Podívejte se, co přináší aktuální týdenní přehled bEDUin.
Co přinesl týden 25.11.–1.12.
Témata týdne: Senát odmítl podporu integrace Romů, animovaný John Amos Comenius, nutit děti jít na učiliště je nezodpovědné, ženy musí být na stejný plat jako muži vzdělanější, o čem se mluvilo na konferenci PIAAC, kombinované formy vzdělávání vítězí, Němci oddalují nástup do školy a máme vědět, kdo podváděl u maturity?
Výrok týdne:
„A projekt inkluzívního vzdělávání, které jsme tedy přijali pod tlakem, je naprostý nesmysl, kde na jednu hromadu sesypeme děti, které nejsou schopny to vzdělání plnohodnotně absolvovat, nechtějí ho absolvovat, sesypeme je dohromady s běžně vzdělatelnými dětmi i s dětmi geniálními, přidáme k tomu jednoho naprosto naštvaného učitele, nepoužiji nějaké horší označení, povaříme to, a vzniká podprůměrná úroveň vzdělání, která se samozřejmě řídí těmi nejslabšími jedinci.“ Senátor Pavel Lebeda v senátní rozpravě o doporučeních Rady Evropy k integraci Romů.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Co potřebujeme k úspěchu v životě i v práci? Nejdůležitější událostí minulého týdne byla středeční konference k výsledkům mezinárodního výzkumu gramotnosti dospělých PIAAC. Hlavním tématem bylo, nakolik souvisí dovednosti s dosaženým vzděláním a nakolik se vzdělání promítá do úspěchu v práci a odměny za ni. Přehled témat a všech prezentací najdete na výborně vypravených stránkách konference. Na video sestřih z ní vás upozorníme. Souhrn závěrů výzkumu zní: Nepotvrdil se dramatický úpadek výsledků vzdělávání, relativně nejhůř jsme na tom v informačních technologiích, přetrvává silná závislost výsledků na rodinném zázemí, naším velkým problémem je nadále selekce, role učebních oborů ve vzdělávací soustavě a malá míra pochopení, že vzdělává nejen škola.
- Vyučeným chybí obecné vzdělání. V souvislosti s výsledky konference se debatovalo i o tom, proč je nezaměstnanost u vyučených dlouhodobě tak vysoká. Podle všeho obtíže se získáním pracovního místa nevyplývají ani tak z toho, že uchazeč nemá maturitní certifikát, jako z faktu, že mu chybí dovednosti, které dnes zaměstnavatelé požadují. Ty ale často nejsou odborné, patří spíš ke všeobecnému vzdělání. Jasně to vyplývá z rozhlasové debaty v rámci pořadu Zaostřeno (Karel Ešner ze Svazu automobilového průmyslu a odbornice na vzdělávání Jana Straková). Ještě jasněji to pojmenovává Jana Straková v článku pro Učitelské noviny Nutit děti ke studiu učebních oborů je nezodpovědné. Přehlednou statistiku nezaměstnanosti podle úrovně vzdělání a odkazy na informační zdroje najdete na eduin.cz.
- Anticiganismus v Senátu. Věrný odraz úrovně veřejné debaty o vztahu majority a Romů u nás poskytuje záznam diskuse senátorů k návrhu opatření Rady Evropy k integraci Romů. V té souvislosti je třeba Senát pochválit, protože na jeho stránkách je dostupný nejen podrobný stenografický záznam, v němž jsme vyznačili nejrazantnější pasáže zpochybňující například smysl inkluze a podporující selekci, ale kancelář Senátu nově umožňuje spustit i audio či video záznam každého vystoupení. Úroveň debaty komentovali na svých blozích Ondřej Liška a Martin Fendrych a aktualne.cz publikovalo infografiku, jak jsou na tom čeští Romové ve srovnání s ostatními Romy v Evropě. K tématu je užitečné přečíst si i starší rozhovor z Respektu s Andreasem Schleicherem z OECD: Váš problém je selekce.
- Co chybí školám a učitelům ke zlepšení hodnocení, se dočtete v nové zprávě ČŠI zkoumající systém evaluace u nás.
- Podívejte se na speciál pro rodiče. Na stránkách EduFóra najdete pět vystoupení z veřejné akce představující nové i starší vzdělávací projekty. Jejich přehled i s krátkým popisem nabízí i Česká škola.
- České století podněcuje diskusi. Pokud jste nezaznamenali sérii dokudramat České televize, doporučujeme ji jako ideální podnět k diskusi v hodinách společenských věd. Čtěte i rozhovor s autoremPavlem Kosatíkem.
- Jak na marketing školy. Na videu z konference Rodiče vítání ředitelka školy v Dolním Žandově vysvětluje, jak to udělat, aby se o vaší škole v kraji mluvilo. Nabízíme i další videa z konference věnované propagaci škol.
- 12. 12. KS SKAV a EDUin o vztazích škol a zřizovatelů (Praha)
4 komentářů:
Vzdělání je jediná cesta z pekla segregace a dalších problémů. Problém je v tom, že tito obtížně vzdělatelní musí věřit, že jim chceme pomoct. Musí existovat cesta, aby z "pomocné školy" šlo získat práci, možná maturitu a možná dokonce i diplom. To je integrace, inkluze. Nikoliv násilná integrace, jak (s poněkud zavádějícími argumenty) senátor Pavel Lebeda řekl. Sesypání nadprůměrných a podprůměrných je rychlé řešení, ovšem nikoliv s pozitivními výsledky. Trpělivá práce, síla příkladu, motivace těmi, co to zvládli... to je cesta pomalá, ale jediná možná. Nebo ne?
Podle senátora Kubery mají někteří spoluobčané problém pracovat, když peníze dostanou až po měsíci. Ve vzdělání je to podobné, jen se efekt dostaví mnohem, mnohem později. Není divu, že to málokdo vydrží, pokud vzdělání není součást rodinné tradice ani kritérium statutu v komunitě.
Inkluzi v situaci, kdy k ní ve školách nejsou vytvořené podmínky, odmítám. Menším zlem je zachování současného stavu, ať si neziskovky říkají cokoliv.
Senátoři jen jakýmikoli prostředky maskují svoje bránění upřímné snaze ministerstva školství, vládního zmocněnce, ombudsmana a mnohých neziskových organizací zabránit přežitému klientelistickému zvýhodňování některých skupin žáků jejich umísťováním do školských zařízení, kde mají podmínky, o kterých se může většinovému žactvu jen zdát.
To je Kuberovi, Lebedovi a jim podobným podobné.
Okomentovat