtenářské gramotnosti již k poklesu výsledků nedochází a čeští žáci zaznamenali oproti roku 2009 rovněž zlepšení. Výsledky našich žáků v přírodovědné gramotnosti jsou dokonce dlouhodobě nadprůměrné,“ sdělil ministr školství, mládeže a tělovýchovy Dalibor Štys.

Základní zjištění

V matematickém testu nejlépe uspěli žáci sedmi asijských zemí, výrazně nejlepšího výsledku dosáhli žáci ze Šanghaje. Výsledek českých žáků v matematice byl průměrný. Podstatně se však zvětšil podíl českých patnáctiletých žáků s nedostatečnou úrovní matematické gramotnosti (na jednu pětinu). I když se výsledky českých žáků v matematice od roku 2003 zhoršily, oproti předchozímu cyklu v roce 2009 doznaly zlepšení.

V matematice měli ve většině zúčastněných zemí včetně České republiky lepší výsledek chlapci než dívky. V oblasti čtenářské gramotnosti tomu však bylo naopak, přičemž v České republice byl rozdíl ve prospěch dívek statisticky významný. V přírodních vědách lze rozdíl mezi výsledky českých chlapců a dívek považovat za nevýznamný.

V oblasti čtenářské a přírodovědné gramotnosti si opět vedli nejlépe žáci asijských zemí. Výsledek českých žáků v oblasti čtenářské gramotnosti byl průměrný. Od roku 2009 se však statisticky významně zlepšil. V oblasti přírodovědné gramotnosti se v období od roku 2009 výsledek českých žáků rovněž zlepšil, takže byl v roce 2012 opět nadprůměrný.



Další zjištění

Česká republika byla v roce 2012 jednou z pěti zemí OECD s nejsilnějším vlivem socioekonomického zázemí na vzdělávací výsledky žáků a ve srovnání s rokem 2003 tento vliv ještě zesílil. Navíc se podle výsledků šetření PISA řadíme k zemím, kde mají žáci s podobným zázemím tendence shromažďovat se ve stejných školách a kde vzdělávací systém funguje spíše selektivně.

Čeští žáci v matematice vykazují ve srovnání se žáky ostatních zemí OECD podprůměrnou sebedůvěru, která výrazně negativně ovlivňuje jejich výsledky. Zhoršení průměrného výsledku v matematice od roku 2003 u nás bylo doprovázeno statisticky významným zhoršením průměrné hodnoty indexu charakterizujícího vztah žáka ke škole. Hodnota dalšího indexu vypovídajícího o tom, zda žák považuje školu za přátelské prostředí, poklesla od roku 2003 u českých žáků tak, že byla v roce 2012 nejnižší v zemích OECD.

V oblasti matematické gramotnosti se v České republice od roku 2003 statisticky významně zhoršily výsledky žáků všech druhů škol. Na zlepšení průměrného výsledku českých žáků v matematice od roku 2009 se podíleli zejména žáci základních škol, kteří dokázali vykompenzovat další zhoršení výsledků žáků víceletých gymnázií a nematuritních oborů středních škol. Výsledky žáků na základních školách se od roku 2009 statisticky významně zlepšily také v oblasti čtenářské a přírodovědné gramotnosti.

Výrazně nejslabšího výsledku v oblasti matematické gramotnosti dosáhli žáci Jihočeského kraje a jejich podíl ve skupině patnáctiletých žáků s nedostatečnou úrovní matematické gramotnosti patřil ve srovnání s ostatními kraji k nejvyšším. Přitom v roce 2003 byla úspěšnost jihočeských žáků ve srovnání s ostatními kraji průměrná. Naopak dříve průměrní žáci z Pardubického kraje měli v roce 2012 nejlepší výsledek. Nejmenší zastoupení slabých žáků bylo zjištěno v Karlovarském, Plzeňském a Pardubickém kraji.

„Výsledky mezinárodního šetření PISA nám poskytují velmi cenné informace, s nimiž je však třeba dále pracovat. Česká školní inspekce podrobí tyto výsledky komplexní sekundární analýze, abychom mohli poskytnout podrobnější informace o příčinách a důsledcích daného stavu, které by byly aplikovatelné přímo na situaci v České republice a které by nastínily také možná řešení. V rámci komplexní inspekční činnosti ve školách budeme monitorovat podporu rozvoje a dosaženou úroveň žáků v klíčových gramotnostech. Školy budeme motivovat k průběžnému hodnocení pokroku žáků v této oblasti využíváním testovací aplikace i databanky úloh, které jim České školní inspekce zdarma poskytne,“ doplnil ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

Komplexní zpráva obsahující hlavní zjištění z šetření PISA 2012 je k dispozici na webových stránkách České školní inspekce.

7 komentářů:

Eva Adamová řekl(a)...
3. prosince 2013 v 13:26  

"Výrazně nejslabšího výsledku v oblasti matematické gramotnosti dosáhli žáci Jihočeského kraje"

Toto není za normálních okolností možné! Kdepak je Ústecký a Moravskoslezský kraj? A Karlovarský kraj patří mezi nejůepší!! Viděl někdo výsledky SCIA v matematice v roce 2012 podle krajů! Těm to vůbec neodpovídá a neodpovídá to ani všem známé realitě! Ráda bych viděla metodiku výběru škol!! Není to naše zlepšení podivné!! Nesnažil se proboha zase někdo něco hezky počesku ošulit?

Eva Adamová řekl(a)...
3. prosince 2013 v 13:30  

A ještě vzkaz pro matematiky. Prohlédněte si tabulky ve zprávě pořádně. Zjistíte, že ve všech uvedených evropských zemích se výrazně zhoršila schopnost žáků abstraktně matematicky myslet! To tedy na žácích vyšších ročníků v algebře opravdu pozoruji již delší dobu.

Jan Hučín řekl(a)...
3. prosince 2013 v 15:46  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Jan Hučín řekl(a)...
3. prosince 2013 v 15:47  

Ad Eva Adamová:
Zprávu jsem zatím nestihl přečíst, ale máte pravdu, je to divné. Tuším v roce 2003 byl takhle mezi kraji první Liberecký kraj, ovšem pak se ukázalo, že se po změně účastnické školy nepřepočetly váhy a první měla být Praha.

Nicméně by mělo být možné získat data a zkontrolovat to, například s využitím statistik MŠMT.

Eva Adamová řekl(a)...
3. prosince 2013 v 16:12  

ad Hučín

Mrkněte se na graf na straně 43. To, co tam uvidíte, je pěkná ptákovina. Buď je chyba ve statistických výpočtech nebo byl v Jihočeském kraji naprosto špatně zvolen vzorek škol.

Eva Adamová řekl(a)...
3. prosince 2013 v 16:13  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Nicka Pytlik řekl(a)...
3. prosince 2013 v 21:15  

Výsledky na jihu Čech jsou vskutku zvláštní až alarmující. Vypadá to na nějakou chybku. Ale je klidně možné, že tu lidi doopravdy neumí do pěti počítat. Vždyť i takový hejtman, bývalý učitel se šeredně přepočítal.
Asi by bylo nejlepší obrátit se na Rakousko, jestli by celý region Strakonických dudáků a měsíců na řekou nechtěli nenásilně anektovat.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.